Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1657645_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Finn Sørensen (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 25. juli 2016 stillet følgende spørgsmål nr.
480 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sø-
rensen (EL).
Spørgsmål nr. 480:
19. august 2016
J.nr. 2016-4513
”Vil ministeren oplyse, hvor mange kontanthjælpsmodtagere der pr. 1. juli 2016 af
kommunerne var blevet undtaget fra 225/113-timersreglen af helbredsmæssige år-
sager? ”
Svar:
Undtagelsesreglen for beskæftigelseskravet på 225 timer betyder, at borgere, som
har en så begrænset arbejdsevne, at kommunen vurderer, at de på nuværende tids-
punkt ikke kan opnå 225 timers beskæftigelse inden for et år på det ordinære ar-
bejdsmarked, ikke er omfattet 225 timers reglen.
225 timers reglen indfases sådan, at hjælpen tidligst kan nedsættes pr. 1. oktober
2016, hvis personen på det tidspunkt ikke har opnået 113 timers ordinært og ustøt-
tet beskæftigelse inden for de seneste 6 kalendermåneder.
På baggrund af senest tilgængelige data, som går til og med uge 21, skønnes det, at
ca. 46.100 kontanthjælpsmodtagere, svarende til 49 pct., allerede på nuværende
tidspunkt er blevet undtaget fra 225-timersreglen pr. 1. juli 2016, således at der ik-
ke er fremsendt et varslingsbrev,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Ydelsesmodtagere undtaget fra 225-timersreglen 1. juli 2016.
Ydelsesmodtagere uge 21, 2016
Undtaget fra 225-timersreglen 1. juli
2016
Antal
Kontanthjælp
Uddannelseshjælp
Kontanthjælp under inte-
grationsprogram
Integrationsydelse
I alt
94.400
43.100
12.700
6.400
156.600
46.100
18.300
1.700
800
67.100
Andel, pct.
49
42
13
13
43
Anm.: Antal er afrundet til hele hundrede. Grundet mulighed for tilbagedatering af vurdering om undtagelse kan start-
datoen for undtagelsen foreligge før 1. juli. 1.700 undtagne er ikke medtaget, da der ikke foreligger ydelsesregistrering
for dem i nyest tilgængelige ydelsesdata fra uge 21 2016.
Andelen er for uddannelseshjælpsmodtagere og kontanthjælpsmodtagere under integrationsprogrammet opgjort ud af
det samlede antal i ydelseskategorien. Der er således ikke taget højde for gruppen, som ikke er omfattet af 225-timers
reglen.
Kilde: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings beregninger baseret på DREAM og TASS.
Beskæftigelsesministeriet har skønnet, at omkring 9.000 fuldtidspersoner i 2016
niveau (eller omkring 8.000 fuldtidspersoner opgjort ved et strukturelt ledighedsni-
veau) vil få nedsat ydelsen som følge af reglen.
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 480: Spm. om, hvor mange kontanthjælpsmodtagere der pr. 1. juli 2016 af kommunerne var blevet undtaget fra 225 /113 timersreglen af helbredsmæssige årsager, til beskæftigelsesministeren
Det skal understeges, at der
ikke
kan sættes lighedstegn mellem antallet, der på nu-
værende tidspunkt ikke er blevet undtaget fra 225 timers reglen og antallet, der fak-
tisk vil blive berørt af ydelsesmæssige konsekvenser som følge af 225 timers reg-
len, da de pågældende personer fx kan overgå til beskæftigelse, selvforsørgelse,
overgå til en anden ydelse eller på et senere tidspunkt blive undtaget fra reglen.
Det skal samtidig bemærkes, at der er tale om et første udtræk af de registreringer,
kommunerne har foretaget, og der kan derfor efterfølgende ske justeringer af data.
Særligt for så vidt angår uddannelseshjælp og integrationsydelse kan det ikke ude-
lukkes, at registreringerne dækker over personer, som slet ikke er omfattet af 225-
timersreglen (herunder modtagere af uddannelseshjælp på SU-niveau samt perso-
ner, der er ugifte og modtager integrationsydelse) og som derfor ikke er undtaget
som følge af manglende arbejdsevne.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2