Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 362
Offentligt
1659909_0001.png
Til medlemmerne af Transport- og Bygningsudvalget
Følgebrev: Redegørelse om koordineret kollektiv transport
Brev
En modernisering af taxilovgivningen drøftes i øjeblikket. Hos trafik-
selskaberne er vi bekendte med, at kommuner og regioners mulighe-
sender jeg en redegørelse, som blev bestilt af og fremsendt til trans-
port- og bygningsministeren før sommerferien.
Jeg ønsker at henlede jeres opmærksomhed på følgende forhold:
Flextur er kollektiv trafik med stor betydning for landdistrikterne
samt for ældre – over halvdelen af brugerne er 70 år eller derover.
Flextur er en hensigtsmæssig erstatning for dyre og ufleksible busser i fast
rutefart. Afskaffelse af Flextur vil ikke få busserne tilbage til landdistrikterne.
Redegørelsen viser, at det er økonomisk fornuftigt at koordinere og udbyde
kommunale og regionale ’kan’ og ’skal’ kørsler.
En afskaffelse af Flextur vil ikke bringe taxierhvervet på fode igen:
o
Hovedparten af brugerne vil ikke udskifte Flextur med en taxi.
o
Det kan få negative økonomiske konsekvenser for vognmænd på lan-
det. Dantaxi omtaler i deres medlemsblad Flextrafik/Flextur som et
vigtig forretningsområde for mange medlemmer.
Taxierhvervets udfordringer bør håndteres via en modernisering af loven om
erhvervsmæssig personbefordring og indførelse af universaltilladelser.
Trafikselskaberne deltager gerne i et møde med udvalget for at uddybe redegø-
relsen og besvare spørgsmål.
26. august 2016
der for at tilbyde Flextur diskuteres. Til brug for diskussionerne frem-
Morten Brønnum Andersen
Telefon: 2320 6131
[email protected]
Trafikselskaberne i Danmark • Gammel Køge Landevej 3 • 2500 Valby
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 362: Henvendelse af 26/8-16 vedrørende den kommunale og regionale koordinerede kollektive trafik – Flextrafik og Flextur, fra Trafikselskaberne i Danmark
1659909_0002.png
Med venlig hilsen
Morten Andersen
Formand for Trafikselskaberne i Danmark
Side 2 af 2