Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1639493_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Finn Sørensen (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
27. maj 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 4. maj stillet følgende spørgsmål nr. 371 (alm.
del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sørensen
(EL).
Spørgsmål nr. 371:
J.nr. 2016 - 3008
”I forlængelse af samråd om Statsrevisorernes kritik af implementeringen af refor-
merne af førtidspension, fleksjob, sygedagpenge og kontanthjælp jf. BEU alm. del
- samrådsspørgsmål AQ, bedes ministeren oversende de praksisundersøgelser, der
foreligger vedrørende reformerne af førtidspension, fleksjob, sygedagpenge og
kontanthjælp. Ministeren bedes i denne forbindelse kommentere undersøgelserne
og redegøre for, hvad ministeriet har lært af dem og for, hvorledes ministeriet vil
agere anderledes i fremtiden? ”
Svar:
Som aftalt ved min besvarelse af samrådsspørgsmål AQ den 4. maj 2016 sender jeg
praksisundersøgelser vedr. implementeringen af reformerne af førtidspension,
fleksjob og reformen af kontanthjælp. Jeg vedlægger ligeledes de to seneste prak-
sisundersøgelser vedr. sygedagpenge.
Nedenfor følger de overordnede konklusioner fra praksisundersøgelserne samt en
opsummering af, hvordan ministeriet følger op på dem.
Førtidspension og fleksjobreformen
Praksisundersøgelse af kommunernes anvendelse af rehabiliteringsteams (2014)
Ankestyrelsen offentliggjorde i oktober 2014 en praksisundersøgelse af kommu-
nernes anvendelse af rehabiliteringsteams. Praksisundersøgelsen blev gennemført
som led i en række initiativer, der skulle understøtte implementeringen af refor-
men.
Hovedresultatet af undersøgelsen var, at kommunerne overordnet set træffer rigtige
afgørelser, herunder om målgruppen for ressourceforløb, hvor 94 pct. af sagerne
var i overensstemmelse med regler og praksis.
Undersøgelsen viste samtidig, at kommunerne kunne blive bedre til at dokumente-
re, at borgerne opfyldte betingelserne for fleksjob.
Undersøgelsen viste også, at kommunerne skulle blive bedre til at udarbejde reha-
biliteringsplanens indsatsdel, når der er visiteret til ressourceforløb.
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 371: Spm. om oversendelse af de praksisundersøgelser, der foreligger vedrørende reformerne af førtidspension, fleksjob, sygedagpenge og kontanthjælp, til beskæftigelsesministeren
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har siden undersøgelsen gennemført
en række initiativer til at understøtte kommunernes praksis på området. Det drejer
sig blandt andet om opkvalificering af de koordinerende sagsbehandlere, en analy-
se i 2015 af den tværfaglige rehabiliterende indsats for bl.a. borgere i ressourcefor-
løb samt udsendelse af en orienteringsskrivelse af 10. september 2015 til samtlige
kommuner om rehabiliteringsteam og rehabiliteringsplan.
Der er ligeledes igangsat en række initiativer for at understøtte, at alle kommuner
arbejder med at skabe kvalitet i ressourceforløb. Initiativerne består af en praktisk
guide til kommunerne om det gode ressourceforløb, en brugerundersøgelse blandt
borgere i ressourceforløb samt rejsehold i alle landets kommuner og implemente-
ringsworkshops. Guiden samt en opdatering af orienteringsskrivelsen af 7. april
2014 om ressourceforløb herunder om indsatsen i ressourceforløb, forventes ud-
sendt til kommunerne inden sommerferien 2016.
Endelig forventer Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering at udsende en ny
vejledning om fleksjob inden sommerferien 2016, hvor bl.a. betingelserne for ret til
fleksjob vil blive yderligere præciseret.
Praksisundersøgelse af førtidspension (2015)
Ankestyrelsen offentliggjorde i maj 2015 en praksisundersøgelse af kommunernes
implementering af de nye regler om førtidspension.
Undersøgelsen viste, at kommunernes afgørelser var i overensstemmelse med reg-
ler og praksis i 80 procent af de undersøgte sager. I 67 pct. af de sager, hvor kom-
munerne havde tilkendt førtidspension, var afgørelserne i overensstemmelse med
lovgivningen og Ankestyrelsens praksis. Ankestyrelsen vurderede, at kommuner-
nes afgørelser i den sidste tredjedel var i strid med regler og praksis, og ville være
blevet ændret af Ankestyrelsen, hvis der blev klaget. Det skyldes, at kommunernes
vurdering var sket på et utilstrækkeligt oplyst grundlag. Kommunerne havde i disse
sager blandt andet ikke fulgt reglerne om, at borgere som udgangspunkt skal delta-
ge i et ressourceforløb, før de får tilkendt førtidspension.
