Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 327
Offentligt
1652388_0001.png
Notat
27.06.2016
Indledende VVM-høring for Elektrificering og opgradering Roskilde-
Kalundborg (Togfonden).
Med den politiske aftale om Togfonden af 14. januar 2014 og aftale om Fremrykning m.v. i
Togfonden af 28. maj 2014 blev det besluttet, at igangsætte VVM-undersøgelser for elektrificering og
hastighedsopgradering af Nordvest banen (Roskilde-Holbæk-Kalundborg). De to VVM-projekter
samordnes, da der er tale om stort set samme banestrækning. Den samlede VVM-undersøgelse
forventes færdig ultimo 2017.
Banedanmark har sammen med Naturstyrelsen fra den 7. december 2015 til den 22. januar 2016
gennemført en idéfasehøring. Idéfasehøringen omhandler både elektrificering og hastighedsop-
gradering af strækningen. Det er Banedanmark, der er myndighed for VVM-processen for elektri-
ficeringen, og Naturstyrelsen, der er myndighed for VVM-processen for hastighedsopgraderingen.
Naturstyrelsen har i forbindelse med hastighedsopgraderingen kørt en partshøring.
Banedanmark og Naturstyrelsen har samlet set modtaget 62 høringssvar fra både borgere, foreninger
og offentlige myndigheder. Alle henvendelser er behandlet i vedhæftede høringsnotat.
Hele strækningen Roskilde - Kalundborg undersøges med henblik på elektrificering og udgør dermed
et væsentligt element i at gennemføre hele regionaltogstrafikken på Sjælland med elektriske tog.
Den samlede jernbanestrækning Roskilde - Kalundborg er 79 km. Strækningen Roskilde - Holbæk
består af 36 km dobbeltspor, og banen er hastighedsopgraderet til 160 km/t i 2014. Mellem Holbæk
og Kalundborg er der 43 km enkeltspor, som undersøges med henblik på hastighedsopgradering fra
120 km/t til 160 km/t.
Det kan oplyses, at der generelt er god lokal opbakning fra kommuner m.fl. til projekterne, der giver
mulighed for i fremtiden at køre med moderne og stabil eltogsdrift, herunder bl.a. muligheden for at
reducere rejsetiden. De bekymringer der har været fra lokale borgere ift. støj m.v. vil Banedanmark
naturligvis tage hånd om i støjkortlægningen med henblik på afhjælpende foranstaltninger.
Det kan oplyses, at DSB i deres høringssvar har ønsket etablering af et nyt dobbeltspor på Kalundborg
Station. Banedanmark har fravalgt at undersøge dette, da den ønskede funktionalitet af dobbeltsporet
vil kræve meget store ombygninger af spornettet inde på stationen. Da formålet med hastighedsop-
graderingsprojektet er at opgradere uden større ombygninger af banen, har Banedanmark vurderet, at
etablering af dobbeltsporet vil ligge uden for rammerne for dette projekt.
Anlægsudvikling
Amerika Plads 15
2100 København Ø
Telefon
8234 0000
Direkte
6196 3322
[email protected]
banedanmark.dk
Journalnr.
Version 1.0
Notatskabelon 1.0
Side 1(2)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 327: VVM-høringsnotat fra Banedanmark og Naturstyrelsens indledende høring for en fremtidig elektrificering og opgradering af Nordvestbanen (Roskilde- Kalundborg), fra transport- og bygningsministeren
1652388_0002.png
Side 2/2