Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del Bilag 298
Offentligt
1627964_0001.png
Hr. Frans Timmermans
Første viceformand i
Europa-Kommissionen
Rue de la Loi 200/Berl 12/78
1049 Bruxelles/Brussels
BELGIUM
Hr. Dimitris Avramopoulos
Kommissær for migration,
indre anliggender og
medborgerskab
Rue de la Loi 200/ Weststraat 200
1049 Bruxelles/Brussels
BELGIUM
CC
Rådets formandskab
Hr. Ard van der Steur
Hr. Viceformand, Hr. Kommissær
Vores lande har indført midlertidig grænsekontrol på Schengen-områdets indre grænser for at kunne
håndtere migrationsstrømmene og imødegå de udfordringer, som de indebærer for den offentlige orden og
sikkerhed.
Selv om flygtningesituationen ved de indre grænser langs Balkan-ruten ikke længere er så dramatisk som
tidligere, er vi bekymrede over udviklingen ved EU’s ydre grænse. Den seneste Schengen-evaluering viser,
at der visse steder er vedvarende og alvorlige mangler samt strukturelle udfordringer. Vi kan ikke
forudsætte, at disse mangler varigt kan udbedres inden for den nærmeste fremtid. Dertil kommer, at der
stadig er et stort antal migranter i Grækenland og langs Balkan-ruten i øvrigt. Vi ved ikke om, eller i hvilket
omfang, de er blevet registreret.
Generelt er situationen ekstremt svingende og vanskelig at forudsige, hvilet kun kompliceres af udviklingen
på den centrale middelhavsrute. Efter vores opfattelse udgør dette en trussel mod funktionen af Schengen-
området, hvor der ikke er grænsekontrol ved de indre grænser, og indebærer generelt en alvorlig risiko for
den offentlige orden og sikkerhed. Dramatiske hændelser som terrorangrebene i Paris den 13. november
2015 har for nyligt vist, at terrororganisationerne sandsynligvis vil forsøge at udnytte den mangelfulde
grænsekontrol.
Uden at det berører de foranstaltninger, som medlemsstaterne kan vedtage efter artikel 29, stk. 5, i
forordning (EU) nr. 2016/399 af 9. marts 2016 (Schengen-grænsekodeks) i tilfælde af en alvorlig trussel
mod den offentlige orden eller den indre sikkerhed, vil vi på det kraftigste opfordre til, at der i
overensstemmelse med artikel 29 i forordning EU nr. 2016/399 af 9. marts 2016 (Schengen-grænsekodeks)
fremsættes et forslag til Rådet om indførelse af midlertidig grænsekontrol ved Schengen-områdets indre
grænser med virkning fra 13. maj 2016, som forudsat i Kommissionens meddelelse af 4. marts 2016
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 298: Orientering om fællesbrev til Europa-Kommissionen om art. 29 i Schengen-grænsekodeks
”Tilbage til Schengen – En handlingsplan”. Medlemsstaterne skal kunne anvende dette instrument på en
fleksibel måde, hvor det måtte være nødvendigt for at imødegå de skiftende migrationsruter og
sikkerhedsmæssige behov.
Det er vores fælles mål at værne om den enestående mulighed, det er, at kunne rejse frit inden for
Schengen-området. I deres erklæring af 7. marts 2016 fremhævede de europæiske stats- og
regeringschefer behovet for at implementere den førnævnte handlingsplan af 4. marts med henblik på at
ophæve de indre grænsekontroller inden udgangen af i år. For at kunne vende tilbage til normale tilstande
er det nødvendigt varigt at udbedre de strukturelle udfordringer og mangler ved de ydre grænser, herunder
ved at tilbyde støtte til grænsehåndtering til de medlemsstater, der står over for et uforholdsmæssigt pres
ved deres ydre grænse. Indtil dette sker og henset til den svingende og uforudseelige situation, det stadigt
store antal irregulære grænsekrydsninger medlemsstaterne imellem og trusler mod sikkerheden, er
grænsekontrol ved de indre grænser fortsat en nødvendighed for de medlemsstater, som vi repræsenterer.
Som hidtil vil grænsekontrollerne vlre begrænset til et nødvendigt minimum, også når det kommer til
grænseoverskridende trafik, personer og varer.
Vi har nu brug for at signal om, at Europa kan stå sammen om at genvinde tilliden fra vores befolkninger og
styrke Schengen.
Med venlig hilsen
[Ministrenes navne]