Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del Bilag 738
Offentligt
1661237_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Forslag
til
Lov om ændring af regionernes finansiering
(Ændret kommunal medfinansiering, indførelse af regional omfordeling som følge af
effektiviseringsgevinster ved kvalitetsfondsprojekter mv.)
§1
I lov om regionernes finansiering, jf. lovbekendtgørelse nr. 797 af 27. juni 2011, foretages
følgende ændringer:
1.
I
§ 14, stk. 1,
ændres ”indlæggelse” til ”regionsudskrivning”.
2.
§ 14 a, stk. 1,
affattes således:
”Sundheds- og ældreministeren fastsætter regler om vilkår for opgørelse og betaling af
kommunal medfinansiering i medfør af §§ 13 og 14.”
3.
§ 14 a, stk. 2,
affattes således:
”Sundheds- og ældreministeren fastsætter regler om en øvre grænse for regionernes
indtægter fra kommunal medfinansiering, jf. §§ 13 og 14, og et forudsat niveau for
kommunernes udgifter til den kommunale medfinansiering under hensyntagen til
regionernes aktivitet. Hvis kommunernes betaling til en region efter §§ 13 og 14
overstiger den øvre grænse for den pågældende regions indtægter fra kommunal
medfinansiering, tilfalder det merbetalte beløb staten, jf. dog stk. 3.”
4.
§ 14 a, stk. 3,
affattes således:
”Sundheds- og ældreministeren fastsætter tilbagebetaling af betalt medfinansiering
udover det forudsatte niveau for kommunernes udgifter til den kommunale
medfinansiering, som i et regnskabsår er tilfaldet staten efter bestemmelserne i stk. 2,
og som kan tilskrives en produktivitet, der er højere end et af sundheds- og
ældreministeren forudsat niveau for det pågældende år i en eller flere regioner.
Beregningen af tilbagebetalingen foretages af sundheds- og ældreministeren i året
efter regnskabsåret.”
5.
Efter § 14 a, stk. 3
indsættes:
”Stk.
4.
Sundheds- og ældreministeren fastsætter en regulering af den kommunale
betaling af medfinansiering, hvis betalingen ikke svarer til det forudsatte niveau for
kommunernes udgifter til den kommunale medfinansiering for det pågældende år i en
eller flere regioner, jf. stk. 2. Beregningen af reguleringen foretages af sundheds- og
ældreministeren i året efter regnskabsåret.”
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 738: Udkast til forslag til lov om ændring af regionernes finansiering (Ændret kommunal medfinansiering, indførelse af regional omfordeling som følge af effektiviseringsgevinster ved kvalitetsfondsprojekter m.v.), fra sundheds- og ældreministeren
6.
Efter
§ 15
indsættes:
Ӥ
15 a.
Sundheds- og ældreministeren fastsætter regler om revision af statsligt
aktivitetsafhængigt tilskud til regionernes sygehusvæsen mv. samt kommunal
medfinansiering på sundhedsområdet.”
7.
§ 23 b affattes således:
Ӥ
23 b.
Regionernes andel af det statslige tilskud efter § 3 for 2017 og i årene frem
reguleres med summen af følgende beløb:
1) Regioner med et beregnet overskud på sundhedsområdet som følge af
omlægningen af den kommunale medfinansiering af sundhedsvæsenet, der skete
med virkning fra tilskudsåret 2012, i forbindelse med vedtagelsen af lov om
ændring af lov om regionernes finansiering (ændret kommunal medfinansiering af
sundhedsvæsenet) betaler til regioner med et beregnet underskud som følge af
samme omlægning.
2) Regioner med et beregnet overskud på sundhedsområdet som følge af
omlægningen af den kommunale medfinansiering af sundhedsvæsenet, der skete
med virkning fra tilskudsåret 2017 i forbindelse med vedtagelsen af lov om ændring
af lov om regionernes finansiering (ændret kommunal medfinansiering, indførelse
af regional omfordeling som følge af effektiviseringsgevinster ved
kvalitetsfondsprojekter mv.) betaler til regioner med et beregnet underskud som
følge af samme omlægning.”
8.
Efter
§ 23 b, stk. 1
indsættes:
”Stk. 2.
Regionernes andel af det statslige tilskud efter § 3 reguleres fra og med 2017
med et beløb, der sikrer, at 50 pct. af den samlede effektiviseringsgevinst fra de
kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier fordeles mellem regionerne efter den enkelte
regions andel af bloktilskuddet på sundhedsområdet. I perioden 2017-2025 indfases
denne regulering, således at reguleringen for 2017 udgør 1/9 af den samlede
beregnede virkning, og herefter forhøjes reguleringen med 1/9 pr. år frem til 2025.”
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2017.
2
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 738: Udkast til forslag til lov om ændring af regionernes finansiering (Ændret kommunal medfinansiering, indførelse af regional omfordeling som følge af effektiviseringsgevinster ved kvalitetsfondsprojekter m.v.), fra sundheds- og ældreministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
1.1. Baggrund for lovforslaget
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Ændret kommunal medfinansiering
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Overvejelser
2.1.3. Den foreslåede ordning
2.2. Indførelse af revisionsinstruks
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Overvejelser
2.2.3. Den foreslåede ordning
2.3. Fordeling af effektiviseringsgevinster
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Overvejelser
2.3.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Regeringen foreslår ændringer på tre områder, som vedrører regionernes finansiering af
sundhedsområdet:
A. Kommunal medfinansiering
B. Revisionsinstruks af den kommunale medfinansiering og den statslige aktivitets-
pulje
C. Effektiviseringsgevinster ved kvalitetsfondsprojekter
A. Kommunal medfinansiering
I de kommende år bliver der flere ældre, og flere med kroniske sygdomme. Det er en
udfordring, som vil sætte pres på det danske sundhedsvæsen. Samtidig stiller det krav til
et samlet sundhedsvæsen på tværs af sektorer, der fokuserer på patientens ønsker og
behov, og som står klar med nære og sammenhængende tilbud om en værdig pleje og
behandling af høj kvalitet.
I dag er det for ofte, at ældre bliver indlagt med fx blærebetændelse, væskemangel og
andre lidelser, som kunne være fanget i opløbet. Det ønsker regeringen at ændre på ved
at give de kommuner, som forebygger de mange og ofte gentagne indlæggelser, en større
økonomisk gevinst. Det er både godt for borgeren, der undgår sygehusindlæggelse og det
bidrager til mere sundhed for pengene.
Regeringen ønsker at gennemføre en ændring af den kommunale medfinansiering af det
regionale sundhedsvæsen, så der skabes større sammenhæng mellem kommunernes
hjemmepleje mv. og det regionale sundhedsvæsen, og som understøtter rettidig
3
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 738: Udkast til forslag til lov om ændring af regionernes finansiering (Ændret kommunal medfinansiering, indførelse af regional omfordeling som følge af effektiviseringsgevinster ved kvalitetsfondsprojekter m.v.), fra sundheds- og ældreministeren
kommunal forebyggelse. Grundlæggende foreslår regeringen at differentiere den
nuværende ordning efter alder, så betalingen varierer og afspejler de kommunale
muligheder for forebyggelse der, hvor de i forvejen har kontakt og fokus via sundheds- og
hjemmepleje. Det vil sige fremover skal kommunerne betale mere for
sygehusbehandlingen af småbørn og ældre over 65 år, og mindre for de øvrige borgere.
Den samlede kommunale medfinansiering forbliver dermed uændret på de ca. 20 mia. kr.
Den nye ordning skal understøtte, at kommunen sørger for, at hjemmeplejen tænker i
løsninger, som kan hjælpe den ældre og svage i nærmiljøet. Og sørger for, at
sundhedsplejersken så hurtigt som muligt efter fødsel står klar i hjemmet, og følger op på
forløbet, så barnet ikke unødigt indlægges på sygehuset igen. Det skal forebygge
genindlæggelser, akutte indlæggelser mv. hos især de ældre svage borgere.
Regeringen ønsker derudover at ændre på en række tekniske elementer af den
kommunale medfinansiering af det regionale sundhedsvæsen:
For det første skal afregningen af den kommunale medfinansiering ændres, så
der ikke fremadrettet opkræves medfinansiering igen, når patienter bliver
overflyttet fra et sygehus til et andet inden for samme region. Det foreslås, at
kommuner alene skal betale kommunal medfinansiering på baggrund af hvert
indlæggelsesforløb inden for den enkelte region.
For det andet skal der sikres større sammenhæng mellem evt. kommunale
merbetalinger udover det forudsatte niveau for kommunernes udgifter til
medfinansiering og tilbagebetalingen heraf til kommunerne. Det foreslås, at
merbetalt medfinansiering fremadrettet tilbagebetales til kommunerne inden for
den region, som merbetalingen vedrører, hvormed merbetalinger fra kommuner i
en region ikke kan tilbageføres til kommuner i en anden region.
Og for det tredje skal den kommunale medfinansiering ændres, så ordningen ikke
giver regionerne et incitament til uhensigtsmæssigt at øge aktiviteten for at opnå
maksimal indtægt fra medfinansiering. Det foreslås, at sænke lofterne for
regionernes indtægt fra kommunal medfinansiering, således at regionerne får
større sikkerhed for at opnå hele den forudsatte indtægt fra kommunernes
medfinansiering, og de årlige lofter samtidig gøres uafhængigt af udviklingen i
den enkelte regions aktivitet.
B. Revisionsinstruks af den kommunale medfinansiering og den statslige aktivitetspulje
Regeringen ønsker at give sundheds- og ældreministeren lovhjemmel til årligt at udstede
en revisionsinstruks af den statslige aktivitetspulje og den kommunale medfinansiering.
C. Effektiviseringsgevinster ved kvalitetsfondsprojekter
Det er afgørende, at borgere i hele landet skal have adgang til et godt sundhedsvæsen.
Med de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier foretages der en historisk investering i en
ny sygehusstruktur, der medfører en samlet forventet effektiviseringsgevinst på 2,3 mia.
kr. (17-pl).
Med ”Aftalen om regionernes økonomi for 2017” har regeringen indgået aftale med
Danske Regioner om en model for effektiviseringsgevinster ved kvalitetsfondsstøttede
byggerier,
herunder
for
indfasning
og
fordeling
mellem
regionerne.
4
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 738: Udkast til forslag til lov om ændring af regionernes finansiering (Ændret kommunal medfinansiering, indførelse af regional omfordeling som følge af effektiviseringsgevinster ved kvalitetsfondsprojekter m.v.), fra sundheds- og ældreministeren
Effektiviseringsgevinsten fastholdes på det regionale sundhedsområde og frigøres til ny
sygehusaktivitet.
Regeringen ønsker, at effektiviseringsgevinsterne skal komme borgere i hele landet til
gode. Der søges derfor lovhjemmel til at foretage en omfordeling af en del af det regionale
bloktilskud på sundhedsområdet, der sikrer en balanceret fordeling af
effektiviseringsgevinsterne.
1.2 Baggrunden for lovforslaget
Den kommunale medfinansiering
I 2007 blev den kommunale medfinansiering indført med det formål at give kommunerne
en yderligere tilskyndelse til en effektiv forebyggelses-, trænings- og plejeindsats,
herunder at styrke samarbejdet mellem regioner og kommuner.
I ”Evaluering af den kommunale medfinansiering på sundhedsområdet” fra foråret 2015
blev det konstateret, at flere kommuner finder incitamenterne ved ordningen beskedne,
fordi medfinansieringen inden for de enkelte behandlingsområder omfatter al aktivitet
med samme takst uden hensyn til kommunernes mulighed for at påvirke aktiviteten. Dertil
er der peget på, at den eksisterende ordning kan give regionerne et økonomisk incitament
til at fastholde uhensigtsmæssig aktivitet på sygehusene, der er modsatrettet en
prioritering af det sammenhængende og nære sundhedsvæsen.
Med ”Aftalen om regionernes økonomi for 2016” mellem regeringen og Danske Regioner,
og med ”Opfølgning på forhandlingsresultat fra juli 2015” mellem regeringen og KL, blev
det derfor aftalt, at en ændret medfinansiering skal fjerne mulige incitamentsvirkninger i
regioner, der kan påvirke den marginale aktivitet, og at der bør arbejdes med en
yderligere kortlægning af fordele og ulemper ved mulige modeller for at differentiere
medfinansieringen.
Dertil blev det i ”Opfølgning på forhandlingsresultat fra juli 2015” mellem regeringen og KL
aftalt, at der ses på en justering af den kommunale efterregulering med fokus på større
sammenhæng mellem afregning og eventuel tilbagebetaling. Yderligere, at mulighederne
vurderes for øget gennemsigtighed i afregning mellem de enkelte regioner og kommuner.
Som opfølgning på evalueringen og økonomiaftalerne har Sundheds- og Ældreministeriet,
Finansministeriet samt Social- og Indenrigsministeriet derfor gennemført et arbejde med
inddragelse af Danske Regioner og KL, hvor der er vurderet mulighederne for at styrke det
kommunale incitament gennem konkrete ændringer af den kommunale medfinansiering
af sundhedsvæsenet.
Ændringerne skal ses i lyset af hensynene bag kommunalreformens elementer på
sundhedsområdet. De kommende års udfordringer med et øget behandlingspres på
sundhedsvæsenet, bl.a. som følge af flere ældre og flere kroniske patienter, understreger
vigtigheden af en effektiv og rettidig forebyggelsesindsats, og for sammenhæng i
behandlingen for de patienter, der går på tværs af sektorer. Det stiller også krav til en
målrettet struktur for den kommunale medfinansiering af det regionale sundhedsvæsen.
Effektiviseringsgevinster ved kvalitetsfondsprojekter
Med kvalitetsfondsprojekterne investerer staten og regionerne i alt mere end 47 mia. kr.
(2016-pl) i en moderne sygehusstruktur i Danmark. De nye bygninger skaber grundlag for
5
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 738: Udkast til forslag til lov om ændring af regionernes finansiering (Ændret kommunal medfinansiering, indførelse af regional omfordeling som følge af effektiviseringsgevinster ved kvalitetsfondsprojekter m.v.), fra sundheds- og ældreministeren
betydelige effektiviseringsgevinster, bl.a. fordi arbejdsgange, patientforløb og logistik kan
tilrettelægges mere effektivt og energi- og ressourceforbruget kan reduceres.
Effektiviseringspotentialet i en ny sygehusstruktur er en del af præmissen for at etablere
kvalitetsfondsprojekterne. Effektiviseringer indgik som et centralt kriterium, da
ekspertpanelet for sygehusinvesteringer vurderede de enkelte ansøgninger fra regionerne
og afgav sine indstillinger til regeringen. Ekspertpanelet har for de enkelte byggerier
anbefalet et effektiviseringskrav svarende til 4-8 pct. af driftsbudgettet, afhængigt af
byggeriets karakter og tidligere gennemførte effektiviseringer.
I de endelige tilsagn om støtte fra kvalitetsfonden har regeringen på baggrund af
ekspertpanelets anbefalinger således tildelt de enkelte projekter et konkret nominelt
effektiviseringskrav. Når alle effektiviseringer er realiseret, vil det frigøre varigt 2,3 mia. kr.
til ny sygehusaktivitet. Realisering af effektiviseringskravene påbegyndes i år 2017. Det
samlede krav vil være fuldt realiseret i 2025.
Effektiviseringsgevinsterne er ulige fordelt mellem regionerne. Det afspejler, at
tilskuddene fra kvalitetsfonden til investering i nye sygehuse ikke blev fordelt efter den
enkelte regions andel af bloktilskuddet på sundhedsområdet. I stedet blev det lagt til
grund, hvordan de enkelte projekter kunne bidrage til den samlede realisering af
Danmarks nye sygehusstruktur. Desuden varierer effektiviseringspotentialet fra projekt til
projekt, idet der bl.a. er væsentligt større effektiviseringspotentiale i nybyggeri end i
ombygningsprojekter.
Den forventede varige effektiviseringsgevinst på 2,3 mia. kr. er imidlertid ulige fordelt
mellem regionerne. Idet kvalitetsfondsinvesteringen må ses som en samlet national
investering i en ny sygehusstruktur bør afkastet på investeringen i form af
effektiviseringsgevinster komme borgere i hele landet til gode. Som udgangspunkt ville
den ulige fordeling af effektiviseringsgevinsterne betyde, at nogle regioner i de kommende
år ville kunne frigøre væsentligt flere midler til ny sygehusaktivitet end andre.
For at balancere fordelingen af midler til ny sygehusaktivitet omfordeles en del af
gevinsterne mellem regionerne. Med ”Aftalen om regionernes økonomi for 2017” har
regeringen indgået aftale med Danske Regioner om en model for effektiviseringsgevinster
ved kvalitetsfondsstøttede byggerier, herunder for indfasning og fordeling mellem
regionerne.
2. Lovforslaget
2.1. Ændret kommunal medfinansiering
2.1.1. Gældende ret
Den kommunale medfinansiering indgår i den samlede finansiering af regionerne og udgør
ca. 20 pct. heraf svarende til ca. 20 mia. kr. (2016-pris- og lønniveau).
2.1.1.1. Opgørelse og betaling af kommunale medfinansiering
Efter § 14 a, stk. 1 fastsætter sundheds- og ældreministeren regler om opgørelse og
betaling af den kommunale medfinansiering, som omfatter sygehusindlæggelser,
ambulant behandling, genoptræning under indlæggelse og sygesikringsydelser.
6
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 738: Udkast til forslag til lov om ændring af regionernes finansiering (Ændret kommunal medfinansiering, indførelse af regional omfordeling som følge af effektiviseringsgevinster ved kvalitetsfondsprojekter m.v.), fra sundheds- og ældreministeren
Ifølge den gældende ordning for 2015 beregnes betalingen for somatiske
sygehusindlæggelser som 34 pct. af den såkaldte DRG-takst (DRG-taksterne udtrykker
sygehusenes gennemsnitlige driftsudgifter inden for hver DRG-gruppe (Diagnose Relateret
Gruppe)). Betalingen beregnet på baggrund af DRG-taksten kan dog maksimalt udgøre
14.811 kr. pr. indlæggelse (2016 pris- og lønniveau).
