Forsvarsudvalget 2015-16
FOU Alm.del Bilag 150
Offentligt
1648060_0001.png
27. maj 2016
NOTAT 77: SCENARIE UDEN INTOPS OG EN-SÆDET SUPER HORNET MED 9.500
STELTIMER
Spørgsmål
Dette notat besvarer følgende spørgsmål jf. drøftelsen på mødet i forligskredsen den 19.
maj 2016:
”Der bedes redegjort for levetidsomkostninger for Super Hornet baseret på den en-sædede
version samt en forudsætning om, at stellevetiden for Super Hornet er 9.500 timer (jf. også
notat 60). I forlængelse heraf bedes der redegjort for levetidsomkostningerne for henholds-
vis Joint Strike Fighter og Super Hornet ved et scenarie, hvor opgavekomplekset er reduce-
ret til nationale opgaver, uden air policing eller internationale operationer.”
Grundlag
Stellevetiden på 6.000 flyvetimer for Super Hornet fremgår af US Navy International Pro-
grams Office’ besvarelse af Forsvarsministeriets ”Request for Binding Information” (RBI
2014) på vegne af USA. Det bemærkes, at alle prisoplysninger anvendt i følsomhedsanaly-
sen baseres på den to-sædede F- version af Super Hornet, da Forsvarsministeriet i forbin-
delse med modtagelse af svar på RBI 2014 som bekendt ikke har modtaget oplysninger fra
US Navy International Programs Office om den en-sædede E-version af Super Hornet.
Sagsfremstilling
Der er opstillet et scenarie for beregninger af levetidsomkostningerne for henholdsvis Joint
Strike Fighter og Super Hornet, hvor opgavekomplekset er reduceret til nationale opgaver,
uden air policing eller internationale operationer. Endvidere er beregningen af levetidsom-
kostninger for Super Hornet baseret på den én-sædede F/A-18E version samt en forudsæt-
ning om, at stellevetiden for Super Hornet er 9.500 timer.
Det understreges, at beregningsforudsætningerne ligger langt fra de anvendte opgavefor-
udsætninger i typevalgsgrundlaget og fra det datagrundlag, der er tilvejebragt i typevalgs-
evalueringen om særligt Super Hornets stellevetid. Fraværet af internationale operationer
og air policing medfører, at de dimensionerede kampflystrukturer for Joint Strike Fighter og
Super Hornet alene vil kunne løse nationale opgaver i fredstid, herunder afvisningsbered-
skabet. Kapaciteterne vil
ikke
kunne gennemføre territorialforsvar, og det er ikke givet, at
nogen af kandidaterne i typevalgskonkurrencen samlet set er det mest hensigtsmæssige
kampfly til løsning af scenariets opgavekompleks.
En antaget stellevetid på 9.500 timer for Super Hornet afviger væsentligt fra US Navy’s be-
svarelse af ”Request For Binding Information (RBI)” i juli 2014. Der er ikke grundlag for at
antage en stellevetid på 9.500 steltimer. Der er ikke indregnet risici eller meromkostninger
relateret til at forøge stellevetiden med knap 60 pct. i forhold til oplysningerne i RBI svaret.
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 150: Kampflyforligsnotater, fra forsvarsministeren
1648060_0002.png
Resultaterne af scenarieberegningen fremgår af nedenstående tabel og skal betragtes som
indikative, da usikkerheden i de økonomiske beregninger stiger i takt med, at forudsætnin-
gerne afviger fra typevalgsscenariet.
Mia. kr. 2014-pl
Anskaffelse
Drift
Risici
Levetidsomkostninger
Antal stel
Flyvetimer levetid
Super Hornet
16,7
20,3
3,6
40,6
16
104.141
Joint Strike
Fighter
9,7
22,6
2,3
34,5
15
98.326
Levetidsomkostningerne er højest for Super Hornet pga. højere anskaffelsesomkostninger.
Det skyldes primært, at den fulde anskaffelse inkl. reservedele, støtteudstyr, infrastruktur
mv. er større for Super Hornet end for Joint Strike fighter ved et sammenligneligt antal stel.
Antallet af flyvetimer er lidt større for Super Hornet, og der skal anvendes ét ekstra flystel i
modsætning til typevalget, hvor forskellen er ca. 30.000 flyvetimer og ti stel. Det skyldes,
at anvendelse af én-sædet Super Hornet medfører en betydelig reduktion i særligt uddan-
nelsestimerne sammenlignet med typevalgsgrundlaget, idet der nu kun skal uddannes pilo-
ter og ikke våbensystemoperatører. Dertil skyldes det den forøgede stellevetid for Super
Hornet.
Der er dog ikke en stelreducerende effekt af at forøge Super Hornets stellevetid udover de
8.000 timer, som er lagt til grund for Joint Strike Fighter. Det skyldes, at antallet af stel for
begge kandidater dimensioneres af antallet af flyvetimer, der kan produceres pr. stel pr. år,
når stellevetiden er 8.000 timer. En yderligere forøgelse af stellevetiden udover 8.000 timer
resulterer derfor ikke i en yderligere stelreduktion.
Driftsomkostningerne over levetiden er lavest for Super Hornet, hvilket afspejler den lavere
gennemsnitlige driftsomkostning pr. flyvetime, som også fremgår af typevalgsgrundlaget. I
typevalgsgrundlaget er de samlede driftsomkostninger alligevel højest for Super Hornet pga.
væsentligt flere flyvetimer over levetiden, hvilket ikke er tilfældet i dette scenarie, hvor an-
tallet af flyvetimer er mere ens.
Samlet set ændrer dette scenarie ikke på den økonomiske rangering af de to kandidater, da
Super Hornet vil være ca. 6,1 mia. kr. dyrere end Joint Strike Fighter.
SIDE 2/2