Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1599268_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Dok.:
19. januar 2016
1834098
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen den 28. januar 2016
af samrådsspørgsmål N-T
fra Folketingets Retsudvalg
Samrådsspørgsmål N:
”Vil ministeren redegøre for, på hvilket retsgrundlag
NSA og andre udenlandske efterretningstjenester kan
overvåge danske statsborgere i Danmark?”
Samrådsspørgsmål O:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan samarbejdet
mellem
danske
myndigheder
og
udenlandske
efterretningstjenester, herunder NSA, foregår, hvorvidt
1
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 225: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om NSA's og andre udenlandske efterretningstjenesters overvågning i Danmark, til justitsministeren
samarbejdet bygger på danske retsprincipper, og
hvilken del af den danske retsplejelov samarbejdet
fungerer efter, jf. PET’s oplysning i artiklen ”USA
brugte program til masseovervågning i sag med
dansker” fra JP den 20. december 2015?”
Samrådsspørgsmål P:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke regler der er for
danske myndigheders samarbejde med NSA og andre
udenlandske efterretningstjenester og for NSA’s og
andre udenlandske efterretningstjenesters overvågning i
Danmark?”
Samrådsspørgsmål Q:
”Vil ministeren, på baggrund af artiklen ”Da NSA
rettede skytset mod Danmark” fra JP den 20. december
2015, redegøre for, om danske myndigheder var
vidende om og havde godkendt NSA’s overvågning i
Danmark i den konkrete sag, og om indsamlingen af
data er foregået med en dansk dommerkendelse?”
Samrådsspørgsmål R:
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 225: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om NSA's og andre udenlandske efterretningstjenesters overvågning i Danmark, til justitsministeren
”Vil
ministeren
redegøre
for,
om
og
hvordan
bevismateriale indsamlet af NSA og andre udenlandske
efterretningstjenester ved hjælp af maseovervågning,
kan anvendes som bevismateriale i en dansk retssag?”
Samrådsspørgsmål S:
”Er ministeren enig i udtalelsen fra formanden for IT-
Politisk Forening, Jesper Lund, om at overvågningen af
netværket med de danske forbindelser, som er sket efter
en bestemmelse, hvorefter det kun er den amerikanske
justitsminister og chefen for de nationale amerikanske
efterretningstjenester (DNI), der afgør om en bestemt
udenlandsk statsborger kan overvåges, ikke er sket efter
et princip, der er foreneligt med dansk lov, hvor en
overvågning først kan ske, hvis en dommer siger god for
det,
jf.
artiklen
”USA
brugte
program
til
masseovervågning i sag med dansker” fra JP den 20.
december 2015?”
Samrådsspørgsmål T:
”Er ministeren enig i flere eksperters udtalelser i
artiklen ”USA brugte program til masseovervågning i
sag med dansker” fra JP den 20. december 2015, om at
kriterierne for NSA’s overvågning i Danmark er
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 225: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om NSA's og andre udenlandske efterretningstjenesters overvågning i Danmark, til justitsministeren
uklare, og at der bør være et klart retsgrundlag for,
hvordan
udenlandske
efterretningstjenester
kan
overvåge danske statsborgeres kommunikation?”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lisbeth Bech
Poulsen (SF) og Josephine Fock (ALT).
4
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 225: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om NSA's og andre udenlandske efterretningstjenesters overvågning i Danmark, til justitsministeren
[Indledning[
1.
Det er den amerikanske efterretningstjeneste NSA’s
overvågning, der er temaet for dagens samråd. Det er et
tema, der med jævne mellemrum har været fremme i
medierne i de senere år.
Og som det fremgår af samrådsspørgsmålene,
udspringer spørgsmålene af nogle artikler i Jyllands-
Posten, som blev bragt den 20. december 2015.
Jeg er blevet stillet i alt 7 spørgsmål, som navnlig
handler om PET’s samarbejde med NSA. Dem vil jeg
tillade mig at besvare samlet.
Inden da vil jeg dog godt starte med at sætte rammerne
for besvarelsen.
[Samrådsspørgsmål Q]
2.
Når det gælder spørgsmål om vores
efterretningstjenesters virksomhed, så er der – som
bekendt – grænser for, hvor langt jeg kan gå i min
besvarelse.
