Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1611417_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Dok.:
1. marts 2016
1857344
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen den 3. marts 2016
af samrådsspørgsmål Å, AB og AJ
Samrådsspørgsmål Å:
”Vil
ministeren
redegøre
for,
om
SØIK
har
tilstrækkelige ressourcer til at sætte ind i sager om
momssvindel m.v., der anvendes til finansiering af
terror, idet der henvises til DR’s dokumentar ”Sådan
svindles Danmark”, 2. afsnit, bragt den 24. januar
2016?”
Samrådsspørgsmål AB:
1
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 369: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om momssvindel der anvendes til finansiering af terror, til justitsministeren
”Hvilke initiativer vil ministeren tage for at sætte ind
over for omfattende momssvindel og anden økonomisk
kriminalitet, hvor midlerne muligvis anvendes til
finansiering af terror, jf. DR’s dokumentar ”Sådan
svindles Danmark”, 2. afsnit, bragt den 24. januar
2016?”
Samrådsspørgsmål AJ:
”Vil ministeren redegøre for SØIK’s samarbejde med
skattemyndighederne
kriminalitetsområde
beføjelser?”
Spørgsmål Å og AB er stillet efter ønske fra Lisbeth
Bech Poulsen (SF), mens spørgsmål AJ er stillet efter
ønske fra Rune Lund (EL) og Pernille Skipper (EL).
vedrørende
med
henblik
momssvindel
behov
og
for
terrorfinansiering, samt udviklingen inden for dette
yderligere ressourcer, samt eventuelle yderligere
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 369: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om momssvindel der anvendes til finansiering af terror, til justitsministeren
[Indledning ]
1.
Tak for spørgsmålene til skatteministeren og mig.
Det er udmærket at få sat fokus på dette vigtige emne,
og det er vel også en fin måde at få fulgt op på sidste
uges besøg ved Statsadvokaten for Særlig Økonomisk
og International Kriminalitet.
For god ordens skyld kan jeg sige, at jeg vil besvare
spørgsmål Å,
den del af spørgsmål AB, der vedrører
kriminalitetsbekæmpelse
spørgsmål AJ.
Jeg vil besvare spørgsmålene samlet, da de alle vedrører
politiets og anklagemyndighedens arbejde med at
bekæmpe økonomisk kriminalitet.
[Om terrorfinansiering]
2.
Og det er et vigtigt arbejde. Det gælder naturligvis
ikke mindst i sager, hvor det viser sig, at udbyttet
anvendes til finansiering af terrorisme.
Vi skal ikke acceptere momssvindel af nogen art. Men
det taler for sig selv, at det er aldeles uacceptabelt, hvis
penge – der er taget fra statskassen – går til at skade
3
og
retsforfølgning,
samt
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 369: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om momssvindel der anvendes til finansiering af terror, til justitsministeren
1611417_0004.png
demokratiske samfundsværdier, uskyldige mennesker
rundt om i verden eller ligefrem død og ødelæggelse.
Med det i baghovedet vil jeg vende mig mod
myndighedernes
kriminalitet.
[Økonomisk kriminalitet skal bekæmpes]
3.
For det er navnlig myndighedernes indsats over for
økonomisk kriminalitet, der sættes fokus på i DR’s
udsendelse.
Og mens de fleste forbrydelser har et direkte offer – et
menneske, som pådrages smerte, svigt eller sorg – så er
det langt fra altid sådan med økonomisk kriminalitet.
Her vil den forurettede ofte være en virksomhed, en
forening eller – som ved moms- og afgiftssvindel –
staten.
Og staten mærker naturligvis som sådan hverken smerte
eller svigt. Men det skader alle danskere, når der er
færre penge i den fælles kasse.
Derfor skal der være tydelige konsekvenser ved
økonomisk kriminalitet – også moms- og afgiftssvindel.
4
bekæmpelse
af
økonomisk
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 369: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om momssvindel der anvendes til finansiering af terror, til justitsministeren
1611417_0005.png
Og her spiller politiets og anklagemyndighedens indsats
– der
tilrettelægges
i
samarbejde
med
skattemyndighederne og andre relevante myndigheder –
en afgørende rolle.
[Kendetegn ved økonomisk kriminalitet]
4.
Historisk
set
har
myndighedsindsatsen
mod
økonomisk kriminalitet – om man så må sige – været
fastligger på øretævernes holdeplads.
Kritikken
uden grund.
Ofte bliver det dog glemt, at økonomisk kriminalitet
kan være langt mere kompleks at efterforske end f.eks.
sager om vold, hvor der i en sen nattetime bliver uddelt
et knytnæveslag.
Kompleksiteten kommer særligt til udtryk ved de
kriminelles
anvendelse
af
redskaber,
som
den
teknologiske udvikling løbende forsyner verden med.
