Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del
Offentligt
Miljø- og Fødevareministeriet
Institution: Fødevarestyrelsen
Enhed/initialer:
Dyrevelfærd og Veterinærmedicin/ RIBO/DLSP
Sagsnr.:
2016-15-160-00097
Dato:
23. februar 2016
Notat om Dyrenes Beskyttelse og DOSO’s bemærkninger til Svinehandlingsplanen
Problemstilling
Miljø- og Fødevareministeren har modtaget Miljø- og Fødevareudvalgets alm. del spørgsmål
417 omhandlende evaluering af Svinehandlingsplanen. Spørgsmålet er stillet efter ønske af
Enhedslisten, som beder ministeren kommentere på bemærkninger fra Dyrenes Beskyttelse og
DOSO til evaluering af Svinehandlingsplanen.
Med baggrund i evalueringen af Svinehandlingsplanen har Dyrenes Beskyttelse afgivet en ræk-
ke bemærkninger. Dyreværns-Organisationernes Samarbejds-Organisation (DOSO) har tilken-
degivet, at de på en række punkter kan tilslutte sig Dyrenes Beskyttelses kritik af evaluerings-
rapporten for svinehandlingsplanen.
Notatet indeholder Fødevarestyrelsens uddybende bemærkninger til de enkelte kritikpunkter.
Baggrund
”Handlingsplan for bedre dyrevelfærd for svin” indeholder en række mål med tilhørende initia-
tiver fordelt på 10 indsatsområder:
1. Større overlevelse blandt pattegrise
2. Større overlevelse blandt søer
3. På sigt skal alle søer gå i løsdrift
4. Stop for kastration af pattegrise
5. Nedbringelse af antallet af halekuperede pattegrise
6. En styrket indsats mod mavesår
7. Dyrevelfærd indarbejdes i månegrisprojektet
8. Større valgmulighed for forbrugerne, når det gælder dyrevelfærd
9. Undervisning i dyrevelfærd
10. Fremme dyrevelfærden på internationalt niveau
En nedsat følgegruppe, bestående af Den Danske Dyrlægeforening, Dyrenes Beskyttelse, DO-
SO, Landbrug & Fødevarer, SEGES, VSP, Danske Slagtemestre og Økologisk Landsforening,
følger løbende fremdriften i Handlingsplanen og diskuterer disse indsatsområder og initiativer
ved halvårlige møder. Den første evaluering af svinehandlingsplanens 10 indsatsområder er
udarbejdet af Fødevarestyrelsen. Evalueringen er efterfølgende sendt i høring i følgegruppen,
hvis kommentarer er indarbejdet i rapporten. Hovedparten af følgegruppens medlemmer, bort-
set fra Dyrenes Beskyttelse, og for visse af initiativerne også DOSO, støtter evalueringens vur-
deringer og konklusioner.
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 417: Spm. om kommentar til henvendelserne fra Dyrenes Beskyttelse og DOSO, jf. MOF alm. del - bilag 228 og 229 m.v., til miljø- og fødevareministeren
1604087_0002.png
Dyrenes Beskyttelse har erklæret, at de er uenige, i større eller mindre grad, i vurderingerne
af fremdriften i alle handlingsplanens indsatsområder.
DOSO har erklæret, at de er enige i, at evalueringen er alt for positiv over for dansk svinepro-
duktion og den indsats og de fremskridt, der er gjort gennem de sidste 25 år. DOSO har er-
klæret, at de støtter op om kritikpunkterne fra Dyrenes Beskyttelse for følgende områder:
Større overlevelse blandt pattegrise, større overlevelse blandt søer, nedbringelse af antallet af
halekuperede pattegrise, styrket indsats mod mavesår, målet om at dyrevelfærd arbejdes ind i
månegrisprojektet samt målet om undervisning i dyrevelfærd.
DOSO bakker op om tiltagene i forhold til at få flere diegivende søer i løsdrift, og mener det er
realistisk at nå målet - ikke mindst fordi det ser ud til, at projektet vedrørende dyrevelfærds-
mærket bliver en realitet. DOSO mener, at projektet vil inspirere mange landmænd til at inve-
stere i løsdriftsstalde, og at projektet i visse kategorier tillader en kortvarig fiksering af soen
umiddelbart efter faring, er acceptabelt, fordi det vil nedsætte antallet af ihjel-lagte pattegrise,
og fordi kontrollen vil blive intensiv. DOSO har desuden også forståelse for, at det ikke lykke-
des at indføre forbud mod kastration af hangrise som et kriterium i konceptet for dyrevel-
færdsmærket. Dette på trods af, at man fra alle sider har gjort sig meget store anstrengelser
for at få kriteriet med.