Det betyder bl.a., at jeg som udgangspunkt ikke kan
komme nærmere ind på PET’s konkrete samarbejde
med udenlandske efterretningstjenester.
5
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 225: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om NSA's og andre udenlandske efterretningstjenesters overvågning i Danmark, til justitsministeren
Det ville kompromittere forholdet til udenlandske
tjenester – som er helt afgørende for PET’s arbejde og
for Danmarks sikkerhed.
Det ville i det hele taget kunne skade PET’s muligheder
for at fungere som en effektiv efterretningstjeneste, hvis
jeg gav mig til at fortælle om specifikke detaljer i
tjenestens arbejde.
Det er ikke i Danmarks interesse, og det er jeg sikker
på, at de fleste kan forstå.
Jeg vil derfor heller ikke i min besvarelse i dag gå
nærmere ind i den konkrete sag, som er omtalt i
Jyllands-Posten – og som der mere specifikt er spurgt
ind til med samrådsspørgsmål Q.
[Samrådsspørgsmål N, O og P]
3.
Lad mig i øvrigt starte med at slå fast, at PET har et
omfattende og nødvendigt samarbejde med udenlandske
myndigheder som led i forebyggelsen og bekæmpelsen
af bl.a. terrorisme.
Det er et samarbejde, der dels foregår generelt for at
følge trusselsbilledet, dels operativt i forbindelse med
konkrete sager.
Med samrådsspørgsmål N, O og P er jeg blevet spurgt
til retsgrundlaget for dette samarbejde.
6
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 225: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om NSA's og andre udenlandske efterretningstjenesters overvågning i Danmark, til justitsministeren
Og her vil jeg gerne gøre det helt klart, at samarbejdet
mellem PET og udenlandske samarbejdspartnere skal
foregå i overensstemmelse med dansk ret.
Her tænker jeg ikke mindst på reglerne i retsplejeloven.
For det er jo sådan, at PET – med enkelte undtagelser –
er omfattet af de almindelige regler i retsplejeloven om
efterforskning og straffeprocessuelle indgreb.
Hvis PET f.eks. skal foretage et indgreb i
meddelelseshemmeligheden,
skal
det
ske
i
overensstemmelse med retsplejelovens regler, herunder
bestemmelserne om retskendelse.
Og det samme gælder, hvis indgrebet foretages i
Danmark som led i et samarbejde mellem PET og en
udenlandsk efterretningstjeneste.
Hvis der i forbindelse med et sådant samarbejde f.eks.
skal opsættes en telefonaflytning i Danmark, så skal
retsplejelovens regler altså overholdes. Det vil jeg gerne
slå helt fast.
[Samrådsspørgsmål R]
4.
Med spørgsmål R er jeg blevet spurgt til, hvordan
oplysninger
indsamlet
af
en
udenlandsk
efterretningstjeneste vil kunne anvendes som bevis en
dansk retssag.
7
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 225: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om NSA's og andre udenlandske efterretningstjenesters overvågning i Danmark, til justitsministeren
1599268_0008.png
Jeg tillader mig i den forbindelse at gå ud fra, at det her
er en dansk straffesag, der sigtes til.
I straffesager er det sådan, at alle de beviser, som er
tilvejebragt i sagen, som udgangspunkt kan fremlægges
i retten.
Retten kan dog træffe afgørelse om at afskære
bevismidler.
Hvis der f.eks. er uenighed mellem parterne om,
hvorvidt et bevis kan fremlægges, træffer retten
afgørelse om, hvorvidt beviset bør tillades.
Retten kan bl.a. afskære bevismidler, der er ulovligt
tilvejebragt, hvis anvendelsen af beviset efter en samlet
konkret vurdering ville stride mod den Europæiske
Menneskerettighedskonventions artikel 6 om retten til
en retfærdig rettergang.
På samme måde kan retten også afskære bevisførelse,
som findes at være uden betydning for sagen.
5.
Når det gælder vægtningen af de beviser, som er
blevet fremlagt i en straffesag, så er denne vurdering
også op til retten. Det følger af det grundlæggende
princip om rettens frie bevisbedømmelse.
