Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1664916_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
15. september 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 18. august 2016 stillet følgende spørgsmål nr.
508 (BEU alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 508:
J.nr. 16/12494/2016-4718
Mener ministeren, at samarbejdet mellem de danske myndigheder, herunder sam-
arbejdet mellem Udbetaling Danmark, kommunerne, SKAT og Udenrigsministeriet
er tilstrækkeligt velfungerende i forhold til at bekæmpe socialt bedrageri?
Endeligt svar:
Der er i dag et tæt samarbejde mellem Udbetaling Danmark og en række offentlige
myndigheder om at bekæmpe socialt snyd og fejludbetalinger.
Med etableringen af Den Fælles Dataenhed er der etableret et tæt formelt samar-
bejde mellem kommunerne og Udbetaling Danmark. Dataenheden samarbejder
med kommunerne i forhold til samkøring af data fra registre fra offentlige myndig-
heder og a-kasser vedrørende modtagere af kommunale ydelser samt videregivelse
af prioriteringslister og relevante oplysninger til kommunerne. Dataenheden sam-
arbejder endvidere med kommunerne om en etablering af et systematisk samarbej-
de med relevante myndigheder, herunder i andre lande og indhentning af oplysnin-
ger om borgernes forhold i udlandet, til brug for kontrolarbejdet i kommunerne.
Udbetaling Danmark følger nøje op på implementeringer og kommunernes anven-
delse og opgørelse af det provenu, som kontrolindsatsen giver. Dataenheden skal
evalueres i 2016/2017.
Udbetaling Danmark har oplyst, at de samarbejder med SKAT om udveksling af
data i elektronisk form til brug for registersamkøringen, adgang til enkeltopslag i
SKATs systemer i forbindelse med sagsoplysningen af enkeltsager og udveksling
af oplysninger om enkeltpersoner, der kan være relevante for Udbetaling Danmarks
løbende kontrol af ydelser.
Endvidere oplyser Udbetaling Danmark, at de samarbejder med Udenrigsministeri-
et om oplysninger fra relevante myndigheder i udlandet, som bl.a. kan kontaktes,
når Udbetaling Danmark skal kontrollere modtagerne af sociale ydelser, der for-
modes at have taget ophold i udlandet.
Den overordnede tværoffentlige indsats mod socialt snyd og fejludbetalinger koor-
dineres i Styregruppen for Fejludbetalinger og Kontrol(SFK), hvor blandt andet
SKAT, Digitaliseringsstyrelsen, Justitsministeriet og KL er repræsenteret.
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 508: MFU spm. om ministeren mener, at samarbejdet mellem de danske myndigheder, herunder samarbejdet mellem Udbetaling Danmark, kommunerne, SKAT og Udenrigsministeriet er tilstrækkeligt velfungerende i forhold til at bekæmpe socialt bedrageri, til beskæftigelsesministeren
Det har blandt andet udmundet i flere initiativer til en bedre koordineret kontrol-
indsats samt en mere effektiv sagsbehandling. Disse initiativer vurderedes samtidig
at adressere flere forskellige typer af fejlkilder såsom myndighedsfejl, borgerfejl og
snyd. Det drejer sig eksempelvis om effektmåling i kommunerne, bedre borgerdata
og den fortsatte udvikling af indkomstregistrets samt arbejdet med den nye fælles-
offentlige digitaliseringsstrategi
Den samme kreds mødes jævnligt under SKAT´s ledelse sammen med Miljø- og
Fødevareministeriet, Statsforvaltningen, Udlændige-, Integrations- og Boligmini-
steriet og STAR og drøfter aktuelle emner i myndighedernes tilsynsindsats.
På den baggrund mener jeg, at der i de seneste år er taget en række meget væsentli-
ge initiativer i det tværgående myndighedssamarbejde for at imødegå snyd og fejl-
udbetalinger. Jeg finder det dog også vigtigt hele tiden at have øje for, om den ek-
sisterende indsats over for socialt snyd er tilstrækkelig. Dette skal bl.a. ses i lyset
af, at der kan opstå nye former for snyd, som vi skal være parate til at kunne imø-
degå, samt at fx digitaliseringen løbende kan give nye muligheder.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2