Gennemgang af kritikpunkterne
I det nedenstående gennemgås Fødevarestyrelsens bemærkninger til de enkelte kritikpunkter
fra Dyrenes Beskyttelse
1
.
Om evalueringen generelt
Ad pkt. 1
Dyrenes Beskyttelse angiver, at evalueringen er for anprisende overfor dansk svineproduktion i
forhold til deres indsats for bedre svinevelfærd.
o
Fødevarestyrelsens bemærkninger:
Fødevarestyrelsen har foretaget evalueringen af
handlingsplanens enkelte initiativer på baggrund af de opnåede resultater set i relation
til, hvad der er realistisk at forvente under typiske danske produktionsforhold.
Ad pkt. 2
Dyrenes Beskyttelse angiver, at der ikke har været forelagt tilstrækkelig information i følge-
gruppen.
o
Fødevarestyrelsens bemærkninger:
Følgegruppens deltagere har på følgegruppe-
møderne
fået
fremlagt de relevante informationer vedrørende svinehandlingsplanens
indsatsområder, som de har været i besiddelse af. Det drejer sig bl.a. om fremdriften af
de forskellige GUDP (Grønt Udviklings- og Demonstrations Program) projekter, som er
bevilget af GUDPs bestyrelse, og som har ophæng i NaturErhvervstyrelsen. GUPD pro-
jekterne følger de betingelser, der er for bevillingen.
Ad pkt. 3 og 4
1
Der henvises i teksten til de enkelte punkter (bullets) fra bilag 228. I dette notat gives en kort opsummering af de
enkelte bemærkninger fra Dyrenes Beskyttelse. For en præcis ordlyd henvises til bilag 228.
2
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 417: Spm. om kommentar til henvendelserne fra Dyrenes Beskyttelse og DOSO, jf. MOF alm. del - bilag 228 og 229 m.v., til miljø- og fødevareministeren
1604087_0003.png
Dyrenes Beskyttelse angiver, at der er for få målbare delmål og succeskriterier, og at der ikke
perspektiveres i forhold til, at velfærdsproblematikkerne har været kendt i en lang årrække.
o
Fødevarestyrelsens bemærkninger:
Udgangspunktet for arbejdet i følgegruppen er
Handlingsplanen og de målsætninger, der er fastsat deri. Det er vanskeligt at sætte mål
på flere af handlingsplanens indsatsområder/initiativer. På næste følgegruppemøde
(som efter planen afholdes i juni 2016) vil der blive taget stilling til, om der skal sættes
et delmål, der fokuserer på dødeligheden pr. pattegrisekuld og et delmål, der fokuserer
på procent dødelighed af udsættersøer.
Målet om større overlevelse blandt pattegrise:
Ad pkt. 1,2,3,4 og 7
Dyrenes Beskyttelse sætter spørgsmålstegn ved effekten af LG5 (avlsmålet vedr. antallet af
levende grise på 5. dagen efter faring). Både i forhold til, at det fald, der på nuværende tids-
punkt ses i produktionsbesætningerne, ikke er særlig højt, og fordi faldet ikke skyldes færre
døde grise pr. kuld, men at antal levendefødte er steget.
Dyrenes Beskyttelse finder, at der lægges for stor vægt på LG5, fremfor en mere effektiv avls-
indsats, hvor der avles efter et antal grise, der passer til søernes kapacitet. Avl for større kuld
medfører høj dødelighed og øget arbejdstidsforbrug. Ved mindre kuld vil man forventeligt få
mere levedygtige grise, og der vil være færre faringskomplikationer. Dyrenes Beskyttelse
fremhæver, som eksempel på konsekvensen ved at avle for større kuldstørrelse, den modelle-
ring der blev lavet af nogle svinedyrlæger i februar 2015, om at det kunne betale sig at slå alle
grise på under 1 kg ihjel.
Dyrenes Beskyttelse efterlyser, at såfremt LG5 forsat skal tillægges vægt, bør der fastsættes
styringsmål baseret på forventet gennemslagkraft indenfor de kommende år.
o
Fødevarestyrelsens bemærkninger:
Fødevarestyrelsen henviser til, at det fremgår
af evalueringen, at den fulde udnyttelse af det genetiske potentiale (jf. LG5) afhænger
af management i den enkelte besætning. Handlingsplanens store fokus på management
er derfor essentielt i den sammenhæng.
Fødevarestyrelsen har i evalueringen foreslået, at der ved næste følgegruppemøde skal
tages stilling til, om der også skal sættes et delmål, der fokuserer på antallet af døde
pattegrise pr. kuld.