Betalingen for ambulant behandling opgøres som 34 pct. af den såkaldte DAGS-takst
(Dansk Ambulant Grupperings System, der anvendes for ambulante patienter på
somatiske afdelinger). Beløbet kan dog maksimalt udgøre 1.461 kr. pr. besøg (2016 pris-
og lønniveau).
For psykiatriske sygehusindlæggelser beregnes betalingen som 60 pct. af
sengedagstaksten, dog maksimalt 8.568 kr. pr. indlæggelse (2016 pris- og lønniveau).
Betalingen for ambulant psykiatrisk behandling opgøres til 30 pct. af besøgstaksten, dog
maksimalt 536 kr. pr. besøg.
Betalingen for ydelser fra praktiserende læger efter §§ 60 - 63 i sundhedsloven opgøres
som 10 pct. af udgifter til honorarer for grundydelser, der er aftalt ved overenskomst, jf.
sundhedslovens § 227, stk. 1.
Betalingen for ydelser fra praktiserende speciallæger efter § 64 i sundhedsloven opgøres
som 34 pct. af regionens udgifter til takster, der er aftalt ved overenskomsten, jf.
sundhedslovens § 227, stk. 1. Beløbet kan maksimalt udgøre 1.461 kr. pr. ydelse.
Betaling for ydelser efter §§ 65 – 69 og 71 opgøres som 10 pct. af regionens udgifter til
takster, der er aftalt ved overenskomst, jf. sundhedslovens § 227, stk. 1.
2.1.1.2. Øvre grænse for regionernes indtægter
Efter § 14 a, stk. 2 fastsætter sundheds- og ældreministeren regler om en øvre grænse for
regionernes indtægter fra den kommunale medfinansiering. Regionernes indtægter fra
medfinansieringen kan således ikke overstige en nærmere fastsat grænse. Hvis
kommunernes betaling til en region overstiger den øvre grænse for den pågældende
regions indtægter fra kommunal medfinansiering, tilfalder det merbetalte beløb staten.
2.1.1.3. Tilbagebetaling til kommunerne
Efter § 14 a, stk. 3 fastsætter sundheds- og ældreministeren regler om tilbagebetaling af
det merbetalte beløb til kommunerne, forudsat det kan tilskrives en produktivitet i
regionerne, der er højere end det forudsatte niveau. Udmøntningen sker ved, at
sundheds- og ældreministeren i året efter regnskabsåret fastsætter en regulering, som
foretages som en efterregulering af bloktilskuddet for det pågældende tilskudsår.
2.1.2. Overvejelser
Sundheds- og Ældreministeriet, Finansministeriet og Social- og Indenrigsministeriet har i
foråret 2016 gennemført et arbejde med inddragelse af Danske Regioner og KL. I arbejdet
er mulighederne for at styrke det kommunale incitament gennem ændringer af den
kommunale medfinansiering af sundhedsvæsenet vurderet.
Der er i arbejdet set på mulige målretninger af den kommunale medfinansiering med
udgangspunkt i følgende ni principper/hensyn for en differentiering:
1. Objektiv
2. Enkelt og gennemsigtig/gennemskuelig for kommunerne
7
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 738: Udkast til forslag til lov om ændring af regionernes finansiering (Ændret kommunal medfinansiering, indførelse af regional omfordeling som følge af effektiviseringsgevinster ved kvalitetsfondsprojekter m.v.), fra sundheds- og ældreministeren
3.
4.
5.
6.
Stabil over tid
Ikke administrativ tung
den samlede kommunale medfinansiering ændres ikke i omlægningsåret.
Både pct.-satser og maksimale lofter ændres, så de to mekanismer som udgangspunkt
følges ad dvs. en stigning i procentsatsen medfører, at loftet også hæves.
7. Såvel den brede borgerrettede og patientrettede forebyggelse understøttes, hvorfor
medfinansieringsandelene ikke skal afvige markant fra gruppe til gruppe.
8. Balancen mellem de substituerbare behandlingsformer fastholdes.
9. De byrdemæssige konsekvenser efter gennemslag i udligning skal være relativt be-
grænsede.
Det er vurderet på baggrund af principperne, at en differentiering i forhold til alder er
mest hensigtsmæssig på nuværende tidspunkt. Konkret bør medfinansieringen øges for
ældre og småbørn med begrundelsen, at disse borgere trækker relativt mere på
sundhedsvæsenet end øvrige borgere, og kommunerne i forvejen har fokus på og kontakt
med disse borgere via sundheds- og ældreplejen. Differentieringen vil alt andet lige også
slå igennem i forhold til uhensigtsmæssige indlæggelser såsom genindlæggelser, idet disse
indlæggelser stiger med alderen, og ligeså i forhold til de ældre medicinske patienter. I
arbejdet er der set på forskellige aldersdifferentieringer(modeller), hvor
medfinansieringsprocenten og de maksimale lofter varierer.
På sigt er det vurderet hensigtsmæssigt at videreudvikle modellen således, at det også
bliver muligt at differentiere specifikt ift. gruppen af ældre medicinske patienter og
uhensigtsmæssige indlæggelser ved, at denne type patient/indlæggelse pålægges en
selvstændig KMF-takst.
I arbejdet er der også set på mulige justeringer af den kommunale medfinansiering med
henblik på at fjerne ordningens incitament til uhensigtsmæssig regional aktivitet - som
skyldes dels, at fordelingen af lofterne for regionernes indtægter fra medfinansieringen
beror på regionernes fremtidige aktivitet og dels, at den kommunale medfinansiering er
koblet til den statslige aktivitetspulje.
Det er vurderet, at fordelingen af lofterne for regionernes indtægter fra medfinansiering
bør fastsættes efter fordelingen af regionernes andel af bloktilskuddet på
sundhedsområdet. Argumentet er, at fordelingen derved vil bero på en adfærdsuafhængig
faktor, og bl.a. vil tage højde for fremtidige demografiske forskydninger mellem
regionerne. Dertil er det vurderet, at lofterne for regionernes indtægter fra den
kommunale medfinansiering som udgangspunkt bør fastsættes svarende til baseline
(udgangspunkt) for den statslige aktivitetspulje for de enkelte regioner. De to ordninger vil
dermed være koblet fra hinanden og den statslige aktivitetspulje vil alene indgå i den
marginale finansiering af regionerne.
Endelig er der i arbejdet set på mulige ændringer af betalingen af den kommunale
medfinansiering. Det har i arbejdet været et hensyn, at kommunerne ikke fremadrettet
bør betale for overflyttede patienter inden for samme region, da dette især skyldes den
regionale organisering af sygehusstrukturen og ikke kommunernes indsatser for blandt
andet forebyggelsesområdet.
Dertil har eventuel tilbagebetaling af merbetalt
medfinansiering været adresseret, da den nuværende tilbagebetalingsmekanisme har
givet anledning til en vis budgetusikkerhed for kommunerne samt en opfattelse af
urimelighed – flere midler er overført fra særligt kommuner i hovedstaden til de jyske
kommuner, da aktiviteten er steget kraftigt inden for hovedstaden de seneste par år. Det
8
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 738: Udkast til forslag til lov om ændring af regionernes finansiering (Ændret kommunal medfinansiering, indførelse af regional omfordeling som følge af effektiviseringsgevinster ved kvalitetsfondsprojekter m.v.), fra sundheds- og ældreministeren
er vurderet, at tilbagebetalingen bør ændres, så der i højere grad skabes sammenhæng
mellem kommuners afholdte merudgifter og tilbagebetalingen.
2.1.3. Den foreslåede ordning
2.1.3.1. Målrettet medfinansiering
Det foreslås, at den kommunale medfinansiering differentieres efter alder i den forstand,
at den kommunale betaling pr. behandling øges for småbørn (0-2 år) og ældre borgere
(65+ år), mens betalingen for øvrige sænkes, så den samlede kommunale medfinansiering
af sundhedsvæsenet bliver på et uændret niveau på ca. 20 pct. af de samlede regionale
nettodriftsudgifter (ekskl. udgifterne til medicintilskud) svarende til ca. 20 mia. kr.
Forøgelsen af den kommunale medfinansiering for småbørn (0-2 år) og ældre borgere
(65+ år) sker via en forøgelse af lofter for den maksimale betaling pr. behandling samt
medfinansieringsprocenten, jf. nedenfor. Modsat sænkes den kommunale
medfinansiering for øvrige borgere ved som udgangspunkt at sænke lofterne for den
maksimale betaling pr. behandling samt medfinansieringsprocenten.
Med omlægningen får kommunerne et yderligere incitament til en effektiv kommunal
varetagelse af forebyggelses-, trænings- og plejeindsatsen for de 0-2 årige og 65+ årige.
Ændringerne har desuden betydelig effekt for de ældre medicinske patienter og for
forebyggelige indlæggelser og genindlægger.
Ændringen foretages med virkning fra 2018.
Somatik og speciallæge
Den kommunale betaling pr. behandling øges blandt de 0-2 årige og de 65-74 årige fra 34
til ca. 45 pct. af DRG/DAGS/honorarer og for de 80+ årige fra 34 til ca. 56 pct. af
DRG/DAGS/honorarer, mens den sænkes modsvarende for gruppen 3-64 årige fra 34 pct.
til ca. 20 pct. af DRG/DAGS/honorarer. Ændringen omfatter sygehusbehandling og
speciallæge, der også i den gældende ordning har samme niveau på grund af substitution
mellem ambulant somatik og speciallægeydelser.
