Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1668405_0001.png
TALE
September 2016
Beskæftigelsesministerens tale til brug for samråd
den 16. september 2016 om nedslidning på arbejds-
markedet (samr CH-CJ).
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Leif Lahn Jen-
sen (S).
Samrådsspørgsmål CH
”Hvad er ministerens overordnede kommentarer
og løsningsforslag ift. forskelle på nedslidning af
forskellige faggrupper på arbejdsmarkedet, jf. tal i
artikler i Ekstra Bladet den 26. august om ned-
slidning blandt 3F’ere.”
Samrådsspørgsmål CI
”Ministeren bedes redegøre for regeringens ind-
sats for nedslidte på arbejdsmarkedet, samt hvor-
vidt regeringen planlægger ændringer i denne ind-
sats?”
Samrådsspørgsmål CJ
”Ministeren bedes redegøre for, hvorvidt det er
regeringens holdning, at forskellige faggrupper i
Danmark har lige vilkår og muligheder ift. ned-
slidning, levetid og tilbagetrækning?”
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 611: Spm. om talepapir fra det åbent samråd den 16. september 2016 om nedslidning på arbejdsmarkedet, til beskæftigelsesministeren
Indledning
Tak for invitationen til dette samråd om nedslid-
ning og tilbagetrækning. Der er stillet tre tæt be-
slægtede spørgsmål, som handler om regeringens
indsats for nedslidte og om forskellige faggrupper
har lige muligheder ift. levetid og tilbagetrækning.
Jeg vil derfor besvare de stillede spørgsmål samlet.
Stigningen i levealder
Generelt går udviklingen for levetiden i den rigtige
retning. Danskerne bliver sundere, og vi lever
længere. Det er positivt.
Stigende restlevetid og faldende aldersbetinget dø-
delighed giver sig udslag i, at ældre ikke bare har
flere leveår, men også flere ”gode” leveår – så-
kaldt sund aldring.
Den stigende levetid afspejler blandt andet mindre
fysisk nedslidning, som følge af den teknologiske
udvikling og en ændret beskæftigelses- og uddan-
nelsessammensætning i befolkningen. Hertil
kommer sundere levevis og den medicinske udvik-
ling.
Det viser sig også ved, at op mod halvdelen af alle
60-64 årige i dag er i beskæftigelse, mens det til-
bage i år 2000 kun var ca. en tredjedel. Denne
stigning i beskæftigelsen er sket bredt på tværs af
uddannelsesgrupper.
2
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 611: Spm. om talepapir fra det åbent samråd den 16. september 2016 om nedslidning på arbejdsmarkedet, til beskæftigelsesministeren
En analyse fra Beskæftigelsesministeriet viser
desuden, at beskæftigelsesandelen efter tilbage-
trækningsreformen i 2011 især er steget blandt 60-
årige med grundskole som højest fuldførte uddan-
nelse. Der er tale om en stigning på 17 pct.point
for denne gruppe.
Dertil kommer, at beskæftigelsesandelen for 60-
årige personer med erhvervsfaglige uddannelser
samt mellemlange videregående uddannelser er
steget med henholdsvis godt 12 pct.point og godt
14 pct.point.
Når det kommer til tilbagetrækning, mener jeg, at
det er naturligt, at pensionsalderen afspejler den
højere levealder.
Og et bredt flertal i Folketinget har vedtaget at
knytte pensionsalderen til udviklingen i levetiden.
Den nuværende indeksering af folkepensionsalde-
ren blev indført ved Velfærdsaftalen i 2006.
I aftalen blev det understreget, at der samtidig skal
gøres en særlig indsats for at reducere nedslidning
og styrke arbejdsmiljøet og for at forbedre jobmu-
lighederne for de ældre.
Sigtet var - og er - at vi skal have fokus på fasthol-
delse og forebyggelse og på at skabe nogle gode
rammer for arbejdslivet. Det er et fælles ansvar –
3
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 611: Spm. om talepapir fra det åbent samråd den 16. september 2016 om nedslidning på arbejdsmarkedet, til beskæftigelsesministeren
for os som politikere, for arbejdsmarkedets parter
og for den enkelte virksomhed og medarbejder.
