Forsvarsudvalget 2015-16
FOU Alm.del Bilag 150
Offentligt
1648066_0001.png
30. maj 2016
NOTAT 83: ALTERNATIVE DIMENSIONERINGSLØSNINGER
Spørgsmål
Dette notat besvarer følgende spørgsmål:
Udregn venligst prisen for følgende tre scenarier:
Grundlag
Notatet baseres på beregninger i Nyt Kampfly Programs dynamiske økonomimodel. Idet
dimensioneringsberegningerne og beregningerne af levetidsomkostninger tager udgangs-
punkt i en fastlagt opgaveportefølje snarere end i et på forhånd defineret antal fly, har det
været nødvendigt at omsætte ovenstående scenarier til egentlige opgaveporteføljer, forud
for beregningerne.
Sagsfremstilling
I notatet beskrives de estimerede levetidsomkostninger for de tre alternative dimensione-
ringsscenarier. For hvert af de tre scenarier beskrives indledningsvis de specifikke forhold,
der adskiller dem fra regeringens indstilling. Desuden beskrives det, hvilke beregningstekni-
ske forudsætninger, der lægges til grund for levetidsomkostningerne, idet det har været
nødvendigt at konkretisere spørgsmålets anvisninger yderligere for at kunne gennemføre
beregningerne.
I spørgsmålet refereres til muligheden for, at noget kan blive billigere ved at der er ekstra
fly til rådighed. I den forbindelse bemærkes det, at der for alle scenariers vedkommende
skal produceres færre årlige flyvetimer per flystel end ved regeringens udgangspunkt. Dette
vil forventeligt kunne medvirke til at reducere driftsomkostningerne på nogle områder. Den-
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 150: Kampflyforligsnotater, fra forsvarsministeren
1648066_0002.png
ne faktor er dog ikke medregnet i scenariernes levetidsomkostninger, idet der ikke er til-
strækkeligt datagrundlag herfor.
Et øget antal flystel vil samtidig medføre øgede driftsomkostninger til eksempelvis modifika-
tioner og opdateringsaktiviteter. Desuden vil en øget flyvetimeproduktion, eksempelvis på
grund af en større opgaveportefølje eller flere træningsflyvetimer, også medføre øgede
driftsomkostninger. Disse omkostninger er medtaget i beregningerne
Scenarie 1
Dette scenarie tager jf. spørgsmålet udgangspunkt i et reduceret antal årlige flyvetimer per
flystel, som ligger til grund for det norske dimensioneringsgrundlag.
1
Desuden anvendes de
samme arbejdsforhold, som i dag gøres gældende for den danske F-16 struktur. Set i for-
hold til regeringens indstilling betyder det eksempelvis, at piloter i år med internationale
operationer udsendes i sammenlagt seks måneder, og at piloter i gennemsnit opretholder
operativ flyvestatus i sammenlagt 8,5 år i løbet af deres karriere. Ydermere forudsættes
genanskaffelse (attrition) af fem F-35 fly i løbet af levetiden.
Beregningerne anvender grundlæggende samme forudsætninger som i regeringsindstillin-
gen – herunder samme opgavekompleks og samme flyvetræningsprogrammer for piloterne.
Der varieres dog på følgende forhold:
Årlige flyvetimer per flystel:
o
Det samme antal årlige flyvetimer pr. stel som Norge i hjemmeår, jf.
spørgsmålet.
o
En relativ forøgelse af antallet af flyvetimer pr. stel per år med 10 timer i
år med air policing operationer.
2
o
En relativ forøgelse af flyvetimer pr. stel per år med 40 timer i år med in-
ternationale operationer.
2
Genanskaffelse af fem flystel (der havarerer i levetiden), jf. spørgsmålet.
Arbejdsforhold jf. regeringens indstilling, dog uden følgende elementer, jf.
spørgsmålet:
o
Forøget udsendelse af piloter i internationale operationer.
o
Forøget ugentlig arbejdstid for piloter.
o
Forøget operativt tjenesteforløb for piloter.
Den forudsatte (lavere) årlige flyvetimeproduktion per stel betyder, at der skal anvendes
flere flystel i forhold til regeringens indstilling, idet der skal anvendes flere fly for at kunne
afvikle den samme mængde flyvetimer. Dertil kommer et øget driftsbudget, som skal afhol-
de udgifter til genanskaffelse af et større antal tabte fly
3
samt løbende vedligehold og opda-
tering af et forøget antal stel. Endelig betyder de ændrede arbejdsforhold, at der dels skal
anvendes flere piloter til den samme opgave, og at det kortere tjenesteforløb giver et større
uddannelsesbehov.
1
2
3
Den forventede norske flyvetimeproduktion er militært klassificeret, men kan forevises forsvarsforligskredsen.
Dette svarer til den samme relative flyvetimeforøgelse, som der i dag gøres gældende for F-16 flyene.
Genanskaffelserne indgår som en del af driftsbudgettet og ikke anskaffelsesomkostningerne.
SIDE 2/4
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 150: Kampflyforligsnotater, fra forsvarsministeren
1648066_0003.png
Scenariets levetidsomkostninger fremgår af tabellen nedenfor.
