Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del
Offentligt
1608043_0001.png
Kodeks for undersøgelse af sager ved mistanke om forsikringssvindel -
februar 2016
Resume
Dette kodeks beskriver de retlige og etiske principper for, hvordan forsikrings-
og pensionsselskaber bør agere i sager, hvor der er mistanke om forsikrings-
svindel. Forsikring & Pension henstiller, at medlemsselskaberne følger de nævn-
te principper.
____
Indledning – hvorfor undersøge mistanke om forsikringssvindel?
En forsikringsaftale bygger på gensidig tillid mellem kunde og forsikringsselskab.
Kunden forventer med rette, at forsikringsselskabet yder en objektiv og hurtig
hjælp i skadesituationer, så kunden modtager den erstatning og hjælp, kunden
er berettiget til. Forsikringsselskabet forventer på samme måde, at kunden afgi-
ver korrekte og nødvendige oplysninger til skadebehandlingen, så selskabet kan
udbetale den erstatning, kunden er berettiget til.
Hvis forsikringsselskabet under den almindelige sagsbehandling får mistanke om
muligt forsøg på forsikringssvindel, kan forsikringsselskabet iværksætte en
nærmere undersøgelse.
En lang række undersøgelser viser, at der i Danmark hvert år svindles for et an-
seeligt milliardbeløb, hvor forsikringsselskaberne uretmæssigt udbetaler erstat-
ning. Dette medfører en uønsket forøgelse af erstatningsudgifterne og dermed,
at hver enkelt dansker kommer til at betale mere for sine forsikringer. Forsik-
ringsselskaberne søger derfor af hensyn til de lovlydige kunder, der udgør langt
den størstedel af kunderne, så vidt muligt at begrænse forsikringssvindel.
Kunderne og forsikringsselskaberne har en fælles interesse i, at der foretages en
nærmere undersøgelse ved mistanke om forsikringssvindel. Da udgangspunktet
for en undersøgelse ofte kun er en mistanke, er det vigtigt, at forsikringsselska-
berne kun benytter undersøgelsesmetoder, der er rimelige i forhold til sagens
omfang, og som i mindst muligt omfang påvirker kunden. Derfor er det i Forsik-
ring & Pension besluttet at udarbejde et sæt retningslinjer, der skal sikre en or-
dentlig og fair kundebehandling ved de nødvendige undersøgelser, som gennem-
føres for at af- eller bekræfte en mistanke om forsikringssvindel.
05.02.2016
Forsikring & Pension
Philip Heymans Allé 1
2900 Hellerup
Tlf.
Fax
41 91 91 91
41 91 91 92
[email protected]
www.forsikringogpension.dk
Hans Reymann-Carlsen
Underdirektør
Dir.
41 91 91 40
[email protected]
Vores ref.
Sagsnr.
DokID
HRC/VBO
GES-2016-00041
366720
Brancheorganisation
for forsikringsselskaber
og pensionskasser
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om ministeren vil oversende Forsikring & Pensions nye branchekodeks, som omtalt i Finanstilsynets rapport om undersøgelse af forsikringsselskabers efterforskning ved personskadeskader 2015, til erhvervs- og vækstministeren
Forsikring & Pension
Forsikring & Pension henstiller, at medlemsselskabernes undersøgelser følger de
retningslinjer, der er angivet i det efterfølgende.
1.
Hvilke overordnede spilleregler gælder for selskabernes undersø-
gelse?
Selskaberne sikrer, at de regler der følger af dansk ret nøje overholdes, her-
under regler i straffeloven, persondataloven og lov om finansiel virksomhed.
Selskaberne undersøger objektivt og hensynsfuldt.
Selskabernes undersøgelser skal altid stå i rimeligt forhold til omfanget af
den formodede svindel.
Selskabernes medarbejdere, der undersøger sager, hvor der er mistanke om
forsikringssvindel, må ikke honoreres på en måde, der kan bringe deres ob-
jektivitet i tvivl.
