Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del Bilag 160
Offentligt
1616794_0001.png
DANSKERNES
SORTE
ARBEJDE
2014
Oplæg for arbejdsudvalg,
Folketinget
30. marts 2016
Camilla Hvidtfeldt
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 160: Præsentation fra Rockwool Fondens oplæg i arbejdsgruppen om sort arbejde den 30. marts 2016
1616794_0002.png
Sort arbejde er desuden omfordeling fra lovlydige til
o
-> det kan true sammenhængskraften og opbakningen til
den skattefinansierede velfærdsstat
o
-> afhængigt af at flest muligt arbejder mange timer ...
hvidt!
o
ellers hænger det ikke sammen finansielt
Det danske velfærdssamfund er skattefinansieret
HVORFOR ER SORT ARBEJDE
INTERESSANT?
mindre lovlydige
Derfor har RFF forsket i sort arbejde siden 1987
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 160: Præsentation fra Rockwool Fondens oplæg i arbejdsgruppen om sort arbejde den 30. marts 2016
1616794_0003.png
o
o
o
o
o
o
RFF’s definition af sort arbejde
Nyeste tal for udvikling i omfanget af sort arbejde: 2009-2014
Det sorte arbejdsmarkeds struktur:
Køber- og sælgerkarakteristika
Ydelseskarakteristika
Sort løn
DISPOSITION
Holdninger, risikovurdering og villighed
Hvad kan man gøre?
Skat?
Kontrol, straf og forenkling af regler
Moral
Kort om tiltag i andre lande:
o
o
o
Sverige: RUT- og ROT-fradrag; privates ansættelser af andre private
Norge: Digital indbetaling
Tyskland: Minijobs
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 160: Præsentation fra Rockwool Fondens oplæg i arbejdsgruppen om sort arbejde den 30. marts 2016
1616794_0004.png
RFF’S DEFINITION AF SORT ARBEJDE
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 160: Præsentation fra Rockwool Fondens oplæg i arbejdsgruppen om sort arbejde den 30. marts 2016
1616794_0005.png
Produktive
aktiviteter
I sig selv lovlige – men
bliver ulovlige pga.
skatteunddragelsen
Indebærer
gensidighed:
RFF’S DEFINITION AF SORT ARBEJDE
o
Hvem
man spørger
(population)
Afgrænsning pga. metoden:
Interviewundersøgelser
”Den almindelige dansker”
÷
folk uden cpr.nr.
÷
nægtere
Nu har jeg nogle spørgsmål om
forskellige former for sort
arbejde … For det første: Har du
i løbet af de sidste 12 måneder
arbejdet sort og fået penge for
det?
… Har du i løbet af de sidste 12
måneder lavet tjenester eller
arbejdet for nogen uden at få
penge for det, men hvor du til
gengæld fik eller forventer at få
en gentjeneste?
÷
kriminelle aktiviteter
÷
almindelig skattesnyd
o
Både køber og sælger ved, at
aktiviteten ikke opgives til
SKAT
o
Begge parter har økonomisk
fordel (typisk sparet moms og
skat)
o
Hvad
man spørger om
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 160: Præsentation fra Rockwool Fondens oplæg i arbejdsgruppen om sort arbejde den 30. marts 2016
1616794_0006.png
OMFANGET AF SORT ARBEJDE
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 160: Præsentation fra Rockwool Fondens oplæg i arbejdsgruppen om sort arbejde den 30. marts 2016
1616794_0007.png
UDBUD
HOVEDTAL 2014
24 % af danskerne (18-66 år) har
udført sort arbejde
De har i gennemsnit arbejdet 1,7
time sort om ugen
Sorte arbejdstimer og andel af
danskerne, der arbejder sort
3,5
2,5
2,0
1,5
1,0
0,5
2009 2010 2011 2012
2014
0,0
Gns. sorte timer pr. uge
3,0
EFTERSPØRGSEL
40 % af danskerne (18-74 år) har købt
sort arbejde
De har i gennemsnit brugt én type
ydelse
Andel danskere, der har købt sort
Procent
Deltagelsesfrekvens (procent)
35
30
25
20
15
10
5
0
60
50
40
30
20
10
0
2010
2014
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 160: Præsentation fra Rockwool Fondens oplæg i arbejdsgruppen om sort arbejde den 30. marts 2016
1616794_0008.png
SORT ARBEJDE IFT. BNP
Antagelse: sort og hvidt
arbejdsmarked ligner
hinanden mht. produktivitet
m.m.:
sort arbejde i pct. af BNP
6
5
4
3
2
1
0
2009
2010
2011
2012
2014
Procent
1,6 pct.: Værdi
31 mia. DKK
Men:
Kun ville blive udført hvidt
Skatteprovenutab
5 mia.