Justitsministeren nedsatte i 2010 en arbejdsgruppe om avl af dyr. Arbejdsgruppen, som
bestod af repræsentanter fra relevante myndigheder og organisationer, fik til opgave at
behandle avl af både landbrugsdyr og familie- og hobbydyr. LG5 og alternativer til LG5
blev drøftet i denne arbejdsgruppe, og afrapporteret i ”Rapporten
fra arbejdsgruppen
vedrørende avl af dyr, Fødevareministeriet 2013”.
Det fremgår af rapporten, at hvis avlsmålene skal ændres til at avle efter antal grise,
der passer til søernes kapacitet, vil det kræve, at avlen reguleres ved specifikke lov-
mæssige krav - f.eks. krav om øvre grænse for kuldstørrelsen. Et flertal af den davæ-
rende arbejdsgruppe var imod en sådan regulering. Blandt andet fordi det, ifølge et
flertal i arbejdsgruppen, i praksis ville få de danske svineproducenter til at importere
3
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 417: Spm. om kommentar til henvendelserne fra Dyrenes Beskyttelse og DOSO, jf. MOF alm. del - bilag 228 og 229 m.v., til miljø- og fødevareministeren
1604087_0004.png
avlsmateriale fra udenlandske selskaber. Herved ville forslaget om regulering ikke have
nævneværdig effekt.
Det har ikke været muligt for følgegruppen at foretage en egentlig evaluering af LG5.
Den i 2010 nedsatte arbejdsgruppe for avl anbefalede i deres afrapportering (2013), at
effekten af LG5 i produktionsbesætningerne bør evalueres af den uvildige videnskabeli-
ge ekspertise ved universiteterne. På næste følgegruppemøde vil der blive taget stilling
til, om der skal iværksættes en sådan undersøgelse.
Ad pkt. 5
Dyrenes Beskyttelse mener, at idet der i aftalen mellem Dyrlægeforeningen og branchen er
meldt ud, at aftalen har et mål om at få 500.000 grise mere til at overleve om året, gives et
indtryk af, at målet i handlingsplanen ikke vil nås.
o
Fødevarestyrelsens bemærkninger:
Målet i handlingsplanen - som det blev aftalt
mellem en bred gruppe organisationer og politikere - er fortsat, at der skal være en gris
mere pr. kuld, der overlever i 2020. Aftalen fra 2015 vil alt andet lige medvirke til at nå
målet.
Ad pkt. 6
Dyrenes Beskyttelse mener, at Fødevarestyrelsens afsnit om pattegrisedødelighed ”vejledning
om sundhedsrådgivningsaftaler for svinebesætninger” burde have været udarbejdet langt før.
o
Fødevarestyrelsens bemærkninger:
Afsnittet er netop færdiggjort og indsat i vej-
ledning til sundhedsrådgivningsaftaler for svinebesætninger den 27. januar 2016.
Målet om større overlevelse af søer:
Ad pkt. 1
Dyrenes Beskyttelse finder, at vurderingen er historieløs, idet der ikke perspektiveres i forhold
til den tredobling af dødelighed, der er sket på en 25-årig periode, og til den nuværende døde-
lighed på 11,9 %. Dyrenes Beskyttelse efterspørger også en forklaring på, hvorfor man mener
at kunne nå et mål om, at sodødeligheden skal være under 9 % i 2018.
o
Fødevarestyrelsens bemærkninger:
Handlingsplanen for bedre dyrevelfærd for svin
blev sat i værk på baggrund af Topmødeerklæringen i 2014, og er en fremadrettet plan.
Erhvervets målsætning om, at sodødeligheden kan komme ned under 9 % af årssøer
inden 2018 er, efter Fødevarestyrelsens viden, en vurdering foretaget i lyset af de til-
tag, der er sat i værk, og som planlægges iværksat.
Ad pkt. 2
Dyrenes Beskyttelse finder det kritisabelt, at Miljø- og Fødevareministeriet endnu ikke benytter
grænseværdier for sodødelighed til placering i kategori i sundhedsrådgivningen og risikoud-
pegning til kontrol.
Fødevarestyrelsens bemærkninger:
Fødevarestyrelsen anerkender, at de juridiske
og datamæssige udfordringer ved at indføre grænseværdi for sodødelighed til placering
i kategori i sundhedsrådgivningsordningen har vist sig langt større end det forudsås, da
det blev besluttet i henholdsvis Veterinærforlig I og II. Fødevarestyrelsen er ikke enig i,
at det skyldes manglende prioritering.
