Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del
Offentligt
1599742_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr.
Den 15. februar 2016
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg har i brev af 22. januar 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 416 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 416 (alm. del)
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 20/1-16 fra Landsforeningen
Naboer til Kæmpevindmøller om bemærkninger til ministerens svar på spm.
vedr. vindmøller, jf. MOF alm. del - bilag 226.
Svar
Det er korrekt, at der er store vindmøller, der opnår deres angivne effekt ved
vindhastigheder omkring 12-15 m/s. Dette gælder dog for vindhastigheder i
vindmøllens navhøjde, som for store vindmøller kan være omkring 100 m eller
mere.
En vindhastighed på 12 m/s i 100 m højde svarer til en vindhastighed på ca.
8,4 m/s i 10 m højde. Det er vindhastigheden i møllens navhøjde, der har
betydning for den udsendte støj og for den producerede elektriske effekt, men det
er almindelig praksis, at både støj og effekt angives med reference til
vindhastigheden i 10 m højde. Når vindmøllebekendtgørelsens støjgrænser således
er anført som støjgrænser ved 6 og 8 m/s, betyder det mere præcist, at
støjgrænserne gælder for vindhastigheder i vindmøllens navhøjde, der svarer til
vindhastigheder på 6 og 8 m/s i 10 m højde.
Miljøstyrelsen fik i 2013 foretaget en analyse af tilgængelige støjdata for nyere,
store vindmøller ved andre vindhastigheder end de, der svarer til 6 og 8 m/s i 10 m
højde. I 2015 har Miljøstyrelsen fået foretaget en udvidet analyse af tilgængelige
støjdata med henblik på dels at medtage et større datagrundlag, og dels inkludere
data for lavfrekvent støj. Datamaterialet stammer fra kontrolmålinger af
vindmøller, hvor der på grund af skiftende vindhastigheder har været mulighed for
også at foretage støjmålinger ved andre vindhastigheder end de, der svarer til 6 og
8 m/s i 10 m højde. Målingerne omfatter 143 målinger på 102 forskellige
vindmøller fra perioden 2010 til 2015.
Både for vindmøller i standardindstilling og for støjreducerede vindmøller viser
analysen af målingerne generelt, at den udsendte støj ved højere vindhastigheder
end svarende til 8 m/s i 10 m højde ikke er væsentligt højere end ved
vindhastigheder, der svarer til 8 m/s i 10 m højde. Ved vindhastigheder lavere end
svarende til 6 m/s i 10 m højde ses generelt lavere støjudsendelse end ved
vindhastigheder, der svarer til 6 m/s i 10 m højde.
Den udvidede analyse kan således ikke bekræfte, at støjreducerede vindmøller
giver anledning til væsentligt større støjudsendelse ved andre vindhastigheder end
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 •
Tlf. +45 38 142 142 • Fax +45 33 145 042 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 416: Spm. om kommentar til henvendelse af 20/1-16 fra Landsforeningen Naboer til Kæmpevindmøller om bemærkninger til miljø- og fødevareministerens svar på spm. vedr. vindmøller, jf. MOF alm. del - bilag 226, til miljø- og fødevareministeren
svarende til 6 og 8 m/s i 10 m højde, ligesom det er tilfældet for vindmøller i
standardindstilling. Den udvidede analyse forventes at være tilgængelig på
Miljøstyrelsens hjemmeside ultimo februar.
Jeg har anmodet Miljøstyrelsen om at gennemføre støjmålinger hos en række
naboer til vindmøller forskellige steder i landet. Det er hensigten, at disse målinger
også skal omfatte målinger ved andre vindhastigheder end de, der svarer til 6 og
8 m/s i 10 m højde.
