Forsvarsudvalget 2015-16
FOU Alm.del Bilag 150
Offentligt
1648028_0001.png
23. maj 2016
NOTAT 46: BOEINGS HENVENDELSE TIL FORSVARSUDVALGET
Spørgsmål
Dette notat besvarer følgende spørgsmål:
”Ministeren bedes kommentere på flyproducenten Boeings henvendelse vedr. fejlagtige be-
regninger som grundlag for typevalget. Herunder bedes ministeren redegøre for de præmis-
ser, som beregningerne af Super Hornet er foretaget på, som Boeing mener er fejlagtige
samt redegøre for, hvordan det kan lade sig gøre, at producenterne er så uenige med For-
svarsministeriets beregninger.”
Grundlag
Notatet baseres på typevalgsevalueringen, herunder US Navy International Programs Office’
besvarelse af Forsvarsministeriets ”Request for Binding Information” (RBI 2014). Endvidere
materiale udleveret af Boeing til Forsvarsudvalget den 19. maj 2016 samt det amerikanske
statsbudget US FY2017 Presidential Budget (benævnt PB2017 herefter).
Sagsfremstilling
Boeings henvendelse til Forsvarsudvalget
Boeing har i en henvendelse til Forsvarsudvalget den 19. maj 2016 rettet kritik af de estime-
rede levetidsomkostninger for F/A-18 Super Hornet i typevalgsrapporten. Det fremgår af
materiale udleveret til Forsvarsudvalget den 18. maj 2016, at Boeing retter kritik af flere
forhold i beregningen af levetidsomkostningerne:
1) At Forsvarsministeriet evaluerer den to-sædede F-version af Super Hornet frem for
den én-sædede E-version.
2) At Forsvarsministeriet anvender en forventet stellevetid for F/A-18 Super Hornet på
6.000 flyvetimer jf. oplysninger fra US Navy i svar på RBI2014.
3) At de beregnede omkostninger for F/A-18 er overvurderet med 50-100 pct.
Vedrørende punkt 1 og punkt 2 henvises til notat 31 (vedr. to-sædet Super Hornet) og notat
32 (vedr. stellevetid for F/A-18F Super Hornet). Endvidere henvises til notat 57 (Kammerad-
vokatens vurdering af Boeings oplysninger). Resten af dette notat omhandler punkt 3.
F/A-18 Super Hornet - anskaffelsesudgifter
I materialet fra Boeing refereres til det amerikanske statsbudget for 2017 (PB2017) og en
amerikansk budgetteret købspris på 78 mio. US dollar pr. fly vedrørende køb af to F/A-18 i
2017. Endvidere har Boeing omregnet typevalgsrapportens samlede anskaffelsesudgifter til
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 150: Kampflyforligsnotater, fra forsvarsministeren
1648028_0002.png
en gennemsnitlig anskaffelsesudgift pr. Super Hornet fly på 125 mio. US dollar ved at divi-
dere de samlede anskaffelsesudgifter med 38 flystel
1
.
De to tal for F/A-18F (78 mio. og 125 mio.) kan ikke sammenlignes. De 78 mio. er den så-
kaldte ”fly-away cost” bestående af prisen for selve flyet inklusive motor samt udstyr til fly-
et, herunder f.eks. eksterne brændstoftanke, flyets forsvarssystemer mv. Dette fremgår af
PB2017, der er angivet som kilde af Boeing. Der er således tale om en delmængde af den
samlede anskaffelse af en ny kampflykapacitet.
Derimod afspejler anskaffelsesomkostningerne i typevalgsrapporten den fulde anskaffelse
inkl. reservedele, støtteudstyr, våben, bygningsinvesteringer, simulatorer, leveringsomkost-
ninger mv. Beregning af de samlede anskaffelsesomkostningerne i typevalgsgrundlaget ba-
seres på oplysninger leveret af U.S. Navy International Program Office ved køb af F/A-18F
Super Hornet
2
.
F-35A Joint Strike Fighter - anskaffelsesudgifter
Det har ikke været muligt, at genfinde den af Boeing anførte stykpris på 102 mio. US dollar
pr. F-35A i PB2017. Der budgetteres i PB2017 med en pris (fly away cost) for stel inkl. mo-
tor og udstyr til flyet på 99 mio. US dollar i 2017, hvoraf selve flyet inkl. motor udgør 93,5
mio. kr. Prisen vedrører 43 styk F-35A til levering i 2019.