4
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 417: Spm. om kommentar til henvendelserne fra Dyrenes Beskyttelse og DOSO, jf. MOF alm. del - bilag 228 og 229 m.v., til miljø- og fødevareministeren
1604087_0005.png
Ad pkt. 3
Dyrenes Beskyttelse angiver, at dødeligheden for søer bør opgøres i procent af udsættersøer
fremfor i procent af årssøer. Dette som et udtryk for, hvorvidt søerne klarer det planlagte pro-
duktionsliv.
o
Fødevarestyrelsens bemærkninger:
Hvorvidt sodødeligheden fremadrettet også skal
måles i procent af udsættersøer vil blive sat på dagsordenen på næste møde, som for-
ventes afholdt juni 2016. På dette møde vil muligheden for at procent for dødelighed af
udsættersøer skal indgå som et delmål blive drøftet.
Målet om at alle søer på sigt skal gå i løsdrift
Ad pkt. 1
Dyrenes Beskyttelse ønsker ikke, at støtteordningen til brug for frivillig omlægning til løsdrift i
farestalden skal omfatte de såkaldte kombi-stier med mulighed for kortvarig fiksering af soen i
forbindelse med faringen. Dyrenes Beskyttelse efterlyser oplysninger om hvorvidt kombi-stier
er tilskudsberettigede.
o
Fødevarestyrelsens bemærkninger:
Fødevarestyrelsen har kontaktet NaturErhverv-
styrelsen, som oplyser, at for ordningen om modernisering af farestalde, der har kørt til
og med 2015 har kombi-stier ikke været tilskudsberettiget. Ordningen for 2016 er end-
nu ikke fastlagt.
Målet om stop for kastration
Ad pkt. 1 og 2
Dyrenes Beskyttelse finder, at hangriseproduktion og brug af immunokastration i andre lande
er kraftigt underprioriteret. Der henvises til udviklingen i flere EU-lande, og at der er en række
lande i og udenfor EU, hvor kastration i mange år ikke har været praktiseret.
Dyrenes Beskyttelse er uforstående overfor, at der ikke er mere hangrisekød på det danske
marked i 2015, grundet manglende tilslutning fra fødevareerhvervet. De henviser til, at orne-
kød sælges på det hollandske hjemmemarked, hvor det sorteres fra med sniffermetode.
o
Fødevarestyrelsens bemærkninger:
Fødevarestyrelsen anerkender, at det initiativ, der sigter mod en aftale mellem ministe-
ren og branchen om øget produktion af hangrise i Danmark, hidtil ikke har kunnet reali-
seres på baggrund af manglende tilslutning fra alle led i fødevareerhvervet. Baggrun-
den er, at produktionen af hangrise i Danmark kompliceres af, at der ofte er tale om, at
forskellige udskæringer af grisene eksporteres til forskellige lande, hvoraf ikke alle vil
acceptere kød fra hangrise. Som det fremgår af evalueringen, er der ikke færdigudvik-
let en online automatisk detektionsmetode rettet mod stofferne skatol og androstenon
(som forårsager ornelugten), der er internationalt accepteret, tilstrækkelig sikker og
kan arbejde ved høj hastighed.
Ifølge Fødevarestyrelsens kendskab er der i Nederlandene tale om hangrise, der pri-
mært afsættes til hjemmemarkedet.
5
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 417: Spm. om kommentar til henvendelserne fra Dyrenes Beskyttelse og DOSO, jf. MOF alm. del - bilag 228 og 229 m.v., til miljø- og fødevareministeren
1604087_0006.png
Ad pkt. 3
Dyrenes Beskyttelse kan ikke tilslutte sig tolkningen af positionspapiret mellem Danmark og en
række andre lande. De finder at, det er en udvanding af Bruxelles-deklarationen om et fuld-
stændigt stop for kastration i 2018 ved at satse på kastration med bedøvelse.
o
Fødevarestyrelsens bemærkninger:
Handlingsplanens mål er, at kastration uden
bedøvelse skal ophøre senest i 2018. Bruxelles deklarationens mål om stop for kirurgisk
kastration af pattegrise er ikke et mål i handlingsplanen. Fødevarestyrelsen har oplyst
til Dyrenes Beskyttelse, at styrelsen i løbet af 2016 vil indsamle ”best practice” fra an-
dre lande, der allerede praktiserer bedøvelse forud for kastration, og er af den opfattel-
se, at målet i handlingsplanen er realistisk.
Målet om nedbringelse af antal halekuperede grise:
Ad pkt. 1
Dyrenes Beskyttelse kan ikke tilslutte sig, at der i evalueringsrapporten angives foreløbige re-
sultater om halebid i forsøg udført af Videncenter for Svineproduktion, hvor det ikke er oplyst,
hvordan forsøgene foretages, herunder hvilke rodematerialer grisene får og i hvilke mængder,
samt foretaget en drøftelse heraf. Dyrenes Beskyttelse har flere gange efterspurgt disse oplys-
ninger.
