Det Udenrigspolitiske Nævn 2015-16
UPN Alm.del Bilag 231
Offentligt
1636593_0001.png
TALEPUNKT
Udenrigsministeriet
Til:
Fra:
Emne:
Udenrigsministeren
MENA
J.nr.:
Dato:
17. maj 2016
Samråd i Udenrigsudvalget den 17.5.2015: Syv spørgsmål (AH-AN) alle om
PA/Fatah-ledere (opildnelse, forherligelse af terrorangreb).
Samrådsspørgsmål AH
Vil ministeren redegøre for, om repræsentanter for Det Palæstinensiske Selv-
styre opildner til vold mod civile som eksemplificeret ved udtalelserne fra
Abbas Zakis (jf. svar på S 507 og S 899)?
Samrådsspørgsmål AI
Vil ministeren redegøre for den danske holdning til, at der er en forherligelse
af terrorangreb og en økonomisk belønning til gerningsmændene bag terror?
Kan ministeren forsikre, at dansk bistand ikke bruges til at udbetaling af pen-
gepræmier til terrorister, og vil ministeren sætte sig i spidsen for et interna-
tionalt arbejde for at sikre klausuler i udviklingssamarbejdet med Det Palæ-
stinensiske Selvstyre, der sikrer, at bistanden ikke vil kunne bruges til så-
danne præmier?
Samrådsspørgsmål AJ
Vil ministeren oplyse, hvilke kilder ministeren har lagt til grund for svaret
på S 507 og S 899 om, at Abbas Zakis ikke repræsenterer Fatah, set i lyset
af Washington Institute’s ”Fatah Central Committee Profiles” (jf.
http://www.washingtoninstitute.org/uploads/Documents/pubs/FCCProfi-
les2.pdf) og Abbas Zakis egen hjemmesider (http://www.abbaszaki.plo.ps/
og http://www.abbaszaki.plo.ps/contact.htm)?
Samrådsspørgsmål AK
Vil ministeren give eksempler på, at centrale palæstinensiske politikere in-
den for de seneste 6 måneder – på arabisk – har fordømt specifikke angreb
på israelske civile, og vil ministeren yderligere nævne en rapport svarende
til Palestinian Media Watch's (PMW) ”Fatah Promotes Terror”, hvor der er
samlet hadefulde og voldsopildnende udtalelser fra officielt israelsk hold?
Samrådsspørgsmål AL
Vil ministeren kommentere eksemplerne på Fatahlederes tilskyndelse til og
forherligelse af terrorangreb mod Israel, som det fremgår af rapport fra Pa-
lestinian Media Watch ”Fatah Promotes Terrror”?
UPN, Alm.del - 2015-16 - Bilag 231: Talepapir vedr. palæstinensiske lederes retorik
2
Samrådsspørgsmål AM
Er det, under indtryk af det omfattende bevismateriale fra Palestinian Media
Watch’s (PMW) talrige eksempler på fremstående Fatah-lederes tilskyndelse
til og forherligelse af terrorangreb mod jøder og i øvrigt civile israelere, fort-
farende ministerens opfattelse, at Fatah, PLO og Det Palæstinensiske Selv-
styre kan beskrives som ”moderate kræfter”?
Samrådsspørgsmål AN
Vil ministeren uddybe sin forsikring til Weekendavisen om, at bistand fra
Danmark ikke går til at aflønne dømte og fængslede terrorister og disses fa-
milier (jf. Weekendavisens forsideartikel ”Svindel for milliarder”, den 15.
april 2016)?
* * *
Samlet besvarelse af AH-AN:
Spørgeren har taget udgangspunkt i mine svar på paragraf 20-spørgsmålene S
507 og 899. Begge spørgsmål omhandler i deres kerne to ting:
1) om Fatah-medlem Abbas Zaki repræsenterer Fatah, og
2) om Zakis udtalelser er repræsentative for Fatah.
Spørgeren henviser i sine samrådsspørgsmål særligt til oplysninger fra ”The
Washington Institute for Near East Policy” og den israelske NGO ”Palestinian
Media Watch”.
Om det første spørgsmål:
repræsenterer Zaki, der er et af 23 medlemmer af
Fatahs centralkomite, Fatah, når han udtaler sig?
Her er det interessant at se, hvad netop ”The Washington Institute for Near
East Policy” skriver i det link, som spørgeren har indsat i spørgsmål AJ.
UPN, Alm.del - 2015-16 - Bilag 231: Talepapir vedr. palæstinensiske lederes retorik
3
Det fremgår af instituttets tekst, at Zakis rolle i Fatahs centralkomite er at va-
retage arabisk-kinesiske forhold. Det fremgår videre, at Zaki som et medlem
af Fatahs gamle garde opretholder et forhold til præsident Abbas, men ikke
anses som tæt forbundet med præsidenten.
Jeg kan komme i tanke om mere end en dansk politiker, der i tidens løb har
ytret sig om emner uden for deres stofområde. Også uden at have mandat til
det fra partiledelsen.
* * *
Om det andet spørgsmål:
er Zakis udtalelser repræsentative for Fatah?
Spørgeren finder i den forbindelse særligt sin kilde i oplysninger fra den isra-
elske NGO ”Palestinian Media Watch”.
Hertil vil jeg ganske enkelt bemærke, at en NGO som udgangspunkt må tages
seriøst. Samtidig må man være opmærksom på, hvad den pågældende NGO’s
formål er. Hvor troværdig er den?
