Forsvarsudvalget 2015-16
FOU Alm.del Bilag 150
Offentligt
1647985_0001.png
15. maj 2016
NOTAT 3: STATUS FOR HÅNDTERING AF UDFORDRINGER MED F-35
Formål
Notatet redegør for status på håndtering af de udfordringer med F-35, som opridses i artikel
fra Ekstra Bladet den 16. maj 2016 (artiklen er vedlagt).
Grundlag
Notatet beror på seneste status givet af chefen for Joint Strike Fighter Program Office, Lieu-
tenant General Christoffer C. Bogdan, under høring i den amerikanske kongres den 23.
marts 2016 (udskrift vedlagt) samt pressemeddelelser fra Joint Strike Fighter Program Offi-
ce.
Sagsfremstilling
Udviklingen i Joint Strike Fighter-programmet er løbende genstand for kontrol fra bl.a. den
amerikanske rigsrevision (GAO) og flere kontrolorganer inden for det amerikanske forsvars-
ministerium (DOD IG samt DOT&E). Resultaterne af denne kontrol gengives i årlige rappor-
ter samt i høringer i den amerikanske kongres. Fokus for kontrollen har i høj grad været de
tekniske udfordringer, som endnu ikke er blevet løst i udviklingen af Joint Strike Fighter.
Flyet skal efter planen være færdigudviklet i 2018. Ifølge chefen for Joint Strike Fighter-
programmet er et centralt formål med udviklingsfasen netop er at identificere og korrigere
fejl.
Herunder beskrives status for de udfordringer, der er nævnt i Ekstra Bladet-artiklen.
Udfordringer med F-35’s radar
Under høringen i kongressen den 23. marts 2016 udtrykte Bogdan, at der stadig er udfor-
dringer med flyets software, som gør at de nuværende softwareversioner har periodevise
funktionalitetsudfald og stabilitetsproblemer, hvor blandt andet sensorer, herunder radaren,
genstarter sig selv under flyvning. I 2016 vil testforløb af softwaren fortsætte med henblik
på at muliggøre, at det amerikanske flyvevåben kan opstille en delvist operativ enhed inden
udgangen af 2016. Allerede den 7. maj 2016 meddelte Joint Strike Fighter Program Office,
at softwaren er stabiliseret i et omfang, som gør at det amerikanske flyvevåben som forven-
tet kan opstille denne enhed inden udgangen af året, og at man nu går videre med den en-
delige udvikling af softwaren
1
.
1
F-35 programkontor pressemeddelse af 7. maj 2016.
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 150: Kampflyforligsnotater, fra forsvarsministeren
1647985_0002.png
Udfordringer med F-35’s kampeffektivitet
Under høringen i kongressen den 23. marts 2016 udtrykte Bogdan, at der stadig er udfor-
dringer med flyets software, som gør flyet endnu ikke har opnået sin fulde kampeffektivitet.
Derfor er der på nuværende tidspunkt begrænsninger med hensyn til flyets overlevelsesev-
ne og missionseffektivitet. Det amerikanske flyvevåben forventer, som nævnt tidligere, at
have en enhed delvist operativ inden udgangen af 2016, mens den fulde kampeffektivitet
efter planen forventes at være opnået i løbet af 2018.
Udfordringer med kamp mod F-16 kampfly
Flere danske og udenlandske medier refererede i sommeren 2015 en udtalelse fra en F-35
testpilot om, at F-35 i en række visuelle luftkampe (også kaldet dog fights) har klaret sig
dårligere end et F-16 kampfly. F-35’s Joint Program Office offentliggjorde den 1. juli 2015 et
svar til disse pressehistorier.
2
Heri blev det beskrevet, pressehistorien ikke var udtømmende,
idet der ikke havde været tale om egentlige tests af flyets evner inden for visuelle luftkam-
pe, men en stresstest af F-35 flyets manøvreegenskaber. Derudover bemærkede Joint Pro-
gram Office, at det anvendte F-35 fly var et af F-35 flådens ældste testfly, og derfor ikke
opdateret med den seneste software og sensorpakke.
