Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del
Offentligt
1569134_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2015 - 9986
17. november 2015
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg har i brev af 23. oktober stillet følgende
spørgsmål nr. 84 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 84 (alm. del)
”I forlængelse af ministeren besvarelse af MOF alm. del – samrådsspørgsmål D-F bedes
ministeren oplyse den samlede værdi af danske landinger, der har været landet i udenlandske
havne samt hvor stor en procentdel af de danske fiskekvoter, der samlet er blevet landet i
udenlandske havne. Opgørelse ønskes på årsbasis fra 2001 til i dag.”
./.
Svar
Jeg henviser til det vedlagte bilag 1 udarbejdet af NaturErhvervstyrelsen, der viser værdien af
danske fiskerfartøjers landinger i udenlandske havne, samt hvor stor en procentdel de
ilandbragte mængder udgør af de samlede danske fiskerfartøjers landinger. For dybvandsrejer
gælder det, at der er ét dansk fartøj, som hovedsagligt fisker i grønlandske farvande og derfor
lander i lande omkring disse farvande. For hestemakrel gælder det, at de hovedsagligt fiskes i
farvande vest for de britiske øer og derfor landes i nærområderne.
For sild har store udsving i tidligere års Nordsø-kvoter betydet lukning af
sildeforarbejdningsvirksomheder i Danmark. Danske fiskere har derfor været nødsaget til at
finde alternative aftagere af sildefangster. En stor del af danske fiskeres sildefangster de
senere år er derfor landet til en tysk fabrik beliggende på Rügen. Heller ikke for makrel er der
i den danske forarbejdningsindustri i øjeblikket kapacitet til at modtage de samlede danske
fangster. Da fiskeriet endvidere hovedsagligt foregår i farvande beliggende langt fra Danmark,
er det naturligt, at fiskerne af hensyn til at opnå den bedst mulige økonomi i fiskeriet, lander
fangsterne i nærliggende havne, hvilket vil sige havne beliggende i Irland, Storbritannien og
Norge.
./.
Til orientering har NaturErhvervstyrelsen endvidere udarbejdet det vedlagte bilag 2, der viser
den procentdel, som værdien af udenlandske fartøjers landinger i Danmark udgør af værdien
af de samlede landinger i Danmark i perioden 2001-2015. Opgørelsen viser, at det især er
arterne torsk, mørksej, makrel, sild og industriarterne brisling, tobis og blåhvilling, som
tilføres den danske fiskeindustri.
Eva Kjer Hansen
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. +45 38 142 142 • Fax +45 33 145 042 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm. om den samlede værdi af danske landinger, der har været landet i udenlandske havne samt hvor stor en procentdel af de danske fiskekvoter, der samlet er blevet landet i udenlandske havne, til miljø- og fødevareministeren
/
Henrik Pedersen Noe
2