Selskaberne giver altid en klar og grundig begrundelse, hvis erstatningsudbe-
taling afvises eller løbende udbetaling standses pga. forsikringssvindel.
Udgangspunktet er den mindst indgribende undersøgelsesmetode
Vores ref.
Sagsnr.
DokID
HRC/VBO
GES-2016-00041
366720
2.
Forsikring & Pension henstiller, at medlemsselskaberne anvender undersøgel-
sesmetoder af mindst mulig indgribende karakter og kun går over til at benytte
sig af mere indgribende metoder i tilfælde, hvor der er bestyrket mistanke om
svindel, og hvor mindre indgribende undersøgelsesmetoder er udtømte uden re-
sultat. Eksempler på mere indgribende undersøgelsesmetoder er observation og
foto- og videooptagelse af kunden/skadelidte.
3.
Mere indgribende undersøgelsesmetoder som branchen ikke benyt-
ter sig af
Der er undersøgelsesmetoder, som opfattes som meget indgribende, og som
forsikrings- og pensionsselskaberne ikke benytter. På den baggrund henstiller
Forsikring & Pension, at medlemsselskaberne
ikke:
4.
Bruger falsk identitet for at opnå venskab med kunden/skadelidte på sociale
medier.
Bruger GPS-tracking-udstyr, der kan sættes på et køretøj for at spore en
persons bevægelser.
Uopfordret og på eget initiativ og uden kundens/skadelidtes samtykke kon-
takter kundens/skadelidtes familie og nære venner.
Analyserer DNA-materiale fra personer.
Undersøger skraldespande/affaldssække.
Hvad skal kunden/skadelidte orienteres om og hvornår?
Under forsikringsselskabets behandling og eventuelle nærmere undersøgelse af
skadesager kan der fremkomme personlige oplysninger om kunden/skadelidte.
Ved indsamling af sådanne oplysninger skal vedkommende orienteres derom jf.
persondatalovens regler om oplysningspligt.
Det har ingen betydning for oplysningspligten, om forsikringsselskabet efterføl-
gende sletter oplysningerne, eller om kunden/skadelidte opnår erstatning eller
ej.
Side 2
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om ministeren vil oversende Forsikring & Pensions nye branchekodeks, som omtalt i Finanstilsynets rapport om undersøgelse af forsikringsselskabers efterforskning ved personskadeskader 2015, til erhvervs- og vækstministeren
I mange tilfælde er kunderne allerede bekendt med registreringen eller har, før
skadebehandlingen går i gang, givet samtykke til, at selskabet kan indhente op-
lysningerne.
Da brug af foto/film kan opfattes særligt indgribende, henstiller Forsikring &
Pension, at der altid bliver orienteret specifikt herom.
5.
Politianmeldelse
Forsikring & Pension
Vores ref.
Sagsnr.
DokID
HRC/VBO
GES-2016-00041
366720
Der er en samfundsmæssig interesse i, at sager om forsikringssvindel retsforføl-
ges. Herved kan der opstå en præventiv effekt, som kan begrænse omfanget af
forsikringssvindel.
Forsikring & Pension henstiller, at selskabet overdrager sagen eller anmelder
mistænkte til politiet, hvis selskabet finder tilstrækkelige beviser til, at mistænk-
te må forventes at kunne blive dømt for forsikringssvindel.
Sammen med anmeldelsen/overdragelsen overgives sagen med alle akter og
indhentede oplysninger til Politiet.
6.
Særlige forhold, selskaberne skal være opmærksomme på
Ved nogle undersøgelsesmetoder er der nogle særlige forhold, som selskaberne
skal være opmærksomme på.
6.1
Kontakt til tredjemænd
I de tilfælde, hvor forsikringsselskaberne uden skadelidtes samtykke kontakter
andre personer end de nævnte i pkt. 3, skal forsikringsselskaberne være særligt
opmærksomme på ikke at videregive fortrolige oplysninger om skadelidte, her-
under ej heller oplyser, at skadelidte har en forsikringssag i selskabet.
