Forsvarsudvalget 2015-16
FOU Alm.del Bilag 150
Offentligt
1648033_0001.png
23. maj 2016
NOTAT 50: ANSVARET OG ERSTATNINGSPLIGT FOR SKADER PÅ FLYETS STRUK-
TUR
Spørgsmål
Dette notat besvarer følgende spørgsmål:
Det fremgår af notat 18, at ’hvis der opstår uforudsete skader på eksempelvis flyets struk-
tur, vil disse blive forelagt for producenten.’ Ministeren bedes redegøre for, om der ligger
klare aftaler om, hvem der har ansvaret og erstatningspligt i forbindelse med eventuelle
skader på flyets struktur eller lignende, samt hvad man forventer, det vil føre med sig at
forelægge skader for producenterne.”
Grundlag
Notatet baseres på Memorandum of Understanding concerning the Production, Sustainment
and Follow-on Development of the Joint Strike Fighter indgået mellem Australien, Canada,
Danmark, Italien, Holland, Norge, Tyrkiet, England og USA i 2006-2007 (”PSFD MOU’en”) og
danske erfaringer med indkøb af militært materiel eksempelvis via det amerikanske Foreign
Military Sales system.
Sagsfremstilling
Aftalegrundlaget
PSFD MOU’en regulerer samarbejdet mellem partnerlandene omkring produktion, drift og
udvikling af F-35 Joint Strike Fighter. Principperne i PSFD MOU’en er, at partnerlandene dra-
ger fælles fordele ved samarbejdet og samtidig står sammen om de risici, der måtte være
involveret med en sådan produktion, drift og udvikling. Principperne er også, at Joint Pro-
gramme Office repræsenterer partnerlandene over for producenterne i forbindelse med kon-
traktindgåelse m.m., idet kontrakterne indgås på baggrund af amerikansk lovgivning.
I forbindelse med produktion og drift af kampfly identificeres der løbende uhensigtsmæssig-
heder og egentlige fejl. Disse fejl rettes løbende på leverede fly i samarbejde mellem produ-
centen og brugerne, og fejl bliver typisk forbedret ved efterfølgende versioner af flyet. Den-
ne metodik kendes fra produktionen af eksempelvis F-16, F-18 og F-35. Det betyder, at der
vil være mindre forskelle mellem produktionsserierne.
Fra det tidspunkt, hvor flyet begyndes samlet på produktionslinjen, vil det normalt gælde, at
køber typisk dækker for de evt. skader eller fejl, der måtte opstå. Køber dækker normalt
også evt. skader på motoren, idet flyets motor leveres til flyproducenten som en del, der
ejes af køberen. At køber har en sådan ansvarsforpligtigelse under selve produktionen er
almindelig ved samling af militære fly og kendes således også fra produktionen af andre
flytyper. De fleste nationer er selvforsikrende og ønsker ikke at betale forholdsvis dyre
præmier for evt. forsikring af deres fly. Samlingen af flyene sker efter en struktureret og
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 150: Kampflyforligsnotater, fra forsvarsministeren
dokumenteret proces, som overvåges nøje af repræsentanter fra programkontoret eller af
køber, hvorfor antallet af fejl og evt. skader typisk er minimale.
Kontrakter om indkøb af militært materiel adskiller sig dog fra sædvanlige kommercielle ind-
køb ved, at producenten som udgangspunkt ikke yder garantier for levetid, holdbarhed osv.,
idet materiellet ofte anvendes i ekstreme situationer. Såfremt der opstår en skade på mili-
tært materiel, vil køberen derfor som udgangspunkt selv skulle afholde udgifterne til udbed-
ring af skaden, når flyet er overdraget til køberen.
SIDE 2/2