Princippet indebærer, at rettens bedømmelse
bevisernes vægt ikke er bundet ved lovregler.
af
8
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 225: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om NSA's og andre udenlandske efterretningstjenesters overvågning i Danmark, til justitsministeren
Når retten skal tage stilling til, om den tiltalte i en
straffesag skal findes skyldig, er det altså helt og
holdent op til retten at vurdere, hvilken vægt de enkelte
beviser bør tillægges.
Det kan f.eks. være bevisværdien af et vidneudsagn.
Eller det kan være bevisværdien af en oplysning fra en
udenlandsk efterretningstjeneste.
I den forbindelse er det også værd at bemærke, at der
gælder et princip om bevisumiddelbarhed. Det
indebærer, at beviser – f.eks. vidner – som
udgangspunkt skal føres direkte for den dømmende ret.
Der er derfor heller ikke fri adgang til, at
anklagemyndigheden under en dansk straffesag uden
videre kan fremlægge og oplæse dokumenter, som man
har fået fra andre – f.eks. fra en udenlandsk
efterretningstjeneste.
[Samrådsspørgsmål S]
6.
Med samrådsspørgsmål S er jeg blevet bedt om at
forholde mig til en særlig bestemmelse, som ifølge
artiklen i Jyllands-Posten findes i amerikansk ret.
Bestemmelsen skulle indebære, at det er den
amerikanske justitsminister og chefen for de nationale
amerikanske efterretningstjenester, der alene afgør, om
en bestemt udenlandsk statsborger kan overvåges.
9
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 225: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om NSA's og andre udenlandske efterretningstjenesters overvågning i Danmark, til justitsministeren
1599268_0010.png
Jeg bliver nødt til at sige, at jeg ikke – ud over Jyllands-
Postens omtale – har noget nærmere kendskab til den
omtalte bestemmelse.
Det, jeg dog gerne vil slå helt fast, er, at udenlandske
efterretningstjenester ikke må operere i Danmark på
egen hånd.
Hvis en udenlandsk efterretningstjeneste måtte have
behov for at foretage sig noget i Danmark, skal det i
givet fald ske i forståelse med de danske
efterretningstjenester.
Og de danske efterretningstjenester vil skulle sikre sig,
at samarbejdet ikke vil stride mod dansk ret.
[Samrådsspørgsmål T]
7.
Det bringer mig videre til samrådsspørgsmål T.
For her er jeg blevet spurgt til, om kriterierne for
udenlandske efterretningstjenesters adgang til at operere
i Danmark er for uklare.
Det synes jeg ikke, de er.
Som sagt må udenlandske efterretningstjenester ikke
operere på egen hånd i Danmark. Hvis de måtte have
behov for at foretage sig noget i Danmark, skal det i
givet fald ske i forståelse med de danske
efterretningstjenester.
10
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 225: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om NSA's og andre udenlandske efterretningstjenesters overvågning i Danmark, til justitsministeren
Og de danske efterretningstjenester vil i den forbindelse
skulle sikre sig, at samarbejdet foregår i
overensstemmelse med dansk ret.
Det er en ordning, som jeg er tryg ved.
[Afslutning]
8.
Afslutningsvis vil jeg gerne understrege, at de danske
efterretningstjenester naturligvis løbende følger de
historier, der bringes i medierne, og vurderer, hvad der
er op og ned i de påstande og dokumenter, som bringes
frem.
Og jeg vil gerne slå fast, at PET naturligvis vil reagere,
hvis man skulle blive opmærksom på, at en udenlandsk
efterretningstjeneste opererer i Danmark uden om de
danske efterretningstjenester.
9.
Som sagt har PET et godt og tæt samarbejde med
udenlandske efterretningstjenester. Og jeg tror, at alle
kan forstå, hvor afgørende det er, at det samarbejde
bevares.
Lad mig i den forbindelse slutte af med at gentage den
måske vigtigste pointe i min besvarelse:
Nemlig at PET’s samarbejde med udenlandske
efterretningstjenester i alle tilfælde skal ske i
overensstemmelse med dansk ret.
11
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 225: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om NSA's og andre udenlandske efterretningstjenesters overvågning i Danmark, til justitsministeren
Tak for ordet.
2