Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del Bilag 96
Offentligt
1594117_0001.png
DACF 2016-02-01
Til Folketinget – Skatteudvalget
Kommentar til Skatteministeriets svar af 18. januar 2016, til Skatteudvalget omkring
registreringsafgift på Autocamper.
Det ser ud som om vi desværre ikke har været præcis i vore kommentarer til Skatteministerens svar
på vore ønsker Vedr. reducering af afgifter for Autocampere.
I Skatteministerens seneste svar, og det går igen i flere af punkterne, fastholder ministeriet at der vil
være et stort incitament til at ombygge større MPV til Autocamper.
Vi er enige i incitamentet, men mener at mulighederne, med en tilføjelse til kravene til en
autocamper, ikke vil være til stede.
Den seneste ændring af definitionen og kravene til en Autocamper, har minnimeret muligheden for
disse ombygninger.
Med Skatteministerens henvisning til Danmarks Statistik på tal vedr. biler til beboelse har vi følgende
kommentar:
Bestanden af køretøjer pr 1. januar efter køretøjstype, område og tid
2007
Personbiler til beboelse
Hele landet
12 104
15 640
15 849
16 104
15 911
15 501
15 189
14 580
13 688
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
Af disse tal fremgår det tydelig, at der har været et betydelig antal biler til beboelse i 2007, og fortsat
stigning i årene derefter, kulmineret i 2010.
Af tallene ses det også tydelig, at der fra 2010 er et markant fald i biler til beboelse.
Hvad er baggrunden for dette fald?
1. De Danske biler til beboelse, eksporteres til udlandet?
2. De Danske biler til beboelse, er efterhånden nedslidte og tages ud af drift?
Vi har ikke mulighed for at finde tal for eksporten, eller afmelding af biler til beboelse i øvrigt. Dog er
vi klart af den opfattelse at det er punkt 2, nedslidte biler til beboelse, som har betydning for faldet.
En mulighed for at sikre at der ikke vil kunne registreres MPVer og andre personbiler som
Autocamper, kunne være at låne lidt fra de Norske krav til en Autocamper.
De Norske Autocamperregler, som klart medfører at MPVer og andre personbiler ikke kan indrettes
som Autocamper:
1. “Campingrummet” bag førersædet skal have en permanent loftshøjde på mindst 170 cm, og
i længde mindst 200 cm og en bredde på mindst 150 cm (målt uden indretning).
DACF.dk
Jes Aabo,
[email protected]
4014 3768 - Max Watson,
[email protected]
4015 7200
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 96: Henvendelse af 1/2-16 fra DACF - Dansk Autocamper Forening vedrørende registreringsafgift på autocampere L 69
1594117_0002.png
DACF 2016-02-01
2. “Campingrummet” skal være udstyret med et køkkenbord med vask, skab, sovepladser og
bord. Udstyret skal være fastmonteret.
3. Bordpladen skal være mindst 80 x 40 cm, og vasken skal rumme mindst fem liter.
4. Garderobeskabet skal have følgende mindstemål: bredde 40 cm., dybde 45 cm., højde 75
cm.
5. Bordet skal have et areal på mindst 0,3 m2 ved normal brug.
6. Registrerede siddepladser må ikke overstige antallet af sovepladser. Sovepladser kan være
permanente, eller baseret på siddepladser, sæder, herunder forsæderne.
7. To sovepladser skal være mindst 180 x 50 cm. Øvrige sovepladser skal være mindst 160 x 50
cm.
8. Sovepladser beregnet for to eller flere personer, tillades indsnævret i foden med op til 20
cm., og op til 50 cm. i længden.
9. Et af målekravene, der er anført i punkt 3 til 7 må fraviges med op til 10%. Har en
komponent flere målekrav (såsom bredde og højde), gælder muligheden kun for et af
målene.
Punkt 1 og punkt 6 kunne tilføjes de danske regler.
“Campingrummet” bag førersædet, skal have en permanent loftshøjde på mindst 170 cm. og
i længde mindst 200 cm. og en bredde på mindst 150 cm. (målt uden indretning).
