Forsvarsudvalget 2015-16
FOU Alm.del Bilag 150
Offentligt
1648000_0001.png
19. maj 2016
NOTAT 18: OPERATIVE FLYVETIMER PER F-35 STEL
Spørgsmål
Dette notat besvarer følgende spørgsmål:
”Ministeren bedes redegøre for, om flyproducenten garanterer et bestemt antal operative
flyvetimer pr. Joint Strike Fighter stel? Herunder hvilken aftale, der foreligger, hvis flyene
ikke lever op til det garanterede antal?
Ligeledes bedes besvaret hvilket antal flyvetimer pr. måned og år, som Joint Strike Figh-
ters flyproducent kan garantere fra den aftalte ibrugtagelsesdato, samt hvilke konsekven-
ser det får for producenten, hvis de specificerede krav ikke overholdes.”
Grundlag
Notatet beror på Joint Strike Fighter Program Office besvarelse af Forsvarsministeriets ”Re-
quest for Binding Information” (RBI 2014) vedrørende F-35 samt analyser udført af det hol-
landske nationale luft- og rumforskningslaboratorium ”National Aerospace Laboratory” (NLR
fremefter).
Sagsfremstilling
F-35 Joint Strike Fighter er designet og testet til en operativ levetid på 8.000 flyvetimer. F-
35 programmet har gennemført test svarende til to gange flyets levetid, og er i øjeblikket i
gang med at teste til tre gange flyets levetid med henblik på at blotlægge eventuelle svag-
heder på kampflyet.
Flyvetimetallet er gældende, hvis kampflyet flyves inden for flyets begrænsninger i forhold
til G-påvirkninger, antal landinger, hastighed, flyvehøjde, vejr, belastning af flystellet med
last af bomber og missiler og meget andet. De 8.000 timer er altså et udtryk for, at såfremt
kampflyets flyves inden for førnævnte begrænsninger, så vil flyet kunne flyve 8.000 timer
uden, at der skal gennemføres særlige inspektioner, større strukturelle reparationer og/eller
udskiftning af bærende strukturdele. NLR har i forbindelse med evalueringen af kandidater-
ne analyseret og valideret stellevetiden for de tre kandidater. For F-35 har NLR konkluderet,
at flyet vil kunne flyve 8.000 timer.
Kampflyproducenten kan som udgangspunkt ikke garantere et minimum antal operative
flyvetimer, idet producenten ikke kan sikre sig, at kampflyene flyves i henhold til det brugs-
mønster, som flyet er designet til. For F-35 vil det, som det har været tilfældet for F-16,
være gældende at flyene anskaffes sammen med andre brugere, og der vil løbende blive
udvekslet informationer og erfaringer med driften af flyet. Hvis der opstår uforudsete skader
på eksempelvis flyets struktur, vil disse forhold blive forelagt for producenten.
Den månedlige og årlige flyvetimeproduktion for et kampfly er resultatet af et samspil mel-
lem mange driftsmæssige forhold, herunder brugerens logistiske organisation og struktur,
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 150: Kampflyforligsnotater, fra forsvarsministeren
flyenes anvendelsesmønster, brugerens ambitioner for opdateringer, teknologiske mulighe-
der for fejlfinding og diagnosticering osv. Producenten af F-35 vil umiddelbart ikke kunne
drages til ansvar for en månedlig eller årlig flyvetimeproduktion, idet brugeren selv vil være
ansvarlig for en stor del af de parametre, som bestemmer flyvetimeproduktionen. For F-35
gør sig dog gældende, at F-35 programmet implementerer særlige kontrakter for flyenes
rådighedsgrad, hvor leverandøren i større udstrækning inddrages i den daglige drift og gø-
res ansvarlig for den aftalte rådighedsgrad. Dermed gøres leverandøren også ansvarlig for
den flyvetimeproduktion, som defineres i de anvendte kontrakter med leverandøren.
SIDE 2/2