Forsvarsudvalget 2015-16
FOU Alm.del Bilag 150
Offentligt
1648047_0001.png
27. maj 2016
NOTAT 64: OVERVEJELSER OM LEASINGMODEL
Spørgsmål
Dette notat besvarer følgende spørgsmål:
”Har regeringen overvejet en leasing model ved anskaffelsen af kampfly, som fx Slovakiet
har, og hvilke fordele/ulemper ville der være ved en sådan model efter regeringens opfattel-
se?”
Grundlag
Notatet beror på amerikanske eksportkontrolregler, herunder reglerne for det amerikanske
Foreign Military Sales system (FMS) samt Forsvarsministeriets oplysninger om andre landes
leasing af kampfly direkte fra producenter.
Sagsfremstilling
Der er meget begrænsede erfaringer med leasing af kampfly, idet kampfly generelt udgør et
væsentligt bidrag til opretholdelse af statens suverænitet, og hvor der ønskes fuld råderet
over kampflykapaciteten.
En leasingmodel kan være attraktiv, hvis der er et ønske om at udjævne den økonomiske
belastning ved at flytte investeringsomkostninger til driftsomkostninger. Ved en leasingmo-
del anskaffes aktivet ikke, hvorved den initiale anskaffelsesudgift erstattes af en løbende
leasingafgift, der betales over leasingperioden. Samtidig kombineres modellen ofte med en
udskydelse af skatter og afgifter. Ved en statslig anskaffelse af kampfly er der dog ikke in-
deholdt skatter og afgifter, hvorfor der alene er tale om at flytte en investering til driftsom-
kostninger. Hvis dette skal gøres, vil der være behov for finansiering af renteomkostninger,
som vil forventeligt være højere, end hvad Danmark ellers kan optage lån til.
For leasingaftaler gælder også, at hvis disse aftaler skal være økonomisk attraktive, så skal
man kende behovet for flyvetimer på forhånd. Der skal således være et konstant behov for
flyvetimer. I dansk sammenhæng anvendes flyene til andet end nationale fredstidsopgaver
vil, hvorfor der er erfaringsmæssigt har været større udsving i flyvetimebehovet.
Det bemærkes i øvrigt, at der i forbindelse med typevalgsprocessen er overvejet alternative
finansieringsmodeller, herunder leasingaftaler. Det vurderes dog ikke ud fra en samlet be-
tragtning at være et reelt alternativ til mere traditionelle modeller for finansiering.
Leasing ved USA
Der gælder dog følgende for leasing af militært materiel, som ejes af det amerikanske for-
svar:
Det er muligt at lease amerikansk militær udstyr, såfremt USA ikke selv skal bruge udsty-
ret i leasingperioden.
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 150: Kampflyforligsnotater, fra forsvarsministeren
1648047_0002.png
Leasingaftaler kan indgås med en varighed fra én måned til fem år.
Leasingaftaler af mere end et års varighed skal godkendes af kongressen.
1
Det anføres endvidere, at evt. leasingaftaler primært indgås, når andre lande har et presse-
rende behov for militært materiel eller ønsker om at afprøve materiel, inden et egentlig køb
finder sted. Det synes yderst tvivlsomt, hvorvidt leasing af amerikanske kampfly kunne være
en reel mulighed i relation til at dække det danske behov for kampfly, særligt i relation til
Joint Strike Fighter, hvor partnerskabet herom er reguleret i internationale aftaler.
Det bemærkes, at det er forbundet med langvarige og komplekse forberedelser og omstil-
linger at indfase en ny kampflykapacitet, herunder i relation til uddannelse og træning af
piloter og mekanikere, indkøb af reservedele, støtteudstyr og våben samt forberedelse af
værksteder, hangarer m.v. Derfor er kampflyanskaffelser i sagens natur en langtidsinveste-
ring.
Forsvarsministeriet er bekendt med, at nogle kampflyproducenter har leaset fly direkte til
andre lande. Eksempelvis leaser Tjekkiet og Ungarn svenske Gripen kampfly. De nærmere
detaljer for disse leasingaftaler kendes ikke af Forsvarsministeriet, idet der dog angiveligt er
tale om ti-årige aftaler, der for Tjekkiets vedkommende blev indledt i 2004 og genforhandlet
fra 2014.
Forsvarsministeriet har ikke grundlag for at konkludere, om det ville være muligt for Dan-
mark at lease fly blandt de danske kampflykandidater. En leasingmodel fremgår ikke af afta-
legrundlag i F-35 partnerskabet.
Ud fra en samlet vurdering af levetidsomkostninger, synes en leasing-løsning som udgangs-
punkt ikke at udgøre et økonomisk attraktivt alternativ til en egentlig anskaffelse. De poten-
tielle fordele ved en leasingløsning synes primært koncentreret omkring den øgede finansiel-
le fleksibilitet i relation til begrænsede anskaffelsesomkostninger.
1
US Arms Export Control Act §2796 – Leasing Authority
SIDE 2/2