Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1605823_0001.png
Social- og indenrigsminister Karen Ellemanns talepapir
Anledning
Dato / tid
Talens varighed
Sted
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Samråd i Beskæftigelsesudvalget
Den 24. februar 2016 kl. 10.00-11.30
Det talte ord gælder
Spørgsmålene motiveres af spørgerne inden talen.
Samrådsspørgsmål AF, stillet af Karina Adsbøl (DF)
”Hvornår kan en kommunalbestyrelse undlade at udbetale
offentlige ydelser til borgere, der uretmæssigt er blevet nægtet
offentlige ydelser med henvisning til, at deres sag er forældet, jf.
sagen om sygedagpenge i Kolding Kommune? Mener ministeren,
at det er rimeligt, at en kommune kan trække sådanne sager i
langdrag med henblik på at undgå at udbetale borgere deres
retmæssige ydelser, og hvordan synes ministeren, at det stiller
borgernes retssikkerhed?”
Samrådsspørgsmål Æ, stillet af Finn Sørensen (EL)
”Ministeren bedes redegøre for, om ministeren finder det er
rimeligt, at Kolding Kommune vil undlade at efterbetale til borgere,
der uretmæssigt har fået stoppet sygedagpengene med
henvisning til, at deres sag er forældet? Hvad vil ministeren gøre
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 258: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 24/2-2016 om efterbetaling af sygedagpenge, til social- og indenrigsministeren
1605823_0002.png
for, at de pågældende borgere i Kolding Kommune og alle andre
borgere, der er i en lignende situation, får deres ret?
Der henvises i denne forbindelse til Højesterets dom af 10.
september 2015. Ministeren bedes endvidere redegøre for, hvad
han indtil nu har gjort i anledning af Højesterets dom med henblik
på at sikre borgerne deres rettigheder?”
Samrådsspørgsmål AG, stillet Finn Sørensen (EL)
”Ifølge en artikel i Avisen.dk den 19. januar 2016 risikerer en
række virksomheder at blive snydt for refusion af sygedagpenge,
hvis kommunerne ikke genoptager alle de sager, hvor der er sket
ulovligt stop for sygedagpengene. Mener ministeren det er
rimeligt, og hvad vil ministeren gøre for at sikre, at
virksomhederne får den refusion, de har krav på? Der henvises til
http://www.avisen.dk/virksomheder-ogsaa-snydt-kritik-af-
kommuner-tagerti_366131.aspx”
1
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 258: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 24/2-2016 om efterbetaling af sygedagpenge, til social- og indenrigsministeren
1605823_0003.png
Indledning
Jeg vil gerne på beskæftigelsesministerens og egne vegne sige
tak for invitationen til samrådet her i dag.
Også tak til spørgerne for uddybningen af de tre spørgsmål, som
vi skal drøfte.
Inden vi går i gang, vil jeg gerne bede jer indstille jer på, at
beskæftigelsesministeren og jeg starter med at svare på alle tre
spørgsmål, der er stillet.
Jeg
vil lægge ud med at besvare spørgsmål AF og første del af
spørgsmål Æ. Herefter vil beskæftigelsesministeren tage over på
spørgsmål Æ og så besvare det tredje spørgsmål, AG.
Generelt om svarene på de tre samrådsspørgsmål
De tre spørgsmål er alle stillet på baggrund af en konkret
indstilling fra Koldings Kommunes arbejdsmarkedsudvalg til
kommunens økonomiudvalg og byråd vedrørende Kolding
Kommunes behandling af en række sager om tilbagebetaling af
sygedagpenge. Indstillingen blev vedtaget på et møde i udvalget
den 6. januar 2016.
2
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 258: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 24/2-2016 om efterbetaling af sygedagpenge, til social- og indenrigsministeren
1605823_0004.png
Jeg vil for
min
del behandle spørgsmål AF og første del af
spørgsmål Æ samlet, da spørgsmålene - som
jeg
ser det - i vidt
omfang vedrører samme sider af sagen.
Baggrund for sagen – Højesteretsdommen og Ankestyrelsens
principafgørelse
Jeg vil til at begynde med redegøre kort for baggrunden for
behandlingen af sagen i Kolding Kommune og for forløbet af
sagen i Kolding Kommune.
Kolding Kommunes arbejdsmarkedsudvalg behandlede sagen på
mødet den 6. januar på baggrund af en Højesteretsdom, som har
medført en praksisændring inden for behandlingen af
sygedagpengesager.
Den 10. september 2015 afsagde Højesteret dom i en sag
vedrørende sygedagpenge. Den konkrete retssag var anlagt af 3F
for en borger i Kolding Kommune. Sagsøgte var Ankestyrelsen.
Højesteret fastslog i dommen bl.a., at stop for udbetaling af
sygedagpenge skal ske ved en gyldig afgørelse truffet af en
kompetent myndighed - altså her Kolding Kommune - og at denne
afgørelse ikke kan træffes med tilbagevirkende kraft.
Ankestyrelsen var tidligere blevet frifundet i landsretten.
3
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 258: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 24/2-2016 om efterbetaling af sygedagpenge, til social- og indenrigsministeren
1605823_0005.png
I forlængelse af Højesteretsdommen fastslog Ankestyrelsen i en
principafgørelse fra 11. november 2015, at den tidligere praksis i
Ankestyrelsen og landets kommuner ikke var i overensstemmelse
med sygedagpengeloven.