Ændret tilbagetrækningsalder er nødvendig
Levetiden er dog steget langt hurtigere, end det
blev forventet, da Velfærdsaftalen blev indgået i
2006 og også siden Tilbagetrækningsreformen fra
2011.
Restlevetiden for 60-årige er steget både for ufag-
lærte og for personer med korte og længerevarende
uddannelser.
Ser man alene på de personer, der er i arbejdsstyr-
ken, og som vi kræver skal stå til rådighed for ar-
bejdsmarkedet, er restlevetiden for 59-årigesteget
med omtrent 2 år i perioden 2004 til 2014 på tværs
af uddannelsesgrupper.
Den kraftige stigning i levetiden indebærer, at re-
guleringen af folkepensionsalderen er ”kommet
bagud” i forhold til levetiden.
Aftalen om levetidsindekseringen fra 2006 sigter
på at ramme en forventet pensionsperiode på 14�½
år - målt med udgangspunkt i den forventede rest-
levetid for en 60-årig.
Men som det er i dag, har eksempelvis personer,
der er født i 1960, udsigt til i gennemsnit godt 18
år som folkepensionister.
4
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 611: Spm. om talepapir fra det åbent samråd den 16. september 2016 om nedslidning på arbejdsmarkedet, til beskæftigelsesministeren
Den positive udvikling i levealderen betyder, at
der er udsigt til relativt store underskud på de of-
fentlige finanser i perioden 2030 – 2055 – det der
også kaldes hængekøjeudfordringen.
I regeringens 2025-plan indgår derfor en forhøjel-
se af folkepensionsalderen med 6 måneder fra
2025. Folkepensionsalderen bliver dermed 67�½ år
i 2025 og 68�½ år i 2030.
Tilpasningen af efterløns- og pensionsalderen bi-
drager til at mindske denne udfordring, og bidra-
ger dermed til at undgå årtier med store underskud.
Regeringen opfatter derfor tilpasningen af pensi-
onsalderen som en økonomisk nødvendighed, ud
fra et hensyn til de kommende generationer. De vil
med denne ændring være bedre økonomisk stillet,
end hvis vi ikke foretog os noget.
Forskelle i stigende levealder
Jeg anerkender, at der er sociale forskelle i leveti-
den. Disse forskelle kan være knyttet til belastnin-
ger på arbejdsmarkedet og forskelle i livsstil.
Flere undersøgelser har dokumenteret, at forskel-
len i dødelighed mellem uddannelsesgrupper i me-
get høj grad kan forklares ved forskelle i de så-
kaldte KRAM-faktorer, det vil sige Kost, Rygning,
Alkohol og Motion.
5
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 611: Spm. om talepapir fra det åbent samråd den 16. september 2016 om nedslidning på arbejdsmarkedet, til beskæftigelsesministeren
Når det er sagt, anerkender jeg naturligvis, at ar-
bejdet i visse brancher er fysisk hårdt og medfører
risiko for nedslidning.
Jeg mener dog ikke, at løsningen fx er at have en
lavere folkepensionsalder eller efterlønsalder for
visse grupper i befolkningen. Det ville i givet fald
også være meget vanskeligt at gøre dette på en ret-
færdig og rimelig måde.
Jeg mener i stedet, at vi skal se på årsagerne til
disse forskelle og fortsætte arbejdet med at forbed-
re arbejdsmiljøet i brancher, hvor der er risiko for
nedslidning.
Arbejdsmiljøindsatsen
Vi ved, at et sundt og sikkert arbejdsmiljø bidrager
til at forebygge nedslidning og arbejdsskader. Der-
for er jeg også meget optaget af, at der er et or-
dentligt arbejdsmiljø på de danske arbejdspladser.
Som virksomhed har man en forpligtelse til at ska-
be ordentlige arbejdsmiljøforhold for sine ansatte.
Nedslidning og arbejdsskader kan både have store
konsekvenser for den enkelte og medføre store ud-
gifter for virksomheden og for samfundet.
