Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del
Offentligt
1569081_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2015 - 9986
17. november 2015
./.
I forlængelse af samrådet den 21. oktober 2015 om kvotekoncentration i fiskeriet
fremsendes hermed talenotits vedrørende spørgsmål D, E og F.
-
Miljø- og Fødevareudvalget har stillet følgende spørgsmål:
Spørgsmål D
”Ministeren bedes redegøre for udviklingen og de tendenser, der er set med
koncentreringer af fiskekvoterne samt oplyse, hvad ministeren vil gøre for at
forhindre snyd med fiskekvoterne, hvor f.eks. stråmandsselskaber køber kvoter op
så enkelte fiskere kan fiske store dele af alle de danske fisk og i forlængelse heraf
bedes ministeren redegøre for om ministeren vil tage initiativ til at ændre reglerne
for kvotesystemet.”
Spørgsmål E
”Ministeren bedes redegøre for sin holdning til det nuværende fiskekvotesystem
set i forhold til lokaludvikling, arbejdspladser m.v. herunder ministerens
vurdering af, hvorvidt det nuværende kvotesystem har spillet fallit og bør erstattes
af et nyt og bedre system med kvoter uddelt efter lokaludvikling, arbejdspladser
m.v. eksempelvis med afsæt i artikel 17 i forordningen om fælles fiskeripolitik.”
Spørgsmål F
”Hvad agter regeringen at foretage sig på baggrund af udsendelse ”Kvotekonger og
små fisk” på DR2 den 8. september 2015 for at stoppe konsekvenserne af
kapitaliseringen af fiskekvoterne, som har den konsekvens at havnene affolkes og
kystfiskeriet uddør, og hvad vil regeringen konkret gøre for at flytte
koncentrationerne fra få ejere og ud i provinsen for at skabe liv, arbejdspladser og
omsætning i de små havne i yderområderne.”
Svar:
-
Jeg har valgt at besvare de tre samrådsspørgsmål D, E og F samlet, da de
omhandler forskellige vinkler på samme emne.
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. +45 38 142 142 • Fax +45 33 145 042 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • web
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om koncentreringer af fiskekvoterne den 21/10-15, jf. MOF alm. del - samrådsspm. D-F, til miljø- og fødevareministeren
-
Individuelt omsættelige kvoteandele (IOK) blev, som et resultat af
Folketingets vedtagelse V 117 af 17. maj 2001, indført for sild og makrel i
2003.
-
Omsættelige fartøjskvoteandele (FKA) for demersale arter som f.eks. torsk,
rødspætter og tunger blev, som led i en politisk aftale fra 3. november 2005
om en større reform af den nationale fiskeriregulering, indført fra 2007.
-
Før indførelsen af individuelt omsættelige kvoteandele og fartøjskvoteandele
var de fleste fiskerier reguleret som rationsfiskerier. Det betød, at det inden
for nogle nærmere afgrænsede perioder var tilladt at fange nogle på forhånd
fastsatte mængder. Fartøjerne havde altså kun en mulighed, men ikke en
sikkerhed, for at få andel i de samlede mængder, der var til rådighed.
-
Systemet med individuelt omsættelige kvoteandele og fartøjskvoteandele -
det vi kalder ”Ny Regulering” - har sikret en bedre indtjening i erhvervet, en
bedre udnyttelse af fiskekvoterne og mindsket overkapacitet i fiskeriet.
-
Endvidere har det givet den enkelte fisker bedre muligheder for at planlægge
og optimere sit fiskeri, når de tilladte fangstmængder på årsbasis på forhånd
er kendt.
-
Som i mange andre erhverv er fiskeriet præget af en strukturudvikling. Med
”Ny Regulering” har Danmark fået en mere moderne og konkurrencedygtig
fiskeflåde.
-
Når det er sagt, har det ikke været intentionen at skabe monopollignende
forhold i fiskeriet.
-
Allerede fra begyndelsen var der derfor grænser for koncentrationen af
kvoter. Og reglerne blev, for at undgå en uheldig udvikling i koncentration af
kvoter, skærpet i 2012.
-
Reglerne sætter grænser for, hvor store kvoteandele en fisker må eje, samt
for hvor store kvoteandele, der må være registreret på et fartøj. Der er
desuden yderligere begrænsninger for, hvor mange fartøjskvoteandele (FKA)
man kan eje, hvis man ejer mange individuelle omsættelige kvoteandele
(IOK), og omvendt.
-
NaturErhvervstyrelsen kontrollerer løbende, at reglerne bliver fulgt, og
styrelsens kontrol ikke har kunnet påvise konkrete overtrædelser af
lovgivningen.
-
Selvom reglerne ikke er overtrådt, er det ikke acceptabelt, hvis der er fiskere,
som kan bruge stråmænd eller snørklede selvskabskonstruktioner til at få
2
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om koncentreringer af fiskekvoterne den 21/10-15, jf. MOF alm. del - samrådsspm. D-F, til miljø- og fødevareministeren
mulighed for at disponere over mere kvote, end det er intentionerne med
kvotekoncentrationsreglerne.
-
Jeg har derfor bedt NaturErhvervstyrelsen om at undersøge, om vi på en
enkel måde kan justere på reglerne, så det i tilstrækkelig grad sikres, at
hensigten med kvotekoncentrationsreglerne opfyldes. Styrelsen har blandt
andet taget kontakt til Konkurrencestyrelsen i forhold til selskabers eller
enkeltpersoners eventuelle udnyttelse af en dominerende markedsposition.
-
NaturErhvervstyrelsen er også i gang med at se på reglerne for leje af kvoter -
netop for at undgå enkeltpersoners dominerende position på dele af
fiskeriområdet.
