Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del Bilag 16
Offentligt
1555007_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 9. oktober 2015
Sagsnummer: 2015-7673
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat til Europaudvalget om Kommissionens
forslag til ændring af POP forordningen i forhold til optagelse af HBCDD på bilag I (11591/15
og 11591/15 ADD1), KOM(2015) 409.
Forslaget forventes at blive behandlet på COREPER oktober 2015.
Forslaget vurderes at have positiv indflydelse på beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen agter at støtte forslaget.
Med venlig hilsen
Henrik Hedeman Olsen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 16: Notat vedr POP forordningen, KOM(2015) 0409, komitésag
1555007_0002.png
NOTAT
Kemikalier
J.nr. 001-13404
Den 8. oktober 2015
NOTAT til Folketingets Europaudvalg og Miljø- og
Fødevareudvalg
Kommissionens forslag til ændring af POP forordningen i forhold
til optagelse af HBCDD på bilag I (11591/15 og 11591/15
ADD1).
KOM(2015) 409
Komitésag
1. Resume
Flammehæmmeren hexabromocyclododecane (HBCDD) blev i maj 2014
optaget
under
Stockholmkonventionen.
I
EU
implementeres
Stockholmkonventionens krav via POP forordningen (850/2004). Et
forslag til inkludering af HBCDD på forordningens bilag I, faldt ved en
afstemning i POP forordningens tekniske komite i maj 2015. På den
baggrund har Kommissionen fremsat forslag til Rådet om optagelsen af
HBCDD på bilag I, med forbud mod fremstilling, anvendelse og
markedsføring af stoffet og fastsættelse af en grænseværdi på 100 ppm
i nye blandinger og artikler. Forslaget indeholder desuden en
tidsbegrænset undtagelse fra forbuddet for visse specifikke anvendelser
i overensstemmelse med godkendelsesordningen under REACH og et
krav om mærkning af artikler, som indeholder HBCDD.
Forslaget vurderes at have positiv indflydelse på beskyttelsesniveauet i
Danmark.
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige erhvervsøkonomiske-,
statsfinansielle- eller samfundsmæssige konsekvenser.
Forslaget forventes at blive behandlet på COREPER oktober 2015.
Regeringen agter at støtte forslaget.
2. Baggrund
Kommissionen sendte den 2. september 2015 ovennævnte forslag til
Rådet med henblik på deres udtalelse. Forslaget forventes at blive
behandlet på COREPER oktober 2015.
Forslaget har hjemmel i artikel 14, stk. 3 i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 850/2004 af 29. april 2004 om persistente
organiske miljøgifte. Forordningen har hjemmel i TEF artikel 114
(tidligere artikel 95). Forslaget blev sat til afstemning efter
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 16: Notat vedr POP forordningen, KOM(2015) 0409, komitésag
1555007_0003.png
forskriftsprocedure med kontrol på et komitémøde den 26. maj 2015.
Komitéen skulle træffe afgørelse efter forskriftprocedure med kontrol
som beskrevet i artikel 5a i henhold til forordning nr. 182/2011 artikel
12.
I komitéen var der ikke et kvalificeret flertal for forslaget. Derfor
forelægger Kommissionen nu sagen for Rådet og underretter samtidig
Europa-Parlamentet. Hvis der i Rådet er kvalificeret flertal imod
forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Vedtager Rådet
forslaget med kvalificeret flertal, eller udtaler Rådet sig ikke inden en
frist på højst to måneder, kan Kommissionen udstede
direktivet/forordningen efter, at Europa-Parlamentet har gennemført en
legalitetskontrol af forslaget.
3. Formål og indhold
Forordning (EF) nr. 850/2004 (i det følgende kaldet POP-forordningen)
gennemfører de forpligtelser i EU-lovgivningen, der er indeholdt i den
globale aftale om Stockholmkonventionen om persistente organiske
miljøgifte (POP) og den regionale aftale om POP-protokollen (region:
UN-ECE) om grænseoverskridende luftforurening over store afstande.
Forordningen begrænser markedsføringen og sætter betingelser for
fremstilling, anvendelse og affaldshåndtering som beskrevet i
forordningens bilag. Forordningens bilag 1 angiver reguleringen for de
enkelte stoffer, hvor del A omfatter stoffer, som er omfattet af både
Stockholmkonventionen og POP-protokollen, mens del B omfatter
stoffer, som alene er opført på protokollen.
På Stockholmkonventionens partsmøde i maj 2013 blev det besluttet at
optage hexabromocyclododecan (HBCDD) med forbud mod fremstilling
og anvendelse af stoffet, dog med en specifik undtagelse for fremstilling
og anvendelse af HBCDD i ekspanderet polystyren og ekstruderet
polystyren i bygninger. Ændringen af konventionen trådte i kraft den
26. november 2014. I henhold til POP forordningen bør HBCDD derfor
opføres i bilag I til forordningen for at gennemføre forbuddet i EU.
Da HBCDD dog også er omfattet af godkendelsesordningen under
REACH forordningen med en sunsetdate den 21. august 2015, hvorefter
HBCDD kun må markedsføres og anvendes, hvis en specifik
godkendelse er givet. Den 25. november 2014 meddelte Kommissionen
konventionens depositar, at EU først kunne acceptere ændringen af
konventionens bilag A efter den 21. august 2015.
Denne dato er nu passeret, og derfor bør HBCDD opføres på listen i
bilag I til forordning (EF) nr. 850/2004, således at EU kan opfylde sine
internationale forpligtelser. Kommissionen har efterfølgende igen
meddelt depositaren at fristen for EU's accept er udskudt yderligere.
