Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del Bilag 645
Offentligt
1668280_0001.png
Til høringsparterne
Erhverv
J.nr. MST-1249-00119
Ref. HEIRA
Den 26. september 2016
Høring af udkast til forslag om ny husdyrregulering
Miljøstyrelsen sender hermed udkast til forslag til ændring af lov om
miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug (husdyrgodkendelsesloven), lov om
miljøbeskyttelse (miljøbeskyttelsesloven) og lov om jordbrugets anvendelse af
gødning og om plantedække (gødskningsloven).
Formål
Hovedformålene med den foreslåede nye husdyrregulering er bl.a.:
1. At skabe større produktionsmæssig fleksibilitet for og give frihed og
administrative forenklinger til de danske husdyrproducenter under
hensyntagen til natur og miljø,
2. At lette den kommunale sagsbehandling med henblik på kortere
sagsbehandlingstider for godkendelser og tilladelser til husdyravl- og
produktion, herunder at understøtte såvel servicemål for kortere
sagsbehandlingstider, der er aftalt mellem regeringen og KL, som Danmarks
efterlevelse af kravet i det ændrede VVM-direktiv, hvorefter afgørelse på
grundlag af en VVM-screening skal træffes inden for 90 dage og
3. At hæve harmonikravet for slagtesvin til EU-niveau, så der på en
landbrugsbedrift med svinebrug fremover må udbringes op til 170 kg N fra
husdyrgødning per ha udbringningsareal.
Med lovforslaget moderniseres og forenkles husdyrlovgivningen markant, idet der
er tale om en omfattende teknisk, administrativ og juridisk reform af
husdyrreguleringen.
Baggrund
Lovforslaget er en del af opfølgningen på Aftale om Fødevare- og landbrugspakke
af 22. december 2015, som regeringen indgik sammen med Dansk Folkeparti,
Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti. Aftalens formål er bl.a. at skabe
en del af det paradigmeskifte for miljøreguleringen af landbruget, der er indeholdt
i Fødevare-og landbrugspakken med henblik på at gøre fødevare- og
landbrugserhvervet bedre rustet til at øge råvaregrundlaget og eksporten, samt
medvirke til at skabe vækst og beskæftigelse i hele Danmark – i samspil med natur
og miljø. Det indgår også i aftalen, at sagsbehandlingstider for miljøgodkendelse af
husdyrbrug skal nedbringes for at styrke konkurrenceevnen, vækst og
beskæftigelse og skaber fornyede investeringer i miljøeffektive teknologier.
Lovforslaget udmønter således aftalens afsnit 2.7 om hævede harmonikrav for
slagtesvin og 2.8 om ny husdyrregulering, hvoraf det fremgår, at den kobling, der i
dag er i husdyrgodkendelseslovgivningen mellem staldanlæg og markarealer,
medfører en ufleksibel regulering og bindinger på produktionen. Endvidere skabes
grundlaget for kortere sagsbehandlingstider som indeholdt i aftalens pkt. 2.9. Med
regelændringerne følges der endvidere op på anbefalingerne fra både Natur- og
Miljøstyrelsen • Strandgade 29 • 1401 København K
Tlf. 72 54 40 00 • CVR 25798376 • EAN (drift)5798000863002 (tilskud)5798000863019 • [email protected]
www.mst.dk
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 645: Høring af lovforslag vedr. ny husdyrregulering, fra miljø- og fødevareministeren
Landbrugskommissionen i 2013 og Vækstteam for Fødevarer i 2014 om en ny
husdyrregulering.
Forslagets indhold
Med forslaget til ændring af husdyrbrugloven adskilles reguleringen af anlæggene
(stalde, beholdere, bygninger mv.) fra reguleringen af husdyrgødningsanvendelsen
på arealerne, således at godkendelser og tilladelser fremover alene omfatter
anlæggene. Herved tilsigtes kortere sagsbehandlingstider i kommunerne.
Med de foreslåede lovændringer lægges der samtidig op til en betydelig
regelsanering og grundlæggende omlægning af den eksisterende tilladelses- og
godkendelsesordning og lempelse af reglerne om helt eller delvist bortfald af
tilladelse eller godkendelse, samt en ændring af reglerne om revurdering. Det er et
hovedelement i den nye godkendelses- og tilladelsesordning at foretage en
omlægning fra konkrete vilkår til generelle miljøregler om tålegrænser, drift- og
indretningskrav, tekniske løsninger, egenkontrolregler, krav til bygningers
placering og udformning mv. Det er herved hensigten i vidt omfang at erstatte de
konkrete vilkår, som i dag fastsættes tilladelser eller godkendelser af husdyrbrug
med, generel regulering.
