Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1603582_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
08. februar 2016
Sikkerhedskontoret
Asger G. Aagaard
2016-0035-0325
1847948
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål Z-Ø
(Alm. del) stillet af Folketingets Retsudvalg den 15.
januar 2016
Samrådsspørgsmål Z:
”Vil ministeren redegøre for, om ministeren er enig i
PET’s beslutning om ikke at offentliggøre rapporten om
såkaldte hadforbrydelser i 2014, herunder redegøre for
hvorfor PET har valgt, at rapporten ikke skal
offentliggøres?”
Samrådsspørgsmål Æ:
”Vil ministeren redegøre for, hvorfor PET vurderer, at
de indberettede tal for hadforbrydelser i 2014 ikke er
korrekte, og på den baggrund redegøre for, hvad der
skal gøres for at få en retvisende rapport, og vil
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 277: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 11. februar 2016, til justitsministeren
ministeren sikre, at tallene for hadforbrydelser i 2014
og 2015 valideres og offentliggøres?”
Samrådsspørgsmål Ø:
”Vil ministeren sikre, at PET eller Rigspolitiet fortsat
vil fremlægge en årlig rapport om hadforbrydelser,
herunder sikre, at de indberettede tal for
hadforbrydelser fremover er korrekte og retvisende?”
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Lisbeth Bech
Poulsen (SF).
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 277: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 11. februar 2016, til justitsministeren
[Indledning]
Temaet for dagens samråd er hadforbrydelser. Det er
forbrydelser drevet af manglende forståelse for og
accept af forskellighed og af manglende vilje til at
omgås hinanden med respekt.
Hadforbrydelser rammer ikke kun den enkelte, som er
udsat for overgrebet. Overgrebene er også i strid med
fundamentale principper i vores samfund og den måde,
hvorpå vi omgås hinanden.
Det skal være muligt at færdes trygt og sikkert i
Danmark uden at behøve frygte overgreb på grund af
f.eks. sin etnicitet, tro eller seksuelle orientering. Det er
en grundlæggende værdi i det danske samfund, og den
skal vi værne om.
Derfor er indsatsen mod hadforbrydelser helt afgørende.
Det gælder både den forebyggende indsats, men også
den retshåndhævende indsats.
Så langt er vi nok alle enige.
Da de tre samrådsspørgsmål alle omhandler den årlige
opgørelse over kriminelle forhold med mulig
ekstremistisk baggrund og den fremadrettede indsats på
hadforbrydelsesområdet, vil jeg tillade mig at besvare
de tre spørgsmål samlet.
Jeg vil starte med at redegøre for, hvordan
registreringen af relevante forhold i 2014 er foregået
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 277: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 11. februar 2016, til justitsministeren
samt årsagen til, at der ikke offentliggøres en opgørelse
for 2014. (Spørgsmål Z)
Derefter vil jeg redegøre for muligheden for på
nuværende tidspunkt at rette op på registreringen af
forhold i 2014. (Spørgsmål Æ)
Afslutningsvis vil jeg tale om de fremadrettede
perspektiver på området. Jeg vil i den forbindelse bl.a.
komme ind på den monitoreringsordning, som
Rigspolitiet har iværksat. (Spørgsmål Æ og Ø)
[Ingen offentliggørelse af en RACI-rapport for 2014
– Spørgsmål Z]
De rapporter, som dette samråd handler om, er i en
længere årrække blevet udarbejdet af PET.
Ordningen er blevet udvidet flere gange og omfattede –
inden Rigspolitiet primo 2015 overtog ansvaret for
området – alle kriminelle forhold med mulig
ekstremistisk baggrund.
Hos PET har man søgt direkte i politiets registre, og
søgningen er foretaget på baggrund af politikredsenes
angivelse af, om det enkelte forhold har et muligt
ekstremistisk motiv.
De oplysninger, som PET har tilvejebragt, er herefter
offentliggjort i en årlig rapport om kriminelle forhold
med mulig ekstremistisk baggrund – den såkaldte
RACI-rapport.