Siden januar 2016 har tilsynsindsatsen i Arbejds-
tilsynet været markant mere risikobaseret. Det be-
tyder, at Arbejdstilsynet nu i endnu højere grad
målretter tilsynet mod de virksomheder, hvor der
6
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 611: Spm. om talepapir fra det åbent samråd den 16. september 2016 om nedslidning på arbejdsmarkedet, til beskæftigelsesministeren
forventes at være størst risiko for arbejdsmiljøpro-
blemer.
Hvert år prioriterer Arbejdstilsynet at have fokus
på et antal nedslidningstruede brancher. Når Ar-
bejdstilsynet tager på risikobaseret tilsyn i disse
brancher, har de et særligt fokus på overbelastnin-
ger i det psykiske arbejdsmiljø og muskel-skelet-
besvær. Det kan fx være på et hospital eller en
ældrepleje.
Derved har Arbejdstilsynet integreret erfaringer og
viden fra de tidligere særlige tilsynsindsatser i det
risikobaserede tilsyn. Det vil sige indsatser, der
særligt rettede sig mod de nedslidningstruede
brancher.
Det er vigtigt for mig, at den viden, vi har om ar-
bejdsulykker og nedslidningsskader, knyttes tætte-
re sammen med viden og erfaringer fra tilsyns- og
forebyggelsesindsatsen.
Fra 1. juli 2016 er der etableret en ny institution –
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring – som har over-
taget behandlingen af arbejdsskadesager fra Ar-
bejdsskadestyrelsen. Samtidig har regeringen sam-
let udviklingsarbejdet på arbejdsskadeområdet i
Arbejdstilsynet
Ved at placere disse opgaver i Arbejdstilsynet er
første skridt taget for i endnu højere grad at sam-
7
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 611: Spm. om talepapir fra det åbent samråd den 16. september 2016 om nedslidning på arbejdsmarkedet, til beskæftigelsesministeren
tænke arbejdsskadeindsatsen med Arbejdstilsynets
forebyggende indsatser.
Der er i den forbindelse sat en række initiativer i
gang. Fælles for dem alle er, at viden om arbejds-
skader skal videreudvikles og anvendes til at gøre
forebyggelsen af arbejdsskader og nedslidning
endnu mere målrettet.
Samtidig skal vi udnytte de muligheder, som nye
fælles it-løsninger giver, fx ved at informationer
fra arbejdsskadeanmeldelser tidligere opsamles og
anvendes til at styrke forebyggelses- og tilsynsind-
satsen.
Fleksible tilbagetrækningsmuligheder
Men - på trods af den positive udvikling i leveal-
deren og sundheden, og på trods af indsatsen for at
forbedre arbejdsmiljøet og forebygge nedslidning,
vil der fortsat være mennesker, som ikke kan ar-
bejde frem til efterløns- eller pensionsalderen.
Mennesker, der er blevet nedslidt efter mange år
på arbejdsmarkedet, har fx mulighed for en før-
tidspensionering eller et fleksjob, hvis deres ar-
bejdsevne er væsentligt og varigt nedsat.
De hårdest ramte, der slet ikke har mulighed for en
meningsfuld tilknytning til arbejdsmarkedet, kan
få tilkendt en førtidspension.
8
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 611: Spm. om talepapir fra det åbent samråd den 16. september 2016 om nedslidning på arbejdsmarkedet, til beskæftigelsesministeren
Og her er der skabt en særlig enkel og hurtig ord-
ning i form af seniorførtidspension, for personer
med en langvarig tilknytning til arbejdsmarkedet,
der har højest fem år til folkepensionsalderen.
Borgere, der søger om en seniorførtidspension, har
ret til at få sagen behandlet inden for maksimalt 6
måneder, og kommunen skal ikke iværksætte tiltag
som ressourceforløb for at udvikle arbejdsevnen.
Og af dem, der søger, får 9 ud af 10 en førtidspen-
sion. Så selvom ordningen er blevet brugt mindre
end oprindeligt skønnet, er det min vurdering, at
ordningen fungerer efter hensigten.