I forhold til netop Palestinian Media Watch foreligger der en afgørelse, der er
ganske interessant. En israelsk byretsdom fra Tel Aviv afviste i 2013 at lægge
materiale fra organisationens direktør til grund i en sag, der drejede sig om at
påvise en palæstinensisk ”opildnelsespolitik” imod Israel.
UPN, Alm.del - 2015-16 - Bilag 231: Talepapir vedr. palæstinensiske lederes retorik
4
Sagen faldt bl.a., fordi den beroede på, at Itmar Marcus, direktøren for Palesti-
nian Media Watch, var såkaldt ”ekspertvidne”. Dommeren konkluderede, at
Marcus’ arbejde ikke kunne tillægges karakter af en ekspertudtalelse.
I sin afgørelse udtalte dommeren, at direktøren for Palestinian Media Watch
havde tendens til selektivt at udvælge citater fra palæstinensiske medier, som
støttede hans sag. Her vil jeg kort citere fra afgørelsen:
Der er ingen vej uden om den konklusion, at Marcus’ udtalelser som ekspert
ikke er balancerede. At de reelt er partiske, særligt da det blev klart, at de på
den ene side gjorde brug af citater fra ubetydelige aviser, og da det blev påvist,
hvordan han ignorerede eksistensen af andre tidsskrifter og af tv-kanaler, som
er meget populære blandt indbyggere i det palæstinensiske selvstyre …
Citat slut.
Ikke mine ord, men den pågældende dommers ord i den konkrete sag. De spil-
ler en rolle for den generelle vurdering af det arbejde, som Palestinian Media
Watch udfører - og publicerer. Hvis man prætenderer at udføre et objektivt
arbejde, kan man ikke holde en hånd for det ene øje, når man rapporterer.
UPN, Alm.del - 2015-16 - Bilag 231: Talepapir vedr. palæstinensiske lederes retorik
5
Sagt på en anden måde: Jeg kan forestille mig, at det materiale fra Palestinian
Media Watch, som spørgeren henholder sig til, kan være korrekt. Men jeg kan
ikke gå ud fra, at det er fyldestgørende. Det kan ikke betragtes som ”sandhe-
den, hele sandheden og intet andet end sandheden”. Derfor har det mere ka-
rakter af et partsindlæg.
* * *
Jeg finder ikke anledning til at gå ind i en polemik, som nogle af spørgsmålene
til samrådet lægger op til. Jeg tror, alle parter med aktier i konflikten mellem
Israel og Palæstina har sagt noget, der havde været bedre usagt. Og omvendt
sagt for lidt, når det gælder konstruktivt sprog.
Udenrigsministeriet har hverken ressourcer til eller fornøden interesse i at ef-
terforske mulige opildnende udtalelser eller fordømmelser heraf fra nogen part
i konflikten. Derfor har jeg ikke bedt om, at der til brug for dagens samråd er
blevet identificeret eller udarbejdet rapporter herom.
* * *
Uden at gå konkret ind i sagen fra Tel Aviv eller sagen om Zaki vil jeg gerne
fastslå, at enhver opildnende udtalelse, uanset hvorfra den kommer, er én for
meget.
UPN, Alm.del - 2015-16 - Bilag 231: Talepapir vedr. palæstinensiske lederes retorik
6
Det er derfor, vi på EU-udenrigsministermødet den 18. januar i år indtræn-
gende opfordrede alle parter til at afholde sig fra enhver handling, der kan for-
værre situationen ved opildnen eller provokation. For selvfølgelig spiller det
en rolle, at man på begge sider afholder sig fra den slags.
Af samme grund opfordrede alle EU-lande også til, at Israel og Palæstina i
fællesskab bekæmper opildnen og hadefulde udtalelser. Begge parter har tid-
ligere accepteret at samarbejde om det vigtige emne. Det er nu på høje tid at
gøre det. EU og Danmark er rede til at støtte parterne i et sådant samarbejde.
Trods deres mangler er parterne de eneste, der kan sikre en løsning på konflik-
ten. Det kræver vilje og evne på begge sider på samme tid. Det må være op
til den enkelte at vurdere, hvor moderat parterne forholder sig. Jeg er ikke
imponeret over nogen af dem i øjeblikket.
EU - og regeringen - fordømmer terrorangreb og voldshandlinger fra alle sider.
Det er vigtigt at understrege, at de palæstinensiske angreb på israelere, der of-
test foretages af enkeltindivider, ikke tilskrives det palæstinensiske selvstyre.
Tværtimod fastholder den israelske regering og selvstyret det langvarige sik-
kerhedssamarbejde på Vestbredden. Det har i den aktuelle situation bidraget
væsentligt til at undgå yderligere eskalering.
* * *
UPN, Alm.del - 2015-16 - Bilag 231: Talepapir vedr. palæstinensiske lederes retorik
7
Det er almindelig kendt, at PLO udbetaler støtte til familier til palæstinensere,
der afsoner fængselsdomme i israelske fængsler. Det finansieres ikke af EU-
midler. Eller af danske bistandskroner. Og det skal det fortsat ikke.
Danske bistandsmidler til Palæstina går enten via multilaterale organisationer
eller er øremærkede til specifikke indsatser. Det gælder for eksempel statsop-
bygning, økonomisk udvikling og menneskerettigheder. Regeringen har ikke
planer om at indsætte klausuler om anvendelsen af den danske udviklingsbi-
stand. Der er taget de fornødne forholdsregler.
* * *
Lad mig til sidst henvise til Folketingets vedtagelse V 53 den 10. maj. Altså
for en uge siden. Den udtrykker bred parlamentarisk enighed om dansk politik
i forhold til konflikten mellem Israel og Palæstina. Det er regeringens afsæt
for de videre bestræbelser på området.
Tak.