Forsvarsudvalget 2015-16
FOU Alm.del Bilag 150
Offentligt
1648022_0001.png
19. maj 2016
NOTAT 40: FLYVNING I TO-SÆDET SUPER HORNET MED ÉN MAND SAMT BEHO-
VET FOR UDDANNELSESRESSORUCER
Spørgsmål
Dette notat besvarer følgende spørgsmål:
Er det korrekt, at Super Hornets 2 sædes fly kan fungere i mange funktioner med
kun 1 sæde besat eller med begge sæder besat, men kun det ene af en fuldt uddan-
net pilot, og at det i Typevalgsrapporten er lagt til grund at flyet altid flyver med 2
uddannede personer?
Er der ved beregningen af uddannelsesomkostningerne til Super Hornets 2 sædes
fly taget hensyn til, at 2 personer kan deltage i en uddannelsesflyvning, og at beho-
vet for sådanne flyvninger dermed alt andet lige er mindre?”
Grundlag
Notatet er baseret på svar på Forsvarsministeriets ”Request for Binding Information” (RBI
2015) udarbejdet af U.S. Navy International Program Office, som er leverandør af Super
Hornet flyet på vegne af USA. Informationerne er anvendt i de operative analyser i evalue-
ringen af kandidaten, som blandt andet opgør træningsflyvetimebehovet til uddannelsesak-
tiviteter.
Sagsfremstilling
Flyvning i en to-sædet Super Hornet med kun én mand
Den to-sædede version af Super Hornet flyet er designet til, at en pilot sidder i det forreste
sæde og primært sørger for flyvning af flyet, mens det bagerste sæde er tilegnet en speci-
aluddannet våbensystemoperatør, der primært sørger for at styre våben og sensorer, skabe
og fastholde det taktiske overblik, navigation mv. Der er således tale om, at begge er speci-
aluddannede, men at kun piloten i det forreste sæde er i stand til at flyve flyet.
Såfremt det kun er piloten, der gennemfører missioner med et tomt bagsæde, vil det stadig
være muligt at flyve flyet sikkert, idet denne opgave ikke kræver en våbensystemoperatør.
Piloten vil dog samtidig med flyvningen også skulle håndtere de opgaver, som våbensy-
stemoperatøren normalt tager sig af, hvorfor piloten må forventes pålagt en større arbejds-
belastning. I et fly, der er designet og indrettet til at blive opereret af to mand, vil en pilot,
der indsættes på mission uden en våbensystemoperatør, derfor ikke kunne operere med
samme grad af effektivitet.
Evalueringen af Super Hornets overlevelsesevne og missionseffektivitet understøtter dette,
idet resultaterne inden for flere af de seks udvalgte missionsscenarier viser, at nogle af fly-
ets identificerede svagheder delvist opvejes af, at flyet opereres af både en pilot og en vå-
bensystemoperatør. Der er således tale om, at flyvesikkerheden ikke kompromitteres ved
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 150: Kampflyforligsnotater, fra forsvarsministeren
flyvning med et tomt bagsæde, men at flyets operative indsættelsesevne ikke er lige så høj
som ved flyvning med en våbensystemoperatør.
I forhold til dimensioneringen af piloter og våbensystemoperatører er det lagt til grund i
evalueringen, at kampflyopgaverne som udgangspunkt altid flyves med både en pilot og en
våbensystemoperatør. Dette skyldes, at opgavernes indhold og kompleksitet ofte kan være
svær at forudsige, samt at leverandøren i RBI-svar har forudsat, at de seks missionsscenari-
er, som danner grundlag for evalueringen af flyets overlevelsesevne og missionseffektivitet,
alle løses med to mand i cockpittet.
Super Hornet flyets behov for uddannelsesressourcer
Som nævnt oven for udfører pilot og våbensystemoperatør ikke den samme opgave, når de
indsættes på mission. Våbensystemoperatøren skal derfor eksempelvis ikke uddannes til at
kunne flyve flyet, men skal til gengæld være specialist i at kunne operere våben, sensorer
og øvrige af flyets delsystemer. Det betyder, at pilot og våbensystemoperatør ikke gennem-
går det samme uddannelsesforløb.
Omfang og indhold af Super Hornet flyets uddannelsesprogrammer baserer sig på RBI-svar,
hvoraf det fremgår, at uddannelsesressourcebehovet – herunder behovet for flyvetimer – er
væsentligt mindre for en våbensystemoperatør end for en pilot. Dette forhold er medtaget i
evalueringens analyse af uddannelsesbehovet. Der tages desuden højde for, at visse ud-
dannelsesflyvninger kan gennemføres med både en pilotelev og en våbensystemoperatør-
elev i samme fly, om end forskelle i de specifikke uddannelsesprogrammer for pilot og vå-
bensystemoperatør ikke altid vil muliggøre dette.
Grunden til at uddannelsesbehovet er større for Super Hornet end for de øvrige kandidater
skyldes således dels, at både piloter og våbensystemoperatører kræver flyvetimer for at
kunne blive uddannet, og dels at forskellige uddannelsesforløb ikke altid muliggør, at de
begge kan blive uddannet på den samme flyvning.
Hvad angår den vedligeholdende operative træning af færdiguddannede piloter og våbensy-
stemoperatør, så lægges det i evalueringen til grund, at dette ikke kræver flere flyvetimer i
forhold til flyvning med kun én mand i cockpittet, idet både pilot og våbensystemoperatør
her opnår det ønskede træningsudbytte på samme flyvning.
SIDE 2/2