Fødevarestyrelsens bemærkninger:
Mht. det nævnte forsøg, så blev det på sidste følge-
gruppemøde oplyst, at grisene får tildelt ”forskellige
former for beskæftigelses- og rodemateri-
aler i form af halm, træklodser eller andre materialer, som landmanden har til rådighed”.
Fø-
devarestyrelsen er desuden af den opfattelse, at det ikke er følgegruppens opgave at diskute-
re, hvilke materialer og hvilken mængde af materialet, der anvendes i det pågældende forsøg.
Ad pkt. 2
Dyrenes Beskyttelse finder ikke, at Fødevarestyrelsens kontrolkampagne om rode- og beskæf-
tigelsesmateriale, hvor 13,5 % ikke lever op til lovens krav, men ved genbesøg gør det, kan
betragtes som et tiltag, der nedbringer antallet af halekuperede grise.
o
Fødevarestyrelsens bemærkninger:
Med hensyn til kampagnen om beskæftigelses-
og rodemateriale, så kan kampagnen ikke direkte relateres til kravet om retmæssig an-
vendelse af halekupering. Halebidning (som er den primære årsag til, at man forebyg-
gende foretager halekupering) er en unormal adfærd, der kan udløses af mange for-
skellige faktorer - oftest i kombination. Dvs. halebidning kan godt opstå selvom grisene
tildeles tilstrækkeligt beskæftigelses- og rodemateriale. Fødevarestyrelsen vurderer, at
kampagnen om beskæftigelses- og rodemateriale har været med til at skabe fokus på
én af de risikofaktorer, der kan være medvirkende årsag til halebidning.
Ad pkt. 3
Dyrenes Beskyttelse er af den holdning, at det materiale der anvendes i danske besætninger
som beskæftigelses- og rodemateriale i vidt omfang er uegnet. Specifikt nævnes trælister
monteret tæt op ad stisiden, træklodser eller halm i små mængder. Dyrenes Beskyttelse me-
ner ikke, at disse materialer fremmer stop af halekupering.
o
Fødevarestyrelsens bemærkninger:
Fødevarestyrelsens tolkning af reglerne
om tildeling af beskæftigelses- og rodemateriale fremgår af styrelsens vejledning
6
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 417: Spm. om kommentar til henvendelserne fra Dyrenes Beskyttelse og DOSO, jf. MOF alm. del - bilag 228 og 229 m.v., til miljø- og fødevareministeren
1604087_0007.png
om beskæftigelses- og rodemateriale . Så vidt Fødevarestyrelsen er orienteret, er
der intet videnskabeligt grundlag for at konkludere, at de af Dyrenes Beskyttelse
nævnte materialer er uegnede som beskæftigelses- og rodemateriale. At de
nævnte materialer ikke fremmer stop af halekupering kan i mange tilfælde være
korrekt, idet halekupering foretages for at mindske risikoen for udbrud af halebid,
som jo kan udløses af mange andre årsager end utilstrækkelig eller manglende
beskæftigelses- og rodemateriale.
Ad pkt. 4
Dyrenes Beskyttelse giver udtryk for, at det bør fremgå af evalueringsrapporten, at Fødevare-
styrelsen ikke har sanktioneret for rutinemæssig halekupering heller ikke i besætninger, der
overtræder reglerne vedrørende beskæftigelses- og rodemateriale.
o
Fødevarestyrelsens bemærkninger:
Fødevarestyrelsen gennemførte i foråret
og efteråret 2014 en kampagne om korrekt tildeling af beskæftigelses- og rode-
materiale. Kampagnen er afrapporteret.
Der er ikke et fagligt grundlag for automatisk at koble sanktionering for manglen-
de beskæftigelses- og rodemateriale til sanktionering for rutinemæssig halekupe-
ring. I forbindelse med kontrollen vil der altid skulle foretages en overordnet vur-
dering af, om der er truffet tilstrækkelige foranstaltninger for at undgå halebid.
Der kan være mange årsager til, at halebidning opstår, hvilket betyder, at selvom
der er tilstrækkeligt beskæftigelses- og rodemateriale, så kan halebidning godt
opstå alligevel – fx på baggrund af udfordringer med klimaet i stalden.
En anden årsag til at koblingen er problematisk er, at det er vanskeligt at hånd-
hæve dokumentationskravet for behovet for halekupering, idet kravet alene på-
hviler smågriseproducenten, der foretager halekuperingen, og ikke slagtesvine-
producenten – altså modtageren af smågrise.
2
Målet om en styrket indsats mod mavesår:
Ad pkt. 1, 2 og 3
Dyrenes Beskyttelse har givet indtryk af, at drøftelserne mellem Fødevarestyrelsen,
L&F/SEGES, VSP og foderstofbranchen ikke har haft betydning for indfrielsen af målsætningen.
