Forsvarsudvalget 2015-16
FOU Alm.del Bilag 150
Offentligt
1648067_0001.png
30. maj 2016
NOTAT 84: HENVENDELSE FRA AIRBUS DEFENCE & SPACE
Spørgsmål
Notatet orienterer om en henvendelse fra Airbus, som er sendt til forsvarsministeren, for-
manden for Forsvarsudvalget samt direktøren for Nyt Kampfly Program den 24. maj 2016. I
henvendelsen gives der udtryk for, at den danske typevalgsrapport, efter producentens op-
fattelse, ikke retvisende afspejler informationer og forhold omkring Eurofighter.
Grundlag
Notatet baseres på en henvendelse fra Airbus Defence and Space den 24. maj 2016. Endvi-
dere baseres notatet på det datagrundlag, som er anvendt i evalueringsrapporten, resulta-
terne fra evalueringsrapporten samt den eksterne kvalitetssikringsrapport heraf.
Sagsfremstilling
Airbus giver i det fremsendte brev udtryk for at den danske typevalgsrapport, efter produ-
centens opfattelse, ikke retvisende afspejler de svar, som den tyske regering har afgivet i
forbindelse med ”Request for Binding Information” (RBI 2014) samt efterfølgende supple-
rende oplysninger i relation hertil.
Samtidig giver brevet udtryk for, at man fra Airbus’ side ønsker at støtte Danmark med at
afklare eventuelle misforståelser og fejlfortolkninger omkring Eurofighter oplysninger. Som
bilag til brevet har Airbus i den forbindelse stillet 43 spørgsmål til indholdet af typevalgs-
grundlaget.
Spørgsmålene berører forskellige elementer fra alle fire evalueringsområder i den samlede
evalueringsrapport. En områdevis sammenfatning af spørgsmålene, samt Forsvarsministeri-
ets umiddelbare kommentering heraf følger herunder.
Den strategiske evaluering
Her stiller Airbus primært spørgsmål til behandling af brugerkredsen for henholdsvis F-35 og
Eurofighter. I relation til F-35 spørges til, hvorfor Canada er vist som del af brugerkredsen,
samt hvorfor Singapore nævnes, når landet ikke har truffet beslutning om at anskaffe F-35.
I relation til Eurofighter spørges til, hvorfor der ikke er taget højde for, at Kuwait har beslut-
tet at anskaffe flyet.
Det fremgår af evalueringsrapporten, at Canada indgår i F-35 partnerskabet. Der er samti-
dig taget forbehold for, at Canada har udskudt beslutningen om anskaffelse af kampfly.
Rapporten er i øvrigt skrevet inden det canadiske regeringsskifte. Det fremgår af evalue-
ringsrapporten, at Singapore forventes at anskaffe F-35. Dette følger bl.a. af Singapores
deltagelse i F-35 programmets ”Security Cooperative Participation” siden 2004 samt af ud-
meldinger fra Singapores regering. For så vidt angår Kuwaits kommende anskaffelse af Eu-
rofighter, blev denne kontrakt indgået i april 2016 og var ikke kendt på tidspunktet for gen-
nemførelsen af den strategiske evaluering.
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 150: Kampflyforligsnotater, fra forsvarsministeren
1648067_0002.png
Den militære evaluering
Her stiller Airbus bl.a. spørgsmål til den anvendte stellevetid for Eurofighter samt hvilke kon-
figurationer af de forskellige fly, som evalueringen baseres på. Der stilles i den forbindelse
spørgsmål til, i hvilket omfang der er taget højde for de supplerende informationer, der er
fremsendt efter besvarelsen af ”Request for Binding Information” (RBI) i 2014, bl.a. vedrø-
rende våbentyper. Desuden stilles der spørgsmål til risikobehandling, fremtidige sporings-
muligheder samt til, hvorfor gennemførelsen af evalueringsflyvninger ikke har resulteret i en
højere karakter.