Det videre forløb i Kolding Kommune
Det var altså på den baggrund, at Kolding Kommunes
arbejdsmarkedsudvalg på mødet den 6. januar 2016 havde
punktet på dagsordenen.
Det, Kolding Kommunes arbejdsmarkedsudvalg tog stilling til,
vedrører spørgsmålet om, hvilke forpligtelser kommunen har
som
følge
af dommen til at genoptage andre
lignende
sager.
Beslutningen vedrørte altså
ikke den borger,
som fik ret i
Højesteret.
Her indstillede kommunens arbejdsmarkedsudvalg ud fra de
oplysninger, jeg er i besiddelse af, til, at genoptage alle sager,
som kommunen har kendskab til på nuværende tidspunkt, og at
afvise de krav, som er forældede efter forældelseslovens regler.
På baggrund af den presseomtale og de spørgsmål, sagen har
rejst både lokalt og landspolitisk, har Kolding Kommune imidlertid
4
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 258: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 24/2-2016 om efterbetaling af sygedagpenge, til social- og indenrigsministeren
1605823_0006.png
undersøgt lovligheden af arbejdsmarkedsudvalgets indstilling
yderligere. Kommunen indhentede bl.a. en udtalelse fra en
advokat og en udtalelse fra KL.
Der blev efterfølgende afholdt et fællesmøde mellem
økonomiudvalget og arbejdsmarkedsudvalget den 18. januar.
Udvalgene besluttede bl.a. i den forbindelse at indstille til byrådet,
at sagen skulle forelægges for Statsforvaltningen, inden den
endelige afgørelse om forældelsesfrist træffes.
Kolding Byråd traf herefter på et møde den 25. januar beslutning
om at følge indstillingen fra udvalgene. Kolding Kommune har
efterfølgende indbragt sagen for Statsforvaltningen, som nu ser på
sagen.
Kolding Kommunes behandling af sagen er altså endnu ikke
afsluttet.
Ministerens holdning og kompetence
Det er min klare holdning, at en kommune skal rette sig efter
domstolenes afgørelser. Når Højesteret har afsagt en dom, skal
den naturligvis efterleves. Det har kommunen også gjort i forhold
til den borger, som dommen vedrører.
5
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 258: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 24/2-2016 om efterbetaling af sygedagpenge, til social- og indenrigsministeren
1605823_0007.png
En kommune skal også rette sig efter det almindelige
forvaltningsretlige princip, at kommunen, når kommunens tidligere
praksis er underkendt af domstolene, har en forpligtelse til at se
på, hvilke konsekvenser dette får for andre sager i kommunen.
Det er det, kommunen er i færd med at overveje.
En kommune må i sin vurdering af, hvilke konsekvenser
Højesteretsdommen får for andre sager i kommunen, naturligvis
respektere lovgivningen. Det gælder også
sygedagpengelovgivningen og forældelsesloven.
Og selvfølgelig må en kommune ikke trække sager i langdrag for
at undgå at betale ydelser til borgerne, men når det er sagt, så
mener jeg altså heller ikke, at det er problemstillingen i denne sag.
I denne sag har kommunen inden for få måneder efter
Højesteretsdommen den 10. september 2015 og efter
Ankestyrelsens principafgørelse den 11. november 2015
påbegyndt sine overvejelser om, hvilke konsekvenser
Højesteretsdommen får for andre sager i kommunen.
Jeg vil gerne understrege, at jeg
ikke
kan gå ind i den konkrete
sag og tage stilling til, om Kolding Kommunes påtænkte
beslutning om ikke at tilbagebetale sygedagpenge i tilfælde, hvor
sagerne efter kommunens opfattelse er forældede, er lovlig. Det
6
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 258: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 24/2-2016 om efterbetaling af sygedagpenge, til social- og indenrigsministeren
1605823_0008.png
beror jo på en konkret vurdering i hver eneste sag, om borgerens
krav mod kommunen er forældet.
Jeg kan heller ikke på nuværende tidspunkt tage stilling til om
kommunen har mulighed for
at undlade
at gøre forældelse
gældende. Det vil være en vurdering, som Statsforvaltningen nu i
første omgang får lejlighed til at foretage.
Det kommunale tilsyn varetages, som I ved, af Statsforvaltningen i
første instans og af ministeriet som øverste tilsynsmyndighed. Det
kommunale tilsyn omfatter spørgsmål om
lovligheden
af
kommunale beslutninger – og hverken Statsforvaltningen eller
ministeriet som øverste tilsynsmyndighed kan sige noget om
kommunale beslutningers
rimelighed eller hensigtsmæssighed.
Af risiko for at blive inhabil kan jeg derfor ikke for nuværende
udtale mig konkret om lovligheden af Koldings Kommunes
dispositioner i sagen.
Det håber jeg, at der er forståelse for.
Jeg kan dog, som jeg har gjort flere gange tidligere, generelt
oplyse, at der normalt ikke er mulighed for, at kommuner kan
handle pr. kulance i økonomiske spørgsmål. Kommunerne har en
7
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 258: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 24/2-2016 om efterbetaling af sygedagpenge, til social- og indenrigsministeren
1605823_0009.png
generel forpligtelse til at handle økonomisk forsvarligt. Det
indebærer bl.a. en pligt til at udvise ansvarsbevidsthed i sine
økonomiske anliggender, så der ikke påføres kommunen udgifter,
der kunne være undgået.
Og med disse ord vil jeg nu overlade ordet til
beskæftigelsesministeren.
8