Men også ved øget organisering og internationalisering
af den økonomiske kriminalitet.
har
navnlig
gået
lange
sagsbehandlingstider i de større sager. Nok ikke altid
5
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 369: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om momssvindel der anvendes til finansiering af terror, til justitsministeren
1611417_0006.png
Således har myndighederne ved økonomisk kriminalitet
oftere at gøre med spidsfindige kriminelle, herunder en
række særligt aktive kriminelle netværk, som gør alt for
at sløre og skjule deres kriminalitet.
Endelig kan det være meget tidskrævende at optrevle og
komme til bunds i f.eks. en sag om kædesvig med
mange involverede selskaber og eventuelle stråmænd.
Men
det
er
faktisk
sådan,
at
SØIK’s
domfældelsesprocent – på trods af de vanskelige sager –
ikke er langt fra anklagemyndighedens generelle
domfældelsesprocent.
[Politianalysen og opfølgende initiativer]
5.
Rigspolitiet og Rigsadvokaten gennemførte i 2013 et
omfattende, tværgående analyseprojekt om økonomisk
kriminalitet.
På baggrund af analysen har Rigsadvokaten bl.a.
udviklet et sagsstyringskoncept for større sager om
økonomisk kriminalitet. Konceptet skal bidrage til en
målrettet og effektiv behandling af sagerne, og det
forventes fuldt implementeret ude i politikredsene i
indeværende år.
6
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 369: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om momssvindel der anvendes til finansiering af terror, til justitsministeren
1611417_0007.png
[Initiativer og ressourcer i SØIK]
6.
Herudover er der i SØIK, som jo navnlig beskæftiger
sig med de større sager om økonomisk kriminalitet,
taget en række initiativer.
Som Retsudvalget hørte om, da vi sammen besøgte
SØIK i sidste uge, er der i forbindelse med
reorganiseringen af SØIK etableret en ny faggruppe
med skatte- og afgiftskriminalitet som selvstændigt
indsatsområde.
Faggruppen blev nedsat i september sidste år for at
sikre, at der i SØIK er den nødvendige erfaring, viden
og tekniske ekspertise til strafforfølgning af svindel
med skatter og afgifter.
7.
Området prioriteres højt med tilførsel af ressourcer i
form af efterforskere, anklagere og analytikere.
Ressourcerne
Rigsadvokatens
tilføres
løbende
som
led
i
SØIK’s
af,
og
prioritering
hvordan
statsadvokaturens samlede ressourcer bedst anvendes.
Og prioriteringen ser da også ud til at være givet godt
ud. I forbindelse med en gennemgang af mål- og
resultatplanen
for
2015
for
politiet
og
7
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 369: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om momssvindel der anvendes til finansiering af terror, til justitsministeren
1611417_0008.png
anklagemyndigheden står det klart, at resultatkravene
for SØIK er opfyldt.
Bl.a. var det et mål, at der i 2015 skulle tages stilling til
tiltalespørgsmålet i 10 såkaldte ”meget store sager” og
30 større sager om økonomisk kriminalitet. Dette er
opfyldt ved, at der er taget stilling til tiltalespørgsmålet i
19 ”meget store sager” og 54 større sager.
Det vil altså sige, at man har leveret knap dobbelt så
meget, som man havde forudset.
Derudover blev der som led i flerårsaftalen for politiets
og anklagemyndighedens økonomi i 2016-2019 sat
yderligere
kriminalitet.
Her blev der afsat midler til styrkelse af politiets
robusthed og styrkelse af prioriterede indsatser,
herunder indsatsen mod økonomisk kriminalitet.
[Samarbejdet med SKAT]
8.
SØIKs tilgang til skatte- og afgiftskriminalitet er
baseret på politiets og anklagemyndighedens strategi
om fremover at arbejde mere analyse- og vidensbaseret
– det som kaldes ”Intelligence
Led Policing”.
8
fokus
indsatsen
mod
økonomisk
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 369: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om momssvindel der anvendes til finansiering af terror, til justitsministeren
1611417_0009.png
Efterforskningen af skatte- og afgiftssager er i stigende
grad efterretningsbaseret, og som noget nyt har man i
nogle sager valgt en proaktiv tilgang. Bl.a. udpeges der
fokuspersoner og fokusnetværk på baggrund af analyser
og efterretninger om mistanke om hvidvask.
Og den proaktive tilgang betyder, at politiet i flere
tilfælde kan afdække kriminaliteten, mens den foregår,
hvilket forbedrer muligheder for at indsamle de
afgørende beviser.
9.
Ved en analyse- og vidensbaseret tilgang til
bekæmpelse af skatte- og afgiftskriminalitet er det
selvsagt yderst relevant at inddrage og samarbejde med
SKAT.