-
Jeg lytter også meget interesseret til gode forslag fra erhvervet. Det er vigtigt,
at vi vælger løsninger, som ikke er mere indgribende end nødvendigt eller
rammer fiskere, som ikke har intention om at omgå systemet.
-
Når det er sagt, vil vi selvfølgelig se nærmere på eventuelle ændringer af
reglerne, hvis NaturErhvervstyrelsens undersøgelse giver anledning til det.
-
Jeg vil gerne understrege, at vi overordnet set har et velfungerende system,
hvor næsten alle landets fiskere handler med og lejer kvoter i respekt af de
gældende regler og intentionerne med dem.
-
-
I DR2’s program blev der fremhævet et enkeltstående tilfælde.
Langt hovedparten af de danske erhvervsfiskere er slet ikke i nærheden af
kvotekoncentrationsloftet for de enkelte arter: For eksempel ejer 305 fiskere,
svarende til 92 % af alle fiskere, der ejer kvoteandele af torsk i Nordsøen,
hver især mindre end 1 % af den samlede kvote i Nordsøen, og ingen ejer
mere end de 5 %, der er loftet. Og det billede går igen for praktisk talt alle
arter og farvandsområder.
-
Jeg synes, at meldingen fra erhvervet har været meget klar: Systemet med
omsættelige kvoter var nødvendigt og fungerer efter hensigten.
-
Det er jeg enig i.
*******
-
Det nuværende reguleringssystem har som sagt sikret en bedre indtjening i
erhvervet, en bedre udnyttelse af fiskekvoterne og mindsket overkapacitet i
fiskeriet.
-
Antallet af registrerede fartøjer er faldet fra 3.569 i 2003 til 2.455 ved
udgangen af 2014, svarende til et fald på 31 %.
3
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om koncentreringer af fiskekvoterne den 21/10-15, jf. MOF alm. del - samrådsspm. D-F, til miljø- og fødevareministeren
1569081_0004.png
-
Og det var netop hensigten med ”Ny Regulering”. At kvoterne skulle
koncentreres på færre fartøjer, så de fartøjer, der var tilbage, havde et bedre
indtjeningsgrundlag.
-
Koncentrationen har kunnet mærkes i fiskerihavnene – nogle havne har
oplevet, at fartøjer og kvoter blev solgt til fiskere i andre havne. Andre havne
har til gengæld oplevet en tilgang i fiskerierhvervet og den tilhørende
industri.
-
Og så er det jo sådan med fiskefartøjer, at de ikke nødvendigvis altid benytter
samme havn. Kendetegnende for mange fiskefartøjer er netop, at de alt efter
sæson for de forskellige fiskerier flytter mellem forskellige fangstområder og
landingspladser.
-
Selvom der er blevet færre fiskefartøjer, ser udviklingen dog ud til at være
stabiliseret. Nye tal viser, at antallet af fiskerihavne med landinger af fisk kun
er faldet beskedent de sidste fem år. Og sidste år blev der landet samme
mængde fisk i de 277 mindste og mellemstore havne som for fem år siden.
-
Samtidig har fordelingen mellem de havne, der lander for hhv. under en 1
mio. kr. om året, mellem 1 og 10 mio. kr. om året og over 10 mio. kr. om året,
været stabil over de seneste fem år.
-
Netop fordi man var opmærksom på de særlige udfordringer for lokalmiljøer
og kystfiskeriet, fik kystfiskere under ”Ny Regulering” mulighed for at
tilmelde sig en ordning, hvor den enkelte fisker uden beregning får tildelt
ekstra årsmængder af fisk – helt i tråd med artikel 17 i forordningen om den
fælles fiskeripolitik, der henvises til i spørgsmål E.
-
Kystfiskere, der fisker med skånsomme redskaber som for eksempel garn,
belønnes nu med 50 % ekstra årsmængder i forhold til andre kystfiskere, og
ordningen er således med til at fremme det skånsomme kystfiskeri. Det synes
jeg, er positivt.
-
Der eksisterer også fortsat et rationsfiskeri for mindre fartøjer, det vi kalder
Mindre Aktive Fartøjer (MAF), som ikke er omfattet af systemet med
omsættelige kvoter, da en del af de danske kvoter er afsat til dette fiskeri.
-
Desuden fremgår det af den politiske aftale om Hav- og
fiskeriudviklingsprogrammet, at parterne er enige om, at programmet skal
understøtte fortsat udvikling af kystfiskeriet i Danmark. Der er afsat en pulje
på 36 mio. kr. til fremme af kystfiskeriet for perioden 2014-2017 til blandt
andet infrastrukturprojekter i mindre fiskerihavne med betydning for
kystfiskeriet, til investeringer i fartøjer og til forbedret logistik til udnyttelse
af markedspotentialet for kystfanget fisk.
4
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om koncentreringer af fiskekvoterne den 21/10-15, jf. MOF alm. del - samrådsspm. D-F, til miljø- og fødevareministeren
-
Desuden kan fiskerne benytte den såkaldte facilitator for Hav- og
fiskeriudviklingsprogrammet, som blandt andet rådgiver fiskere i de mindre
havne om de støttemuligheder, der eksisterer.
-
Et andet eksempel på tildeling af kvoter ud fra et socioøkonomisk kriterie,
som nævnt i artikel 17, er ordningen med tildeling af kvoteandele til yngre
fiskere. Efter den ordning kan yngre fiskere, der gerne vil etablere sig, få
tildelt kvoteandele for en 8-årig periode. Det kan medvirke til at give yngre
fiskere et bedre indtjeningsgrundlag og en bedre start på tilværelsen som
selvstændig fisker.
*******
-
Samlet set mener jeg, at overgangen til omsættelige kvoter med ”Ny
Regulering” var det rigtige for fiskerierhvervet.
-
Alternativet havde været afvikling i stedet for udvikling.
*******
5