Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del Bilag 373
Offentligt
1652312_0001.png
Loven om Fotovogne.
Mit navn er Asger Brorsen, og jeg repræsenterer en kreds af erhvervsvirksomheder i Midt- og
Nordjylland. Disse har alle underskrevet det andet dokument, som jeg har medsendt ved denne
lejlighed. Jeg tror, jeg kunne have spurgt 100 eller 1000 virksomheder om at skrive under – langt
de fleste ville have skrevet under – måske alle.
Jeg synes, at fotovogne udløser en række problemstillinger, som jeg her med mine egne ord vil
prøve at skitsere. Det er ikke sådan, at jeg ikke går ind får lov og orden – slet ikke. Men den måde
fotovogne anvendes på er i mine øjne decideret uetisk og uretfærdigt. Er de overhovedet en
værdig løsning for vort politi?
Da jeg ved, at medlemmerne af Retsudvalget er travle mennesker, angiver jeg her overskrifterne
på de enkelte afsnit – i håbet om, at man vil finde disse interessante nok til at læse de enkelte
kortfattede afsnit.
FOTOVOGNE ER UETISKE OG ANVENDES UETISK
FOTOVOGNE UNDERMINERER RETSSIKKERHEDEN
FOTOVOGNE FLYTTER POLITIETS FOKUS VÆK FRA KRIMINALITET
DEN SVINDENDE RESPEKT FOR POLITIET
TYPISKE MODSVAR
EFTERSKRIFT
Fotovogne er uetiske og anvendes uetisk
Jeg synes ikke om tanken, at en betjent ligger på lur hver morgen, for at se, om jeg eller en anden
skulle begå en mindre eller ubetydelig fejl. Alle begår fejl – vi er alle mennesker og ikke robotter.
Jeg møder uvægerligt fotovogne, når jeg kører til mine kunder i Ålborg eller Randers. Ikke at møde
en fotovogn er næsten et særsyn. Det skaber forvirring og nervøsitet for mange, fordi alle ved, at
vognene også tager selv den mindste forseelse med – og sender en regning på minimum 1000 kr.
Vognene holder de steder, hvor man kan tjene penge på dem. Nordskellet i Randers er en ny bred
vej, som af uransagelige årsager er fartsat til kun 60 km/t. Her holder fotovognen, for Politiet ved
jo godt, at vejen opfordrer til og sagtens kunne bære større hastighed. At det er en forbindelsesvej
til Randers Nord motorvejsafkørslen. Hvorfor holder vognen ikke ved Hospitalet? Fordi der ingen
eller mindre penge er at tjene der... Jeg møder dagligt 1 eller endda 2 fotovogne i landsbyen
Gjerlev syd for Hadsund. Her måtte man engang køre 70, så blev det 60 og nu er det så 50 – her er
måske ingen fare; men der er penge at tjene på hovedvejen mellem Hadsund og Randers.
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 373: Henvendelse af 20/6-2016 fra Asger Brorsen, Dansk Teknik & Værktøj ApS om loven om fotovogne
1652312_0002.png
Ydermere forsøger vognene ofte at ”optimere” på indtjeningen ved at placere sig tæt op ad buske,
som gror i forgrunden. På den måde kan bilisten ikke se vognen, før han/hun er helt henne ved
den.
Jeg kunne nævne snesevis af eksempler på, at Politiet helt bevidst placerer fotovogne
udelukkende med indtjening for øje. De holder aldrig, hvor der kunne være fare på færde – nej, de
holder særligt, hvor der er strækninger, som ved en revision af hastigheder, kunne være i spil til en
forhøjelse.
Jeg synes det er uetisk, og jeg synes Politiets brug af vognene er dybt uetisk og dybt problematisk.
Det kan ikke være etatens opgave aktivt og aggressivt at opsøge bødemuligheder udelukkende for
at få penge i kassen. Det er i mine øjne dybest set udansk og uden udtryk for nogen form for
retfærdighed.