Det indgår i den nye husdyrregulering, at anlægsreguleringen baseres på
stipladsmodellen, der bygger på ny faglig viden om emission fra
gødningsoverflader, således at reguleringen tager udgangspunkt i de enkelte
anlægs emissioner af navnlig ammoniak til omgivelserne. Derved forlades
miljøvurderinger baseret på de producerede dyr, hvilket betyder, at godkendte
staldanlæg fremover kan udnyttes fuldt ud indenfor rammerne af
dyrevelfærdsreglerne. Samtidig foreslås det at ændre den gældende tilladelses- og
godkendelsesordning, der i dag har tre niveauer, til en enklere ordning, hvor alene
de meget store husdyrbrug med en samlet ammoniak emission på mere end 3.500
kg NH
3
-N pr. år omfattes af krav om godkendelse, mens alle andre husdyrbrug
omfattes af en tilladelsesordning, der vil blive understøttet af generelle regler, der
vil gælde for landmanden i overensstemmelse med deres indhold.
Hvad angår udbringning af husdyrgødning, vil de konkrete vilkår blive afløst af
generelle regler. Disse generelle regler vil omfatte alle bedrifter med
erhvervsmæssigt dyrehold, bedrifter som anvender husdyrgødning i en mængde
svarende til produktionen fra et erhvervsmæssigt dyrehold samt bedrifter, der er
forpligtet til at være registreret i henhold til gødskningsloven. Dette svarer til
anvendelsesområdet for den nuværende husdyrgødningsbekendtgørelse.
Der sker en ændring af fosforreguleringen gennem nye fosforlofter, der
administreres gennem gødningsregnskaberne. De nye fosforlofter skal både
erstatte den generelle miljøbeskyttelse vedrørende fosforophobning, som de
skærpede harmoniregler hidtil har varetaget, og de krav til fosforoverskud, som er
blevet stillet i den tidligere tilladelses- og godkendelsesordning. Der gennemføres
desuden nye generelle krav med henblik på at reducere ammoniaktab fra
udbringningsarealerne og fosfortab via erosion.
Forslaget indeholder desuden de nødvendige konsekvensændringer i
gødskningsloven. De foreslåede ændringer i gødskningsloven afspejler, at de
foreslåede målrettede efterafgrøder i medfør af husdyrbrugloven efter forslaget
2
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 645: Høring af lovforslag vedr. ny husdyrregulering, fra miljø- og fødevareministeren
skal administreres og kontrolleres sammen med efterafgrødekravet i medfør af
gødskningsloven som et samlet krav, hvorfor reduktionen af kvælstofkvoten
introduceres for efterafgrøderne i medfør af husdyrbrugloven.
Endelig indebærer forslaget, at den eksisterende hjemmel i lov om
miljøbeskyttelse til at regulere anvendelse af husdyrgødning og anden gødning i
jordbruget med henblik på at beskytte vandløb, søer og havet samt grundvandet
mod forurening ophæves. Forslaget er en konsekvens af, at bemyndigelsen efter
forslaget overføres til husdyrbrugloven.
Lovforslagets indhold er nærmere beskrevet i afsnit 5 i de almindelige
bemærkninger.
EU-retten
Lovforslaget bidrager til gennemførelsen af en række EU-direktiver i lighed med
den eksisterende husdyrbruglov, og bidrager samtidig til implementering af 2014-
ændringen af VVM-direktivet. Miljø- og Fødevareministeriets har vurderet at
lovforslaget, i forhold til regeringens fem principper for implementering af EU-
regulering, ikke er mere byrdefuldt end implementeringen i sammenlignelige EU-
lande. Der er sket forelæggelse for Sekretariatet for regeringens
implementeringsudvalg.
Ikrafttrædelse
Lovforslaget forventes at træde i kraft den 1. august 2017 samtidig med starten på
det nye gødningsår 2017/18. Da planlægningen i forhold til dette gødningsår
starter i foråret 2017 foreslås det, at de bestemmelser, der skal administreres og
kontrolleres i gødningsregistret, træder i kraft den 1. marts 2017 eller hurtigst
muligt herefter, således at jordbrugsvirksomhederne har sikkerhed for, at den
regulering, de har planlagt deres gødningsanvendelse efter, ikke efterfølgende
ændres.
Høringssvar
Miljøstyrelsen beder om at modtage eventuelle kommentarer til det
foreliggende udkast til lovændring senest den 24. oktober 2016.
Høringssvar bedes sendt per e-mail til [email protected] eller til Miljøstyrelsen,
Strandgade 29, 1401 København K med angivelse af journalnummer MST-
1249-00119. Høringssvar vil blive offentliggjort og sendt til Folketingets
Miljø- og Fødevareudvalg.
Det bemærkes, at udkast til lovforslaget vil være under lovteknisk bearbejdning
under høringen.
Spørgsmål til udkast til lovforslaget kan rettes til Miljøstyrelsens erhvervsenhed
via e-mail [email protected].
Med venlig hilsen
Heidi Ravnborg
[email protected]
3