Forsvarsudvalget 2015-16
FOU Alm.del Bilag 150
Offentligt
1648053_0001.png
27. maj 2016
NOTAT 70: SUPPLERENDE OPLYSNINGER OM EUROFIGHTER ANGÅENDE TIMER
PR. STEL PR. ÅR OG SAMLET STELLEVETID
Spørgsmål
Dette notat besvarer følgende spørgsmål:
Anmodning om svar på e-mail af 23. maj 2016 fra Lars Illum Jørgensen, Eurofighter Sales
Director (Denmark), til Rasmus Jarlov. Hvorfor er Airbus’ besvarelse ikke kommet med i
dimensioneringsrapporten?
Grundlag
Notatet baseres på e-mail af fra af 23. maj 2016 fra Lars Illum Jørgensen, Eurofighter Sales
Director (Denmark) til Formanden for Folketingets Forsvarsudvalg, Rasmus Jarlov (gengivet
nedenfor), rapport fra Udvalget for dimensionering af nyt kampfly fra den 12. april 2016 og
det tyske forsvarsministeriums svar på supplerende informationsanmodning af 23. marts
2016 og Forsvarsministeriets ”Request for Binding Information” (RBI 2014).
Vi har læst følgende på side 10 i ”Rapporten fra Udvalget for Dimensionering af Nyt Kampfly”:
http://www.fmn.dk/temaer/kampfly/Documents/rapport-fra-udvalget-for-dimensionering-af-
nyt-kampfly-2.pdf
"Udvalget har bedt Nyt Kampfly Kontoret rette henvendelse til de tre leverandører med
henblik på at få uddybet endnu højere produktionsmål, hvilket dog ikke er sket inden for den
korte svarfrist. Spørgsmålet vil dog komme op i kontraheringsfasen."
Vi er forundrede over at der ikke er taget hensyn til vores svar, da vi svarede på
spørgsmålene den 6. april, hvilket var inden for svarfristen sat af kampflyskontoret. Jeg har
vedhængt svaret.
Vi gør i dokumentet rede for at vi godt kan gå op til 300 timer per år og hvad konsekvenserne
er.
Bemærk i øvrigt at vi i slutningen af dokumentet endnu engang har gjort opmærksom på at vi
kan klare mere end 8000 flyvetimer per flyvestel.
Sagsfremstilling
I RBI’en blev der defineret nogle operationsmæssige karakteristika for de danske behov,
som leverandørerne blev bedt om at basere deres svar på. Et af disse karakteristika var, at
nyt kampfly blev forudsat til at skulle levere 250 flyvetimer per stel per år.
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 150: Kampflyforligsnotater, fra forsvarsministeren
Efter afslutningen af evalueringerne af kampflykandidaterne, udarbejdelsen af
evalueringsrapporten samt gennemførelsen af den endelige eksterne kvalitetssikring, blev
der fra februar til april 2016 gennemført en dimensioneringsanalyse i relation til nye
kampfly. Formålet var, som beskrevet i rapporten fra Udvalget for dimensionering af nyt
kampfly, at tilvejebringe et fuldt belyst beslutningsgrundlag vedrørende dimensionering af
en ny fremtidig kampflystruktur, herunder en eventuel optimering af antallet af nødvendige
piloter, årlige flyvetimer og antal kampfly, der skal til for at kunne løse en given
opgaveportefølje.
Som det fremgår af side 10 i rapporten fra Udvalget for dimensionering af nyt kampfly bad
udvalget Nyt Kampfly Program rette henvendelse til de tre leverandører med henblik på at
få belyst muligheden for at kunne opnå et højere produktionsmål end de 250 flyvetimer per
stel per år.
Den 23. marts 2016 afsendte Nyt Kampfly Program en supplerende informationsanmodning
til de tre leverandører. I denne henvendelse blev det forklaret, at RBI’en var baseret på et
behov for 250 flyvetimer, at der i forbindelse med den politiske proces efter afslutningen på
evalueringerne var behov for at opnå forståelse for mulighederne, begrænsningerne og
konsekvenserne ved et eventuelt forhøjet behov for årlige flyvetimer pr. stel, ikke mindst i
relation til omkostninger. Der blev i henvendelsen stillet syv uddybende spørgsmål om
flyvetimer pr. stel. Det første spørgsmål angik muligheden for at understøtte et højere antal
flyvetimer pr. stel end de 250 timer forudsat i RBI’en. De efterfølgende seks spørgsmål
drejede sig om konsekvenserne forbundet med en sådan eventuel understøttelse af et
højere antal årlige flyvetimer pr. stel.
Svarene fra det tyske forsvarsministerium, som er leverandøren bag Eurofighter, blev
modtaget af Nyt Kampfly Program den 6. april 2016. Styregruppen har efterfølgende drøftet
leverandørernes svar i forhold til, hvorvidt disse burde give anledning til, i en dansk
kontekst, at revidere forudsætningen om en gennemsnitlig flyveproduktion på 250
flyvetimer per stel per år.
Som beskrevet i udvalgets rapport, har McKinsey & Co. bistået udvalget med analyser af,
hvilke faktorer, der kan muliggøre og begrænse flyvetimeproduktionen. På baggrund af
disse analyser vurderede McKinsey, at et produktionsmål på 250 timer per fly per år er en
ambitiøs, men også en realistisk målsætning, der ville indebære en markant stigning i
forhold til det nuværende operative tempo og således kræve en række ændringer for at
kunne realiseres.
I det videre udvalgsarbejde blev det derfor besluttet at fastholde grundlaget fra
evalueringen med 250 flyvetimer per stel per år.
Derfor indgår en nærmere behandling af svarene af 6. april 2016 fra det tyske
forsvarsministerium ikke i dimensioneringsrapporten. Det bemærkes, at svaret fra det tyske
forsvarsministerium blev vurderet til at være behæftet med høj usikkerhed, idet der var tale
om uafprøvede produktionsmål, der væsentligt oversteg den kendte flyvetimeproduktion for
brugere af Eurofighter fly.
For så vidt angår den afsluttende bemærkning i e-mailen af 23. maj 2016 fra Lars Illum
Jørgensen, vedrørende en stellevetid på mere end 8.000 timer, fremgår det af svaret fra det
SIDE 2/3
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 150: Kampflyforligsnotater, fra forsvarsministeren
1648053_0003.png
tyske forsvarsministerium den 6. april 2016, at producenten forventer, at Eurofighter vil
gennemgå et program for levetidsforlængelse, der ville resultere i en stellevetid på mere
end 8.000 flyvetimer pr. flystel.
1
I RBI-svaret for Eurofighter har det tyske forsvarsministerium oplyst, at levetiden for flyet er
6.000 timer. Det fremgår endvidere, at partnerlandene bag Eurofighter flyet overvejer et
levetidsforlængende program. Det bør i den sammenhæng bemærkes, at der typisk går
flere år fra et sådan program besluttes, til resultaterne kendes. Det skyldes, at der bl.a. skal
gennemføres omfattende afprøvning af flyets struktur.
Stellevetiden for Eurofighter er på 6.000 timer og denne er, ligesom for stellevetiden for de
øvrige kandidater, blevet valideret af det hollandske nationale luft- og
rumforskningslaboratorium ”National Aerospace Laboratory” (NLR). Det henvises i øvrigt til
notat 36 om stellevetid for Eurofighter.
1
”The manufacturer expects that the Eurofighter Typhoon Weapon System will go through a life time extension
programme which increases the specified life time beyond 8.000 flying hours.”
SIDE 3/3