I relation til stellevetiden for Eurofighter henvises til notat 36 og NLR’s vurdering af en stel-
levetid på 6.000 flyvetimer. For så vidt angår, hvilke konfigurationer, som evalueringerne
baseres på, så tages der for alle kandidater, jf. RBI’en, udgangspunkt i flyenes konfiguration
i 2020 for at skabe et sammenligneligt grundlag. Fsva. våben, så tages der i evalueringerne
udgangspunkt i de våben, som leverandørerne har valgt at anvende i løsningen af de seks
missionsscenarier. Hvad angår risiko, så er antallet af risici samt sandsynligheden og konse-
kvensen af disse risici systematisk behandlet og vurderet af flere ekspertpaneler, som har
rangeret kandidaterne. I relation til overvejelser om fremtidige sporingssystemer, er dette
behandlet i evalueringen af kandidaternes fremtidssikring. Fsva. evalueringsflyvninger har
formålet med disse været at validere kandidaternes oplysninger om flyve- og manøvreegen-
skaber. Gennemførelse af evalueringsflyvninger har således ikke i sig selv kunnet resultere i
en højere karakter.
Den økonomiske evaluering
Her stiller Airbus bl.a. spørgsmål til de makroøkonomiske forudsætninger, der er lagt til
grund for beregningerne af levetidsomkostningerne for alle kandidater (tilbagediskonterings-
rate, valutakurser m.v.). Der stilles endvidere spørgsmål til, hvorfor der i evalueringen er
opereret med et usikkerhedsbånd på omkostninger ved anskaffelse og drift af Eurofighter,
samt hvorfor der er vurderet en relativ høj økonomisk risiko ved Eurofighter. Der stilles end-
videre spørgsmål til inddragelsen af tyske rigsrevisionsrapporter, og til omfanget af den ved-
ligeholdelsesstruktur og antallet af teknisk personel, der er lagt til grund for beregningerne.
I evalueringerne er der lagt de samme makroøkonomiske forudsætninger til grund for be-
regningen af alle kandidater, idet der fsva. valutakursudvikling er inddraget eksterne eksper-
ter til at modellere en dynamisk valutakursudvikling for britiske pund og amerikanske dol-
lars. Der er for beregningerne af levetidsomkostningerne for Eurofighter anvendt et usikker-
hedsbånd på +/- 5 pct. i forhold til anskaffelsesprisen og +/- 10 pct. i forhold til drifts- og
vedligeholdelsesomkostninger. De samme bånd er anvendt i beregningerne for Super Hor-
net, mens der for F-35 er anvendt markant større bånd. Den relativt højere risiko for Euro-
fighter skyldes primært, jf. evalueringsrapporten, risikoen for at software til simulator ikke
opdateres i samme takt som i flyene, hvilket vil kunne afstedkomme et højere flyvetimebe-
hov. Tal fra den tyske rigsrevision er ikke anvendt i beregningen af levetidsomkostningerne,
men har været inddraget i valideringen af de relativt høje vedligeholdelsesomkostninger,
der er oplyst i relation til Eurofighter. Endelig er de logistiske strukturanalyser, der er lagt til
grund for dimensioneringen af den nødvendige vedligeholdelsesstruktur og behovet for tek-
nisk personel, foretaget ud fra en dansk kontekst i relation til bl.a. opgaver, krav og over-
enskomstforhold. Den samme tilgang har gjort sig gældende for alle tre kandidater.
SIDE 2/3
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 150: Kampflyforligsnotater, fra forsvarsministeren
1648067_0003.png
Den industrielle evaluering
Her stiller Airbus bl.a. en række spørgsmål til ligebehandling som følge af de forskellige
rammer for henholdsvis krav om industrisamarbejde (for Eurofighter og Super Hornet) og
”best value” udbud af industriordrer inden for F-35 partnerskabet. Der stilles endvidere
spørgsmål til Danmarks væsentlige nationale sikkerhedsinteresser samt til, hvorfor Eurofigh-
ter rangeres relativt lavt på nogle kriterier.
De forskellige rammer, herunder usikkerheden forbundet med ”best value” har indgået i
ekspertpanelets kvalitative vurdering og rangering af kandidaternes forslag til industrisam-
arbejdsinitiativer. De forskellige rammer har været kendt længe og er i øvrigt klart oplyst for
kandidaterne i forbindelse med udsendelsen af RBI i 2014. Begrundelserne for ekspertpane-
lets rangering fremgår af typevalgsrapporten.
Inddragelse af Kammeradvokaten
Forsvarsministeriet er i dialog med Kammeradvokaten i relation til besvarelse af Airbus’ hen-
vendelse.
SIDE 3/3