Almen læger og øvrig praksissektor
Den kommunale medfinansiering i praksissektoren (ekskl. speciallæge) differentieres
ligesom for somatik og speciallæge, men dog på et lavere niveau. Den kommunale
betaling pr. behandling øges blandt de 0-2 årige og de 65-74 årige fra 10 til ca. 14 pct. af
honorarer og for de 80+ årige fra 10 til ca. 18 pct. af honorarer, mens den sænkes
modsvarende for gruppen 3-64 årige fra 10 pct. til ca. 7 pct. af honorarer.
Psykiatri og genoptræning under indlæggelse
Den kommunale medfinansiering på det psykiatriske område og genoptræning under
indlæggelse fastholdes uændret, idet der ikke på samme måde vurderes at være positive
effekter af en målretning af medfinansieringen på disse områder.
2.1.3.2. Beregningen af den kommunale medfinansiering
Det foreslås, at der gennemføres en ændring af beregningen af den kommunale
medfinansiering, så der fremadrettet sker afregning pr. regionsudskrivning inden for
samme region.
9
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 738: Udkast til forslag til lov om ændring af regionernes finansiering (Ændret kommunal medfinansiering, indførelse af regional omfordeling som følge af effektiviseringsgevinster ved kvalitetsfondsprojekter m.v.), fra sundheds- og ældreministeren
Hermed vil overflytninger af patienter mellem hospitaler inden for samme region ikke
have betydning for den kommunale betaling, da det alene er det sammenhængende
indlæggelsesforløb i den enkelte region, som kommunerne fremadrettet afkræves penge
for.
Ændringen foretages med virkning fra 2017.
2.1.3.3. Den øvre grænse for regionale indtægter fra den kommunale medfinansiering
Det foreslås, at den øvre grænse for regionernes indtægter fra den kommunale
medfinansiering fastsættes under hensyntagen til, at ordningen kobles fra finansieringen
af den statslige aktivitetspulje - og dermed ikke indgår i den marginale
aktivitetsfinansiering af regionerne. Den samlede finansiering af regionerne bliver derved
todelt i hhv. det statslige tilskud (efter § 15) og det kommunale bidrag (efter §§ 13 og 14).
Hermed vil eventuelle forskelle mellem de to ordninger i fx dækningsområde mv. ikke
medføre, at den kommunale medfinansiering giver regionerne et incitament til at
fastholde uhensigtsmæssig aktivitet på sygehusene.
Derudover foreslås det, at fordelingen af de enkelte regioners loft for den kommunale
medfinansiering fastsættes ud fra fordelingen af regionernes andel af bloktilskuddet på
sundhedsområdet, jf. § 3 i lov om regionernes finansiering. Dermed vil den enkelte regions
fremtidige andel af indtægter fra den kommunale medfinansiering således ikke afhænge
af sygehusaktiviteten i tidligere år.
Det forudsatte kommunale udgiftsniveau til kommunal medfinansiering forbliver uændret,
jf. dog 2.1.3.2, og fastsættes svarende til det forudsatte aktivitetsniveau i regionerne for
det pågældende tilskudsår. Det skyldes, at det kommunale incitament til en effektiv
kommunal varetagelse af forebyggelses-, trænings- og plejeopgaven ikke skal påvirkes af
regionernes finansieringssystem. Det forudsatte niveau for kommunernes udgifter vil
dermed være højere end den øvre grænse for regionernes indtægter fra den kommunale
medfinansiering.
Ændringerne foretages med virkning fra 2017.
2.1.3.4. Tilbagebetaling af merbetalt medfinansiering til kommunerne
Det foreslås, at tilbagebetalingen af merbetalt kommunal medfinansiering udover det
forudsatte niveau for kommunernes udgifter fremadrettet sker til kommunerne inden for
den region, som merbetalingen vedrører. Tilbagebetalingen fordeles til kommunerne i den
pågældende region i forhold til den enkelte kommunes andel af regionens befolkningstal.
Hermed vil eventuelt merbetalt kommunale medfinansiering i højere grad blive tilbageført
til de kommuner, der har afholdt merbetalinger, og merbetalinger fra kommuner i én
region kan således ikke tilbageføres til en kommune i en anden region.
Den eksisterende betingelse fastholdes om, at det alene er merbetalt kommunale
medfinansiering, der kan tilskrives en produktivitet, der er højere end et af sundheds- og
ældreministeren forudsat niveau for det pågældende år i en eller flere regioner, som kan
indgå i tilbagebetalingen. Derved bærer kommunerne en andel af eventuelt
budgetoverskridelse, som følge af bl.a. øget behandling ud over det generelle forudsatte
niveau.
Ændringen foretages med virkning fra 2017.
10
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 738: Udkast til forslag til lov om ændring af regionernes finansiering (Ændret kommunal medfinansiering, indførelse af regional omfordeling som følge af effektiviseringsgevinster ved kvalitetsfondsprojekter m.v.), fra sundheds- og ældreministeren
2.1.3.5. Regulering for manglende merbetalt medfinansiering af kommunerne
For kommunerne under ét er det forudsatte niveau for kommunernes udgifter til
kommunal medfinansiering fuldt ud finansieret.
Hvis de faktiske afholdte kommunale udgifter til den kommunale medfinansiering, opgjort
regionsspecifikt, ikke fuldt ud modsvarer det forudsatte niveau for kommunernes udgifter
til medfinansiering foreslås det, at der i året efter regnskabsåret sker en regulering af
kommunernes betaling til ordningen.. Efterreguleringen opgøres af Sundheds- og
Ældreministeriet og fordeles på kommunerne i regionen i forhold til den enkelte
kommunes andel af regionens befolkningstal.
Ændringen foretages med virkning fra 2017.
2.2. Indførelse af bemyndigelse til udskrivelse af revisionsinstruks
2.2.1. Gældende ret
Der er ikke i gældende regler særlig fastsat hjemmel til, at sundheds- og ældreministeren
kan fastsætte regler om revision af statsligt aktivitetsafhængigt tilskud til regionernes
sygehusvæsen og den kommunale medfinansiering.
Det har dog været opfattelsen, at den generelle hjemmel via finansloven § 16 har været
dækkende mht. revisionen.
2.2.2. Overvejelser
Regeringen finder derfor, at der behov for at tilvejebringe en hjemmel til at give
sundheds- og ældreministeren bemyndigelse til årligt at fastsætte regler for revision af det
statslige aktivitetsafhængige tilskud og den kommunale medfinansiering. Reglerne
vedrører alene den regionale virksomhed.
Derudover har Rigsrevisionen også gjort Sundheds- og Ældreministeriet opmærksom på
manglende lovhjemmel i forhold til ministeriets årelange praksis med at udskrive
bekendtgørelse om revisionsinstruks for det statslige aktivitetsbaserede tilskud til
regionernes sygehusvæsen.
2.2.3. Den foreslåede ordning
Regeringen ønsker med forslaget at give hjemmel til, at sundheds- og ældreministeren
årligt kan udstede bekendtgørelse om revisionsinstruks for den statslige aktivitetspulje og
den kommunale medfinansiering på sundhedsområdet.
2.3 Omfordeling af effektiviseringsgevinster
2.3.1 Gældende ret
I ”Aftalen om regionernes økonomi for 2010” blev det fastlagt, at
kvalitetsfondsprojekterne fik stillet krav om effektiviseringsgevinster, som ligger ud over
de almindelige, løbende produktivitetsforbedringer i sygehusvæsenet. I de endelige tilsagn
til de enkelte projekter fastlægges det, at gevinsterne skal realiseres i år ét efter
ibrugtagning.
Der er i gældende regler ikke fastsat hjemmel til, at sundheds- og ældreministeren kan
fastsætte
regler
om
evt.
omfordeling
af
effektiviseringsgevinster
ved
kvalitetsfondsprojekter.
2.3.2 Overvejelser
11
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 738: Udkast til forslag til lov om ændring af regionernes finansiering (Ændret kommunal medfinansiering, indførelse af regional omfordeling som følge af effektiviseringsgevinster ved kvalitetsfondsprojekter m.v.), fra sundheds- og ældreministeren
1661237_0012.png
Kvalitetsfondsinvesteringen giver et afkast i form af mere effektiv sygehusdrift. Konkret
skaber regionerne herigennem frem mod 2025 et råderum på 2,3 mia. kr..
Regeringen ønsker, at borgere i hele landet skal have adgang til et godt sundhedsvæsen.
Derfor er der behov for en balanceret fordeling af effektiviseringsgevinsterne fra
kvalitetsfondsprojekterne mellem regionerne.
Med ”Aftalen om regionernes økonomi for 2017” er regeringen og Danske Regioner enige
om, at 50 pct. af den samlede effektiviseringsgevinst omfordeles mellem regionerne efter
regionernes andel af bloktilskuddet på sundhedsområdet for 2016 mens de resterende 50
pct. bliver i de regioner, der realiserer gevinsterne.
