Udvalget for Landdistrikter og Øer 2015-16
ULØ Alm.del Bilag 62
Offentligt
LAG-indsatsen på småøerne
Bilag til notatet:
Fødevare- og landbrugspakken får store konsekvenser for LAG-indsatsen
For LAG-indsatsen på de 27 småøer er der to grundlæggende forudsætninger, som ligger til grund for
LAG’ens virke og succes:
1. LAG’en skal have driftsmidler til at ansætte en koordinator på fuldtid.
2. Der skal være midler nok til at iværksætte og støtte projekter, som i samspil og med forskellige
værktøjer løfter ambitionerne i LAG’ens strategi, og som giver synlige effekter.
LEADER-metoden, LAG-arbejdet og koordinatoropgaver
LEADER-metoden (som ligger til grund for LAG-indsatsen) bygger på, at de lokale aktionsgrupper arbejder
strategisk, er aktive og opsøgende og er med til at skabe sammenhænge mellem lokale udviklingstiltag og
projekter. På småøerne er der på den baggrund opnået succes med, at LAG’en deltager aktivt i
udviklingsarbejder, igangsætter aktiviteter og tager initiativ til netværk, kompetenceudvikling og nye
samarbejder.
En af forudsætningerne for succes med LAG-midlerne på småøerne er desuden, at bestyrelsen og
koordinatoren har ressourcer til at være aktive i processen med at udvikle, beskrive og prioritere projekter
og kan bistå med fundraising og sparring i gennemførelsen af projekterne. Det er erfaringen, at de t kræver
en fuldtidskoordinator at løfte denne opgave på småøerne, hvor behovet for projekthjælp og facilitering er
stort, og hvor de geografiske afstande giver behov for stor rejseaktivitet.
Med de nuværende økonomiske rammer har LAG Småøerne cirka 700.000 kr. fra landdistriktsprogrammet
til drift af foreningens aktiviteter og aflønning af koordinatoren. Dette beløb er i dag ikke tilstrækkeligt til at
holde et aktivitetsniveau, der står mål med ambitionerne og med intentionerne i LEADER-metoden og i LAG
Småøernes strategi. Beskæres disse driftsmidler vil LAG Småøernes drift alene have karakter af
administration jf. de krav Erhvervsstyrelsen stiller til LAG’ens virke, og LAG-støtten får dermed karakter af
en mere traditionel tilskudsordning, hvor man ikke opnår den virksomme sammenhæng mellem igangsatte
projekter, og hvor der ikke kan være fokus på den mere strategiske indsats.
Strategi, projekter og erhvervsudvikling
LAG Småøerne vil skabe beskæftigelse i private virksomheder bl.a. ved at give investeringstilskud og ved at
støtte erhvervsprojekter, hvor småøernes virksomheder får rådgivning, markedsføringsbistand, kvalitets- og
servicetjek, hjælp til innovation osv. Strategien er, at de to indsatsområder skal støtte hinanden og
tilsammen give et løft hos småøernes virksomheder. Dette kræver, at LAG’en har midler nok til at
igangsætte og støtte ambitiøse udviklingsprojekter i samarbejde med kommuner, erhvervskontorer og
eksterne rådgivere.
For at kunne gennemføre den strategi er det nødvendigt at have mider til at støtte mange virksomheder
med mindre investeringer og til at igangsætte større erhvervsudviklingsprojekter.
Det tredje ben i LAG Småøernes erhvervsindsats er investeringer i havnefaciliteter, naturcentre og andre
anlæg og faciliteter, der skaber ramme for udvikling af fx turismeerhvervet på småøerne, men som også
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Bilag 62: Henvendelse af 25/1-126 fra Sammenslutningen af Danske Småøer om fødevare- og landbrugspakkens konsekvenser for LAG-indsatsen
skaber attraktive rammer for øboernes hverdag. Også denne indsats omfatter store, omkostningstunge
(anlægs)projekter.
Med de nuværende økonomiske rammer har LAG Småøerne cirka 3 mio. kr. fra landdistriktsprogrammet til
at støtte projekter. Hvis det beløb bliver beskåret, er det ikke længere muligt at gennemføre denne
flerstrengede strategi på et seriøst niveau med de nødvendige effekter.
Erhvervsudvikling: et eksempel på LEADER-metoden
Vores erfaringer viser, at småøernes små, private virksomheder sjældent har mulighed for at benytte tilbud
fra regionale væksthuse og kommunale erhvervsservices, fordi ø-virksomhedernes ikke matcher de
etablerede tilbuds krav om fx vækst, kapacitet og eksportparathed. Derfor er der risiko for, at der er
udviklingsmuligheder og potentialer, der ikke bliver udnyttet. De erhvervsinitiativer, LAG’en kan iværksætte
er derfor afgørende for virksomhedernes muligheder for udvikling og jobskabelse.
LEADER-metoden og den lokalforankrede strategi giver mulighed for en sådan indsats målrettet
virksomhederne og vilkårene på småøerne. Dette tjener som et godt eksempel på de muligheder, metoden
og hele LAG-indsatsen giver, hvis LAG’en har ressourcer til at løfte opgaverne.
I 2015 støttede LAG Småøerne tre af denne type erhvervsprojekter med i alt 900.000 kr., og i første
ansøgningsrunde i 2016 har LAG’en indstillet to erhvervsudviklingsprojekter til tilskud.
Samarbejdspartnerne er bl.a. private rådgivningsfirmaer, kommuner og erhvervs- og turismecentre. I denne
indsats spiller bestyrelsen og koordinatoren en store rolle. Bestyrelsen bidrager med kompetencer og
strategisk udsyn, mens koordinatoren arbejder i marken med koordinering, opsøgende aktiviteter,
netværksdannelse og videndeling for at få de mange aktører til at arbejde sammen og for at medvirke til at
skabe gode projekter.
En sådan målrettet erhvervsindsats kræver både de nødvendige mider til at igangsætte projekter og en
ressourcestærk LAG, der – med strategien i hånden - kan være proaktiv og koordinerende.
LAG-indsatsens eksistensberettigelse
Ovenstående eksempler illustrerer, at LAG’en kan være en stærk aktør, når det gælder om at skabe
udvikling på småøerne. Men eksemplerne viser også, at LAG-indsatsen kun kan lykkes, hvis LAG’en har de
nødvendige midler.
Med den varslede beskæring på 30 pct. bliver midlerne så få, at den største del af LAG’ens arbejde kommer
til at bestå af administration og sagsbehandling, der er pålagt af Erhvervsstyrelsen, og der vil ikke være
ressourcer til at være den drivende kraft, som LAG’en har potentiale til at være. Det vil således ikke være
muligt at holde de ambitiøse mål, som LAG’en har sat sig, og indsatsen mister sin berettigelse i forhold til
de intentioner og principper, der ligger til grund for den danske LAG-indsats (som den er beskrevet i EU's
forordning og i det danske landdistriktsprogram).
LAG-indsatsens eksistensberettigelse hviler på, at de særlige metoder i LEADER-metoden kan bringes i spil
på en seriøs måde og tilføre en nytteværdi og skabe effekter, som man ellers ikke kan opnå.
Januar 2016, Sammenslutningen af Danske Småøer og LAG Småøerne