Forsvarsudvalget 2015-16
FOU Alm.del Bilag 150
Offentligt
1647986_0001.png
18. maj 2016
NOTAT 4: NUVÆRENDE OG FREMADRETTET OPGAVELØSNING I ARKTIS
Spørgsmål
Dette notat besvarer følgende spørgsmål:
Hvor ofte benyttes F-16 i dag i Arktis, hvordan fordeler opgaverne sig på miljøovervågning,
beredskab og rutinemæssige militære missioner, og hvordan forventes behovet for de for-
skellige former for anvendelse af det nye fly at udvikle sig i Arktis?
Grundlag
Notatet baseres på Forsvarets historiske anvendelse af F-16 flyet i det arktiske område.
Sagsfremstilling
F-16 flyenes anvendelse i Arktis
Danske F-16 fly har indtil nu kun landet på Grønland i forbindelse med transitflyvning til USA
samt i forbindelse med en mission til Thule Air Base i 2014, hvor to F-16 fly fløj i alt cirka 38
timer med henblik på at teste operative og logistiske forhold i det arktiske område.
Dertil har danske F-16 fly været udsendt i Air Policing-rollen til Island i henholdsvis 2009,
2010 og 2015.
Fremadrettet behov for kampfly i Arktis
Det fremadrettede behov og opgavekompleks afhænger af en politisk stillingtagen til, hvilke
opgaver, der skal løses i det arktiske område.