Undersøgelsen viste samtidig, at kommunerne havde truffet korrekte afgørelser i
alle de undersøgte sager om afslag på førtidspension på det foreliggende grundlag.
Det er blandt andet en del af baggrunden for, at regeringen har fremsat L 145 om at
undtage visse sager om førtidspension fra forelæggelse for rehabiliteringsteamet.
Med L 145 får kommunerne mulighed for at undtage to forskellige typer sager om
førtidspension fra forelæggelse for rehabiliteringsteamet. Det drejer sig om ansøg-
ningssager på det foreliggende grundlag, når kommunerne vurderer, at det er
utvivlsomt, at borgeren ikke opfylder betingelserne for førtidspension og sager om
tilkendelse af førtidspension, når kommunerne vurderer, at personen er så syg eller
har så betydelige funktionsnedsættelser, at det er helt åbenbart formålsløst at forsø-
ge at udvikle arbejdsevnen. L 145 blev vedtaget i Folketinget den 19. maj 2016.
Praksisundersøgelse af fleksjob til borgere med aktuelt meget begrænset arbejds-
evne (2016)
Ankestyrelsen offentliggjorde i marts 2016 en praksisundersøgelse af kommuner-
nes anvendelse af fleksjob til borgere med aktuelt meget begrænset arbejdsevne.
Undersøgelsen blev gennemført som led i Ankestyrelsens praksiskoordinerende
virksomhed. Undervejs i forløbet udvidede Ankestyrelsen undersøgelsens fokus til
2
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 371: Spm. om oversendelse af de praksisundersøgelser, der foreligger vedrørende reformerne af førtidspension, fleksjob, sygedagpenge og kontanthjælp, til beskæftigelsesministeren
at omfatte kommunernes vurdering af selve retten til fleksjob samt anvendelse af
reglerne om fastholdelsesfleksjob.
Af undersøgelsen fremgår det bl.a., at kommunerne ikke i alle tilfælde afklarer
borgerne tilstrækkeligt inden visitation til fleksjob. Det bemærkes hertil, at Anke-
styrelsen ikke vurderede, at borgerne i stedet opfyldte betingelserne for f.eks. før-
tidspension. Det fremgår videre, at kommunerne ikke i alle tilfælde kan dokumen-
tere, at de har vurderet, at arbejdsevnen kan udvikles hos borgere med en aktuelt
meget begrænset arbejdsevne.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering vil på den baggrund i forbindelse
med ovennævnte opdatering af vejledningen om fleksjob præcisere:
at borgerens arbejdsevne skal være tilstrækkeligt afklaret, både beskæftigelses-
mæssigt og helbredsmæssigt, inden der bevilges fleksjob,
at det skal fremgå af borgerens sag, at kommunen har vurderet, at borgerens ar-
bejdsevne kan udvikles inden for en rimelig periode, og
at kommunen skal være opmærksom på muligheden for at iværksætte et res-
sourceforløb.
Kontanthjælpsreformen
Praksisundersøgelse af kommunernes visitation af unge (2015)
Ankestyrelsen offentliggjorde i marts 2015 en praksisundersøgelse af kommuner-
nes visitation af unge under 30 år uden uddannelse. Ankestyrelsen konkluderede i
undersøgelsen, at kommunerne generelt foretog korrekt visitation af unge. Under-
søgelsen viste samtidig, at der i nogle af sagerne var udfordringer i forhold til at ef-
terleve kravene til bl.a. samtaleforløb, tidspunkt for uddannelsespålæg mv.
Med henblik på at understøtte implementeringen af kontanthjælpsreformen på un-
geområdet gennemførte Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering i 2014 en
række initiativer i forhold til visitationen på ungeområdet, herunder udsendte man
bl.a. en Task Force i de kommuner, der havde behov for ekstra støtte for at sikre
kvalitet i ungevisitationen.