Provenuet fra effektiviseringerne går til finansiering af ny sygehusaktivitet, jf. også
”Aftalen om regionernes økonomi for 2010” og regeringens endelige tilsagn til de enkelte
projekter til ny sygehus aktivitet. De 50 pct., som omfordeles, prioriteres i forbindelse med
de årlige aftaler om økonomi, mens de øvrige 50 pct. prioriteres i det enkelte regionsråd.
Med denne model sikres et politisk prioriteringsrum på både regionalt og nationalt niveau.
Med aftalen er det bekræftet, at det samlede effektiviseringskrav på 2,3 mia. kr. skal
frigøres til reel politisk prioritering.
Når alle projekter er fuldt ibrugtaget, vil der være en samlet årlig gevinst på 2,3 mia. kr.,
hvoraf ca. 1,16 mia. kr. omfordeles ml. regionerne. For at sikre en jævn og forudsigelig
indfasning af omfordelingen i regionerne realiseres omfordelingen af de 50 pct. af
gevinsten lineært fra 2017 til 2025. Således omfordeles der 129 mio. kr. i 2017, hvorefter
omfordelingen stiger med 129 mio. årligt (2017-pl) frem til den fulde indfasning i 2025,
hvor der samlet omfordeles ca. 1,16 mia. kr. Den konkrete udmøntning af omfordelingen
følger bloktilskuddet på sundhedsområdet for 2016 og fastlægges én gang for alle.
Regeringens specifikke og generelle tilsagnskrav til kvalitetsfondsprojekterne er fortsat
gældende, ligesom Sundheds- og Ældreministeriet fortsat vil føre tilsyn med realiseringen
af det samlede effektiviseringskrav.
2.3.3 Den foreslåede ordning
50 pct. af den samlede effektiviseringsgevinst svarende til ca. 1,16 mia. kr. omfordeles
mellem regionerne efter bloktilskuddet på sundhedsområdet for 2016. Omfordelingen
indfases lineært i perioden 2017 til 2025 med 1/9 af den samlede effekt pr. år svarende til
129 mio. kr. (2017 pl).
Omfordelingen indebærer en regulering af regionernes bloktilskud som udligner forskellen
mellem den faktiske fordeling af effektiviseringsgevinsterne og en fordeling af
gevinsterne, som følger bloktilskuddet på sundhedsområdet. Reguleringen af
bloktilskuddet for perioden 2017-2025 fremgår af tabellen nedenfor. Fra 2025 og frem
fastholdes reguleringen på niveauet for 2025.
Tabel 1
Omfordeling som følge af effektiviseringsgevinster ved kvalitetsfondsprojekter.
2017-pl.
Hovedstaden
Sjælland
2017
7
8
2018
14
16
2019
20
24
2020
27
32
2021
34
39
2022
41
47
2023
48
55
2024
55
63
2025
61
71
12
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 738: Udkast til forslag til lov om ændring af regionernes finansiering (Ændret kommunal medfinansiering, indførelse af regional omfordeling som følge af effektiviseringsgevinster ved kvalitetsfondsprojekter m.v.), fra sundheds- og ældreministeren
1661237_0013.png
Syddanmark
Midtjylland
Nordjylland
I alt
-4
-14
3
0
-7
-29
6
0
-11
-43
10
0
-14
-58
13
0
-18
-72
16
0
-21
-86
19
0
-25
-101
22
0
-28
-115
26
0
-32
-130
29
0
Reguleringen fastlægges én gang for alle efter fordelingen af bloktilskuddet på
sundhedsområdet for 2016 og kan alene herefter pl reguleres.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Ændring af den kommunale medfinansiering
Den nuværende kommunale medfinansiering af sundhedsvæsenet er i 2016 forudsat til at
udgøre 20,2 mia. kr. Med de foreslåede ændringer kan den kommunale medfinansiering
opgøres til 19,9 mia. kr. i 2017-niveau for kommunerne. En reducering på ca. 0,3 mia. kr.
fra nuværende ordning, som kan tilskrives ændringen af beregningsmetoden for den
kommunale medfinansiering. Det skal bemærkes, at den kommunale medfinansiering i
2018 øges med 0,3 mia. kr. pga. implementering af den differentierede model.
For regionerne vil de foreslåede ændringer indebære, at den kommunale medfinansiering
kan opgøres til 16,7 mia. kr. i 2017-niveau. Med det sigte, at ændringerne af den
kommunale medfinansiering ikke skal have betydning for regionernes samlede
finansiering øges tilsvarende det regionale bloktilskud med 3,5 mia. kr. Heraf udgør
ændringen af beregningsmetoden for den kommunale medfinansiering 0,3 mia. kr. De
løbende indbetalinger fra kommunerne udover den øvre grænse for regionernes
indtægter fra medfinansiering (på 16,7 mia. kr.) kanaliseres til staten til finansiering af det
øgede regionale bloktilskud. De forudsatte indbetalinger til staten kan således opgøres til
3,2 mia. kr.
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser for staten. Dog vil der blive opsamlet
medfinansiering i staten for de kommunale indbetalinger, som overstiger den øvre grænse
for de enkelte regioners indtægter fra medfinansieringen. Som nævnt skal de opsamlede
midler finansiere det øgede regionale bloktilskud og eventuelle indbetalinger udover det
forudsatte niveau for kommunerne udgifter til medfinansiering (på 19,9 mia. kr.)
tilbagebetales til kommunerne. Hvis indbetalingerne fra kommunerne ikke fuldt ud
modsvarer de forudsatte indbetalinger på 3,2 mia. kr., vil staten foretage en
efterregulering af det manglende beløb.
Samlet vil de økonomiske konsekvenser for kommuner, regioner og staten under ét være
udgiftsneutrale. Finansieringsomlægningens økonomiske virkninger for kommuner,
regioner og staten er desuden gengivet i tabel 2. Det konkrete niveau for den forudsatte
medfinansiering fastlægges årligt.
Finansieringsmekanismen betyder, at den forudsatte niveau for kommunernes udgifter til
den kommunale medfinansiering for det kommende år beregnes ud fra det forventede
aktivitetsniveau og indregnes i den samlede økonomiske balance, som ligger til grund for
fastsættelsen af finansieringen til kommuner og regioner for året. Det er således skønnet
for aktiviteten og udgifterne på det regionale sundhedsområde, som er bestemmende for
fastsættelsen af regionernes indtægter og kommunernes udgifter til den kommunale
medfinansiering.
13
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 738: Udkast til forslag til lov om ændring af regionernes finansiering (Ændret kommunal medfinansiering, indførelse af regional omfordeling som følge af effektiviseringsgevinster ved kvalitetsfondsprojekter m.v.), fra sundheds- og ældreministeren
1661237_0014.png
Hvis den enkelte kommune trækker relativt lidt på de regionale sundhedsydelser, vil
kommunen dermed opnå en nettogevinst i det pågældende år, mens det omvendte er
tilfældet, hvis sundhedstrækket ligger over sammenlignelige kommuner.
For den enkelte kommune giver medfinansieringen et økonomisk incitament til at udvikle
pleje- og forebyggelsesindsatsen, dels for at opnå en nettogevinst i det pågældende år.
Den kommunale medfinansiering er imidlertid ikke et finansieringsinstrument til udvikling
af egentlige kommunale behandlingstilbud.
Tabel 2
Økonomiske konsekvenser ved ændringer af den kommunale medfinansiering af sundhedsvæsenet, 2017
(eksl. differentiering)
Mio.kr.
(2017-niveau, + =indtægt/- = udgift)
A. Nuværende forudsat kommunal medfinansiering
B. Ny forudsat kommunal medfinansiering
-
heraf indbetalinger fra kommunerne til staten
3,2
-3,2
3,5
0,3
0,0
0,0
Stat
Regioner
20,2
16,7
Kommuner
-20,2
-19,9
-3,2
-0,3
-0,3
0,0
Ændring i tilskud
-
heraf ændring af beregning af KMF
C. Samlet ændring (C=A-B)
Selvom lovforslaget ikke vurderes at give offentlige merudgifter, vil ændringerne af den
kommunale medfinansiering give mindre byrdefordelingsmæssige konsekvenser for
kommuner og regioner.
For kommunerne vil forslaget om en aldersdifferentieret kommunal medfinansiering
umiddelbart føre til højere udgifter i kommuner med forholdsvis mange småbørn og ældre
og lavere udgifter i kommuner med forholdsvis få småbørn og ældre. Disse virkninger vil i
vidt omfang blive imødegået i udligningssystemet, idet det aldersbetingede udgiftsbehov
vil tage højde for den ændrede udgiftsbelastning i de pågældende aldersgrupper.
Forslaget vil derfor alt andet lige have relativt begrænsede byrdefordelingsmæssige
konsekvenser for kommunerne efter gennemslag i udligningssystemet. Det bemærkes, at
det aldersbetingede udgiftsbehov opdateres årligt på grundlag af de seneste kommunale
budgetter.
Ved tilskudsudmeldingen for 2018 vil Social- og Indenrigsministeriet foretage en
beregningsmæssig korrektion med henblik på at tage højde for den ændrede
udgiftsbelastning i de pågældende aldersgrupper som følge af indførelse af
aldersdifferentieret kommunal medfinansiering. Sammensætningen af demografien i den
enkelte kommune vil således løbende blive opfanget i opgørelsen. Det betyder, at fx en
stigende andel ældre i nogle kommuner relativt set til andre kommuner alt andet lige vil
føre til et højere aldersbetinget udgiftsbehov.
