Forsvarsudvalget 2015-16
FOU Alm.del Bilag 150
Offentligt
1648048_0001.png
27. maj 2016
NOTAT 65: MULIGHEDEN FOR PARALLELLE FORHANDLINGSFORLØB
Spørgsmål
Dette notat besvarer følgende spørgsmål:
”Har regeringen overvejet muligheden for evt. at udvælge en primær kandidat, men samti-
dig forhandle parallelt med en sekundær kandidat for at lægge et maksimalt pres på leve-
randørerne og have en "Plan B", hvis forudsætningerne for den primære kandidat skulle
vise sig at afvige væsentligt i den afsluttende fase - en mulighed som nævnes i Rigsrevisio-
nens rapport fra 2009 om indkøb af kampfly.”
Grundlag
Notatet baseres på, hvad der er oplyst til kandidaterne i forbindelse med Forsvarsministeri-
ets udsendelse af ”Request for Binding Information” (RBI 2014), ”Forsvarsforlig 2010 –
2014”, ”Beretning til Statsrevisorerne om beslutningsgrundlaget for et eventuelt køb af nye
kampfly” fra 2009 samt Folketingsbehandling af B139 den 8. maj 2015.
Sagsfremstilling
Danmarks forhandlingsposition
Der er i RBI-processen modtaget oplysninger fra andre landes regeringer (en såkaldt Go-
vernment-to-Government proces) og altså ikke direkte med producenterne.
1
I forbindelse
med udsendelsen af RBI til kandidaterne i 2014, har Danmark forbeholdt sig retten til ulti-
mativt at kunne afbryde forhandlingerne og revidere typevalget. Dette kan gøres, hvis kon-
traheringen afviger væsentligt fra, hvad leverandøren har oplyst i RBI-besvarelsen. Dette
princip vil blive videreført indtil en kontrakt for købet af nye kampfly er underskrevet.
I forhold til en anskaffelse af F-35 flyet vil Danmark være en del af en større pulje af lande,
herunder Australien, Holland, Italien, Norge, Storbritannien, Tyrkiet og USA, der anskaffer
fly på samme hovedkontrakt. Dette giver landene en stærk forhandlingsposition overfor
producenten. Det medfører endvidere stordriftsfordele og dermed en lavere produktionspris
pr. enhed for producenten, idet denne kan tilrettelægge produktionen af et større antal fly,
end hvis landene skulle forhandle og anskaffe flyene individuelt.
En dansk anskaffelse af kampfly fra USA vil ske til samme pris, som USA selv anskaffer flyet
til. Den amerikanske regering må ikke, jf. amerikansk lovgivning, tilbyde materiellet til en
lavere pris end, hvad det amerikanske forsvar selv køber til. For F-35 vil Danmark blive til-
budt flyet til samme faste pris som det amerikanske flyvevåben betaler, mens der ved en
1
Alternativet til en Government-to-Government anskaffelse ville være et såkaldt Direct Commercial Sale (DCS), hvor
der forhandles direkte med producenten af flyet. Ved anskaffelse af kampfly fra USA er dette i praksis hverken muligt
eller hensigtsmæssigt. Det skyldes, at der er behov for sikkerhed for levering af en række driftsunderstøttende for-
hold som uddannelse til piloter og teknikere, reservedele, løbende opdateringer mv. som håndteres i fællesskab med
det amerikanske forsvar
.
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 150: Kampflyforligsnotater, fra forsvarsministeren
anskaffelse af Super Hornet vil skulle betales en mindre procentdel af anskaffelsessummen i
administrationsgebyr, der er påkrævet ved et såkaldt
Foreign Military Sales
(FMS).
Betydningen af åbenhed for forhandlingspositionen
Offentliggørelse af sammenligningsgrundlaget for kandidaterne ville alt andet lige medvirke
til at forringe forhandlingspositionen. En fastholdelse af forhandlingspres fordrer således en
vis grad af lukkethed om evalueringsresultaterne af de tre kampfly.
jf. forsvarsforliget 2010-2014 blev der i relation til en kommende kampflyanskaffelse lagt
vægt på at tilrettelægge en åben proces, der kunne bidrage til en offentlig debat. Regerin-
gen har afvejet hensynene til forhandlingspositionen og åbenhed i processen. På den bag-
grund er det besluttet i videst mulig omfang at offentliggøre beslutningsgrundlaget. Dette
følger også Folketingets opfordringer til åbenhed, som det eksempelvis blev udtrykt under
behandling af beslutningsforslag B139, den 8. maj 2015.
Fastholdelse af forhandlingspres ville endvidere fordre en vis grad af jævnbyrdighed blandt
kandidaterne, idet der herved vil kunne lægges pres på den primære kandidat ved at henvi-
se til konkurrenternes styrker. Evalueringsresultaterne peger på, at F-35 rangerer højere
end konkurrenterne inden for alle fire forhold, herunder det økonomiske. Muligheden for at
kunne opretholde et forhandlingspres på leverandøren af F-35 gennem parallelle forhandlin-
ger med øvrige leverandører, ville således under alle omstændigheder være begrænset.
Endelig bemærkes, at udgangspunktet for typevalget er de evalueringer, der er gennemført
af de tre kampflykandidater inden for henholdsvis strategiske, militære, økonomiske og in-
dustrielle forhold. At kampflyene er blevet gjort til genstand for fire særskilte evalueringer er
således udtryk for, at økonomi ikke udgør den eneste beslutningsfaktor. Særligt på det stra-
tegiske og militære område kunne det synes mindre relevant at lægge et forhandlingspres
på leverandøren.
Forhandlinger med flere kandidater
Såfremt der skulle indledes parallelle forhandlinger med en anden kandidat i den danske
kampflykonkurrence, ville det stille krav om en anderledes finansieringsløsning eller alterna-
tivt en nedjustering af dimensionering og opgaveløsning. Dette skyldes de højere anskaffel-
sesomkostninger forbundet med disse kandidater.
SIDE 2/2