DKK
Sort arbejdsuge ift. formel arbejdsuge
95 pct. usikkerhedsinterval
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 160: Præsentation fra Rockwool Fondens oplæg i arbejdsgruppen om sort arbejde den 30. marts 2016
1616794_0009.png
DET SORTE ARBEJDSMARKEDS STRUKTUR
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 160: Præsentation fra Rockwool Fondens oplæg i arbejdsgruppen om sort arbejde den 30. marts 2016
1616794_0010.png
DET SORTE ARBEJDSMARKEDS STRUKTUR
UDBUD (SALG)
2 X mænd (28 vs. 16 pct.)
Unge (< 40 år)
Erhvervsfaglig uddannelse
Lav- + mellemindkomst
EFTERSPØRGSEL (KØB)
Lige kønsfordeling (40 pct.)
Lidt ældre (top
40 år
)
Videregående uddannelse
Høj husstandsindkomst
Salg
7
15
3
3
Køb
Køb og salg af sort arbejde
opdelt på betalingsform
Kontant betalt sort arbejde
Gentjenester
Sort arbejde betalt med naturalier
Sort salg
26
19
4
(11)
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 160: Præsentation fra Rockwool Fondens oplæg i arbejdsgruppen om sort arbejde den 30. marts 2016
1616794_0011.png
Flertallet af dem, der arbejder
sort, gør det kun få timer
ugentligt (gns. ugentligt
timeforbrug 2009-2014 = 2,4
timer)
BEGRÆNSET TID, MINDRE BELØB
600
Og de fleste aftagere køber kun
sort for mindre beløb (gns.
købsbeløb, 2010 & 2014
7.000
DKK)
Men samlet set løber det op!
Fordelingen af størrelsen af sorte køb, kroner
600
800
Fordelingen af det sorte tidsforbrug
Frekvens
200
0
5
Antal obs. = 1.447; Gns. = 2,4; p50 =1; p75 = 2,019; p95 = 10
10
15
Gns. ugentligt sort tidsforbrug, timer
20
25
200
0
Frekvens
400
400
10000
Antal obs. = 1.271; Gns. = 7071; p50 =2000; p75 = 6500; p95 = 27730
20000
30000
Samlet køb, DKK
40000
50000
0
0
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 160: Præsentation fra Rockwool Fondens oplæg i arbejdsgruppen om sort arbejde den 30. marts 2016
1616794_0012.png
UDBUD (SALG)
HVILKE YDELSER?
%
9
3
5
6
9
29
12
6
6
2
Branchefordeling, 2009-14
Landbrug, fiskeri, råstof
Fremstilling
Bygge & anlæg
Autoreparation
Håndværksydelser
EFTERSPØRGSEL (KØB)
Håndværksydelser
Husarbejde
o
Automekaniker
o
Tømrer, elektriker
Handel & reparation
Hotel & restauration
Rengøring
Personlige ydelser
o
Frisørarbejde
o
Pasning af kæledyr
o
Rengøring
Transport, telekommunikation m.m.
Finans, forretningsservice m.m.
Offentlige og personlige
tjenesteydelser
Uoplyst
15
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 160: Præsentation fra Rockwool Fondens oplæg i arbejdsgruppen om sort arbejde den 30. marts 2016
1616794_0013.png
Håndværksydelser (p50
160) > husarbejde (p50
110)
“Sælgerløn” > “køberløn”
Selv indenfor ydelsestyper er gennemsnitlig ” sælgerløn” > ”køberløn”
der er nogle typer af sælgere, vi får ikke fat i
Sælgere
KONTANT BETALT SORT LØN
 
vi underestimerer formentlig omfanget af sort arbejde
Gns.
186
191
136
Median
146
164
109
Gns.
151
170
117
Købere
Median
125
160
107
Alle typer
Håndværksydelser
Husarbejde
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 160: Præsentation fra Rockwool Fondens oplæg i arbejdsgruppen om sort arbejde den 30. marts 2016
1616794_0014.png
HOLDNINGER, RISIKOVURDERING
OG VILLIGHED
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 160: Præsentation fra Rockwool Fondens oplæg i arbejdsgruppen om sort arbejde den 30. marts 2016
1616794_0015.png
o
På skala fra 1-10, gns. accept af:
Skattesnyd
Sort arbejde (privat-privat)
Sort arbejde = skattesnyd?
AVANCERET MORAL
Ej arbejdet
sort
2,7
4,2
Har arbejdet
Gennemsnit
sort
1,8
2,0
6,2
4,6
o
27 % accepterer, at håndværker tjener 50.000 kr. om året (2007)
o
47 % accepterer, at håndværker tjener 10.000 om året (2008)
o
31 % accepterer, at håndværker tjener 1.000 kr. fast hver måned (2008)
o
Håndværker > mere ok end arkitekt og kontanthjælpsmodtager
Nej til store beløb, nej til regelmæssighed
Der er forskel på folk
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 160: Præsentation fra Rockwool Fondens oplæg i arbejdsgruppen om sort arbejde den 30. marts 2016
1616794_0016.png
ØGET OPLEVET RISIKO
Hvor stor vurderer du, at risikoen er for, at du bliver opdaget og får en bøde af
skattevæsnet for at lave sort arbejde?
Jeg vil bede dig vælge et tal mellem 0 og 100, hvor 0 angiver, at der overhovedet
ingen risiko er, og 100 angiver, at du vurderer, at du med sikkerhed bliver opdaget.
40
35
30
25
20
15
10
5
0
2009
2010
Ej arbejdet sort
2011
Har arbejdet sort
2012
2014
Gennemsnit
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 160: Præsentation fra Rockwool Fondens oplæg i arbejdsgruppen om sort arbejde den 30. marts 2016
1616794_0017.png
60
50
40
30
20
10
Procent
Andel, der er villige til at arbejde sort blandt dem,
der ikke har gjort det
FALDENDE VILLIGHED
0
1995
2000
Gns. per undersøgelse
2005
Trendlinje
2010
2015
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 160: Præsentation fra Rockwool Fondens oplæg i arbejdsgruppen om sort arbejde den 30. marts 2016
1616794_0018.png
HVAD KAN MAN GØRE?
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 160: Præsentation fra Rockwool Fondens oplæg i arbejdsgruppen om sort arbejde den 30. marts 2016
1616794_0019.png
Sænke skatten
Øge straffen
HVAD KAN MAN GØRE?
Øge kontrollen
Forenkle reglerne
Forbedre skattemoralen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 160: Præsentation fra Rockwool Fondens oplæg i arbejdsgruppen om sort arbejde den 30. marts 2016
1616794_0020.png
o
2009: køber medansvarlig ved beløb > 10.000 NOK, hvis beløb ikke er indbetalt
digitalt
o
2014: krav om personalelister hos bl.a. restauranter, frisører, automekanikere
o
Privates småjobs for andre private til årlig værdi < 6.000 NOK (til én person) er
ikke indberetningspligtigt
o
2007, 2008, 2016: ROT- og RUT-fradrag, op til 25.000 SEK per person (50.000
SEK per person over 65 år)
o
Dækker 30 % af arbejdsomkostningerne ved håndværksarbejde og 50 % af
samme ved husarbejde
o
Udgift i 2015 = 23,3 mia SEK
o
1999, 2003: Minijobs
o
Fritager lønmodtager for at betale skat og sociale bidrag – i stedet betaler
arbejdsgiver ca. 31 % af lønnen til skat og sociale bidrag, private dog kun ca. 14 %
o
Max. ét mini-job ved siden af hovedbeskæftigelse
o
Bagatelgrænse
Norge (svart arbeid):
TILTAG I ANDRE LANDE
Sverige (udeklarerat arbete):
Tyskland (Schwarzarbeit):
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 160: Præsentation fra Rockwool Fondens oplæg i arbejdsgruppen om sort arbejde den 30. marts 2016
1616794_0021.png
o
Effekt af mindre lettelser på sort arbejde hverken vist teoretisk eller empirisk
o
DØRS 2011: En eventuelt reduktion i omfanget af sort arbejde er “helt
utilstrækkelig
til i sig selv at opveje provenutabet” fra en generel lempelse af
indkomstskatterne.