Derudover vil forslaget om en ændring af beregningsmetoden have betydning for de
kommuner med overflytninger af patienter mellem sygehuse og give anledning til en
omfordelingseffekt mellem kommunerne. Ændringen vil slå igennem på kommunernes
reelle udgifter til den kommunale medfinansiering.
14
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 738: Udkast til forslag til lov om ændring af regionernes finansiering (Ændret kommunal medfinansiering, indførelse af regional omfordeling som følge af effektiviseringsgevinster ved kvalitetsfondsprojekter m.v.), fra sundheds- og ældreministeren
Ændringen af fordelingen af den kommunale tilbagebetaling vil alt andet lige indebære, at
enkelte kommuner ikke længere fremafrettet har mulighed for at opnå en yderligere
gevinst fra de øvrige kommuners merbetaling.
For regionerne vil forslaget om en ny fordeling af den øvre grænse for indtægter fra
kommunal medfinansiering medføre en byrdefordelingsmæssig virkning. Det skal ses i
lyset af, at der i bloktilskudsfordelingen tages højde for den aldersmæssige fordeling og
den socioøkonomiske struktur i regionerne.
Endelig vil forslaget om en ændring af beregningsmetode ligeledes have betydning for
regionerne, idet indtægten fra den kommunale medfinansiering vil blive mindre i de
regioner med overflytning af patienter mellem sygehuse.
Lovforslaget sigter på at give kommunerne et yderligere incitament til at varetage
plejeopgaven og forebyggelsen effektivt, og dermed ikke på en ændret fordeling af
regionernes finansiering. Derfor lægges der med forslaget op til, at der for så vidt angår
regionerne indføres en midlertidig kompensationsordning, der neutraliserer de beregnede
byrdefordelingsmæssige virkninger hos regionerne ved omlægningen.
Kompensationsordningen indebærer, at regioner med en beregnet gevinst ved
omlægningen betaler til regioner med et beregnet underskud som følge af omlægningen.
Det er forudsat, at kompensationsordningen har et gennemslag på 80 pct. af de opgjorte
byrdefordelingsmæssige konsekvenser for hver region. Niveauet på 80 pct. skal ses som
en afvejning af, at den eksisterende model dels har medvirket til uhensigtsmæssige
regional adfærd mht. aktivitet, og dels har bidraget til at omfordele fra mindre til mere
produktive regioner i perioden 2007 til 2015.
Overskud og underskud for regionerne som følge af den fordelingsmæssige omlægning af
den kommunale medfinansiering fastsættes af Social- og Indenrigsministeriet én gang for
alle i forbindelse med tilskudsudmeldingen for 2018. Kompensationsordningen fastsættes
som midlertidig i den forstand, at den forudsættes at bortfalde i forbindelse med en
eventuel anden tilpasning af bloktilskudsfordelingen til regionernes sundhedsområde.
Der vurderes ikke at være administrative konsekvenser af lovforslaget for det offentlige.
Revisionsinstruks af den kommunale medfinansiering og den statslige aktivitetspulje
Der vurderes ikke at være økonomiske eller administrative konsekvenser af lovforslaget
for staten, kommuner og regioner.
Effektiviseringsgevinster fra kvalitetsfondsprojekterne
Omfordelingen af effektiviseringsgevinster fra kvalitetsfondsprojekterne vil medføre en
overførsel af midler mellem regionerne.
Den lineære indfasning af omfordelingen af effektiviseringsgevinster betyder, at den
budgetmæssige realisering af effektiviseringsgevinsterne afkobles tidsmæssigt fra den
faktiske realisering i de enkelte projekter. Dette vejes imidlertid op af hensynet til, at den
lineære indfasning skaber forudsigelighed i de regionale budgetter.
Der vurderes ikke at være administrative konsekvenser for lovforslaget for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
15
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 738: Udkast til forslag til lov om ændring af regionernes finansiering (Ændret kommunal medfinansiering, indførelse af regional omfordeling som følge af effektiviseringsgevinster ved kvalitetsfondsprojekter m.v.), fra sundheds- og ældreministeren
1661237_0016.png
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. De miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast af lovforslaget har i perioden fra den xxx til den xxx været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/
Mindreudgifter
Lovforslaget
vil
give
anledning
til
mindre
byrdefordelingsmæssige
forskydninger mellem hhv.
kommunerne
og
regionerne. Forslaget har
ikke
økonomiske
konsekvenser for staten.
Negative konsekvenser/
merudgifter
Lovforslaget
vil
give
anledning
til
mindre
byrdefordelingsmæssige
forskydninger mellem hhv.
kommunerne
og
regionerne. Forslaget har
ikke
økonomiske
konsekvenser for staten.
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Administrative
konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative
konsekvenser
for
erhvervslivet
Miljømæssige konsekvenser
Administrative
konsekvenser for borgerne
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Bestemmelsen i den gældende § 14, stk. 1 fastsætter, at kommunerne betaler til
regionerne en andel af udgiften til behandling efter sundhedsloven afsnit IV pr.
indlæggelse på sygehuse.
16
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 738: Udkast til forslag til lov om ændring af regionernes finansiering (Ændret kommunal medfinansiering, indførelse af regional omfordeling som følge af effektiviseringsgevinster ved kvalitetsfondsprojekter m.v.), fra sundheds- og ældreministeren
Det følger af den foreslåede bestemmelse i
§ 14, stk. 1,
at bestemmelsen tilpasses, så
kommunerne i stedet betaler til regionerne for hvert sammenhængende forløb inden for
den enkelte region. Dvs. kommunerne betaler pr. regionsudskrivning.
Forslaget indebærer, at kommunerne ikke kommer til at betale for overflytninger mellem
sygehusene indenfor den enkelte region.
Til nr. 2
Bestemmelsen i den gældende § 14 a, stk. 1 bemyndiger sundheds- og ældreministeren til
at fastsætte regler om opgørelse og betaling af kommunal medfinansiering i medfør af §§
13 og 14. Bestemmelsens stk. 1 for praksissektoren udmøntes således:
Betalingen for ydelser fra alment praktiserende læger efter §§ 60-63 opgøres som
10 pct. af regionens udgifter til honorarer for grundydelser, der er aftalt ved
overenskomst, jf. sundhedslovens § 227, stk. 1.
Betalingen for ydelser fra praktiserende speciallæger efter § 64 opgøres som 34
pct. af regionens udgifter til takster, der er aftalt ved overenskomst efter sund-
hedslovens § 227, stk. 1. Beløbet kan dog maksimalt udgøre 1.357 kr. pr. ydelse
(2011 pris- og lønniveau).
Betalingen for ydelser efter §§ 65-69 og 71 opgøres som 10 pct. af regionens ud-
gifter til takster, der er aftalt ved overenskomst efter sundhedslovens § 227, stk.
1.
Bestemmelsens stk. 1 for sygehussektoren udmøntes således:
Betalingen for sygehusindlæggelser beregnes som 34 pct. af DRG-taksten. Beta-
lingen beregnet på baggrund af DRG-taksten kan dog maksimalt udgøre 13.750
kr. (2011 pris- og lønniveau).
For psykiatrisk behandling udgør betalingen 60 pct. af sengedagstaksten; dog
maksimalt 7.954 kr. pr. indlæggelse (2011 pris- og lønniveau).
Betalingen for ambulant behandling opgøres som 34 pct. af DRG-taksten. Beløbet
kan dog maksimalt udgøre 1.357 kr. pr. besøg (2011 pris- og lønniveau).
For ambulant psykiatrisk behandling udgør betalingen 30 pct. af besøgstaksten.
Betalingen for genoptræning på sygehus fastsættes som en finansiering baseret
på relativt få takster. Regionen betaler for den del af genoptræningsudgiften,
som ligger ud over den kommunale medfinansiering.
Med den foreslåede affattelse af
§ 14 a, stk. 1,
ændres reglerne for 2018, så
bestemmelsen for praksissektoren udmøntes som udgangspunkt således:
Betalingen for ydelser fra alment praktiserende læger efter §§ 60-63 opgøres for
0-2 år, 3-64 år, 65-79 år og +80 år som hhv. ca. 14, 7, 14 og 18 pct. af regionens
udgifter til honorarer for grundydelser, der er aftalt ved overenskomst, jf. sund-
hedslovens § 227, stk. 1.
Betalingen for ydelser fra praktiserende speciallæger efter § 64 opgøres for 0-2
år, 3-64 år, 65-79 år og +80 år som hhv. ca. 45, 20, 45 og 56 pct. af regionens ud-
gifter til takster, der er aftalt ved overenskomst efter sundhedslovens § 227,stk.
1. Beløbet kan dog maksimalt for 0-2 år, 3-64 år, 65-79 år og +80 år udgøre ca.
2.500, 1.500, 2.500 og 3.000 kr. pr. ydelse.
