Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del Bilag 6
Offentligt
1553338_0001.png
Til Skatteudvalget
Dato 6. oktober 2015
Vedr. ansøgning om foretræde for Skatteudvalget
Reparationsgrænsen for trafikskadede biler betyder i dag at en bil skal skrottes, hvis
skaden opgøres til mere end 75 pct. af bilens handelsværdi. Denne grænse sættes per
1. januar 2016 ned til 65 pct., hvilket vil medføre endnu større bilspild og dermed øget
CO
2
-belastning. I 2014 var det 2.852 biler, der blev repareret frem for skrottet og dermed
blev CO
2
-belastningen sænket med ca. 30.000 tons, når der kalkuleres med at en ny
produktion af en bil beløber sig til ca. 10 tons CO
2
.
En anden udfordring med reparationsgrænsen er, at alle skader uanset omfang samt
stand og alder på bil skal opgøres i nye dele, også selvom skaderne efterfølgende vil
blive repareret med brugte dele. Dette medfører i sig selv, at selv mindre ubetydelige
skader lander over reparationsgrænsen.
Håndværksrådet ønsker foretræde for udvalget, som følge af at reparationsgrænsen
sænkes fra 75 % til 65 % fra 1. januar 2016, samt det uhensigtsmæssige i at alle skader
skal opgøres i nye dele.
På vegne af Håndværksrådets autoudvalg.
Med venlig hilsen
Lars Magnus Christensen