Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del
Offentligt
1642030_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
2. juni 2016
J nr. 2016 - 1552
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 13. maj 2016 stillet mig
spørgsmål 211 alm. del, som jeg hermed skal besvare:
Spørgsmål 211
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 11. maj 2016 fra Dansk Energi
Brancheforening (Debra) vedrørende 'fjernvarmetvang', jf. EFK alm. del - bilag
280.
Svar
Dansk Energi Brancheforening (Debra) ønsker sammen med husejer Casper
Ejland foretræde for Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget. Der angives, at formå-
let med foretrædet er at informere udvalget om,
”at der løbende er og opstår pro-
blemer pga. fjernvarmeværkernes brug af tvang til at gøre deres ofte meget dyre
løsninger mindre omkostningstunge”.
Endvidere er det et formål
”at appellere til
udvalgets medlemmer om at have fokus på vigtigheden af frit energivalg, især når
det gælder for husstande, der allerede har gennemført den grønne omstilling 100
procent.”
Det er oplyst i det fremsendte materiale, at Horsens Kommune har pålagt tilslut-
ningspligt til fjernvarme i et forsyningsområde, hvor Casper Ejland bor, og at han
har fået et tilslutningspålæg. Det er sket på trods af, at han har etableret et vedva-
rende energianlæg (solvarme- og varmepumpeanlæg), der forsyner hans bolig 100
procent med rumvarme og varmt brugsvand. Casper Ejland har påklaget denne
afgørelse til Energiklagenævnet. Det er derfor op til Energiklagenævnet at afgøre,
om tilslutningspligten er blevet pålagt retmæssigt i den konkrete sag. Jeg kan der-
for ikke kommentere den konkrete sag.
I forhold til de generelle aspekter om at bruge tilslutningspligt til at gøre fjernvarme
mindre omkostningstung, dvs. reducere varmeprisen, skal jeg bemærke, at kom-
munen er varmeplanmyndighed, og det er derfor kommunens opgave at fastlægge
omfanget af udbygningen med fjernvarme i Horsens By ud fra samfundsøkonomi-
ske kriterier, således at de samlede samfundsøkonomiske opvarmningsomkostnin-
ger bliver lavest mulige. Afgifter på blandt andet naturgas kan dog indebære, at de
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 211: Spm. om kommentar til henvendelse af 11/5-16 fra Dansk Energi Brancheforening (Debra) om 'fjernvarmetvang', til energi-, forsynings- og klimaministeren
1642030_0002.png
samfundsøkonomiske fordele ved fjernvarme i et konkret område ikke altid slår
igennem som den billigste varmepris for den enkelte husejer.
Det er endvidere op til kommunen at afgøre, om den vil anvende mulighederne i
lovgivningen for at anvende tilslutningspligt for at realisere et varmeforsyningspro-
jekt. Tilslutningspligt indebærer bl.a., at fjernvarmeselskabet kan pålægge ejerne af
de ejendomme, der er tilsluttet anlægget, at betale et årligt bidrag til fjernvarmesel-
skabet. Tilslutningspligt betyder derimod ikke, at ejeren har pligt til at aftage fjern-
varme.
Som der redegøres for i den konkrete klage til Energiklagenævnet, der er vedlagt
henvendelsen til udvalget, kan bygninger, som allerede er forsynet med vedvaren-
de energi, svarende til mindst halvdelen af varmebehovet, ikke pålægges tilslut-
ningspligt. Med de gældende regler er der således allerede efter de nævnte kriteri-
er i dag et frit energivalg for husstande, der individuelt er forsynet med vedvarende
energi.
Jeg kan afslutningsvis oplyse, at regeringen har igangsat en række analyser af
fjernvarmens rammevilkår. Som led heri vurderes blandt andet, om de nuværende
regler for tilslutningspligt er hensigtsmæssige.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side 2/2