17
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 738: Udkast til forslag til lov om ændring af regionernes finansiering (Ændret kommunal medfinansiering, indførelse af regional omfordeling som følge af effektiviseringsgevinster ved kvalitetsfondsprojekter m.v.), fra sundheds- og ældreministeren
Betalingen for ydelser efter §§ 65 – 69 og 71 opgøres for 0-2 år, 3-64 år, 65-79 år
og +80 år som hhv. ca. 14, 7, 14 og 18 pct. af regionens udgifter til takster, der er
aftalt ved overenskomst efter sundhedslovens § 227, stk. 1.
Bestemmelsens stk. 1 for sygehussektoren udmøntes således:
Betalingen for sygehusindlæggelser beregnes for 0-2 år, 3-64 år, 65-79 år og +80
år som hhv. ca. 45, 20, 45 og 56 pct. af DRG-taksten. Betalingen beregnet på bag-
grund af DRG-taksten kan for 0-2 år, 3-64 år, 65-79 år og +80 år dog maksimalt
udgøre ca. 25.000, 15.000, 25.000 og 30.000 kr. pr. regionsudskrivning.
For psykiatrisk behandling udgør betalingen 60 pct. af sengedagstaksten; dog
maksimalt 8.568 kr. pr. regionsudskrivning. Dette er en videreførelse af de gæl-
dende betalingsregler.
Betalingen for ambulant behandling opgøres for 0-2 år, 3-64 år, 65-79 år og +80
år som hhv. ca. 45, 20, 45 og 56 pct. af DRG-taksten. Beløbet kan for 0-2 år, 3-64
år, 65-79 år og +80 år dog maksimalt udgøre ca. 2.500, 1.500, 2.500 og 3.000 kr.
pr. besøg.
For ambulant psykiatrisk behandling udgør betalingen 30 pct. af besøgstaksten.
Dette er en videreførelse af de gældende betalingsregler.
Betalingen for genoptræning på sygehus fastsættes som en finansiering baseret
på relativt få takster. Regionen betaler for den del af genoptræningsudgiften,
som ligger ud over den kommunale medfinansiering. Dette er en videreførelse af
de gældende betalingsregler.
Medfinansieringsprocenterne og de maksimale lofter kan variere indenfor intervallet hhv.
[0; 5 pct.] og [0; 5000 kr.] under hensynstagen til, at ordningen samlet kommer til at
udgøre ca. 20 pct. af de regionale nettodriftsudgifter (ekskl. udgifterne til medicintilskud).
Hertil kan det på sigt overvejes at videreudvikle modellen således, at det også bliver
muligt at differentiere specifikt ift. gruppen af ældre medicinske patienter og
uhensigtsmæssige indlæggelser ved, at denne type patient/indlæggelse pålægges en
selvstændig KMF-takst. Ordningen vil løbende blive fulgt af Sundheds- og Ældreministeriet
med henblik på, om den opfylder formålet.
Niveauerne for lofter og satser fastsættes årligt administrativt via udstedelse af
bekendtgørelse.
Til nr. 3
Bestemmelsen i den gældende § 14 a, stk. 2 bemyndiger sundheds- og ældreministeren til
at fastsætte regler om en øvre grænse for regionernes indtægter fra kommunal
medfinansiering §§ 13 og 14. Bestemmelsen udmøntes ved, at den enkelte regions øvre
grænse for indtægter fra kommunal medfinansiering bliver fastsat med udgangspunkt i
regionernes aktivitet.
Med den foreslåede affattelse af
§ 14 a, stk. 2,
vil fastsættelsen af loftet for regionernes
indtægter fra den kommunale medfinansiering ske under hensynstagen til, at ordningen
kobles fra finansieringen af den statslige aktivitetspulje - og dermed ikke indgår i den
marginale aktivitetsfinansiering af regionerne. De øvre grænser for regionernes forudsatte
indtægt fra kommunal medfinansiering fastsættes sådan, at alle regioner har opnået
indtægtsloftet fra den kommunale medfinansiering ved et aktivitetsniveau svarende til
som udgangspunkt baseline for den statslige aktivitetspulje.
18
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 738: Udkast til forslag til lov om ændring af regionernes finansiering (Ændret kommunal medfinansiering, indførelse af regional omfordeling som følge af effektiviseringsgevinster ved kvalitetsfondsprojekter m.v.), fra sundheds- og ældreministeren
Formålet med ændringen er, at eventuelle forskelle mellem den kommunale
medfinansieringsordning og den statslige aktivitetspulje i fx dækningsområde mv. ikke skal
medføre, at den kommunale medfinansiering giver regionerne et incitament til at
fastholde uhensigtsmæssig aktivitet på sygehusene for at sikre et tilstrækkeligt højt
aktivitetsniveau.
Det regionale bloktilskud øges med forskellen mellem det forudsatte niveau for
kommunerne udgifter til den kommunale medfinansiering og loftet for regionernes
samlede forudsatte indtægt fra kommunal medfinansiering, således at den samlede
regionale finansiering forbliver uændret.
Forslaget indebærer også, at loftet for den enkelte regions andel af den samlede
forudsatte indtægt fra kommunal medfinansiering bliver fastsat efter fordelingen af
regionernes andel af bloktilskuddet på sundhedsområdet, jf. § 3 i lov om regionernes
finansiering.
Formålet med ændringen er at fjerne den nuværende ordningens incitamentsvirkning på
regioner med hensyn til at fastholde uhensigtsmæssig aktivitet på sygehusene for at sikre
et tilstrækkeligt højt aktivitetsniveau og dermed at kunne opnå et højere indtægtsloft i
efterfølgende år. Over årene har den nuværende konstruktion ført til en vis skævvridning
af fordelingen af regionernes indtægtslofter.
Det forudsatte kommunale udgiftsniveau til kommunal medfinansiering forbliver uændret
og fastsættes svarende til det forudsatte aktivitetsniveau i regionerne for det pågældende
tilskudsår. Det skyldes, at det kommunale incitament til en effektiv kommunal varetagelse
af forebyggelses-, trænings- og plejeopgaven ikke skal påvirkes af regionernes
finansieringssystem. Det forudsatte niveau for kommunernes udgifter vil dermed være
højere end den øvre grænse for regionernes indtægter fra den kommunale
medfinansiering.
Hvis en region i et konkret år har modtaget kommunal medfinansiering svarende til den
forudsatte øvre grænse for regionernes indtægter fra kommunal medfinansiering,
modtager regionen ikke længere medfinansiering. Kommunerne i den pågældende region
forudsættes fortsat at betale medfinansiering, og indbetalingerne opsamles i staten til
finansiering af det forøgede regionale bloktilskud.
Opgørelsen af aktiviteten opgøres på grundlag af indberetninger til
Sundhedsdatastyrelsens Landpatientregister, og på grundlag heraf foretages opgørelse og
afregning af den kommunale medfinansiering.
Til nr. 4
Bestemmelsen i den gældende § 14 a, stk. 3 bemyndiger sundheds- og ældreministeren til
at fastsætte regler om tilbagebetaling til kommunerne af det merbetalte beløb forudsat
det kan tilskrives en produktivitet i regionerne, der er højere end det forudsatte niveau.
Udmøntningen sker ved, at sundheds- og ældreministeren i året efter regnskabsåret
fastsætter en regulering, som foretages som en efterregulering af bloktilskuddet for det
pågældende tilskudsår.
Den foreslåede bestemmelse i § 14 a, stk. 3, indebærer, at kommunernes betaling af
kommunal medfinansiering i hver enkelt region reguleres i forhold til det forudsatte
niveau for kommunal medfinansiering for den pågældende region.
19
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 738: Udkast til forslag til lov om ændring af regionernes finansiering (Ændret kommunal medfinansiering, indførelse af regional omfordeling som følge af effektiviseringsgevinster ved kvalitetsfondsprojekter m.v.), fra sundheds- og ældreministeren
Hvis kommunernes betaling i en region overstiger det forudsatte niveau for kommunernes
medfinansiering for den pågældende region, jf. §14 a stk. 2, tilbagebetaler staten beløbet
til kommunerne i regionen. Tilbagebetalingen fordeles på kommunerne i regionen i
forhold til den enkelte kommunes andel af regionens befolkningstal.
Til nr. 5
Den foreslåede bestemmelse i § 14 a, stk. 4, indebærer, at sundheds- og ældreministeren
får hjemmel til at fastsætte regulering af den kommunale betaling, hvis faktiske afholdte
kommunale udgifter til den kommunale medfinansiering, opgjort regionsspecifikt, er
mindre end det forudsatte niveau for kommunernes udgifter til medfinansieringen i en
eller flere regioner i et regnskabsår, jf. §14 a stk. 2. Efterreguleringen af de manglende
beløb til staten foretages regionsspecifik og fordeles på kommunerne i regionen i forhold
til den enkelte kommunes andel af regionens befolkningstal.
Til nr. 6
Den foreslåede bestemmelse i § 15 a, stk. 1, indebærer, at sundheds- og ældreministeren
får hjemmel til at fastsætte revisionsinstruks for revision af den statslige aktivitetspulje og
den kommunale medfinansiering på sundhedsområdet.
Til nr. 7
Den foreslåede bestemmelse i stk. 1 indebærer, at de enkelte regioners kompensation via
den hidtidige kompensationsordning vedr. den tidligere ændring af den kommunale
medfinansiering af sundhedsvæsenet fra 2012 suppleres med en kompensation for den
foreslåede ændring af den kommunale medfinansiering med virkning fra og med 2017.