4
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 277: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 11. februar 2016, til justitsministeren
I 2014 er der imidlertid fremfundet et væsentligt lavere
antal forhold, end tilfældet var i de forudgående år
(2009 til 2013).
Som jeg også har redegjort for i besvarelsen af
Retsudvalgets spørgsmål nr. 96, vurderer PET, at det
fremsøgte antal forhold i 2014 ikke er retvisende.
PET mener derfor ikke, at en opgørelse for 2014 vil
give et korrekt billede af udviklingen på området.
Baggrunden for PET’s vurdering er, at den daglige
monitorering af det ekstremistiske miljø og de
ekstremistiske tendenser, der i øvrigt er i samfundet,
ikke giver anledning til at tro, at der i 2014 skulle være
sket et væsentligt fald i antallet af forhold.
På den baggrund har PET oplyst, at de ikke agter at
udarbejde en RACI-rapport for 2014.
Jeg har noteret mig PET’s vurdering, og jeg mener ikke,
man kan være uenig i, at der ville være en række
uheldige konsekvenser forbundet med at lave en
opgørelse på baggrund af tal, som der er betydelig tvivl
om, er retvisende.
Ingen af os ønsker jo at sende en fejlagtig analyse på
gaden. Det får man i hvert fald ikke mig til.
5
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 277: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 11. februar 2016, til justitsministeren
Formålet med opgørelsen er jo netop at skabe overblik
over området og give et validt billede, som vi kan bruge
til dels at vurdere effekten af den hidtidige indsats, dels
at bygge kommende indsatser og tiltag på.
I værste fald kunne en misvisende rapport, der måtte
vise et stort fald i antallet af forhold føre til overvejelser
om at slække på indsatsen. Det ville være meget
uheldigt, hvis tallene ikke svarer til den reelle
udvikling.
[Hvorfor er tallene ikke korrekte? – Spørgsmål Æ]
Hvorfor er tallene for 2014 ikke korrekte?
Jeg kan forstå, at der er sket en overgang af ansvaret for
registreringen af forholdene fra én enhed i politiet til en
anden.
Det kan muligvis helt eller delvist forklare faldet i
antallet af registrerede forhold, men noget endegyldigt
svar på spørgsmålet findes desværre ikke.
[Muligheden for offentliggørelse af en RACI-rapport
for 2014 – Spørgsmål Æ]
Det fører mig videre til, hvad der kan gøres for at få en
retvisende opgørelse for 2014.
Som jeg har redegjort for tidligere, har man i PET
foretaget søgninger i politiets sager på baggrund af
6
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 277: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 11. februar 2016, til justitsministeren
politikredsenes angivelse af, om forholdet har et muligt
ekstremistisk motiv.
Det vil være muligt at foretage bredere søgninger i
politiets IT-systemer på baggrund af andre søgeord.
Disse søgninger vil imidlertid derfor skulle være meget
brede og vil potentielt kunne indeholde tusindvis af
sager, som efterfølgende skal gennemgås manuelt af
politiet.
Og samtidig vil en sådan ændret metode betyde, at
opgørelsen for 2014 vil være svær at sammenligne med
opgørelserne for de forudgående år. Og så er vi jo
næsten lige vidt.
På den baggrund er det PET’s vurdering, at de
betydelige ressourcer, der vil skulle anvendes ikke vil
stå i rimeligt forhold til den begrænsede værdi, som
man under disse omstændigheder kan forvente at kunne
få ud af en opgørelse for 2014.
Jeg mener, at det giver bedre mening at sikre, at vi
fremadrettet får nogle pålidelige tal, som kan bruges til
at følge udviklingen og tilpasse politiets indsats.
[Rigspolitiets monitoreringsordning]
En af de væsentligste forudsætninger for fremadrettet at
sikre en retvisende rapport om omfanget af
hadforbrydelser er, at der arbejdes målrettet med at
forbedre politiets registrering.