I følge Dyrenes Beskyttelse er drøftelserne sket indenfor en snæver ramme af de eksisterende
systemer og praksis, hvorved der ikke har kunnet tages fat om den problematiske fodring af
dyrene, der i følge Dyrenes Beskyttelse i vidt omfang giver dem mavesår.
Dyrenes Beskyttelse er uenig i evalueringsrapportens bemærkninger om, at fodring af søer, så
de ikke får mavesår, skal vægtes op imod hensynet til producentens økonomi og miljøpåvirk-
ninger.
Dyrenes Beskyttelse finder det beklageligt, at det tager så lang tid fra topmødeerklæringen er
underskrevet til, at der kan foretages screening af mavesår hos søer. Dyrenes Beskyttelse
henviser til, at problemstillingen om fodring og mavesår ikke er ny, men derimod velbeskrevet
gennem flere årtier.
2
Fødevarestyrelsens vejledning om beskæftigelses- og rodemateriale 20. marts 2013.
7
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 417: Spm. om kommentar til henvendelserne fra Dyrenes Beskyttelse og DOSO, jf. MOF alm. del - bilag 228 og 229 m.v., til miljø- og fødevareministeren
1604087_0008.png
o
Fødevarestyrelsens bemærkninger:
Mavesår er en sygdom, hvor flere faktorer
udover foderet spiller en væsentlig rolle. Der kan, med samme fodring i to forskel-
lige besætninger, findes mavesår i den ene, men ikke den anden. Der mangler
forskning til at afklare bl.a. denne forskel. Målet for indsatsen generelt er at finde
et koncept, der sikrer fremskridt og nedgang i frekvensen af mavesår, samtidig
med at hensyn til miljø og økonomi tilgodeses i fornødent omfang. Indsatsen om-
fatter såvel forskning som etablering af en screening.
Fødevarestyrelsen anerkender, at initiativet ikke er gennemført efter den tidsplan,
der er forudsat i Handlingsplanen. Det bedste resultat opnås dog erfaringsmæssigt
gennem en tæt dialog mellem myndigheder og erhverv. Det har bl.a. krævet, at
erhvervet gennemførte en del undersøgelser og beregninger for at finde den nød-
vendige stikprøvestørrelse og interval mellem stikprøverne, samt at der opnås
enighed om et finansieringskoncept. Fødevarestyrelsen er i samarbejde med
Landbrug & Fødevarer og Den Danske Dyrlægeforening ved at få udarbejdet en
løsningsmodel for prøvetagning og analyse af mavesår hos svin, så alle svinepro-
ducenter bliver involveret. Programmet for screeningen er udarbejdet inden ud-
gangen af 2016.
Målet om at dyrevelfærd indarbejdes i månegrisprojektet:
Ad pkt. 1
Dyrenes Beskyttelse udtrykker sin utilfredshed med, at der ikke har været deltagelse af dyre-
værnsorganisationer og/eller Den danske Dyrlægeforening i et netværksprojekt ledet af Land-
brug & Fødevarer/SEGES, som er støttet af Grøn Udviklings- og Demonstrations Program.
o
NaturErhvervstyrelsen bemærkninger:
Det koordinerende netværk (Månegrisen
Netværk) er igangsat og ledet af L&F/SEGES. Netværket har på eget initiativ søgt og
modtaget tilskud til deres aktiviteter fra Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram
(GUDP). Netværket har jf. tilskudssatserne til netværk i GUDP selv finansieret 50 pct.
af deres aktiviteter. GUDP har ikke modtaget ansøgninger til Månegrisrelaterede net-
værk fra Dyreværnsorganisationer og/eller Den Danske Dyrlægeforening.
Ad pkt. 2
Dyrenes Beskyttelse beklager, at dyrevelfærd er lavt prioriteret i de funktionskrav, der er ble-
vet meldt ud, og mener ikke det harmonerer med målsætningen i handlingsplanen om dyrevel-
færd i månegrisprojektet. Samtidig betyder den manglende prioritering af dyrevelfærd, at det i
al væsentlighed offentligt finansierede månegrisprojekt ikke kan betragtes som den fremtids-
sikring af slagtesvineproduktionen, der blev lagt op til.
o
NaturErhvervstyrelsen bemærkninger:
På baggrund af visionen med Månegrisen,
som er at give input til en fremtidig emissionsbaseret regulering, er udvikling og doku-
mentation af teknologi, som kan måle de faktiske emissioner fra en moderne lavemissi-
onsstald, valgt som den primære og ufravigelige målsætning i kravspecifikationen. Se-
kundært bliver der konkurreret på flere parametre, herunder dyrevelfærd, dyresundhed
og medicinforbrug samt ressourceoptimering. Kravspecifikationen for Månegrisens mo-
delstald var i december 2015 i høring i Månegrisens Partnerskab. På baggrund af hørin-
gen er kravspecifikationen justeret, godkendt af ministeren og overleveret til GUDP.