Fotovogne underminerer retssikkerheden
Jeg har aldrig begået noget ulovligt i mit liv – jo, jeg har fået flere fartbøder (3 på 10 år og alle med
lovens mindste bødestraf) - jeg kører mange km i forbindelse med mit arbejde. Men for nogen tid
siden fik jeg en fartbøde af en fotovogn på motorvejen. Den ankom vel 6 uger efter forseelsen. Jeg
anede ikke, at jeg havde kørt for stærkt og havde i øvrigt ikke set skiltet med fartbegrænsningen.
Ja, jeg ved ikke engang, om bøden var korrekt. Det kan nu også være lige meget, for jeg ville ikke
have en chance for at anfægte bøden – havde den været forkert.
F.eks. ved Limfjordstunnellen mellem Ålborg og Nr. Sundby er der opsat elektroniske farttavler.
Forleden stod der naturligvis en fotovogn. Den indtjente så mange penge, at det endda var i TV-
Avisen. Vejen har altid været angivet til 110; men på denne dag lød tavlerne på 90. Hold op alle de
bilister, som kørte 96-98-100 km/t – og fik 1000 kr i bøde. Fartnedsættelsen starter et par km før
tunnelen og kan være svær at forstå for de fleste bilister – 90 føles latterligt lavt på strækningen.
Nordjyllands Politi brugte dette som eksempel på, hvor uansvarligt danskerne kører – intet kunne
være mere urigtigt.
Hvor mange mon egentligt var klar over, at de var blevet taget? Hvor er retssikkerheden henne,
hvis nu en betjent (eller en kommende HKer) i en fotovogn skulle få lyst til at ”optimere” lidt på
vognens indtjening? Bøden ankommer jo 1-2-3 måneder efter. Alt er automatiseret for at give
Politiet de bedste muligheder for at indkræve bøden. Det er nu om dage bilens ejer, der
automatisk betaler. Der er ikke fri proces, hvis man mener sig forurettet – klage…ja, det er Politiet,
som behandler klager over Politiet.
Som mulig fartsynder (og dermed næsten kriminel) er man retsløs.
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 373: Henvendelse af 20/6-2016 fra Asger Brorsen, Dansk Teknik & Værktøj ApS om loven om fotovogne
1652312_0003.png
Fotovogne flytter Politiets fokus væk fra kriminalitet
Overskriften er desværre kun alt for sand. I efteråret 2015 var Nordjyllands Politi alvorligt bagud
med bødeudskrivningen (bla. JP bragte en artikel om sagen). Ifølge gode kilder i samme politikreds
sendte man nu alt og alle på gaden i 4. kvartal – der skulle findes bøder. Er folk ikke ulovlige nok,
så må man finde nogen der er det. Politidirektøren havde tilsyneladende et budget/målepunkt,
som skulle opfyldes.
Sjovt nok fik jeg på præcis samme tidspunkt den besked fra Hadsund Politi, at man ikke havde
ressourcer til at tage sig af en alvorlig svindelsag, som jeg havde anmeldt i flere omgange siden
Marts 2015. Svindleren er nu under efterforskning af betjente fra Økonomisk Kriminalitet; men
kun fordi jeg fik borgmester Mogens Jespersen (Mariager Fjord Kommune) til at gå ind i sagen.
Sagen er beskrevet i Nordjyske.dk den 8/4-2016. Jeg er efterfølgende blevet gjort bekendt med fra
Politiet, at den anmeldte er mistænkt for et større momsbedrag og bedrageri som ”annoncehaj”.
På samme måde har jeg bemærket, at borgmestre fra Hjørring, Frederikshavn og Vesthimmerland
i medierne har udtalt sig kritisk – til tider stærkt kritisk om Nordjyllands Politi og det fokus, der er
på bl.a. fotovogne og almindelig bødeudskrivning.
Det er en kendt sag, at det ser skidt ud med efterforskningen af indbrud i DK. De tal, JP
(Jyllandsposten) har bragt for kort tid siden, angiver en sigtelsesprocent på 7% - og er faldet over
flere år. Her til skal jo lægges de sager, som der ikke optages rapport om.
Jeg har i min forretning Dansk Teknik & Værktøj ApS (www.dtv-aps.dk) haft 2 alvorlige
kriminalsager over de seneste 3 år. Den første, som omhandlede et tyveri på måske et syvcifret
beløb, blev henlagt uden efterforskning grundet mangel på ressourcer – den anden omtalt oven
over gik egentligt samme vej inden borgmesterens indgriben.
Det er ganske simpelt uforståeligt, at Færdselspolitiet afsætter store ressourcer for at indkræve
småbøder, samtidigt kan den samme etat ikke finde tid til at efterforske indbrud, tyveri eller
momssvindel.
Politiets ledelse er mennesker, og når de opdager, at man med største lethed kan indkræve
millioner af kroner med en fotovogn, så vil de samme mennesker hurtigt forledes til at ”lege bank”
med andres penge. Tids- og ressourcekrævende opgaver kan hurtigt blive nedprioriteret – de
bidrager jo ikke til budgettet – tvært imod. Slet ikke hvis disse overskrider det lokale Politidistrikts
geografiske grænser.
Og at ”lege bank” i Politiet synes de godt i gang med. Antallet af bøder er på 1 år fordoblet for 1.
kvartal (Ifølge aktindsigt fra DR)– skal vi her af udlede, at danskerne er blevet dobbelt så ulovlige,
eller er Politiet i gang med at optimere bødeudskrivningen? Satses der på en ny fordobling næste
år?
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 373: Henvendelse af 20/6-2016 fra Asger Brorsen, Dansk Teknik & Værktøj ApS om loven om fotovogne
1652312_0004.png
Er der et punkt i Politidirektørernes kontrakter, som udløser bonus ved et vist antal opnåede
bøder? Dette antydes i hvert fald af prioriteringen hos Nordjyllands Politi.
Den svindende respekt for Politiet
Både i TV-Avisen og i ”Aftenshowet” på DR1 har der for kort tiden været indslag om det, som
kaldes mangel på respekt for Politiet og dets uniform. Denne mangel på respekt har mange
ansigter og sikkert flere forskellige årsager.
Men fotovogne bidrager IKKE til respekten – tvært imod. Jeg tilhører selv den tilsyneladende store
gruppe, som har mistet en del af samme respekt. Særligt Færdselspolitiet omtales stærkt
nedladende af mine kunder og samarbejdspartnere. Ofte bruges betegnelsen ”Pengemaskine” (og
det der er værre) om fotovogne og de tilknyttede betjente. Humoristisk siges det, at man i Århus
sagtens kan begå et indbrud – det sker der intet ved, så længe man ikke kører for stærkt ud af
byen.
Den svindende respekt for vort Politi er et kæmpe problem. Det er, som også nævnt i forrige
afsnit, uforståeligt for de fleste mennesker, at der sættes så voldsomt ind overfor fartsyndere,
mens der ikke findes ressourcer til effektiv bekæmpelse af almindelig kriminalitet.
Jeg selv oplevet i vort firma at få en bøde (den eneste vi nogensinde har fået) for en defekt pære -
ved dagslys! Vor lastbil, som kører med industrigas, oplevede igennem flere år at blive stoppet
med stor hyppighed. Det var som om Færdselspolitiet i Ålborg havde en kvote, hvor vores bil talte
for et point. Jeg måtte til sidst kontakte dem – her efter ophørte det. Min unge chauffør nåede
dog at få en bøde på 1000 kr – for en baklygtepære, der var gået i stykker.
Jeg kontaktede Ålborg Politi og gjorde det klart, at det jo var dybt uretfærdigt at tage 1000 kr af en
ung mands penge for en forseelse, der kunne være passeret 5 minutter før. Ingen aner jo noget
om, hvornår pæren blev defekt. Vor lastbil var i øvrigt synet 14 dage før. Det endte med at Politiet
slettede bøden, da jeg truede med at tage sagen i retten og indgive officiel klage. Det er desværre
kun endnu et eksempel på, at udskrivningen af bøder har taget et omfang, som intet har med
retfærd at gøre. Jeg kunne nævne flere lignende sager.
Respekt er ikke noget man får - det er noget man optjener. Om man er lærer, politibetjent,
selvstændig, MFer ….man får en smule respekt med jobbet eller uniformen. Men resten skal
optjenes gennem ens handlinger.
Jeg er ikke sikker på, at Politiets ledelse har forstået dette. Denne tilsyneladende manglende
forståelse for, hvad befolkningen forventer af et moderne Politi, går ganske givet ud over de
mange dygtige, flittige betjente, som forsøger at gøre deres bedste.
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 373: Henvendelse af 20/6-2016 fra Asger Brorsen, Dansk Teknik & Værktøj ApS om loven om fotovogne
1652312_0005.png
Typiske modsvar
”Jamen, folk kan jo bare køre ordentligt, så får de ingen bøder”…jo, men mennesker er ikke
robotter. Det kan ikke være Politiets opgave at opsøge bøder for at nå et bestemt budget – at
uddele småbøder for bødernes skyld. Det er heller ikke en opgave for Told og Skat at beskatte
halve grise vundet i bingo – der må være en grænse for, hvor vidt man vil gå.
”Farten koster jo liv”…hvis man kan sige, at f.eks. min fartoverskridelse på 6 km/t koster liv, så er
det meget teoretisk. Jeg kunne jo på samme måde med fuld ret hævde, at Politiets nølen i sagen
med den ovenover beskrevne svindler også koster liv. De penge, han i mellemtiden har snydt for i
skat og moms, skulle være brugt til livsforlængende medicin, mere plejepersonale, bedre
beskyttelse til vore udsendte soldater e.t.c. Her så slet ikke nævnt faldet i efterforskningen af
narko-kriminalitet i Nordjylland – det koster helt sikkert liv!
”Folk kører jo som gale, derfor vognene”..Ifølge DR`s aktindsigt beskrevet i flere aviser, så er
gennemsnitsbøden på fotovogne ikke meget over 1000 kr. Det betyder, at langt, langt
hovedparten af de udskrevne bøder er lovens mindste bødestraf. Det tror jeg ikke på stopper de
enkelte galninge, som kører i trafikken. Det er vel heller ikke meningen at ”kriminalisere” 87.000
mennesker på 3 måneder for at fange enkelte ”fartdjævle”.
Efterskrift
Jeg er født i 1964, gift og har 3 børn. Min kone og jeg er selvstændige (www.dtv-aps.dk) og vel
typiske borgerlige vælgere. Vi bor i øvrigt i Havndal – ca. 10 km syd for Hadsund.
Jeg har tidligere tilhørt den gruppe af personer, som har støttet vort Politi i et og alt. Igennem mit
tidligere virke i detail- og grossistbranchen har jeg ofte haft samarbejde med Politiet – desværre
primært grundet indbrud. Jeg har i min nuværende forretning bl.a. i flere sager hjulpet Politiet
med f.eks. identifikation af stjålne gasflasker og i en enkelt tyverisag. Men jeg er meget skuffet
over den ligegyldighed og ineffektivitet, som jeg ofte har mødt fra samme etat, når jeg har haft
brug for assistance, og jeg er skuffet over den ”griskhed”, jeg mødes med, skulle jeg begå den
mindste lille fejl i min bil. Det bidrager på ingen måde til et samarbejde mellem Politi og
Erhvervsliv.
Vort Politi synes i øjeblikket at kæmpe med en række problemer, som væsentligt besværliggør en
effektiv indsats mod kriminalitet. Disse problemer vil forstørres, hvis der ikke gøres noget fra
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 373: Henvendelse af 20/6-2016 fra Asger Brorsen, Dansk Teknik & Værktøj ApS om loven om fotovogne
Retsudvalgets/Folketingets side. Loven om fotovogne må og skal ændres – vognene burde i mine
øjne helt fjernes, men som minimum anvendes til det, der oprindeligt var meningen. Sker ingen af
tingene, risikerer vort Politi helt at miste opbakningen i store dele af befolkningen - bl.a.
erhvervslivet.
Den kreds af virksomheder, jeg har samlet i denne forbindelse, agter at udbede et møde med
politidirektørerne i Nordjyllands og Østjyllands Politikreds. Vi er simpelthen nået til et punkt, hvor
vi vil have en forklaring på, hvad det er, der foregår i vort Politi.
Vi håber selvfølgelig, at vore folkevalgte på Christiansborg vil reagere og medvirke til at genoprette
effektiviteten og prioriteringen i Politiet – og dermed genskabe tilliden.
Med venlig hilsen
Asger Brorsen, Kløvervænget 7, 8970 Havndal
23969607 – [email protected]