Dette er reguleret i § 117 i lov om finansiel virksomhed.
6.2
Oplysninger fra offentligt tilgængelige hjemmesider
Forsikringsselskaberne kan lovligt indhente oplysninger fra offentligt tilgængeli-
ge hjemmesider. Dette gælder også private blogs, medmindre der skal rekvire-
res et kodeord fra forfatteren bag bloggen.
For såkaldte sociale netværk som Facebook, Linkedin, Twitter osv. er hovedreg-
len, at man må gøre brug af de oplysninger, en bruger selv har lagt offentligt
tilgængelig på hans åbne side.
Derimod vil det være i strid med straffelovens § 263 at skaffe sig adgang til en
netværksprofil ved at forsøge at gætte sig til indehaverens kodeord, ligesom det
vil være ulovligt at forsøge at skaffe sig uberettiget adgang til et hus ved at prø-
ve sig frem med en nøgle, man har fundet. Det er heller ikke tilladt at låne en
”vens” adgangskode for herefter at skaffe sig adgang til profilen i dennes navn.
6.3
Aflytning af personer i lokaler, hvori den aflyttende selv befinder
sig
Hovedreglen er her, at man altid må aflytte kommunikation, som man selv del-
tager i, eller som man udsættes for – f.eks. ved at man (åbenlyst) er til stede i
Side 3
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om ministeren vil oversende Forsikring & Pensions nye branchekodeks, som omtalt i Finanstilsynets rapport om undersøgelse af forsikringsselskabers efterforskning ved personskadeskader 2015, til erhvervs- og vækstministeren
et lokale, hvor andre fører en samtale. Aktiverer man udstyr til lydoptagelse, må
man altså ikke forlade udstyret igen i aktiveret stand.
Dette er reguleret i straffelovens § 263, stk. 1, nr. 3.
6.4
Optagelse af telefonsamtaler, som den aflyttende deltager i
Forsikring & Pension
Vores ref.
Sagsnr.
DokID
HRC/VBO
GES-2016-00041
366720
Her gælder samme principper som anført ovenfor.
Dette er ligeledes reguleret i straffelovens § 263, stk. 1, nr. 3.
6.5
Fotografering og videooptagelse af personer
Forsikringsselskaber kan fotografere og videooptage personer på offentligt til-
gængelige steder og private steder, der er offentligt tilgængelige.
Afgrænsningen af, hvad det er ”offentligt”, kan være vanskelig bl.a. i forhold til
offentligt tilgængelig privat ejendom. Som hovedregel vil det være et spørgsmål,
om almenheden kan opholde sig lovligt det pågældende sted. For eksempel vil
det være lovligt at fotografere på private lokaliteter, der er åbne for offentlighe-
den, f.eks. et fitnesscenter eller en restauration, medmindre ejeren udtrykkeligt
har betinget offentlighedens adgang af, at der ikke fotograferes.
Dette er reguleret i straffelovens § 264.
6.6
Observation af mistænkte
Observation af personer må normalt ske på ethvert frit tilgængeligt sted. En ob-
servation må dog ikke foretages på en måde, der forulemper den observerede
f.eks. således, at denne selv føler sig forfulgt eller truet eller således, at det er
åbenbart for andre, at der finder en observation sted.
6.7
Masteoplysninger samt oplysninger fra mobiltelefoner og bilnøgler
Brug af oplysninger fra telefonmaster, mobiltelefoner og bilnøgler svarer til be-
handling af personoplysninger, som er omfattet af persondataloven. Det bety-
der, at de almindelige krav om samtykke eller anden hjemmel skal være opfyldt.
Når sådanne oplysninger foreligger, skal forsikringsselskabet orientere kunden
derom.
Dette er reguleret i persondatalovens § 28.
Side 4