Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del Bilag 542
Offentligt
1633698_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Sundheds- og ældreministeren
Til Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 17. maj 2016
Enhed: Primær Sundhed, Ældrepo-
litik og Jura
Sagsnr.: 1602779
Dok. nr.: 84504
L 144 (lov om elektroniske cigaretter m.v.): Markedsføring rettet mod børn og unge
Bekendtgørelsen om kvalitet, mærkning, alderskontrolsystem og reklame m.v. af
elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere m.v., som har været i høring i pe-
rioden fra 4. april 2016 til 6. maj 2016, indeholder en bestemmelse om, at der ikke
som led i markedsføringen af en elektroniske cigaret må benyttes navn eller andre
kendetegn, der er kendt fra andre varer og tjenesteydelser. Dette har bl.a. til formål
at undgå, at de elektroniske cigaretter kan kalde sig fx ”Hello Kitty” eller have billeder
af ”Hello Kitty” på pakkerne.
Denne løsning forhindre dog ikke en markedsføring af elektroniske cigaretter, der på
anden vis henvender sig til børn, f.eks. elektroniske cigaretter med kæledyr eller
bamser på.
Jeg kan oplyse udvalget, at jeg supplerende med denne bestemmelse, påtænker at
indføre et decideret forbud mod markedsføring af elektroniske cigaretter, der hen-
vender sig til børn og unge. I bekendtgørelsen kommer således til stå, at reklamefor-
buddet omfatter forbud mod:
”Markedsføring af elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere ved hjælp af
navne, mærker, symboler, figurer eller lignende, der hovedsageligt henvender sig til
børn og unge under 18 år.”
Dette vil klart gøre det ulovligt at markedsføre elektroniske cigaretter, der henvender
sig til børn, uanset om der bruges kendte varemærker eller ej.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde