Kulturudvalget 2015-16
KUU Alm.del Bilag 128
Offentligt
1613039_0001.png
FULD TALE
Arrangement:
Åbent eller lukket:
Dato og klokkeslæt:
Sted:
Taletid:
Forv. Antal deltagere:
Evt. andre forhold
ministeren bør være
opmærksom på:
Kontaktperson:
Jakob Broberg Lind, 41 27 92 38
Besvarelse af samrådsspørgsmål N om
Forstadsmuseet
Åbent
Tirsdag d. 15. marts kl. 16.00
Christiansborg, lokale S-092
7-8 minutter
Kulturudvalget
27. februar 2013
Dok. nr. 16/00555-3
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 128: Oversendelse af samrådstale til samrådsspm. N om Forstadsmuseet
1
Udvalget har efter ønske fra Holger K. Nielsen (SF)
stillet mig følgende spørgsmål:
”I forlængelse af besvarelse af spørgsmål S 537 bedes
ministeren uddybe, hvorfor Forstadsmuseet – på trods af
en entydig positiv faglig indstilling fra Kulturstyrelsen –
ikke har opnået statsanerkendelse, herunder oplyse,
hvoraf det fremgår at:
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 128: Oversendelse af samrådstale til samrådsspm. N om Forstadsmuseet
2
”Grundtanken er, at statsanerkendelse af et nyt museum
skal indebære, at bevillingen til tilskud til
statsanerkendte museer forøges svarende til det nye
statsanerkendte museums statslige driftsbevilling,
således at tilskuddet ikke finansieres ved en reduktion af
eksisterende statsanerkendte museers tilskud.”
Hvordan vil ministeren sikre, at vi ikke får et statisk
museumsbillede, hvis nye initiativer til enhver tid
forudsætter, at der kommer flere penge til området?”
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 128: Oversendelse af samrådstale til samrådsspm. N om Forstadsmuseet
3
Lad mig starte med at opridse proceduren for
statsanerkendelse, som fremgår af Slots- og
Kulturstyrelsens vejledning herom. Vejledningen er
udarbejdet i medfør af stemmeaftalen om
museumsloven.
En ansøgning om statsanerkendelse behandles først af
Slots- og Kulturstyrelsen, som står for den faglige
behandling. Til brug for denne behandling nedsætter
styrelsen et eksternt fagkyndigt bedømmelsesudvalg.
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 128: Oversendelse af samrådstale til samrådsspm. N om Forstadsmuseet
4
Dette sker for at give den mest muligt kvalificerede og
fordomsfrie vurdering.
Næste skridt beskrives således i vejledingen:
”I tilfælde af, at Slots- og Kulturstyrelsen indstiller
museet til statsanerkendelse, skal ministeren tage
stilling til, om der i forbindelse med udarbejdelsen af
finansloven kan tilvejebringes statsligt økonomisk
grundlag for statsanerkendelsen.”
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 128: Oversendelse af samrådstale til samrådsspm. N om Forstadsmuseet
5
Det er således ikke meningen, at ministeren skal kloge
sig på museets faglige niveau.
I forhold til Forstadsmuseet har jeg taget udgangspunkt i
den faglige vurdering, som siger, at museet har det
faglige niveau til en statsanerkendelse.
Som minister er det derefter min opgave at tage stilling
til, om der i forbindelse med finansloven kan
tilvejebringes økonomisk grundlag.
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 128: Oversendelse af samrådstale til samrådsspm. N om Forstadsmuseet
6
Den formulering stammer til bemærkningerne fra
museumsloven tilbage fra 2001.
Det er den formulering, der tænkes på, når jeg anfører,
at grundtanken er, at en ny statsanerkendelse som
udgangspunkt tænkes fulgt af en forøgelse af
finanslovsbevillingen.
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 128: Oversendelse af samrådstale til samrådsspm. N om Forstadsmuseet
7
Mit umiddelbare afslag på statsanerkendelse bygger
således ikke på nogen underkendelse af Forstadsmuseets
faglige niveau. Mit afslag bygger på, at jeg ikke
umiddelbart kan stille en bevilling i udsigt.
Så er der jo et yderligere spørgsmål: Hvordan undgår vi
et statisk museumsbillede? Det synes jeg er et helt
rimeligt spørgsmål.