Udfordringer med at flyve i nærheden af tordenvejr
F-35 havde indtil udgangen af 2015 en række restriktioner i forhold til flyvning i nærheden
af tordenvejr pga. problemer med flyets brændstofsystem. Bogdan udtrykte i høringen i
kongressen den 23. marts 2016, at problemerne dog siden er blevet løst, og restriktionerne
er blevet ophævet.
Udfordringer med piloternes vægt
Tests har vist, at der for piloter, der vejer under 62 kg, er en risiko for, at de vil brække
nakken ved anvendelse af flyets katapultsæde. Derfor blev det af det amerikanske forsvar
besluttet i oktober 2015, at piloter, der vejer under 62 kg, ikke må flyve F-35 flyet. Restrik-
tionen er fortsat gældende, men F-35 programkontoret forventer restriktionerne ophævet
senest i 2017.
Udfordringer med flyets software
Under høringen i kongressen den 23. marts 2016 udtrykte Bogdan, at der stadig er udfor-
dringer med flyets software, som gør at de nuværende softwareversioner har periodevise
funktionalitetsudfald og stabilitetsproblemer, hvor blandt andet sensorer, herunder radaren,
genstarter sig selv under flyvning. Derudover er der softwarerelaterede udfordringer med
flyets logistiksystem. I 2016 vil testforløb af softwaren fortsætte med henblik på at muliggø-
re, at det amerikanske flyvevåben kan opstille en delvist operativ enhed inden udgangen af
2016. Den 7. maj 2016 meddelte Joint Strike Fighter Program Office, at softwaren er stabili-
seret i et omfang, som gør, at det amerikanske flyvevåben som forventet kan opstille denne
enhed inden udgangen af året, og at man nu går videre med den endelige udvikling af soft-
waren
3
.
Udfordring med flyets indsættelse i operationer
Under høringen i kongressen den 23. marts 2016 orienterede Bogdan om, at U.S. Marine
Corps i løbet af 2015 opnåede det, som betegnes som indledende operativ kapacitet med én
af deres F-35 enheder. Det betyder, at flyet kun kan løse visse kampflyopgaver, og at det
kan ske med visse forbehold og begrænsninger. Den version af flyet, som deltager i den
2
3
F-35 programkontor pressemeddelse af 1. juli 2015.
F-35 programkontor pressemeddelse af 7. maj 2016.
SIDE 2/3
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 150: Kampflyforligsnotater, fra forsvarsministeren
danske typevalgsproces, F-35A, forventes af Joint Program Office at opnå fuld operativ ka-
pacitet i 2018 og dermed i stand til at løse hele spektret af kampflyopgaver.
Udfordringer med flyets aerodynamik
Tests har vist, at flyet i manøvrer under høje belastninger kan lave pludselige og uforudsete
bevægelser i luften. Dette gør sig primært gældende for den version af flyet, som skal ope-
rere fra hangarskibe.
Cyberangreb på flyets software og støttesystemer
Under høringen i kongressen den 23. marts 2016 udtrykte Bogdan, at der er foretaget en
lang række stresstests af selve flyet samt det logistiske støttesystem for at øge flyets evne
til at modstå cyberangreb. Dette har bl.a. resulteret i, at flyet nu kan kobles op på det ame-
rikanske forsvarsministeriums IT-systemer og netværk.
Udfordringer med vedligeholdelse
Under høringen i kongressen den 23. marts 2016 udtrykte Bogdan, at der tidligere har væ-
ret udfordringer i forhold til vedligeholdelse af flyet, hvilket har resulteret i en uacceptabel
lav rådighedsgrad for den samlede flyflåde. Rådighedsgraden er udtryk for, hvor stor en del
af den samlede flåde af fly, der på et givent tidspunkt er i stand til at gå i luften. Bogdan
nævnte videre, at F-35 på dette område oplever solide fremskridt, og at rådighedsgraderne
nærmer sig det tilstræbte.
SIDE 3/3