Forsvarsudvalget 2015-16
FOU Alm.del
Offentligt
1634484_0001.png
DET TALTE ORD GÆLDER
FOU samrådsspørgsmål N vedrørende forsvarschefens udtalelser og offent-
ligt ansattes ytringsfrihed
Torsdag den 12. maj 2016
Besvarelse af samrådsspørgsmål N
Indledning
Tak for ordet.
Spørgsmål N, som er stillet efter ønske af Eva Flyvholm (EL), lyder:
”Vil ministeren bekræfte, at offentlig ansatte, også i forsvaret, har
ytringsfrihed og ret til at kritisere ledelsen, og vil ministeren i den
forbindelse kommentere på, om det er acceptabelt, at forsvarsche-
fen har truet medarbejdere med fyringer, hvis de rejser kritik eller,
ifølge forsvarschefen, opfører sig illoyalt, jf. artiklen på dr.dk den 18.
marts 2016: ”Ballade i Forsvaret: Ansatte føler sig truet af forsvars-
chefen”.”
Første del af spørgsmålet lyder, om jeg vil bekræfte, at offentlig an-
satte, også i Forsvaret, har ytringsfrihed og ret til at kritisere ledel-
sen.
Det korte svar er: ”Ja”.
Demokrati og åbenhed er grundlæggende værdier i den offentlige
sektor, og det er derfor både naturligt og nyttigt, at offentligt ansat-
FOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 181: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 12/5-16 om forsvarets ansattes ytringsfrihed, til forsvarsministeren
DET TALTE ORD GÆLDER
te gør brug af deres ytringsfrihed og deltager i den offentlige debat
med både viden og synspunkter.
Derfor er mit svar til spørgerens første spørgsmål, at Forsvarets an-
satte - ligesom andre offentligt ansatte er beskyttet af grundlovens
bestemmelse om ytringsfrihed og kan på egne vegne deltage i den
offentlige debat og fremsætte personlige meninger og synspunkter.
Dette gælder også emner, der vedrører ens eget arbejdsområde.
Derfor må Forsvarets ansatte gerne kritisere ledelsen, og det er vig-
tigt at lytte til Forsvarets ansatte, når de gør opmærksom på forhold,
som de finder kritisable.
Beskyttelsen af offentligt ansattes ytringsfrihed gælder kun, når man
som offentligt ansat ytrer sig på egne vegne. Ledelsen kan således
fastsætte regler for, hvem der må udtale sig på myndighedens veg-
ne og give nærmere retningslinjer for indholdet af sådanne udtalel-
ser. Udtalelser på myndighedens vegne falder uden for dette sam-
råd.
Dernæst ønsker spørgeren, at jeg kommenterer, om det er accepta-
belt, at forsvarschefen har truet ansatte med fyringer, hvis de rejser
kritik eller ifølge forsvarschefen, opfører sig illoyalt.
Som jeg tidligere har udtalt, er det min generelle holdning, at man
ikke skal true med at fyre folk.
2
FOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 181: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 12/5-16 om forsvarets ansattes ytringsfrihed, til forsvarsministeren
DET TALTE ORD GÆLDER
Som bekendt har Folketingets Ombudsmand valgt af egen drift at
tage sagen op. Ombudsmanden har bedt Forsvarsministeriet om en
udtalelse i sagen, ligesom ombudsmanden har bedt ministeriet om at
indhente en udtalelse fra Værnsfælles Forsvarskommando.
Forsvarsministeriet har i den henseende modtaget en udtalelse fra
forsvarschefen, som jeg her vil læse op i uddrag:
”….
Som Forsvarschef ønsker jeg en åben og saglig debat i
Forsvaret. Konstruktiv debat og dialog bidrager til at ud-
vikle Forsvaret og fremme den gensidige forståelse mel-
lem ledelse og medarbejdere.
Af samme grund har Forsvaret styrket indsatsen på de so-
ciale medier, og af samme grund gennemfører jeg i øje-
blikket en omfattende rundrejse til Forsvarets myndighe-
der for at komme i dialog med så mange medarbejdere
som muligt.
Videre fremgår det af forsvarschefens udtalelse om debat-tonen på
de sociale medier:
….
Årsagen til, at jeg har fundet anledning til at tage debat-
tonen op som ét af emnerne på disse møder med medar-
bejderne er, at der bl.a. på sociale medier, herunder For-
svarets Facebook-sider, til tider har været en – i mine øj-
3
FOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 181: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 12/5-16 om forsvarets ansattes ytringsfrihed, til forsvarsministeren
DET TALTE ORD GÆLDER
ne – urimelig grov tone, samt at Forsvarets ansatte nogle
gange har bidraget hertil.
…..
Videre fremgår det af forsvarschefens udtalelse:
Et af mine ærinder på møderne var grundlæggende at
skabe opmærksomhed og tydelighed om behovet for en
ordentlig debattone. Det budskab står jeg ved.
Samtidig vil jeg dog gerne slå fast, at jeg ikke skulle have
knyttet behovet for en ordentlig debattone sammen med
illoyalitet, ligesom jeg ikke skulle have nævnt fyring i den
forbindelse. Det beklager jeg.
Jeg vil afslutningsvist gerne slå fast, at medarbejdere i
Forsvaret ligesom andre offentligt ansatte har en udstrakt
ytringsfrihed, og at der kun er få begrænsninger, …
Og så afslutter forsvarschefen også med:
Medarbejdere i Forsvaret er således meget velkomne til at
bidrage med deres holdninger, også hvis de er kritiske el-
ler uenige med ledelsen i Forsvaret. Det har jeg også på
møderne og ved andre lejligheder tilkendegivet. Jeg øn-
sker dog, at den debat foregår i en konstruktiv og sober
tone. ……”
.
4
FOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 181: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 12/5-16 om forsvarets ansattes ytringsfrihed, til forsvarsministeren
DET TALTE ORD GÆLDER
Jeg kan fuldt ud tilslutte mig forsvarschefens synspunkter om en
ordentlig debat-tone. I øvrigt er det min erfaring, at man kommer
længere, hvis man har en sober og konstruktiv debat-tone.
Jeg er enig med forsvarschefen i, at han ikke skulle have knyttet be-
hovet for en ordentlig debat-tone sammen med illoyalitet eller have
nævnt fyring i den forbindelse. Jeg har noteret mig, at forsvarsche-
fen beklager.
Det er en grundlovssikret ret at ytre sig – også som offentligt ansat.
Vi skal blot ikke glemme, at når vi som borgere udtrykker vores me-
ninger – uanset hvilket fora de fremsættes i – så skal vi også lytte til
andre, erkende at en sag kan have flere sider og have respekt for
andre synspunkter.
Dette afslutter min besvarelse af samrådsspørgsmål N.
---------------
5