Forsvarsudvalget 2015-16
FOU Alm.del Bilag 150
Offentligt
1648073_0001.png
1. juni 2016
NOTAT 90: Finansiering i lyset af omprioriteringsbidrag, påvirkning af strukturel
saldo samt sammenhæng til budgetloven.
Spørgsmål
Dette notat redegør for finansiering af anskaffelsen af nyt kampfly i forhold til regeringens
omprioriteringsbidrag på Forsvarets område, hvordan anskaffelsen påvirker den strukturelle
saldo samt sammenhængen til budgetloven.
Grundlag
Notatet er baseret på regeringens indstilling om at pege på 27 F-35 Joint Strike Fighter som
de kampfly, der skal erstatte den nuværende F-16 kampflykapacitet samt den anviste finan-
siering herfor. Notatet tager endvidere udgangspunkt i den gennemførte briefing for for-
svarsforligskredsen den 30. maj 2016 om finansiering af anskaffelsen af nyt kampfly.
Sagsfremstilling
Det fremgår af forsvarsaftalen 2013-17, at anskaffelsen af nyt kampfly skal holdes inden for
Forsvarets økonomiske ramme.
I regeringens indstilling om nyt kampfly er det derfor lagt til grund, at bevillingsniveauet fra
den nuværende forsvarsaftale 2013-17 videreføres. Det indebærer, at regeringens ompriori-
teringsbidrag på 2 pct. årligt tilbageføres på Forsvarets område. På finansloven for 2016
fremgår det, at omprioriteringsbidragene på Forsvarets område udgør 359,9 mio. kr. i 2018
og 712,8 mio. kr. i 2019.
Det er i regeringens indstilling lagt til grund, at udgifterne til anskaffelsen af 27 F-35 kamp-
fly vil skulle afholdes i perioden 2018-26. Flyene forventes leveret i perioden 2021-26.
Anskaffelsen af nyt kampfly er en større længerevarende investering, som skal finansieres
samlet over anskaffelsesperioden. Det forudsætter, at der flyttes bevilling mellem årene og
fra driftsbevilling til anlægsbevilling inden for anskaffelsesperioden.
En større del af udgifterne falder i starten / midten af betalingsperioden, hvilket betyder, at
er der er underskud af finansiering i nogle år mod tilsvarende overskud af finansiering i ef-
terfølgende år.
Det medfører, at kampflyanskaffelsen – selv om anskaffelsen finansieres fuldt ud indenfor
Forsvarets ramme – vil belaste den strukturelle saldo yderligere i visse år mod mindre i an-
dre år. Kampflyanskaffelsens nettopåvirkning i de enkelte år fremgår af
tabel 1
.
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 150: Kampflyforligsnotater, fra forsvarsministeren
1648073_0002.png
Tabel 1
Kampflyanskaffelsen nettopåvirkning på den strukturelle saldo i det enkelte år
Mia. kr., 2015-priser
Kampflyenes balance ift. strukturel saldo
2018
0,0
2019
-0,1
2020
-0,4
2021
-0,4
2022
-0,3
2023 2024
0,0
0,0
2025
0,7
2026 2027
1,1
0,0
2028
-0,5
2029
-0,3
I alt
0,0
Anm.: Tallene summer ikke pga. afrundinger. Negative tal angiver underskud (udgift) i forhold til strukturel saldo.
Det er kampflyanskaffelsens gennemslag på den strukturelle saldo, der er relevant i forhold
til overholdelse af budgetloven og de mellemfristede planer.
Kampflyanskaffelsen vil således isoleret set fortrænge råderum i visse år (særligt 2019 til
2022) mod en tilsvarende frigørelse af råderum i andre år. Det bemærkes, at kamp-
flyanskaffelsen er fuldt finansieret under delloftet for drift i det enkelte år.
SIDE 2/2