Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del
Offentligt
1575224_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2015-10275
2. december 2015
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg har i brev af 5. november 2015 stillet
følgende spørgsmål nr. 141 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 141 (alm. del)
Ministeren bedes redegøre for klagesystemet ved klager over støj fra vindmøller og
i forlængelse heraf redegøre for, om ministeren finder det hensigtsmæssigt, at
klager behandles af samme instans (kommunen), som har givet tilladelsen til
vindmøllen, og afslutningsvis bedes ministeren redegøre for, om hun agter at
ændre herpå.
Svar
Overordnet set består klagesystemet af, at naboer til vindmøller har mulighed for
at klage over nærliggende vindmøller i flere faser. I forbindelse med
planlægningen for vindmøller har kommende naboer til vindmøller mulighed for
at klage til Natur- og Miljøklagenævnet. Når vindmøllerne er opsat og i drift, og
hvis de nærtliggende naboer er generet af støjen, kan de klage til kommunen, som
skal føre tilsyn med, at reglerne i vindmøllebekendtgørelsen er overholdt. Har
kommunen en begrundet mistanke om, at vindmøllen ikke overholder
vindmøllebekendtgørelsens grænseværdier for støj, kan den påbyde
vindmølleejeren, for egen regning, at udføre støjmålinger og beregninger. Hvis
man som borger finder, at den pågældende kommune ikke fører det fornødne
tilsyn, kan man klage til Statsforvaltningen. Statsforvaltningen er ikke forpligtet til
at behandle en klage over en kommune, men vil kunne vurdere, hvorvidt en
kommune har overholdt reglerne i forhold til kommunens tilsynsforpligtelse.
De tilsynsregler, som kommunen anvender for vindmøller, følger de almindelige
regler for tilsyn, der er fastsat i miljøbeskyttelsesloven og de tilføjelser, der er
fastsat i vindmøllebekendtgørelsen. Kommunerne fører således også tilsyn med, at
f.eks. virksomheder overholder deres støjvilkår, som fastsat i miljøgodkendelser
meddelt netop af kommunen.
Jeg finder på den baggrund, at klagesystemet er tilstrækkeligt og sikrer
retssikkerheden for alle parter i en given klagesag. Jeg har derfor pt. ikke planer
om at ændre dette.
Eva Kjer Hansen
/
Claus Torp
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. +45 38 142 142 • Fax +45 33 145 042 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 141: Spm. om redegøre for klagesystemet ved klager over støj fra vindmøller, til miljø- og fødevareministeren
2