Registrerede siddepladser må ikke overstige antallet af sovepladser. Sovepladser kan være
permanente, eller baseret på siddepladser, sæder, herunder forsæderne
Vor påstand: Med tilføjelsen til regelsættet for Autocampere, vil muligheden for at ombygge en MPV
eller anden personbil som Autocamper ikke være til stede. (Det funger i Norge)
Vi mener derfor at Skatteministeriets bekymring, omkring Autocamperen som er stor MPV til
beboelse dermed kan elimineres.
Ad 2. og 5.
Vi har på intet tidspunkt foretaget sammenligning på CO
2
udledninger, men alene fokuseret på de
afgiftsmæssige forhold mellem de afgifter, som staten får ind på flyrejserne og udenlands rejer i
øvrigt, og hvilke afgifter som Autocamperen erlægger.
Da vi nu er inde på miljøpåvirkningen, henvises til følgende artikel:
http://ing.dk/artikel/flyrejser-
paavirker-klimaet-som-et-helt-aars-bilkoersel-160752
En miljømæssig beregning bør, hvis den skal give mening og være anvendelig, foretages op mod det
som Autocamperen fortrænger.
Efter som vi helt klart er af den opfattelse at Autocamperen fortrænger:
Storbyferien og flyrejsen i den forbindelse
DACF.dk
Jes Aabo,
[email protected]
4014 3768 - Max Watson,
[email protected]
4015 7200
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 96: Henvendelse af 1/2-16 fra DACF - Dansk Autocamper Forening vedrørende registreringsafgift på autocampere L 69
1594117_0003.png
DACF 2016-02-01
Fritidshuset i Spanien (og andre steder) og flyrejsen i den forbindelse
Charter og vinterferier
Flyrejser i øvrigt ved ferier og oplevelser
Er det helt relevant at forholde sig til disse.
Som tidligere nævnt, er disse karakteriseret ved:
Ingen afgifter
Ingen moms på flyrejserne
Een typisk flyrejse svare til et års Autocamper kørsel hvad angår brændstof forbrug
Ad 4.
Skulle autocamperen kunne substituere en alm. personbil, og her kan der vist kun være tale om
pensionisten som ikke længere har brug for bilen til at komme på arbejde, og i øvrigt er villig til at
handle ind på cykel, besøge venner og bekendte via offentlig transport, så vil afgiften, altså momsen
alene på autocamperen, langt overstige de samlede afgifter på den alm. personbil.
De fleste som har mulighed for at lave den størrelse investeringer, vil nok bibeholde personbilen.
Ad 5.
Her har vi ikke været tydelig nok.
Punkt 5, omhandler Autocamperens konkurrenter, altså de aktiviteter m.m. som en potentiel
Autocamperkøber vælger som alternativet til den omkostningstunge Autocamper, og dermed
fravælger (helt eller delvis) ved investering i Autocamperen.
Dette forholder Skatteministeren sig ikke til.
En beregning på er investering i en Autocamper, med afskrivning over en periode på 15 år til en
scrap værdi på ca. dkr. 50.000, giver følgende tal:
Over 15 år betyder det:
Een Autocamper svarer til 2-3 udenlands- flyvninger/rejser for 2 pr. år. over hele perioden.
Rejserne giver et provenu i afgifter til staten på:
Autocamperen giver et provenu i afgifter til staten på:
Her er der regnet med moms alene.
kr.
2.250
kr. 225.750
brændstofmæssigt bruger flyvningerne 2 x det autocamperen bruger.
Altså en halvering af miljøbelastningen ved brug af Autocamperen.
DACF.dk
Jes Aabo,
[email protected]
4014 3768 - Max Watson,
[email protected]
4015 7200
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 96: Henvendelse af 1/2-16 fra DACF - Dansk Autocamper Forening vedrørende registreringsafgift på autocampere L 69
1594117_0004.png
DACF 2016-02-01
Da dette, efter vor opfattelse, er centralt i det overordnede billede, specielt omkring erlæggelse af
moms og brændstofafgifter, ønsker vi at skatteministeren forholder sig til dette.