GUDP indkalder ansøgninger primo februar 2016, med ansøgningsfrist for hhv. fase 1
8
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 417: Spm. om kommentar til henvendelserne fra Dyrenes Beskyttelse og DOSO, jf. MOF alm. del - bilag 228 og 229 m.v., til miljø- og fødevareministeren
1604087_0009.png
og fase 2 d. 4. marts og d. 28. september 2016. Tilskudssatserne for GUDP til Månegri-
sen afhænger af aktiviteterne og virksomhedsstørrelsen. Det forventes at etableringen
af modelstalden overvejende skal finansieres af private midler, mens GUDP kan støtte
med ca. 20 pct. af det samlede teknologi- og staldprojekt.
Målet om større valgmulighed for forbrugerne, når det gælder dyrevelfærd:
Ad pkt. 1
Dyrenes Beskyttelse finder, at dyrevelfærden i den danske svineproduktion er stærkt proble-
matisk. Dyrenes Beskyttelse kan derfor ikke tilslutte sig, at det af evalueringen fremgår, at
”dyrevelfærden i den danske svineproduktion generelt er høj” og ”dyrevelfærden i Danmark
ligger over EU-niveauet”. Dyrenes Beskyttelse finder det udokumenteret og bemærker, at der
også i andre lande er regler eller praksis, der ligger over EU’s minimumsniveau.
o
Fødevarestyrelsens bemærkninger:
Det er Fødevarestyrelsens vurdering, at dyre-
velfærden i den danske svineproduktion generelt er høj, og at den ligger over det gene-
relle EU-niveau. Danmark har f.eks. strammere regler vedr. løsdrift for søer og gylte i
løbe- kontrolafdelingen, fast- og drænet gulv, overbrusning af svin over 20 kg. mm.
Styrelsen er bekendt med at, nogle andre EU-lande også har særregler om velfærd for
svin. Der er dog tale om relativt få lande, hvilket er baggrunden for vurderingen af, at
velfærden i den danske svineproduktion ligger over det generelle EU-niveau. Det gode
samarbejde, der er mellem branche, myndigheder og universiteter bidrager også til den
bedre velfærd.
Ad pkt. 2
Dyrenes Beskyttelse omtaler, at flere interessenter er trådt ud af den arbejdsgruppe, der drøf-
ter etablering af et dyrevelfærdsmærke. Som eksempel nævnes Forbrugerrådet Tænk og Dy-
renes Beskyttelse selv. Som begrundelse angives, at arbejdet først og fremmest er rettet mod
etablering af et statsligt mærke. Der henvises til foreningens hjemmeside, hvoraf det fremgår,
at mærker, der sikrer høj dyrevelfærd allerede findes i form af ”Anbefalet af Dyrenes Beskyt-
telse” og Ø-mærket. Dyrenes Beskyttelse finder, at endnu et mærke vil vildlede forbrugerne.
o
Fødevarestyrelsens bemærkninger:
Fødevarestyrelsen beklager, at Dyrenes Beskyt-
telse i 2015 har tilkendegivet ikke at have tilstrækkelige ressourcer til at deltage i ar-
bejdsgruppen. Fødevarestyrelsen inviterer den 9. marts 2016 den oprindelige gruppe af
aktører til et møde, hvor dyrevelfærdsmærket vil blive præsenteret og alle parter vil på
ny blive inviteret til at tage del i partnerskabet. Der har i den oprindelige arbejdsgrup-
pe, hvor også Dyrenes Beskyttelse deltog, ikke kunnet opnås konsensus om et dansk
dyrevelfærdsmærke. En bred kreds af interessenter har imidlertid lagt vægt på, at et
statsligt dyrevelfærdsmærke skaber den største troværdighed hos forbrugerne, og
bedst vil kunne bidrage til i væsentlig grad at øge en markedsbaseret afsætning af dy-
revelfærdsprodukter. Økologi og friland, som begge indebærer høj dyrevelfærd, har kun
beskedne markedsandele for svinekød på henholdsvis ca. 2 % hver. Miljø- og Fødeva-
reministeriet støtter udviklingen i den økologiske produktion, men da den økologiske
produktion og frilandsproduktionen er omkostningstung, og dermed fører til høje for-
brugerpriser, er der tillige behov for andre tiltag for at få forbedret dyrevelfærden på
centrale parametre i en større del af svineproduktionen, men med færre produktions-
omkostninger.
