Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 35
Offentligt
1560670_0001.png
#BREVFLET#
Click here to enter text.
Dokument: Neutral titel
Aalborg Kommune, Aalborg Byråd
Boulevarden 13, 9000 Aalborg
Transport- og Bygningsudvalg
28-10-2015
Aalborg Byråd
Byrådet
Boulevarden 13
9000 Aalborg
9931 3131
Sagsnr.:
2014-20794
Dok.nr.:
2014-20794-48
Init.: JES
Cvr nr.: 29189420
Aalborg Letbane er vigtig for Aalborg og Nordjylland
Som opfølgning på vores foretræde den 22. oktober er der i det følgende nogle ud-
dybende svar på nogle af de spørgsmål, der var oppe på mødet.
Det helt centrale for os er imidlertid, at vi i Aalborg og Nordjylland ønsker at investere
i en fortsat positiv udvikling af vores by og region og derfor er helt uforstående over
for regeringens planer om at annullere letbanen på finansloven.
Som det fremgår af figuren, er det Aalborg Kommune, der med indregning af de så-
kaldte driftsrelaterede anlægsinvesteringer i vogne og depot mv., bærer langt hoved-
parten af investeringen.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 35: Opfølgning på foretræde d. 22/10-15 vedrørende Aalborg Letbane, fra Aalborg Kommune
1560670_0002.png
Hertil kommer, at der i den principaftale, der allerede er forhandlet på plads med
staten, kun er forudsat en statslig udgift på 41 mio.kr. i 2016.
På de følgende sider er givet mere uddybende besvarelse på mere tekniske forhold
Venlig hilsen
Thomas Kastrup-Larsen
Borgmester
9931 1500
[email protected]
2/4
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 35: Opfølgning på foretræde d. 22/10-15 vedrørende Aalborg Letbane, fra Aalborg Kommune
1560670_0003.png
Opfølgning på møde i Transport og Bygningsudvalget –
Bilag
Samfundsøkonomi
I
Udredningsrapporten for Aalborg Letbane/BRT
er der beregnet samfundsøkonomi
for projektet. Beregningerne er opdelt i to afsnit: ’Samfundsøkonomisk udredning’ og
’lokal merværdi’. Det første afsnit beregner samfundsøkonomien efter Transportmini-
steriets model. I det andet afsnit regnes på faktorer, der ikke indgår i Transportmini-
steriets model.
1. Aalborg Kommune finder, at den samfundsøkonomiske model, Transport-
ministeriet kræver, er mere velegnet til at beregne samfundsøkonomi for
vejprojekter, end for kollektive transportprojekter. Fx udgøres næsten halv-
delen af det samfundsøkonomiske tab (45%) af tidstab og omvejskørsel for
vejtrafik. Det er ikke fair i en model, der skal vurdere et alternativ til biltrafik-
ken gennem Aalborgs tætby. Almindeligvis må det siges, at den samfunds-
økonomiske metode er bedst til at sammenligne ensartede projekter med
hinanden. Det kan desværre ikke ske i dette tilfælde, fordi det mest nærlig-
gende sammenligningsgrundlag, Odense Letbane ikke påfører biltrafikken
omvejskørsel (den optages af Odenses ombygning af Thomas B. Thriges
Gade). Derudover er Odense Letbane beregnet med en kalkulationsrente
på 5% og ikke 4% som Aalborg Letbane.
2. I afsnittet ’lokal merværdi’ vurderes konservativt på letbanens effekter i for-
hold til stationsnærhed, mangfoldigt handelsliv og herlighedsværdi. Disse
effekter bør indgå i den samlede samfundsøkonomiske analyse. I Aalborg
finder vi det bemærkelsesværdigt, at man i Bergen har set private investe-
ringer i stationsnært byggeri for en faktor 13 i forhold til investeringen i selve
letbanen.
Passagerprognoser
Udredningsrapporten for Aalborg Letbane/BRT
rummer passagerprognoser med to
forskellige afsæt, til to forskellige formål i beregninger. Dels passagerprognosen for
den kollektiv trafik generelt, der anvendes til at beregne de driftsmæssige besparel-
ser, som letbanen giver på busdriften – dels prognosen for rejsende med letbanen:
1. Trafikmodellen for Aalborg indeholder en vækst i persontrafikarbejdet i bil på
ca. 1,1 mio. personkilometer pr. dag, frem til år 2025. Skulle den kollektive
trafik overtage halvdelen af denne vækst – svarende til de statslige målsæt-
ninger – vil persontrafikarbejdet med bus og tog således skulle øges med
550.000 personkilometer pr dag. Tallet, som er indeholdt i beregningerne er
ca. 273.000 personkilometer pr. dag.
2. Passagerudviklingen på letbanestrækningen er beregnet på baggrund af det
allerede kendte antal rejsende (i bus) på strækningen, understøttet af den
forventede og planlagte byfortætning. Hertil er, som i de øvrige danske let-
baneprojekter, tillagt en skinneeffekt (flere rejsende pga. mere attraktiv kol-
lektiv trafik) samt en øget omstigning mellem øvrige transportmidler og let-
banen.
Har man undersøgt BRT
Udredningsrapporten for Aalborg Letbane/BRT
undersøger letbane og BRT på lige
vilkår. På den baggrund har Byråd og Regionsråd med overvældende flertal besluttet
sig for at arbejde videre med etablering af Aalborg Letbane.
3/4
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 35: Opfølgning på foretræde d. 22/10-15 vedrørende Aalborg Letbane, fra Aalborg Kommune
1560670_0004.png
Økonomisk robusthed
Anlægsoverslaget for Aalborg Letbane er robust. Anlægsoverslaget er bl.a. baseret
på faktiske erfaringspriser for Aarhus Letbane. Der er gennemført risikoanalyse og
eksternt review på fase 2 niveau og opsamling herpå. Den samlede projektbevilling
er beregnet i overensstemmelse med Transportministeriets krav om ’Ny anlægsbud-
gettering’, og rummer derfor korrektionsfaktor på 10% og yderligere reservetillæg på
20%, i alt 30% mere end anlægsoverslaget.
4/4