Forsvarsudvalget 2015-16
FOU Alm.del Bilag 150
Offentligt
1648006_0001.png
19. maj 2016
NOTAT 24: FORSKELLEN MELLEM F-35 VEDLIGEHOLDELSE OG UDVIKLING
Spørgsmål
Dette notat besvarer følgende spørgsmål:
”Hvis vi køber et fly, der endnu ikke er færdigudviklet, og Danmark samtidig skal være med
i udviklingen, hvordan vil regeringen så sikre sig, at der ikke opstår tvivl om, hvornår der er
tale om almindelig service og vedligehold, samt hvornår der er tale om opdatering og udvik-
lingsomkostninger? Herunder redegøre for, hvordan regeringen vil sikre sig, at der ikke op-
står tvivl om hvorvidt, det er producenten eller danskerne, der hænger på regningen.”
Grundlag
Notatet beror på oplysninger, som er indhentet ved Forsvarsministeriets ”Request for Bin-
ding Information” (RBI 2014) fra kampflyleverandørerne samt yderligere oplysninger ind-
hentet i forbindelse med evalueringen af F-35.
Sagsfremstilling
F-35 er fortsat i udviklingsfasen, som forventes afsluttet i 2018. Herefter overgår F-35 pro-
grammet til en fase, hvor partnere i fællesskab løbende opdaterer og videreudvikler flyet.
Danmark har siden 1997 deltaget i F-35 programmet. I 2002 blev udviklingsfasen (også kal-
det ”System Development and Demonstration” eller SDD) påbegyndt. Når fasen forventeligt
afsluttes i 2018, og altså før den eventuelle levering af fly til Danmark, vil flyet være i en
såkaldt Block 3F konfiguration.
I 2018 overgår F-35 programmet til et fælles videreudviklingsprogram (også kaldet ”Follow-
on Development Program”), som vil løbe over flyets resterende levetid. Den første konfigu-
ration i videreudviklingsfasen vil være en såkaldt Block 4 opdatering. Det er denne konfigu-
ration, som danske F-35 fly vil blive leveret i.
Der er i evalueringen af F-35 afsat 6,5 mia. kr. til de løbende opdateringer gennem flyets
levetid. Disse omkostninger indgår i de samlede levetidsomkostninger. Opdateringer af flyet
er en forudsætning for, at kapaciteten kan holdes operativ relevant, fremtidssikret og luft-
dygtigt. Opdateringer drives af operative behov (evt. nye opgaver) og den teknologiske ud-
vikling, hvor komponenter erstattes for at opnå bedre drift af flyet. Opdateringer af denne
karakter betragtes ikke som en del af den initiale udvikling af F-35, hvorfor omkostninger til
opdateringer fremadrettet vil være en del af F-35 drifts- og vedligeholdelsesomkostninger.