Det er hensigten, at dyrevelfærdsmærket skal være et paraplymærke, der både kan
fungere selvstændigt, og som kan omfatte og klassificere eksisterende produktionsfor-
9
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 417: Spm. om kommentar til henvendelserne fra Dyrenes Beskyttelse og DOSO, jf. MOF alm. del - bilag 228 og 229 m.v., til miljø- og fødevareministeren
1604087_0010.png
mer og brands. Mærket vil derfor skabe transparens i forhold til udbuddet af dyrevel-
færdsprodukter.
Ad pkt. 3
Dyrenes Beskyttelse er af den opfattelse, at der er lagt op til en markant mere åben opgave
end den tilgang, der er benyttet i arbejdsgruppen. Der henvises til, at Topmødeerklæringen
lægger til grund, at forbrugerne skal have mere oplysning og større valgmulighed, f.eks. ved
at udbrede kendskabet til eksisterende mærker. Dyrenes Beskyttelse finder ikke, at der har
været en åben drøftelse i arbejdsgruppen om fremgangsmåden, og at der fra ministeriel side
på forhånd har været en fastlåst dagsorden om at udvikle et statsligt mærke.
o
Fødevarestyrelsens bemærkninger:
Arbejdsgruppen herunder Dyrenes Beskyttelse
har på en række møder drøftet alle muligheder for at opfylde målsætningen om større
valgmulighed for forbrugerne, når det gælder dyrevelfærd. En bred kreds af interessen-
ter omfattende dyrevelfærdsorganisationen DOSO, primærproducenterne, slagterierne
og 2/3 af detailhandelen har peget på et statsligt dyrevelfærdsmærke, som et enkelt og
effektivt middel til at forbrugerne frivilligt kan vælge produkter med bedre dyrevelfærd.
Andre interessenter har peget på kun at fremme økologi og hæve dyrevelfærdskravene
tvangsmæssigt for alle ved strammere lovgivning, hvilket dog dels kræver lange over-
gangsordninger dels vil øge produktionsomkostningerne og dermed forringe konkurren-
ceevnen.
Ad pkt. 4
Med henvisning til evalueringsrapporten og aftalen om Fødevare- og Landbrugspakken finder
Dyrenes Beskyttelse, at det er en svaghed, at mærket ikke inddrager kastrationsproblematik-
ken. Dyrenes Beskyttelse finder, at dette vil være den eneste valide grund til at bruge offentli-
ge midler.
o
Fødevarestyrelsens bemærkninger:
Kastrationsspørgsmålet har været drøftet i ar-
bejdsgruppen, der har fundet det urealistisk på nuværende tidspunkt at stille krav om
ophør af kastration først og fremmest på grund af manglende markedsaccept af hangri-
sekød.
Det har været med i overvejelserne, at det for nærværende ser ud til, at der i den øko-
logiske produktion vil være store udfordringer i et ophør af kastration, dels på grund af
høj forekomst af hangrise med ornelugt, dels på grund af modvilje mod immuno-
kastration.
Målet om undervisning i dyrevelfærd:
Ad pkt. 1,2
Dyrenes Beskyttelse finder målet om uddannelse af landbrugsmedhjælpere helt udvandet, og
henviser til, at der nu alene er plan om tilbud om frivilligt kursus tilrettelagt af erhvervet.
Dyrenes Beskyttelse finder det endvidere vanskeligt at gennemskue, hvad der i øvrigt sker på
området, og udtrykker bekymring over, om målene nås. Dyrenes Beskyttelse finder, at under-
visningskrav for både den besætningsansvarlige og landbrugsmedarbejdere skal forankres i
lovgivningen.
o
Fødevarestyrelsens bemærkninger:
Målet om undervisning i handlingsplanen er dels rettet mod de besætningsansvarlige
dels landbrugsmedarbejdere.
10
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 417: Spm. om kommentar til henvendelserne fra Dyrenes Beskyttelse og DOSO, jf. MOF alm. del - bilag 228 og 229 m.v., til miljø- og fødevareministeren
Fødevarestyrelsen anerkender, at initiativet ikke er gennemført som forudsat i Hand-
lingsplanen. Ud fra et generelt ønske om regelforenkling er strukturen for en fremtidig
lovgivning om uddannelseskrav til
den ansvarlige
for et erhvervsmæssigt hold
land-
brugsdyr
under overvejelse, og derfor er det i evalueringsrapporten anført, at initiativet
ikke er gennemført, ligesom det derfor er for tidligt at vurdere effekten.
Videre proces
Næste følgegruppemøde afholdes i juni 2016. Som det fremgår af ovenstående vil en række af
de bemærkninger Dyrenes Beskyttelse og DOSO har fremsat blive taget op på dette møde.
11