o
RFF: Undersøgelse vha. paneldata:
÷
”We find no effect of changing the
marginal tax rate on the supply of labor to the informal sector.” (Leth-Petersen
& Skov 2014)
o
Boligjobordning (DK):
Generel lettelse af indkomstskatten:
TILTAG – VIRKER DE? 1: SKAT
Fjernelse af mellemskatten 2012 (ændring af marginalskatten):
Selektive skattelettelser:
o
RUT- & ROT-ordning (SE):
DØRS:
÷
RFF undersøgelse vha. paneldata (Leth-Petersen & Skov):
÷
DAMVAD for Skatteministeriet vha. hypotetisk spørgsmål:
(+)
Skatteverket vha. hypotetisk spørgsmål:
+
o
Hjemmeserviceordning (DK):
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 160: Præsentation fra Rockwool Fondens oplæg i arbejdsgruppen om sort arbejde den 30. marts 2016
1616794_0022.png
TILTAG – VIRKER DE? 2: KONTROL OG STRAF
KONTROL:
Kontrol virker på skattesnyd! – ligeledes truslen om kontrol (Kleven et al. 2011)
Omkostning?
Privatlivets fred?
÷
evidens for, at højere straffe giver mindre sort arbejde (Feld & Schneider 2010,
Williams & Renooy 2013)
Proportionalitetsprincippet
Størrelsen
af forbrydelsen
størrelse af straf
Men hvornår bliver sort arbejde en alvorlig forbrydelse?
STRAF:
o
o
REGELFORENKLING:
Sælgere kan straffes – købere ikke i samme grad, DØRS anbefaler forbud mod
køb af sort arbejde + lav grænse for krav om digital indbetaling
Sort arbejde -> hvidt arbejde, men også hvidt arbejde (højere skat) -> hvidt
arbejde (lavere skat) (Schneider 2007)
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 160: Præsentation fra Rockwool Fondens oplæg i arbejdsgruppen om sort arbejde den 30. marts 2016
1616794_0023.png
TILTAG – VIRKER DE?: 3. SKATTEMORAL
o
Hvis skattesnyd = dårlig moral -> mindre skattesnyd (fx Erard &
Feinstein 1994; Alm, McClelland & Schulze 1999; Torgler 2007)
Hvordan påvirkes moral?
Forbud? Oplysning? Ex sikkerhedsseler i biler + alkoholkørsel
÷
viden om, hvorvidt kampagner mod sort arbejde virker
Bringe lovgivning i overensstemmelse med ”folkemoral”, fx
lovliggøre vennetjenester
o
Udbrede viden om fakta, fx at sort arbejde = skattesnyd
o
o
o
o
Økonomisk teori:
+
Empiri:
?
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 160: Præsentation fra Rockwool Fondens oplæg i arbejdsgruppen om sort arbejde den 30. marts 2016
1616794_0024.png
Sort arbejde er
faldet
siden 2009/2010 – færre købere og mindre
tidsforbrug blandt de sortarbejdende
o
Kun svag empirisk støtte til effekt af selektive skattelettelser såsom
Boligjobordning
OPSAMLING
Begrænsede redskaber til rådighed for påvirkning af omfang:
o
DØRS peger på straf af købere + lav beløbsgrænse for krav om digital
indbetaling som mulighed
o
Forskning peger desuden på påvirkning af
skattemoral
som mulighed
Mindre accept, større oplevet risiko og faldende villighed tyder på,
at moralændring er på vej
Men stadig stort problem: tabt skatteprovenu mindst 5 mia. i 2014