Praksisundersøgelse af kommunernes anvendelse af sanktioner (2015)
Ankestyrelsen offentliggjorde i september 2015 en praksisundersøgelse om kom-
munernes anvendelse af sanktioner i forbindelse med udeblivelse fra tilbud. Under-
søgelsen viste, at ud af de sager, hvor Ankestyrelsen havde tilstrækkelige oplysnin-
ger til at vurdere sagen, var der i 64 pct. af sagerne samlet set truffet en korrekt af-
gørelse. Undersøgelsen afdækkede endvidere, at kommunerne i ca. 92 pct. af de
korrekt oplyste sager havde vejledt borgeren korrekt.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering udsendte i forbindelse med offentlig-
gørelsen en revideret vejledning om rådighed og sanktioner til kommunerne. Der-
udover er der udsendt et særskilt brev til alle kommuner, hvor der blev oplyst om
resultaterne og anbefalingerne i Ankestyrelsens praksisundersøgelse.
3
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 371: Spm. om oversendelse af de praksisundersøgelser, der foreligger vedrørende reformerne af førtidspension, fleksjob, sygedagpenge og kontanthjælp, til beskæftigelsesministeren
Sygedagpengeområdet
Ankestyrelsens praksisundersøgelse om revurdering og anvendelse af forlængel-
sesreglerne i sygedagpengesager (2015)
Ankestyrelsen offentliggjorde i november 2015 en praksisundersøgelse vedr. re-
vurdering og anvendelse af forlængelsesreglerne i sygedagpengesager. Undersøgel-
sen viste, at kommunerne træffer afgørelse om forlængelse af sygedagpengeperio-
den på det rigtige tidspunkt, dvs. inden revurderingstidspunktet, og at kommunerne
i de fleste sager træffer rigtige afgørelser. 69 procent af afgørelserne overholder
sygedagpengelovens betingelser (86 sager). I 31 procent af sagerne (39 sager) har
Ankestyrelsen vurderet, at reglerne i sygedagpengeloven ikke er overholdt, og at
sagerne ville være blevet hjemvist eller ændret af Ankestyrelsen, hvis borgeren
havde klaget over afgørelsen.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har som opfølgning på praksisunder-
søgelsen sendt undersøgelsen til kommunerne og orienteret kommunerne om An-
kestyrelsens anbefalinger, herunder at kommunerne skal være opmærksomme på at
indhente aktuelle lægelige oplysninger.
Herudover har Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering sikret, at der bliver
fulgt op på praksisundersøgelsen ved, at:
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har præsenteret praksisundersø-
gelsen på netværksmøder med kommunerne.
Praksisundersøgelsen indgår i Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings
arbejde med opdatering af vejledningen om sygedagpengeperioden og forlæn-
gelse, som styrelsen forventer at kunne offentliggøre medio 2016.
Samtidig vil der i indeværende år - som aftalt mellem forligspartierne - blive gen-
nemført en undersøgelse af, om tidspunktet for revurderingen er hensigtsmæssigt i
forhold til samspillet med sundhedsvæsnet.
Ankestyrelses praksisundersøgelse om sygedagpengelovens § 7 om uarbejdsdyg-
tighed (2016)
Ankestyrelsen offentliggjorde i april 2016 en praksisundersøgelse vedr. sygedag-
pengelovens § 7 om uarbejdsdygtighed. Undersøgelsen bygger på 115 sager ind-
hentet fra 16 kommuner. Det fremgår af undersøgelsen, at 98 ud af 115 sager (dvs.
85 pct.) overholder sygedagpengelovens betingelser, mens 11 sager (dvs. 10 pct.)
ville være blevet ændret, og 6 sager (dvs. 5 pct.) ville være blevet hjemvist til for-
nyet behandling i kommunen, fordi der mangler oplysninger i sagen.
Der er igangsat følgende opfølgning på undersøgelsen:
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har sendt praksisundersøgelsen til
kommunerne og orienteret kommunerne om Ankestyrelsens anbefalinger
Ankestyrelsen har deltaget på Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings
netværksmøder i maj 2016 med kommunerne. Her har Ankestyrelsen holdt op-
læg og drøftet praksisundersøgelsen om § 7 samt praksisundersøgelsen fra no-
vember 2015 om revurdering og forlængelse af sygedagpengeperioden med
kommunerne.
Praksisundersøgelsen indgår i Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings
arbejde med udarbejdelse af en ny vejledning om sygedagpengelovens § 7, som
styrelsen forventer at kunne offentliggøre medio 2016.
4
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 371: Spm. om oversendelse af de praksisundersøgelser, der foreligger vedrørende reformerne af førtidspension, fleksjob, sygedagpenge og kontanthjælp, til beskæftigelsesministeren
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
5