Scenarie
1
Antal fly
43 fly
Anskaffelse
25,7 mia. kr.
Drift
42,6 mia. kr.
Risiko
2,5 mia. kr.
Levetidsomkostninger
70,7 mia. kr.
Tabel 1: levetidsomkostninger for scenarie 1. Priser er angivet uden brug af nutidsværdimetode og realvækst.
Scenarie 2
Dette scenarie er grundlæggende identisk med de forhold og forudsætninger, der ligger til
grund for regeringens indstilling, idet der jf. spørgsmålet forudsættes anskaffet tre yderlige-
re flystel for at øge robusthed i opgaveløsningen. Det har effekt på anskaffelsesomkostnin-
gerne samt på driftsomkostningerne som følge af løbende vedligehold og opdatering af et
forøget antal stel.
Det øgede antal fly muliggør, at samme opgaveportefølje kan løses samtidig med, at pro-
duktionen af årlige flyvetimer per stel reduceres.
Scenariets levetidsomkostninger fremgår af tabellen nedenfor.
Scenarie
2
Antal fly
30 fly
Anskaffelse
18,3 mia. kr.
Drift
35,7 mia. kr.
Risiko
2,4 mia. kr.
Levetidsomkostninger
56,4 mia. kr.
Tabel 2: levetidsomkostninger for scenarie 2. Priser er angivet uden brug af nutidsværdimetode og realvækst.
Scenarie 3
I dette scenarie forøges antallet af F-35 fly jf. spørgsmålets forudsætninger til 40. I forhold
til regeringens indstilling ønskes det forøgede antal flystel i spørgsmålet anvendt at øge op-
gaveporteføljen, robustheden i opgaveløsningen samt piloternes operative træningsniveau.
Det lægges beregningsteknisk til grund for en øget opgaveportefølje, at der udsendes fly i
air policing missioner i alle år, hvor kampfly ikke udsendes i internationale operationer. I den
operative struktur lægges det til grund, at piloternes operative træningsniveau hæves, såle-
des at flere piloter kontinuerligt kan indsættes i mere komplekse territorialforsvarsopgaver,
hvilket blandt andet muliggør, at piloter, der varetager det nationale afvisningsberedskab,
ikke blot kan indgå i løsningen af fredstidsopgaver. Endelig forudsættes det i forbindelse
med afholdelse af det nationale afvisningsberedskab, at der i perioder kan klargøres yderli-
gere to fly, således at der kan indsættes fire fly af gangen, såfremt operationsmønsteret
måtte tilsige dette. Scenarie 3 indebærer, at der i forhold til regeringens indstilling afflyves
flere årlige flyvetimer, men at de øgede flyvetimer samtidig fordeles over flere flystel, hvor-
med der afflyves et reduceret antal timer per stel per år.
I forhold til regeringens indstilling medfører det forøgede antal flystel større anskaffelses-
omkostninger. Desuden resulterer den øgede opgaveportefølje, de øgede træningsaktivite-
ter, samt vedligeholdelsen af det forøgede antal flystel i øgede driftsudgifter, primært fordi
det årlige flyvetimeforbrug er højere.
I forhold til scenarie 1 er levetidsomkostningerne for dette scenarie højere, selv om der an-
skaffes færre flystel. Dette skyldes, at en forøget opgaveportefølje og et højere træningsni-
veauet medfører et højere årligt flyvetimeforbrug, hvorved de årlige driftsudgifter ligeledes
forøges. I scenarie 1 er opgaven og træningsniveau for piloterne uændret i forhold til rege-
rings indstilling.
SIDE 3/4
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 150: Kampflyforligsnotater, fra forsvarsministeren
1648066_0004.png
Scenariets levetidsomkostninger fremgår af tabellen nedenfor.
Scenarie
3
Antal fly
40
Anskaffelse
24,0 mia. kr.
Drift
45,9 mia. kr.
Risiko
2,4 mia. kr.
Levetidsomkostninger
72,3 mia. kr.
Tabel 3: levetidsomkostninger for scenarie 3. Priser er angivet uden brug af nutidsværdimetode og realvækst.
Sammenfatning
Tabellen nedenfor sammenfatter levetidsomkostningerne for de tre dimensioneringsscenari-
er i forhold til regeringens indstilling.
Scenarie
Regeringens
indstilling
1
2
3
Antal fly
27
43
30
40
Anskaffelse
16,6 mia. kr.
4
25,7 mia. kr.
18,3 mia. kr.
24,0 mia. kr.
Drift
34,4 mia. kr.
42,6 mia. kr.
35,7 mia. kr.
45,9 mia. kr.
Risiko
2,3 mia. kr.
2,5 mia. kr.
2,4 mia. kr.
2,4 mia. kr.
Levetidsomkostninger
53,4 mia. kr.
70,7 mia. kr.
56,4 mia. kr.
72,3 mia. kr.
Tabel 4: levetidsomkostninger for scenarier. Priser er angivet uden brug af nutidsværdimetode og realvækst.
4
Her er alene tale om anskaffelsesudgifter. Der indgår således ikke driftsudgifter i indfasningsperioden i dette tal.
SIDE 4/4