Indenlandsk Autocampering i landdistrikterne, er i denne sammenhæng af væsentlig mindre
betydning, men et aspekt i diskussionen.
Mnisteren har dog en pointe her på
indenlandske overnatninger.
Det lave antal på indenlandske overnatninger,og dermed antal af dage,( i samme størrelsesorden
som antal overnatninger), Autocamperen er på de Dansker veje, underbygger vores ønske om
reduktion i ejerafgifterne for autocamperen.
Med hovedparten af overnatningerne i udlandet, og dermed også hovedparten af kørslen i udlandet,
hvor der i stort omfang opkræves motorvejs, og vejbenyttelsesafgifter, er det forvridende at
Autocamperen skal betale den høje ejerafgift.
De relative få overnatninger forklarer også hvorfor så mange Danske autocamperejer finder det
opportunt og foretrukket, at have deres Autocamper på udenlandske registreringer (ingen
registreringsafgift, som også medfører lavere forsikringspræmier, og dermed betydelig lavere ejer
omkostninger). Og, som tidligere nævnt, ingen momsindtægter til Staten.
Det lave antal indenlandske overnatninger, skal måske også ses i relation til at mange Dansk
registrerede Autocamper, en del måneder af året, er afmeldt registrering, for at spare på
ejerafgifterne (og forsikringen som er kunstig høj på autocamperen pga den høje registreringsafgift).
Underbyggende tal har vi ikke haft mulighed for at fremskaffe, men med den rette adgang til
motorregistret, kan Skatteministeriet måske belyse dette nærmere.
Ad 6
Skatteministeren har før nævnt et eventuelt værditab ved afgiftsændring.
Som det fremgår af ovenstående, vil hovedparten af de i Danmarks Statistik (DS) nævnte biler til
beboelse, ikke kunne betegnes som Autocampere og registreres som Autocamper efter de
nugældende definitioner, samt med de foreslået tilføjelser. De vil dog fortsat kunne anvendes som
indkøbt og som MPVer i det daglige brug.
Værditabet for disse pga. afgiftsændringer vil være ikke eksisterende. Disse køretøjer vil i øvrigt være
under kraftig udfasning jævnfør DS´s tal og ovenstående argumentation.
For et mindre antal reelle Autocamper, vil der være et værditab pga. afgiftsændringerne. Vi har dog
tidligere argumenteret for at dette tab vil være yderst begrænset. (Og nok mest af psykologisk
karakter).
Endelig er der muligheden for eksport og refundering af afgifter i den forbindelse. Dette vil påvirke
regnestykket for provenu til staten negativt. Dette vil dog, som ovenfor argumenteret, kun være en
mulighed som få vil overveje, og dermed en meget begrænset virkning på provenuet.
Vi fastholder i øvrigt ønsket om et møde med Skatteministeren.
DACF.dk
Jes Aabo,
[email protected]
4014 3768 - Max Watson,
[email protected]
4015 7200
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 96: Henvendelse af 1/2-16 fra DACF - Dansk Autocamper Forening vedrørende registreringsafgift på autocampere L 69
1594117_0005.png
DACF 2016-02-01
Jo mere vi arbejder med problemstillingen, og jo flere personer vi diskuter problemstillingen med, jo
mere går det op for os hvor lille (ikke eksistenende) et kendskab der er til Autocamper og det at have
samt anvendelse af en Autocamper, herunder Autocamper livsstilen.
Det er for os blevet synligt at det er vigtigt at få dette budskab formidlet, samtidig med at vi er
overbevist om, som argumenteret, at der er et betydeliget merprovenu til Skatskassen.
DACF Dansk Autocamper Forening.
Jes Aabo
DACF.dk
Jes Aabo,
[email protected]
4014 3768 - Max Watson,
[email protected]
4015 7200