Den supplerende kompensation for de foreslåede ændringer svarer til 80 pct. af de
opgjorte byrdefordelingsmæssige virkninger for hver region. Kompensationen fastsættes
én gang for alle af Social- og Indenrigsministeriet i forbindelse med tilskudsudmeldingen
for 2018, og lægges teknisk sammen med den hidtidige regionale kompensation til en
samlet midlertidig kompensationsordning vedr. kommunal medfinansiering af
sundhedsvæsenet.
Til nr. 8
Den foreslåede bestemmelse i stk. 2 indebærer, at der foretages en regulering af
bloktilskuddet som sikrer, at 50 pct. af den samlede effektiviseringsgevinst fra
kvalitetsfondsprojekterne fordeles efter regionernes andel i bloktilskuddet på
sundhedsområdet. Reguleringen indfases lineært i perioden 2017-2025 med 1/9 af den
samlede effekt om året svarende til 129 mio. kr. (2017 pl), hvorefter reguleringen
fastholdes på 2025-niveau. Reguleringen fastsættes én gang for alle efter bloktilskuddet
på sundhedsområdet for 2016.
Bestemmelsen indebærer desuden, at de 50 pct. af den samlede gevinst, som er omfattet
af reguleringen, prioriteres i forbindelse med de årlige økonomiaftaler, mens de øvrige 50
pct. prioriteres i det enkelte regionsråd.
Til
§ 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2017 med virkning fra og med
tilskudsåret 2017.
20
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 738: Udkast til forslag til lov om ændring af regionernes finansiering (Ændret kommunal medfinansiering, indførelse af regional omfordeling som følge af effektiviseringsgevinster ved kvalitetsfondsprojekter m.v.), fra sundheds- og ældreministeren
21
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 738: Udkast til forslag til lov om ændring af regionernes finansiering (Ændret kommunal medfinansiering, indførelse af regional omfordeling som følge af effektiviseringsgevinster ved kvalitetsfondsprojekter m.v.), fra sundheds- og ældreministeren
Bilag 1
Lovforslag sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om regionernes finansiering, jf.
lovbekendtgørelse nr. 797 af 27. juni 2011,
foretages følgende ændringer:
§ 14.
Kommunen betaler til regionen en
andel af udgiften til behandling efter
sundhedslovens afsnit VI pr. indlæggelse
på sygehus for patienter fra kommunen.
1.
I
§ 14, stk. 1,
ændres ”indlæggelse” til
”regionsudskrivning”.
§ 14 a.
Indenrigs- og sundhedsministeren
fastsætter regler om opgørelse og betaling
af
kommunal
aktivitetsbestemt
medfinansiering i medfør af §§ 13 og 14.
2.
§ 14 a, stk. 1,
affattes således:
”Sundheds-
og
ældreministeren
fastsætter regler om vilkår for
opgørelse og betaling af kommunal
medfinansiering i medfør af §§ 13 og
14.”
3.
§ 14 a, stk. 2,
affattes således:
”Sundheds-
og
ældreministeren
fastsætter regler om en øvre grænse
for
regionernes
indtægter
fra
kommunal medfinansiering, jf. §§ 13 og
14, og et forudsat niveau for
kommunernes
udgifter
til
den
kommunale medfinansiering under
hensyntagen til regionernes aktivitet.
Hvis kommunernes betaling til en
region efter §§ 13 og 14 overstiger den
øvre grænse for den pågældende
regions indtægter fra kommunal
medfinansiering,
tilfalder
det
merbetalte beløb staten, jf. dog stk. 3.”
4.
§ 14 a, stk. 3,
affattes således:
”Sundheds-
og
ældreministeren
fastsætter tilbagebetaling af betalt
medfinansiering udover det forudsatte
niveau for kommunernes udgifter til
den kommunale medfinansiering, som i
et regnskabsår er tilfaldet staten efter
bestemmelserne i stk. 2, og som kan
tilskrives en produktivitet, der er højere
end et af sundheds- og ældreministeren
forudsat niveau for det pågældende år i
en eller flere regioner. Beregningen af
22
§ 14 a ...
Stk. 2.
Indenrigs- og sundhedsministeren
fastsætter regler om en øvre grænse for
regionernes indtægter fra kommunal
aktivitetsbestemt medfinansiering, jf. §§ 13
og 14, under hensynstagen til regionernes
aktivitet. Hvis kommunernes betaling til en
region efter §§ 13 og 14 overstiger den
øvre grænse for den pågældende regions
indtægter fra kommunal aktivitetsbestemt
medfinansiering,
tilfalder
det
overskydende beløb staten, jf. dog stk. 3.”
§ 14 a ...
Stk. 3.
Indenrigs- og sundhedsministeren
fastsætter regler om tilbageførsel til
kommunerne af midler, som i et
regnskabsår er tilfaldet staten efter
bestemmelserne i stk. 2, og som kan
tilskrives en produktivitet, der er højere
end et af indenrigs- og sundhedsministeren
forudsat niveau for det pågældende år i en
eller flere regioner.
Beregningen af
merproduktivitet foretages af Indenrigs- og
sundhedsministeren
i
året
efter
regnskabsåret.”
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 738: Udkast til forslag til lov om ændring af regionernes finansiering (Ændret kommunal medfinansiering, indførelse af regional omfordeling som følge af effektiviseringsgevinster ved kvalitetsfondsprojekter m.v.), fra sundheds- og ældreministeren
tilbagebetalingen
foretages
af sundheds- og ældreministeren i året
efter regnskabsåret.”
5.
Efter
§ 14 a, stk. 3
indsættes:
”Stk.
4.
Sundheds- og ældreministeren
fastsætter en regulering af den
kommunale
betaling
af
medfinansiering, hvis betalingen ikke
svarer til det forudsatte niveau for
kommunernes
udgifter
til
den
kommunale medfinansiering for det
pågældende år i en eller flere regioner,
jf. stk. 2. Beregningen af reguleringen
foretages
af sundheds-
og
ældreministeren
i
året
efter
regnskabsåret.”
6.
Efter
§ 15
indsættes:
Ӥ
15 a.
Sundheds- og ældreministeren
fastsætter regler om revision af statsligt
aktivitetsafhængigt
tilskud
til
regionernes sygehusvæsen mv. samt
kommunal
medfinansiering
sundhedsområdet.”
§ 23 b.
Regionernes andel af det
statslige tilskud efter § 3 for 2012 og i
årene frem reguleres således, at
regioner med et beregnet overskud på
sundhedsområdet som følge af
omlægningen, der skete med virkning
fra tilskudsåret 2012, i forbindelse med
vedtagelsen af lov om ændring af lov
om regionernes finansiering (ændret
kommunal
medfinansiering
af
sundhedsvæsenet) betaler til regioner
med et beregnet underskud som følge
af samme omlægning. Overskud og
underskud på sundhedsområdet for
regionerne som følge af omlægningen
beregnes
af
Indenrigs-
og
Sundhedsministeriet.
7.
§ 23 b affattes således:
Ӥ
23 b.
Regionernes andel af det
statslige tilskud efter § 3 for 2017 og i
årene frem reguleres med summen af
følgende beløb:
1) Regioner med et beregnet overskud
på sundhedsområdet som følge af
omlægningen af den kommunale
medfinansiering
af
sundhedsvæsenet, der skete med
virkning fra tilskudsåret 2012, i
forbindelse med vedtagelsen af lov
om ændring af lov om regionernes
finansiering (ændret kommunal
medfinansiering
af
sundhedsvæsenet)
betaler
til
regioner med et beregnet underskud
som følge af samme omlægning.
2) Regioner med et beregnet overskud
på sundhedsområdet som følge af
omlægningen af den kommunale
medfinansiering
af
sundhedsvæsenet, der skete med
23
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 738: Udkast til forslag til lov om ændring af regionernes finansiering (Ændret kommunal medfinansiering, indførelse af regional omfordeling som følge af effektiviseringsgevinster ved kvalitetsfondsprojekter m.v.), fra sundheds- og ældreministeren
virkning fra tilskudsåret 2017 i
forbindelse med vedtagelsen af lov
om ændring af lov om regionernes
finansiering (ændret kommunal
medfinansiering,
indførelse
af
regional omfordeling som følge af
effektiviseringsgevinster
ved
kvalitetsfondsprojekter mv.) betaler
til regioner med et beregnet
underskud som følge af samme
omlægning.”
8.
Efter
§ 23 b, stk. 1
indsættes:
”Stk. 2.
Regionernes andel af det
statslige tilskud efter § 3 reguleres fra
og med 2017 med et beløb, der sikrer,
at 50 pct. af den samlede
effektiviseringsgevinst
fra
de
kvalitetsfondsstøttede
sygehusbyggerier fordeles mellem
regionerne efter den enkelte regions
andel
af
bloktilskuddet
sundhedsområdet. I perioden 2017-
2025 indfases denne regulering, således
at reguleringen for 2017 udgør 1/9 af
den samlede beregnede virkning, og
herefter forhøjes reguleringen med 1/9
pr. år frem til 2025.”
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2017.
24