Forsvarsudvalget 2015-16
FOU Alm.del Bilag 150
Offentligt
1648070_0001.png
1. juni 2016
NOTAT 87: INDSIGT I LOCKHEED MARTINS OMKOSTNINGER OG PROFIT
Spørgsmål
Dette notat besvarer følgende spørgsmål:
”Hvad er JPO's indsigt i Lockheed Martins produktion af F-35, herunder JPO muligheder for
kontrol med LM omkostninger og profitmargin samt eventuel risiko for Lockheed Martin op-
skrivning af omkostninger på F-35?”
Grundlag
Notatet baseres på F-35 partnerskabsaftalen (”Production, Sustainment, and Follow-On De-
velopment” eller PSFD MOU), som Danmark tilsluttede sig i 2007 samt USA’s Federal Acqui-
sition Regulation og United States Code § 3905.
Sagsfremstilling
F-35 anskaffes med udgangspunkt i PSFD MOU’en, som regulerer samarbejdet mellem de ni
partnerlande omkring produktion, drift og videreudvikling af F-35 flyet. Hovedprincipperne i
PSFD MOU’en er, at partnerlandene drager fælles fordele ved samarbejdet og deler de risici,
der måtte være involveret med produktionen, driften og videreudviklingen. Det er F-35 Joint
Program Office (JPO) som repræsenterer partnerlandene over for producenterne i forbindel-
se med kontraktindgåelse om anskaffelse m.m.
Kontrakterne indgås på baggrund af amerikansk lovgivning, som det i øvrigt altid gælder
med handel via det amerikanske forsvar. F-35 kontrakterne indgås som fastpriskontrakter
uden risiko for prisstigning i kontraktperioden. Profit til den amerikanske forsvarsindustri er
ved lov reguleret i USA’s Federal Acquisition Regulation, part 15.404-4 og United States Co-
de § 3905. Heraf fremgår det, at profitten i en fastpriskontrakt ikke må overstige 10 pct. af
den estimerede kontraktsum (uden profit).
Hertil kommer, at der for kontrakterne er fuld kontraktrevision, hvilket betyder at JPO har
fuld indsigt i prisfastsættelsen, og at leverandøren skal kunne dokumentere at have haft
større omkostninger i den tidligere kontraktperiode for at kunne retfærdiggøre en evt. stig-
ning i den kommende kontrakt.