Forsvarsudvalget 2015-16
FOU Alm.del Bilag 150
Offentligt
1648010_0001.png
19. maj 2016
NOTAT 28: F-35 SOM UDVIKLINGSPROJEKT OG WORST CASE SCENARIO
Spørgsmål
Dette notat besvarer følgende spørgsmål:
”Ministeren bedes beskrive hvilke risikofaktorer, der kan være forbundet ved køb af et fly,
der ikke er færdigudviklet, samt hvilke konsekvenser, det kan medføre. Ministeren bedes
forholde sig til og redegøre for, hvad et worst case scenarie kunne være ved køb af Joint
Strike Fighter.”
Grundlag
Notatet beror på seneste status givet af chefen for Joint Strike Fighter Program Office, Lieu-
tenant General Christoffer C. Bogdan, under høring i den amerikanske kongres den 23.
marts 2016 (udskrift tidligere vedlagt notat 3) samt behandlingen af risici i evalueringerne af
de tre kampflykandidater.
Sagsfremstilling
Analyser af risici og usikkerheder
Evalueringerne af de tre kampflykandidater tager udgangspunkt i en konfiguration for flye-
ne, som de forventes at se ud i 2020. Der er derfor for alle tre kandidater tale om systemer,
som enten er under udvikling eller videreudvikling. Der er i den militærfaglige evaluering
identificeret risici forbundet med udviklingen af kampflyene til 2020 konfigurationen, herun-
der risici ved dele af konfigurationerne, som endnu ikke er påbegyndt udviklet eller færdig-
udviklet.
De risici, som behandles, er alle identificeret i forbindelse med den militærfaglige evaluering.
Tilgangen har været, at alle identificerede risici søges kvantificeret. De risici, som det ikke
har været muligt at kvantificere er opdelt i fem risikokategorier – anskaffelse, drift, frem-
tidssikring, overlevelsesevne og missionseffektivitet – og behandlet i den militærfaglige eva-
luering. Den økonomiske evaluering omfatter analyser af de kvantificerbare risici, herunder
den potentielle økonomiske effekt af kandidatspecifikke risici som eksempelvis udviklingen af
simulatorer og tilhørende softwarepakker.
F-35 som udviklingsprojekt
Udviklingsfasen for F-35 programmet (også kaldet ”System Development and Demonstrati-
on” eller SDD) blev påbegyndt i 2002. Ifølge chefen for Joint Strike Fighterprogrammet er F-
35 systemets udviklingsfase på nuværende tidspunkt 80 procent færdig. Denne fase forven-
tes afsluttet i 2018. Når fasen forventeligt afsluttes i 2018, og altså før den eventuelle leve-
ringen af fly til Danmark, vil flyet være i en såkaldt Block 3F konfiguration.
Udviklingen i Joint Strike Fighter-programmet er løbende genstand for kontrol fra bl.a. den
amerikanske rigsrevision (GAO) og flere kontrolorganer inden for det amerikanske forsvars-
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 150: Kampflyforligsnotater, fra forsvarsministeren
ministerium, herunder Office of Inspector General (DOD IG) og Director, Operational Test &
Evaluation (DOT&E). Resultaterne af denne kontrol gengives i årlige rapporter samt i hørin-
ger i den amerikanske kongres. Fokus for kontrollen har i høj grad været de tekniske udfor-
dringer, som endnu ikke er blevet løst i udviklingen af Joint Strike Fighter (en uddybning af
udfordringerne med F-35 fremgår af notat 3).
Der er for kampflyene opstillet en række worst case scenarier i forbindelse med usikker-
hedsanalyser i den økonomiske evaluering. Herunder indgår analyser af potentielle økono-
miske konsekvenser ved usikkerheder omkring priser på flystel og motor samt drifts- og
vedligeholdelsesomkostninger for de tre kandidater. Eksempelvis at prisen pr. F-35 flystel
kan stige med op til 25 pct. og at dele af omkostningerne til vedligehold af F-35 kan stige
med op til 20-24 pct. Endvidere er der foretaget analyser af en række usikkerheder forbun-
det med makroøkonomiske forhold som eksempelvis valutakurser og brændstofpriser.
SIDE 2/2