Forslaget indeholder en optagelse af HBCDD på bilag I på POP
forordningen med fastsættelse af en grænseværdi for ”utilsigtet
sporforurening” i nye produkter og artikler på 100 ppm (0,01%). Det
indeholder også en undtagelse for forbuddet for markedsføring og
anvendelse af HBCDD i ekspanderet polystyren i bygninger indtil 2019
under forudsætning af, at en godkendelse er givet i henhold til REACH
2
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 16: Notat vedr POP forordningen, KOM(2015) 0409, komitésag
1555007_0004.png
forordningen og produkter er mærket, så det kan genkendes i hele dets
levetid.
Artikler med HBCDD, som allerede er taget i brug før ikrafttrædelsen af
ændringen, må forstsat anvendes og markedsføres.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Regeringen finder, at forslaget er fuldt ud i overensstemmelse med
nærheds-princippet, idet det overordnede mål med POP-forordningen er
beskyttelse af menneskers sundhed og miljøet.
6. Gældende dansk ret
Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Forordningen er umiddelbart gældende i Danmark, og forslaget vil
derfor ikke medføre ændringer i gældende dansk lovgivning eller
medføre nye regler i form af bekendtgørelser.
7. Konsekvenser
Forslaget erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke umiddelbart at indebære væsentlige
erhvervsøkonomiske konsekvenser for erhvervslivet, da HBCDD ikke
anvendes i Danmark.
Statsfinansielle konsekvenser og samfundsmæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have økonomiske konsekvenser for
myndighederne. Forslaget vurderes heller ikke at have kommunale eller
regionale konsekvenser.
Beskyttelsesniveau
Forslaget vurderes at have positiv indflydelse på beskyttelsesniveauet i
Danmark. HBCDD er et POP-stof, som kan transporteres over lange
afstande og dermed medvirke til grænseoverskridende forurening.
Fastsættelsen af grænseværdien i artikler sikrer en ens håndhævelse i
EU af ”utilsigtet sporforurening” og kan dermed bidrage til en mindre
forøgelse af beskyttelsesniveauet for forbrugeren.
8. Høring
Forslaget har været sendt i høring i Miljøspecialudvalget i perioden 18.
– 24. september 2015. Der er ikke kommet substantielle bemærkninger
i den forbindelse.
3
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 16: Notat vedr POP forordningen, KOM(2015) 0409, komitésag
1555007_0005.png
9. Generelle forventninger til andre landes
holdninger
Forslaget blev 26. maj 2015 forelagt det udvalg, der var nedsat til
behandlinger af ændringer af forordningen. Forslaget blev sat til
afstemning, men der kunne ikke opnås kvalificeret flertal og dermed
gav udvalget ikke nogen udtalelse om udkastet.
Grunden til at forslaget faldt skyldes, at en mindre gruppe lande mente,
at den værdi der var sat for utilsigtet sporforurening var for lav, blandt
andet med henvisning til, at den var hindrende for genanvendelse af
materialer indeholdende HBCDD i nye artikler. Det oprindelige forslag
indeholdt en grænseværdi på 10 ppm, men som et kompromisforslag
blev værdien før afstemningen ændret til 100 ppm med en angivelse af,
at værdien skal revideres med henblik på mulig nedsættelse i løbet af 3
år. Mange lande støttede både Kommissionens oprindelige forslag med
grænseværdien på 10 ppm og kompromisforslaget på 100 ppm.
Kommissionen har noteret indvendinger, men fastholder og fremlægger
det samme forslag til Rådet, da det forslag, der blev stemt om, allerede
var et kompromisforslag.
Enkelte lande fremførte, at de ønskede fastsættelse af en grænseværdi
for ”lavt POP-indhold” i affald fastsat før vedtagelsen af forbuddet mod
fremstilling og anvendelse og fastsættelsen af niveauet for ”utilsigtet
sporforurening”.
Det forventes, at nogle lande stadig vil arbejde for en højere værdi for
utilsigtet sporforurening med henvisning til cirkulær økonomi og
muligheder for, i større grad, at kunne genanvende materialer med
farlige kemiske stoffer i.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er positiv i forhold til forslaget.
Regeringen finder det vigtigt, at EU får indført HBCDD på POP
forordningen hurtigst muligt, således at EU og medlemslandene er i
stand til at opfylde sine internationale forpligtelser i henhold til
Stockholmkonventionen, hvor de fleste andre parter til konventionen,
herunder en lang række udviklingslande, allerede har tiltrådt forbuddet i
2014.
Regeringen finder desuden, at POP-stoffer, som globalt regnes for de
mest problematiske og uønskede stoffer vi har, er stoffer, som det er
vigtigt at få fjernet fra vores produkter og artikler, således at de ikke
påvirker menneskers sundhed eller udledes til miljøet. En højere
grænseværdi vil kunne medføre mulighed for at genanvende HBCDD-
holdigt polystyren til isolering af bygninger. Genanvendelse af HBCDD
er principielt ikke er tilladt ifølge konventionen. Regeringen støtter
derfor, at grænseværdien for utilsigtet sporforurening holdes lav, så
fortsat cirkulation af disse stærkt problematiske stoffer bremses. Derfor
støtter regeringen den foreslåede grænseværdi på 100 ppm for HBCDD
som et kompromisforslag i forhold til Kommissionens oprindelige
4
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 16: Notat vedr POP forordningen, KOM(2015) 0409, komitésag
1555007_0006.png
forslag, og støtter som udgangspunkt ikke, at grænseværdien hæves
yderligere.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets
Europaudvalg
Optagelsen af HBCDD under Stockholmkonventionen har tidligere været
forelagt Folketinget.
Sagen forelægges Folketinget til orientering.
5