Der kan flere forklaringer på, at ordningen bruges
mindre end forventet. Fx sundere aldring, som jeg
netop har beskrevet. En anden vigtig forklaring på
den mindre tilgang til ordningen er den nye og
langt mere rummelige fleksjobordning.
Med reformen af førtidspension og fleksjob er der
nu mulighed for at blive ansat i et fleksjob – også
selvom man kun har kapacitet til at arbejde få ti-
mer om ugen.
Det er i høj grad kommet gruppen af ældre til go-
de, idet antallet af personer over 60 år, der påbe-
gynder et fleksjob, er fordoblet fra 577 i 2011 til
1.155 i 2015.
9
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 611: Spm. om talepapir fra det åbent samråd den 16. september 2016 om nedslidning på arbejdsmarkedet, til beskæftigelsesministeren
Og for mig er det en entydig succeshistorie, at fær-
re end forventet søger om seniorførtidspension, når
langt flere til gengæld kommer i et fleksjob.
Det vil vi gerne understøtte yderligere. Regeringen
har derfor med 2025-planen foreslået, at vi indfø-
rer en seniorfleksjobordning. Ordningen skal gøre
det muligt for personer med en langvarig tilknyt-
ning til arbejdsmarkedet, som højst har fem år til
folkepensionsalderen, at få nem og hurtig adgang
til et seniorfleksjob.
Ordningen indebærer helt konkret, at man selv kan
søge om et fleksjob, ligesom sagsbehandlingstiden
maksimalt må være 6 måneder.
Samlet set har vi således førtidspensions og fleks-
jobordninger, der sikrer, at mennesker, der er ned-
slidte i en grad, så de ikke kan fortsætte med at ar-
bejde ordinært indtil folkepensionsalderen, har
mulighed for at trække sig tilbage gennem andre
ordninger.
Og ordningerne bliver i høj grad brugt til gruppen
af ældre på arbejdsmarkedet. I alt ca. 62.000 bor-
gere i alderen 60-64 år modtog førtidspension eller
var i fleksjobordningen i 2015.
10
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 611: Spm. om talepapir fra det åbent samråd den 16. september 2016 om nedslidning på arbejdsmarkedet, til beskæftigelsesministeren
Afslutning
Samlet set synes jeg, at vi skal hæfte os ved, at det
er en meget positiv udvikling, at vi bliver sundere
og lever længere.
Der er i de senere år gennemført en række refor-
mer, der bidrager til at sikre, at denne positive ud-
vikling også bliver omsat til flere aktive år på ar-
bejdsmarkedet.
Reformerne har medvirket til, at beskæftigelsen
siden 2000 er steget for alle alderstrin blandt 55-
70-årige.
Op mod halvdelen af 60-64-årige er i dag i be-
skæftigelse mod knap en tredjedel i 2000. Den sti-
gende beskæftigelse blandt 60-64 årige er sket
bredt på tværs af uddannelsesgrupper.
Samfundsmæssigt har vi en økonomisk interesse i
- så vidt muligt - at fastholde de ældre på arbejds-
markedet. Det er nødvendigt, hvis vi fortsat skal
have mulighed for at finansiere det nuværende vel-
færdssamfund. Men det er også i den enkeltes
egen interesse.
Samtidig skal vi naturligvis fortsat tage hånd om
de mennesker, der af den ene eller anden grund,
ikke kan fortsætte med at arbejde på fuld tid, helt
frem til efterløns- eller folkepensionsalderen.
11
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 611: Spm. om talepapir fra det åbent samråd den 16. september 2016 om nedslidning på arbejdsmarkedet, til beskæftigelsesministeren
Det mener jeg også, vi gør med den fleksible og
rummelige fleksjobordning, som vi nu foreslår ud-
videt med muligheden for seniorfleksjob, og den
fortsatte mulighed for førtidspension, for dem
uden eller med kun meget lille arbejdsevne.
Desuden er det nødvendigt med fortsat fokus på
fastholdelse og forebyggelsesindsatsen samt en ak-
tiv og fokuseret indsats på arbejdsmiljøområdet.
Det mener jeg også regeringen lever op til.
Tak for ordet
12