Det sker i dag allerede på flere måder.
Udover det løbende tætte samarbejde mellem SØIK og
SKAT om konkrete sager vedrørende svindel med
skatter og afgifter, er der etableret en særlig task force:
Task Force SKAT.
I Task Forcen samarbejdes der om sagstyper som
kædesvig, momskarruseller og hvidvask. Og den udgør
et centralt samarbejdsforum og kontaktpunkt i disse
sager.
9
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 369: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om momssvindel der anvendes til finansiering af terror, til justitsministeren
Derudover arbejdes der løbende med at identificere nye
trends på området og mulige forebyggende tiltag.
10.
Selvom
SØIK
og
SKAT
er
to
separate
myndigheder, udveksles der – og høstes der – gode
erfaringer begge veje.
SØIK har bl.a. oplyst over for mig, at der er særdeles
gode
erfaringer
med
indstationering
dvs.
længerevarende lån – af medarbejdere fra SKAT.
Indstationeringsordningen bidrager til, at medarbejdere
fra SØIK og SKAT ser deres daglige arbejde og rutiner
i et nyt perspektiv. Og ordningen skaber dermed også
en naturlig merværdi for både SØIK og SKAT.
[Kommende operativ strategi på området]
11.
Hvis vi skal kigge lidt fremad, kan vi starte med at
se os tilbage.
Lige siden den første folketælling fandt sted med
henblik på at kunne opkræve skatter fra folket, har der
formentlig også eksisteret svindel med betalingen.
Kriminalitet i form af svindel med skatter og afgifter er
altså desværre langt fra noget nyt fænomen. Som
Retsudvalget flere gange har hørt om – bl.a. i
10
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 369: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om momssvindel der anvendes til finansiering af terror, til justitsministeren
forbindelse med efterårets forhandlinger om en ny
flerårsaftale – er antallet af anmeldelser om økonomisk
kriminalitet steget ganske betragteligt i de senere år.
Eksempelvis er antallet af anmeldelser om grov
momssvig steget med 127 pct. i perioden 2009-2014.
Og det er politiets vurdering, at kriminelle gruppers
systematiske udøvelse af forskellige typer af skatte- og
momssvig i de kommende år desværre vil udvikle sig.
Politiet vil derfor i 2016 – i samarbejde med bl.a.
anklagemyndigheden – udarbejde en operativ strategi,
som skal fastlægge rammerne for de operative indsatser
på området. Den operative strategi skal sikre en
sammenhængende og koordineret indsats.
Og her vil det naturligvis også være relevant at inddrage
erfaringer fra SKAT.
[Tilfreds med iværksatte initiativer]
12.
Der er altså – hvis jeg kort skal opsummere – i de
senere år taget en række initiativer til bekæmpelse af
økonomisk kriminalitet, herunder skatte-, moms- og
afgiftssvindel.
11
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 369: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om momssvindel der anvendes til finansiering af terror, til justitsministeren
Opgaven løses af politi og anklagemyndighed i
samarbejde med SKAT. Og samarbejdet foregår på
flere planer med et løbende fokus på indsamling af
erfaring og viden, som kan udvikle indsatsen.
Samtidig arbejder PET løbende med at forhindre, at
kriminelle kanaliserer midler videre til terrorrelaterede
aktiviteter.
Det er en central opgave for PET at modvirke, at der
overføres eller videregives penge til personer eller
grupper, som er involveret i terrorisme.
Og PET samarbejder med en række institutioner,
herunder SKAT, SØIK og Finanstilsynet, som led i
indsatsen mod terrorfinansiering.
Jeg kan derudover oplyse, at anklagemyndigheden,
politiet og PET for tiden arbejder på at sikre en mere
målrettet og formaliseret indsats mod bl.a. den
økonomiske kriminalitet, der foregår i radikaliserede
miljøer.
Det er det, man kalder ”disruption” – når forfølgning af
såkaldt ”almindelig” kriminalitet anvendes som et
middel til at forebygge eller modvirke forbrydelse
omfattet af straffelovens kapitel 12 og 13.
12
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 369: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om momssvindel der anvendes til finansiering af terror, til justitsministeren
Man går med et styrket myndighedssamarbejde mod
”almindelig”
kriminalitet
ind
og
forstyrrer
den
radikalisering og rekruttering, der sker i disse miljøer.
Endelig har skatteministeren også taget en række
initiativer,
samarbejde
herunder
mellem
et
initiativ
SKAT
om
og
intensiveret
SKATs
samarbejdspartnere – men det går jeg ud fra, at han selv
kommer ind på nu her.
Det var alt fra mig – tak for ordet.
13