Forsvarsudvalget 2015-16
FOU Alm.del Bilag 150
Offentligt
1648042_0001.png
26. maj 2016
NOTAT 59: UDLICITERING AF VEDLIGEHOLDELSE TIL UDLANDET
Spørgsmål
Dette notat besvarer følgende spørgsmål jf. seneste møde i forsvarsforligskredsen:
”Der ønskes en uddybning af planerne for vedligeholdelsen af F-35, herunder omfanget af
udliciterede opgaver til udlandet.”
Grundlag
Notatet beror på kandidaternes besvarelse af Forsvarsministeriets ”Request for Binding In-
formation” (RBI 2014) samt evalueringsresultaterne.
Sagsfremstilling
Der vil fortsat skulle gennemføres vedligeholdelse på Flyvestation Skrydstrup med det nye
kampfly. De daglige opgaver med klargøring, afsendelse og modtagelse af kampfly og ser-
vicering vil stort set være det samme som for F-16 i dag. Fighter Wing Skrydstrup logistiske
organisation skal være dimensioneret til at varetage opgaverne, når der eksempelvis sendes
fly og personel i internationale operationer, samtidig med at der flyves afvisningsberedskab
og pilottræning på Flyvestation Skrydstrup. Det er det samlede bemandingskrav i år med
internationale operationer, der er dimensionerende for driftsstrukturen og logistikorganisati-
onen.
Der henvises i øvrigt til notat 52, hvor vedligeholdelsesniveauerne i den danske kamp-
flystruktur er beskrevet.
Kompleks og længerevarende vedligeholdelse og opdateringer af F-16 flyene og dets delsy-
stemer udføres i dag enten på Hovedværkstedet i Aalborg eller ved eksterne civile underle-
verandører. Hovedværksted Aalborg anvender i dag ca. 40 årsværk til F-16 specifikt arbej-
de. Historisk har dette tal været større – eksempelvis i de perioder, hvor der blev gennem-
ført større modifikationer og opdateringer af flyene.
På nye kampfly forventes der at være mindre vedligeholdelse end på F-16 fly. Det gælder
også de mere komplekse og længerevarende opgaver. For nyt kampfly er det derfor ikke
planlagt, at disse opgaver skal løses på hovedværkstedet i Aalborg. Opgaverne udliciteres
eller gennemføres inden for F-35 partnerskabet i regionale vedligeholdelsescentre og i tæt
samarbejde med andre de andre partnerlande.
I Europa vil der være flere større F-35 værkstedsfaciliteter, som partnerlandene i fællesskab
gør brug af. For nuværende er der aftaler med samlefabrikken i Italien om vedligeholdelse
af flystel, og Tyrkiet etablerer en facilitet til motorvedligeholdelse. Norge og Holland har
budt ind på motorvedligeholdelse, men der er endnu ikke indgået endelig aftale. Henset til
størrelsen af de danske virksomheder i forsvarsindustrien, vil disse typisk indgå som under-
leverandører til større virksomheder, f.eks. i forhold til vedligeholdelse af komponenter. Det
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 150: Kampflyforligsnotater, fra forsvarsministeren
bør i den forbindelse bemærkes, at de virksomheder eller nationer, som ønsker at etablere
faciliteter til vedligeholdelse af fly i F-35 partnerskabet selv skal afholde alle omkostninger til
etableringen. Udvælgelsen af virksomheder til disse aktiviteter sker igennem F-35 partner-
skabets ”best-value”-princip, hvor virksomhederne konkurrerer på pris, kvalitet, leverings-
sikkerhed m.v.
SIDE 2/2