Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1584297_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. december 2015
Politikontoret
Bjarke Gano
2015-0030-3952
1788136
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 59 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 5. november 2015.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Josefine Fock (ALT).
Søren Pind
/
Esben Haugland
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om ministeren har kendskab til hændelsen foran Christiansborg, hvor politiet fjerner et banner, mens statsministeren taler på grundlovsdag i 2012, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 59 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Har ministeren kendskab til hændelsen foran Christiansborg,
hvor politiet fjerner et banner, mens statsministeren taler på
grundlovsdag i 2012, jf. youtubevideoen ”Grundlovsdag
2012”: https://www.youtube.com/watch? v=_wqZ1z0Hc90,
har ministeren mulighed for at redegøre for forløbet, og vurde-
rer ministeren i relation hertil, at forløbet var i overensstem-
melse med grundloven?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen af Justitsministeriets
anmodning indhentet en udtalelse fra Københavns Politi, som
har oplyst, at den pågældende videooptagelse på
www.youtube.com viser en episode, der fandt sted grundlovs-
dag den 5. juni 2012 ca. kl. 12.00 i Rigsdagsgården ved Chri-
stiansborg under statsministerens grundlovstale, hvor politiet
greb ind over for en mindre gruppe af personer.
Københavns Politi har om forløbet oplyst, at omstændigheder-
ne ved politiets indgriben var følgende:
Den 5. juni 2012 kl. 12.00-14.00 skulle der i Rigsdagsgården
opføres en musical ”Demokrati til tiden”, hvor 300 skoleelever
fra seks forskellige skoler i landet medvirkede, og hvor der
forventedes 1.500-2.000 skoleelever fra de københavnske sko-
lers 5. og 6. klasser som publikum i følgeskab med deres lære-
re.
I forbindelse med arrangementets påbegyndelse observerede
politiet en mindre gruppe personer, der stod blandt publikum,
og som bar et sammenfoldet banner, der var anbragt på nogle
stave. Arrangørerne gjorde politiet opmærksom på, at den på-
gældende gruppe med banneret ikke var en del af arrangemen-
tet, der skulle afvikles, og at arrangørerne ville være kede af,
hvis gruppen forstyrrede arrangementet ved at folde banneret
ud med et ukendt budskab, som formodedes intet at have med
arrangementet at gøre.
Politiet rettede på den baggrund henvendelse til gruppen, der
blev gjort bekendt med, at gruppen ikke måtte demonstrere på
stedet ved at folde banneret ud, og at uanmeldte demonstratio-
ner skulle finde sted på Slotspladsen lige ved indgangen til
Rigsdagsgården. Da statsministeren havde påbegyndt sin tale,
foldede gruppen på trods heraf banneret ud, hvorpå der stod
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om ministeren har kendskab til hændelsen foran Christiansborg, hvor politiet fjerner et banner, mens statsministeren taler på grundlovsdag i 2012, til justitsministeren
”Et kryds hvert 4. år er ikke folkestyre.” Politiet greb derfor
ind og bortviste gruppen til Christiansborg Slotsplads, hvor
banneret på ny blev foldet ud ved porten ind til Rigsdagsgår-
den, hvilket politiet ikke greb ind over for. Politiet fratog såle-
des ikke banneret fra de pågældende.
To borgere, der havde set videooptagelsen på
www.youtube.com, klagede i juni 2012 uafhængigt af hinan-
den over politiets indgriben over for personerne, der optræder
på optagelsen. Den gruppe personer, som indgrebet var rettet
imod, klagede efterfølgende ligeledes over politiets indgriben.
Københavns Politi traf i januar 2013 afgørelse i de tre klagesa-
ger. Københavns Politi har om afgørelserne oplyst, at politi-
kredsen fandt det berettiget, at de pågældende demonstranter
var blevet henvist til at demonstrere på Christiansborg Slots-
plads. Det var sikkerhedsmæssige hensyn (de trafikale forhold
og den begrænsede opholdsplads på stedet) og det særlige hen-
syn til at sikre fri og uhindret adgang til Folketinget samt de-
monstranternes modvilje mod at følge politiets anvisninger, der
begrundede politiets påbud om, at demonstrationen skulle fin-
de sted umiddelbart uden for Rigsdagsgården. Demonstratio-
nen var ikke anmeldt til politiet, som således ikke havde haft
mulighed for på et tidligere tidspunkt at anvise et andet de-
monstrationssted.