Dertil kommer, at den budgetterede pris i PB2017 for et fly til levering i 2019 ikke kan sam-
menlignes med den gennemsnitlige anskaffelsespris i typevalgsrapporten (beregnet af Boe-
ing til 85 mio. US dollar):
Priserne i typevalgsrapporten er baseret på levering af størstedelen af flyene i perio-
den 2022-2024. Anskaffelsesomkostningerne i typevalgsrapporten er således baseret
på Joint Strike Fighter programmets forventede priser pr. fly i senere produktions-
kontrakter, herunder også flerårige kontrakter, hvor F-35A er gået i egentlig fuld
produktion til en lavere pris pr. styk. F-35A produceres i dag på ét-årige kontrakter
benævnt ”Low Rate Initial Production” eller LRIP, indtil flyet er færdigudviklet i 2018.
Prisen på 99 eller 93,5 mio. pr. fly, der budgetteres med i PB2017, er baseret på ind-
gåelse af en sådan LRIP kontrakt med producenten, hvor flyet endnu ikke er i fuld
produktion.
I Boeings materiale beregnes den gennemsnitlige fulde anskaffelsespris i typevalgs-
rapporten pr. F-35A til 85 mio. ved at dividere anskaffelsesomkostningerne i type-
valgsrapporten med antal fly. Der tages i den forbindelse ikke højde for, at anskaffel-
sesomkostningerne i typevalgsrapporten er beregnet ved hjælp af nutidsværdimeto-
den jf. best practice inden for sammenligning af investeringsprojekter. Nutidsværdi-
metoden er særlig velegnet til at sammenligne investeringer, men tallene kan ikke
anvendes til budgettering. Som præsenteret ved offentliggørelsen af beslutnings-
grundlaget er de estimerede fulde anskaffelsesudgifter for F-35A på 17,3 mia. kr.
uden anvendelse af nutidsværdimetoden. Det svarer til en gennemsnitlig anskaffel-
Boeing har anvendt en valutakurs på 6,5 kroner pr. US dollar i omregningen til US dollar. Det understreges, at
anskaffelsesomkostningerne i typevalgsrapporten på 30,9 mia. kr. er opgjort efter nutidsværdimetoden. Den samlede
anskaffelsespris uden brug af nutidsværdimetoden er på 33,8 mia. kr. jf. præsentationen ved offentliggørelsen.
2
For den del der anskaffes hos US Navy, idet dele af anskaffelsen ikke sker hos US Navy, herunder f.eks. infrastruk-
turinvesteringer på flyvestationen.
1
SIDE 2/3
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 150: Kampflyforligsnotater, fra forsvarsministeren
1648028_0003.png
sespris pr. F-35A er på 98 mio. US dollar
3
for den fulde anskaffelse. Det bemærkes,
at typevalgsrapporten og dermed de 98 mio. kr. pr. F-35A er i 2014 priser.
Flyvetimepriser
I materialet fra Boeing sidestilles flyvetimepriser for F/A-18 Super Hornet (16.261 US dollar)
og F-35A Joint Strike Fighter (34.007 US dollar) fra to såkaldte ”Selected Acquisition Re-
ports” (SAR). SAR rapporter udarbejdes årligt af det amerikanske forsvarsministerium for
udvalgte større materielanskaffelser. For Super Hornet refereres til en SAR rapport for 2012,
mens der for Joint Strike Fighter refereres til en rapport for 2014.
Forsvarsministeriet har ikke detaljeret indsigt i de forudsætninger og beregninger, der ligger
bag de opgjorte flyvetimepriser i SAR rapporterne. Sikkert er det dog, at de amerikanske
beregninger af flyvetimepriser ikke umiddelbart kan anvendes til at sammenligne kandida-
ternes økonomi i en dansk kontekst.
Således fremgår der af SAR rapporten for F-35 også amerikanske flyvetimepriser for F-16.
Det fremgår, at F-16 flyvetimeprisen svarer til ca. 78 pct. af flyvetimeprisen for F-35A. Det
skulle, efter Boeings metoder, give følgende sammenligningsgrundlag ift. flyvetimer:
Joint Strike Fighter
F-16
F/A-18F Super Hornet
34.007 USD
26.700 USD
16.261 USD
Forsvarsministeriet har som nævnt ikke detaljeret indsigt i de bagvedliggende forudsætnin-
ger, men noget af forskellen kunne formodes at ligge i, at F/A-18F Super Hornet opererer
fra hangarskibe, imens F-35A og F-16 opererer fra land med deraf følgende forskelle i opgø-
relsesmetoder, drifts- og vedligeholdelsesstruktur og operationsmønstre.
3
Ved omregning fra kroner til US dollar med omvekslingskursen anvendt i typevalgsrapporten på ca. 6,3.
SIDE 3/3