Forsvarsudvalget 2015-16
FOU Alm.del Bilag 150
Offentligt
1647983_0001.png
15. maj 2016
NOTAT 1: F-35’S EVNE TIL AT VARETAGE AFVISNINGSBEREDSKABSOPGAVER
Formål
Dette notat redegør for F-35’s evne til at varetage afvisningsberedskabsopgaver, herunder
betydningen af flyets stealth-egenskaber.
Grundlag
Notatet baseres på den militærfaglige evaluering af F-35’s overlevelsesevne og missionsef-
fektivitet, som beror på informationer fra Joint Strike Fighter Program Office.
Sagsfremstilling
F-35’s evne til at varetage afvisningsberedskabsopgaver
I 2018, når F-35 forventeligt er fuldt operativt, vil flyet kunne flyve i højder op til 50.000 fod
og med 1,6 gange lydens hastighed. Dette er meget lig Forsvarets nuværende F-16 fly, når
de er udstyret med de våben og sensorer, som normalt anvendes på afvisningsberedskabet.
De aktuelle flyvehøjder og hastigheder for russiske fly er klassificerede, men kan på anmod-
ning forevises forsvarsforligskredsen.
I den militærfaglige evaluering er F-35’s overlevelsesevne og missionseffektivitet vurderet i
et luftforsvarsscenarie, hvor der indgår elementer, som er vigtige for flyet, når det skal an-
vendes til afvisningsberedskabsopgaver. Her undersøges blandt andet flyets evne til at iden-
tificere andre fly samt egenskaber såsom flyvehøjde, hastighed og manøvreevne. I dette
missionsscenarie klarer F-35 sig bedre end de to andre kandidater og også bedre end et F-
16-fly, som er medtaget som referencegrundlag.
Betydningen af stealth-egenskaber for afvisningsberedskabsopgaver
I tillæg til F-35’s stealth-egenskaber, som minimerer flyets radarsignatur, er flyet også ud-
styret med et identifikationssystem (’Identification Friend or Foe’ eller IFF), som kan aktive-
res. Dette tilkendegiver flyets position, flyvehøjde og hastighed. Synligheden af F-35 på ra-
dar kan også forøges ved at montere luft-til-luft-missiler på flyets vinger. Dette øger radar-
signaturen, og gør det i højere grad muligt for fremmede fly og radarsystemer at opfange
flyets tilstedeværelse.