De pågældende demonstranter påklagede Københavns Politis
afgørelse til Rigspolitiet, der i marts 2015 traf afgørelse i sa-
gen. Rigspolitiet omgjorde Københavns Politis afgørelse.
Rigspolitiet fandt ikke, at der i den konkrete sag forelå oplys-
ninger, som gav tilstrækkeligt grundlag for, at Københavns Po-
liti i 2012 greb ind over for demonstrationen.
Københavns Politi har supplerende oplyst, at politikredsen lø-
bende har fokus på, at den enkelte medarbejder i forbindelse
med demonstrationer og lignende begivenheder, instrueres om
at være opmærksom på, at lovlige aktiviteter, der ikke er egne-
de til at forstyrre den offentlige orden eller den offentlige sik-
kerhed, ikke forhindres, således at borgernes krav på forsam-
lings- og ytringsfrihed ikke tilsidesættes.
Med afsæt i politilovens bestemmelser løser Københavns Politi
hvert år løbende en lang række opgaver i forbindelse med de-
monstrationer og forsamlinger og har i forhold til de konkrete
begivenheder fokus på, at forsamlings- og ytringsfriheden be-
skyttes, samtidig med at det sikres, at den offentlige ro og or-
den opretholdes, strafbare handlinger forhindres, og der ikke
opstår fare for enkeltpersoners sikkerhed. Som eksempel på en
nyere opgave af denne karakter kan bl.a. nævnes Bilderberg-
konferencen i 2014.
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om ministeren har kendskab til hændelsen foran Christiansborg, hvor politiet fjerner et banner, mens statsministeren taler på grundlovsdag i 2012, til justitsministeren
På baggrund af erfaringerne med operationerne justerer Kø-
benhavns Politi løbende de operationsplaner og taktiske befa-
linger, der udarbejdes i forbindelse med disse begivenheder, li-
gesom dette sker, i det omfang evalueringen af større operative
indsatser samt afgørelser fra domstolene og klageinstanser
måtte give anledning hertil.
Københavns Politi har bl.a. som følge af kravene i den ekseku-
tive strategi og evalueringen af terrorhændelserne den 14.-15.
februar 2015 i november 2015 oprettet en ny Afdeling for Ope-
rativ Kvalitet i politikredsens Beredskabsenhed. Afdelingen,
der bemandes med både ledende politiuddannet personale og
juridisk uddannet personale, skal navnlig sikre en tilstrækkelig
operativ kapabilitet og kvalitet i beredskabet. Afdelingen vil
tjene som en operativt støttende funktion for både Københavns
Politis beredskab, for krisestaben og for planlægningsarbejdet i
forbindelse med planlagte indsatser.
Afdelingens opgaver vil blandt andet omfatte evalueringer af
indsatser og operationsplaner, ligesom den skal sikre, at alle
medarbejdere i beredskabsfaglige stillinger er klædt på til at
løse de opgaver og udfordringer, der måtte komme, herunder i
forhold til afviklingen af politiets planlagte indsatser. Afdelin-
gen for Operativ kvalitet påbegyndte sit arbejde medio novem-
ber og forventes at være fuldt bemandet i løbet af første kvartal
2016.
Rigspolitiet skal hertil bemærke, at det har afgørende betyd-
ning for borgernes demokratiske rettigheder, at de kan udøve
forsamlings- og ytringsfriheden uhindret i overensstemmelse
med lovgivningen. Rigspolitiet har således med tilfredshed no-
teret sig de initiativer, som Københavns Politi har iværksat,
herunder med etableringen af en ny organisatorisk enhed, Af-
delingen for Operativ Kvalitet.
Rigspolitiet vil løbende sikre, at alle landets politikredse er be-
kendt med relevante afgørelser, som træffes centralt i sager af
den pågældende karakter, og som har betydning for politikred-
senes behandling af disse sager.”
Justitsministeriet kan henholde sig til Rigspolitiets bemærkninger.
4