Det følger af miljøbeskyttelseslovens tilsynsbestemmelser, at kommunen i
forbindelse med sit tilsyn har mulighed for at anmode om de oplysninger fra
vindmølleejeren, som kommunen finder nødvendige for at kunne vurdere
støjforureningen fra vindmøllen. For vindmøller med mulighed for forskellige
støjindstillinger kan vindmøllens aktuelle indstilling konstateres ved servicebesøg,
og denne konstatering indgår i servicerapporten for vindmøllen. Servicerapporten
tilsendes ejeren, som således har mulighed for at fremlægge dokumentation for
vindmøllens støjindstilling i form af den seneste servicerapport.
Hvis der opstår tvivl om vindmøllens støjindstilling efter et servicebesøg, kan
kommunen fra ejeren udbede sig dokumentation for, at vindmøllens indstilling
ikke har været ændret i perioden siden seneste servicebesøg. Dokumentationen
baseres på oplysninger fra vindmøllens dataopsamlingssystem, som vindmøllens
ejer vil kunne rekvirere fra servicefirmaet eller fra vindmøllens fabrikant. Blandt
de oplysninger, som vindmøllens dataopsamlingssystem genererer, kan der dog
være forretningsfølsomme oplysninger om vindmøllerne, som kommunen derfor
ikke kan offentliggøre.
Naboforeningen oplyser i deres henvendelse, at målefirmaet i forbindelse med
Holbæk Kommunes projekt om måling af støj hos naboer til vindmøller har afvist
at foretage målinger på 1. sal i husene. Dette må bero på en misforståelse.
Miljøstyrelsen, som har givet tilsagn om medfinansiering af målingerne, har
oplyst, at det af projektbeskrivelsen fremgår, at målingerne skal omfatte målinger
både i stueetage og på 1. sal.
I forhold til mit svar på MOF alm del - spm 153 om vindmøllenaboers egne
målinger, kan jeg tilføje, at jeg ikke betvivler, at sådanne målinger kan være udtryk
for et støjniveau, der faktisk har været til stede, der hvor målingerne er foretaget.
Jeg betvivler heller ikke, at det ved sådanne målinger kan være muligt at genfinde
et eventuelt toneindhold i støjen, som tidligere i givet fald har været identificeret
ved støjmålinger tæt på de pågældende vindmøller. Dette ændrer imidlertid ikke
ved, at måleresultater, der ikke korrigeres for baggrundsstøjens indflydelse, vil
være et udtryk for den samlede støj, der er til stede, dvs. vindmøllestøj plus
baggrundsstøj, og ikke vindmøllestøjen alene.
Problemet med toneindhold i støj er helt generelt, at geneoplevelsen øges, hvis der
er tydeligt hørbare toner i støjen, men at energiindholdet i tonerne på trods heraf
oftest er så lavt, at det ikke bidrager væsentligt til den samlede lydenergi og
dermed til det samlede målte støjniveau. At der kan konstateres et toneindhold i
støjen, der kan stamme fra vindmøllerne, kan således ikke i sig selv tages som
udtryk for, at det er vindmøllerne, der er årsag til det samlede støjniveau, der er
målt. Hvis der - i forhold til fastlagte kriterier - konstateres et tydeligt indhold af
toner i støjen hos en nabo, er det i reglerne fastlagt, at der til et måle- eller
beregningsresultat efter korrektion for baggrundsstøj skal tillægges et genetillæg
på 5 dB, før resultatet sammenlignes med de gældende støjgrænser.
2
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 416: Spm. om kommentar til henvendelse af 20/1-16 fra Landsforeningen Naboer til Kæmpevindmøller om bemærkninger til miljø- og fødevareministerens svar på spm. vedr. vindmøller, jf. MOF alm. del - bilag 226, til miljø- og fødevareministeren
I forhold til yderligere spørgsmål om eventuelle helbredseffekter af støj fra
vindmøller henviser jeg til sundheds- og ældreministeren.
I forhold til spørgsmål om ekspropriation henviser jeg til erhvervs- og
vækstministeren.
I forhold til spørgsmål om værditabsordningen henviser jeg til energi-, forsynings-
og klimaministeren.
Eva Kjer Hansen
/
Claus Torp
3