7
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 277: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 11. februar 2016, til justitsministeren
I den forbindelse har Rigspolitiet som led i overtagelsen
af ansvaret for hadforbrydelsesområdet etableret en
monitoreringsordning, som trådte i kraft den 2.
november 2015.
Monitoreringsordningen fungerer til forskel fra tidligere
på den måde, at der nu er en række søgenøgler, som den
enkelte betjent bliver tilskyndet til at vælge for hver
enkelt sag.
Sagsbehandleren vurderer i den forbindelse, om der er
tale om et strafbart forhold med et hadmotiv, dvs. et
motiv, der knytter sig til ofrets race, nationale eller
etniske oprindelse, tro eller seksuelle orientering.
Tidligere blev der, som jeg har nævnt, udelukkende
foretaget søgninger i politiets sager på baggrund af
politikredsens angivelse af, om forholdet havde et
muligt ekstremistisk motiv.
Med den nye monitoreringsordning har Rigspolitiet
altså indført en mere systematisk tilgang og det er
forventningen, at det vil fjerne en række potentielle
fejlkilder.
[Sideløbende tiltag med monitoreringsordningen]
8
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 277: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 11. februar 2016, til justitsministeren
Men det vil stadig være afgørende for kvaliteten af
oplysningerne, at registreringerne bliver foretaget
korrekt.
Derfor
har
Rigspolitiet
sideløbende
monitoreringsordningen iværksat en række tiltag:
med
Der er blevet udarbejdet en vejledning til politiet om,
hvordan hadforbrydelser registreres i politiets systemer.
Der er afholdt en række møder med repræsentanterne
fra analyseenhederne i politiet om implementeringen og
brugen af monitoreringsordningen.
Derudover vil man fra Rigspolitiets side kvalitetssikre
politikredsenes registreringer for at sikre en ensartet og
korrekt registrering.
En anden faktor, som også kan have væsentlig
betydning for at kunne se den egentlige udvikling på
området, er de såkaldte mørketal, dvs. antallet af ikke-
anmeldte forbrydelser.
Rigspolitiet arbejder på at mindske mørketallet ved at
indgå i dialog med en række væsentlige interessenter på
området, f.eks. Det Jødiske Samfund i Danmark,
Muslimernes
Fællesråd
og
Institut
for
Menneskerettigheder.
9
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 277: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 11. februar 2016, til justitsministeren
Formålet med dialogen er at etablere et tættere
samarbejde med interessenterne og levere input til
tilrettelæggelsen af politiets indsats på området.
Dialogen vil også bidrage til at afdække, hvor der er
mulighed for et samarbejde for at få flere til at anmelde
hadforbrydelser.
Jeg kan forstå på Rigspolitiet, at de første dialogmøder
forventes at blive afholdt i foråret 2016.
[Konklusion: Rigspolitiets samlede tiltag]
Det er selvsagt utilfredsstillende, at 2014-rapporten ikke
kan udarbejdes, men på baggrund af tiltagene fra
Rigspolitiets side er det min klare forventning, at der
fremadrettet vil være et langt bedre udgangspunkt for de
årlige rapporter om hadforbrydelser.
Jeg har en forventning om, at rapporterne vil være af
højere kvalitet og være retvisende for områdets
egentlige udvikling.
Rigspolitiet har i den forbindelse oplyst, at det er
forventningen, at fremtidige opgørelser over
hadforbrydelser vil kunne offentliggøres i det
efterfølgende års 1. halvår.
Det betyder, at rapporten for 2015 forventes at foreligge
i løbet af 1. halvår 2016.
10
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 277: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 11. februar 2016, til justitsministeren
For en god ordens skyld skal jeg understrege, at der vil
være tale om en rapport, der dækker tallene for hele
2015, selv om Rigspolitiets monitoreringsordning som
sagt først formelt trådte i kraft den 2. november 2015.
11