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 128: Oversendelse af samrådstale til samrådsspm. N om Forstadsmuseet
8
I dag må vi nok se i øjnene, at der ikke er udsigt til en
stigende museumsbevilling. Derfor er det relevant at
drøfte forskellige muligheder for alligevel at kunne
statsanerkende nye museer.
Som anført i mit tidligere svar er alle velkomne til at
foreslå finansiering af en statsanerkendelse af
Forstadsmuseet i de kommende
finanslovsforhandlinger. Det er én mulighed.
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 128: Oversendelse af samrådstale til samrådsspm. N om Forstadsmuseet
9
En anden mulighed er at finde midlerne inden for de
nuværende rammer. Det kræver en omfordeling af de
nuværende museumsbevillinger.
Det er klart, at det er uheldigt, hvis bevillingerne bare
ender fastfrosset i et historisk billede.
Kulturordførerkredsen har i Marianne Jelveds tid som
kulturminister haft diskussioner om at gøre
bevillingerne til de statsanerkendte museer
aktivitetsbaserede – en slags taxametersystem.
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 128: Oversendelse af samrådstale til samrådsspm. N om Forstadsmuseet
10
Et sådant system vil gøre det forholdsvis nemt at
statsanerkende nye museer – de vil så bare indgå i
fordelingen.
Til gengæld vil der jo blive færre penge pr. museum.
Jeg tror dog også, at vi må konstatere, at et
taxametersystem på museumsområdet er svært.
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 128: Oversendelse af samrådstale til samrådsspm. N om Forstadsmuseet
11
For det første har alle museer forskellige opgaver i form
af forskellige ansvarsområder. Hvert ansvarsområde
giver meget forskellige forudsætninger for at tiltrække
publikum, meget forskellige samlinger at bevare og
meget forskellige områder at forske i.
For det andet har museerne en meget forskellig historisk
støttestruktur, hvor balancen mellem kommunalt og
statsligt tilskud er meget forskellig.
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 128: Oversendelse af samrådstale til samrådsspm. N om Forstadsmuseet
12
Det betyder også, at flere store, succesrige museer vil
blive meget hårdt ramt, hvis vi omfordeler med et
taxametersystem - simpelthen fordi disse museer har de
største statslige tilskud.
Et alternativ til et taksametersystem kunne være en
model, hvor pengene findes proportionalt på
bevillingen, når vi lukker et nyt museum ind. Skal der
findes 1 mio. kr. til Forstadsmuseet, vil det betyde, at
hvert museum skal afgive ca. ¼ pct. af sin bevilling.
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 128: Oversendelse af samrådstale til samrådsspm. N om Forstadsmuseet
13
Endnu en mulighed kunne være at skabe økonomisk
råderum ved at fjerne tilskud. Man kan gå væsentlig
hårdere til kvalitetsvurderingerne og simpelthen fjerne
tilskuddet til museer, der får en dårlig vurdering.
Det vil sikre, at vi bruger midlerne på gode institutioner,
og at vi ikke til stadighed udtynder bevillingen med
flere museer.
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 128: Oversendelse af samrådstale til samrådsspm. N om Forstadsmuseet
14
Men det rummer også flere udfordringer, hvis vi skaber
en kvalitetsvurderingsproces, hvor udgangspunktet
faktisk er, at museer løbende skal ud af ordningen.
Det vil gøre kvalitetsvurderingerne til en noget andet og
mere konfliktfyldt proces. Det vil skabe stor og varig
usikkerhed for det enkelte museum.
Det er også lidt på kant med den hidtidige opfattelse af
museumsvæsenet, hvor hvert museum har haft sit
KUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 128: Oversendelse af samrådstale til samrådsspm. N om Forstadsmuseet
1613039_0016.png
15
ansvarsområde. Man er ét samlet museumsvæsen, ikke
direkte konkurrenter.
Der er således forskellige muligheder for at skabe mere
dynamik i bevillingstildelingerne. Men alle muligheder
indeholder også nogle væsentlige udfordringer.
Jeg er dog helt enig i, at manglende dynamik også er en
stor udfordring. Og jeg er meget villig til at tage en
videre drøftelse af mulighederne.